• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Heuer

Vilka klockor ska jag behålla?

• Monaco 1533 G

Röster: 5 17.9%
  • Autavia 1163v

Röster: 13 46.4%
  • Carrera 1553 N

Röster: 11 39.3%
  • Solunar

Röster: 5 17.9%
  • Autavia 15630

Röster: 8 28.6%

• Totala väljare
    28
Nån som vet vad denna modell heter? Liknar Carreraran i trådstarten men kronan sitter ju på andra sidan!?

Bilagor

• _20170907_122400.JPG
    _20170907_122400.JPG
    68.9 KB · Visningar: 49
Stort grattis, vilka fynd! Givetvis ska du behålla någon som ett minne av din farfar. Lycka till med försäljning och service av klockorna! Håll oss uppdaterade:)

Senast ändrad:
Så jag har lyckats hitta ett gäng vintage Heuer som låg i en källare. Farfar var ju urmakare så gissar på att dessa aldrig såldes och blev bortglömda under tiden. Kände att det vore härligt att dela dessa. Ni för ursäkta halvkassa bilderna. Skicket är NOS.

Heuer Autavia 15630 med GMT
P1020254.jpg

Heuer Autavia 1163v
IMG_4701.jpg

Heuer carrera 1553 N
IMG_4704.jpg

IMG_4708.jpg

Heuer 1533 G, numera fått hjälp att ta bort gasketen som tyvärr smält i förvaringen.
IMG_4712.jpg

Heuer Solunar
IMG_4695.jpg

Heuer American Express
IMG_4709.jpg

Heuer Verona Quartz
IMG_4711.jpg

Alla har originalband samt heuer-sticker på baksidan.
P1020255.jpg

P1020259.jpg

Jag har blivit väldigt fäst vid några av dessa. Jag funderar på att sälja några för att ha råd med service och underhåll. Jag har ju tyvärr inte råd att ta hand om allihop för tillfället. All håller däremot tiden perfekt vilket är något förvånande. Vilka skulle ni prioritera? Quartzklockarna är ju klenoder i sig men inget direkt ekonomiskt värde skulle jag tro.

Jag blev lite berörd av din sköna historia och var tvungen att skriva några rader om detta...
- Gratulerar till samlarnas våta drömmar. Det enda som saknas är ju boxar o dylikt, men du har klenoder ur samlarsynpunkt. Jag råder dig till att kontakta åtminstone två aktionshus om du vill sälja dina ur. Phillips, Sothebys förslagsvis, kanske någon mer (Det går utmärkt att förhandla om avgifterna de vill ha för att sälja dina ur). Med objekt liknande dessa är det den internationella marknaden som gäller.

Det många inte vill höra är att Heuer är extremt haussat prismässigt, historien visar att inget är konstant. Om vi bortser från det, så ur samlarsynpunkt har du ur som alltid kommer vara mycket eftertraktade (NOS). Prismässigt kan vi kanske börja närma oss toppen för dylika ur. Ur med sådana boetter som dessa Heuer har är inte speciellt tidlösa och upplever nu en hausse, själv tycker jag de är klumpiga och fula (Monaco undantaget), men det är en annan femma, populära är de - just nu. Som sagt NOS-ur är alltid samlarnas högvilt och försök att få så mycket betalt som möjligt nu när det är en hausse och du har grejer som sällan släpps på marknaden.

De som köper uren är samlare som inte kommer att använda uren, tror jag nästan säkert. Det går att spekulera massor om värdet och ditt och datt, men en auktion är det som gäller med "rätt" kundkrets. Du kan redan nu ta bilder på uren och skicka en trevare till några auktionshus.

Har du lust att berätta mera om din farfar?

Jag blev lite berörd av din sköna historia och var tvungen att skriva några rader om detta...
- Gratulerar till samlarnas våta drömmar. Det enda som saknas är ju boxar o dylikt, men du har klenoder ur samlarsynpunkt. Jag råder dig till att kontakta åtminstone två aktionshus om du vill sälja dina ur. Phillips, Sothebys förslagsvis, kanske någon mer (Det går utmärkt att förhandla om avgifterna de vill ha för att sälja dina ur). Med objekt liknande dessa är det den internationella marknaden som gäller.

Det många inte vill höra är att Heuer är extremt haussat prismässigt, historien visar att inget är konstant. Om vi bortser från det, så ur samlarsynpunkt har du ur som alltid kommer vara mycket eftertraktade (NOS). Prismässigt kan vi kanske börja närma oss toppen för dylika ur. Ur med sådana boetter som dessa Heuer har är inte speciellt tidlösa och upplever nu en hausse, själv tycker jag de är klumpiga och fula (Monaco undantaget), men det är en annan femma, populära är de - just nu. Som sagt NOS-ur är alltid samlarnas högvilt och försök att få så mycket betalt som möjligt nu när det är en hausse och du har grejer som sällan släpps på marknaden.

De som köper uren är samlare som inte kommer att använda uren, tror jag nästan säkert. Det går att spekulera massor om värdet och ditt och datt, men en auktion är det som gäller med "rätt" kundkrets. Du kan redan nu ta bilder på uren och skicka en trevare till några auktionshus.

Har du lust att berätta mera om din farfar?
Varmt välkommen tillbaka Joakim.

Jag håller med om haussen men iom den planerade auktionen i november så tycker jag verkligen att man ska avvakta de resultaten innan man börjar skicka ut trevare. Det är helt säkert att den auktionen kommer att sätta en helt ny nivå prismässigt och det vore dumt att redan nu locka med klockorna. Auktionshusen är företag och de kommer garanterat vilja säkra upp klockorna redan nu. Betydligt bättre förhandlingsläge efter den 11:e november.

För övrigt så är Sothebys svaga på klockor just nu. Phillips är klart störst, sedan Christies och därefter är ingen innan Antiqourum Swiss som verkar vara på uppgång. Inte att blandas ihop med den amerikanska verksamheten som är usel.

Bra tips annars. :)

Jag håller med om haussen men iom den planerade auktionen i november så tycker jag verkligen att man ska avvakta de resultaten innan man börjar skicka ut trevare. Det är helt säkert att den auktionen kommer att sätta en helt ny nivå prismässigt och det vore dumt att redan nu locka med klockorna. Auktionshusen är företag och de kommer garanterat vilja säkra upp klockorna redan nu. Betydligt bättre förhandlingsläge efter den 11:e november.

För övrigt så är Sothebys svaga på klockor just nu. Phillips är klart störst, sedan Christies och därefter är ingen innan Antiqourum Swiss som verkar vara på uppgång. Inte att blandas ihop med den amerikanska verksamheten som är usel.

Känns som att det är en ganska ordentlig uppladdning till novemberauktionen på Phillips, kommer det finnas något där efter? Tänker att det kanske är lite av en "tipping point" efter den så går luften ur? Eller?

• Like
Reactions: JLW
Känns som att det är en ganska ordentlig uppladdning till novemberauktionen på Phillips, kommer det finnas något där efter? Tänker att det kanske är lite av en "tipping point" efter den så går luften ur? Eller?
Är bara en samling som det säljs från så varför skulle det vara luften ur? Det är första gången som Heuer highlightas så det lär bli ett kliv uppåt. Sedan hur det påverkar resten av världen vet ingen men jag kan inte se att priserna går ner direkt efter en sån sak. Snarare tvärt om.

Är bara en samling som det säljs ur så varför skulle det vara luften ur?
Jag tänker på att man haussat den så och byggt upp momentum under lång tid och efteråt finns det väl inte så mycket mer i auktionsväg tills dess att vi passerat årsskiftet och att det då skulle kunna göra att intresset svalnar. Jag spekulerar förstås bara, vad vet man.

Jag tänker på att man haussat den så och byggt upp momentum under lång tid och efteråt finns det väl inte så mycket mer i auktionsväg tills dess att vi passerat årsskiftet och att det då skulle kunna göra att intresset svalnar. Jag spekulerar förstås bara, vad vet man.
Märkligt resonemang. Men det är klart.. Ingen sitter på en spåkula.

Tror du att vanliga Paul Newman Daytonas kommer att öka eller minska i värde efter att Pauls egna sålts för 10 miljoner usd i höst?

Hjärtligt tack. Phillips är störst, och Sothebys svaga kanske. Nu har ju de samlare jag tänker på järnkoll på marknaden, så objekten upptäcks säkerligen. Men att avvakta är säkert klokt en tid. Nu får också Sothebys förstärkning av Wallhagen och Frank, då kan det hända grejer.

Märkligt resonemang. Men det är klart.. Ingen sitter på en spåkula.

Tror du att vanliga Paul Newman Daytonas kommer att öka eller minska i värde efter att Pauls egna sålts för 10 miljoner usd i höst?
Haha, ja kanske, mest en känsla jag hade, känslor kan ibland vara märkliga. Nej du har förstås rätt, lär inte göra det sämre för den modellens värde.

Haha sjuk tråd. Grattis till makalöst fynd! Visste du klockornas värde när du hitta dom? Din inledning lät så omärkvärdig "jah så har man hittat det här gamla möget då.." typ :)

Tillbaka
Topp