• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage klocka som morgongåva till man

Emma

Basic
Har klickat runt i en djungel av klocksidor för att hitta den perfekta klockan att ge min blivande man i morgongåva och vill gärna få lite tips. Jag är ute efter en kostymklocka, svart läderarmband, silver/vit boett, budget 10000 kr. Vad tror ni om Omega Seamaster? Är det en för vanlig och tråkig klocka? Har läst någonstans att den ofta är overpriced för det man får. Min blivande har mumlat något om Jaeger LeCoultre, men jag hittar ingen vettig kostymklocka från dem. Alla tankar mottages tacksamt :)

Vill han ha en Jaeger så är det kanske det du ska köpa? Ofta blir presenter fel när man ska 'freestyla'. Dock är de inte så vanliga som Omega eller Rolex, men lägg ut en köpesannons så kanske du får napp. Sen tror jag iofs inte han blir missnöjd om det ligger en fin Rolex i paketet istället. :)
Kolla runt på forumet och använd sökfunktionen så hittar du säkert en del inspiration.

Hej!

Förutom tipset på en rolex Datejust tycker jag att en Seamaster kan vara ett ypperligt val. Seamasters kan du hitta fina automatiska exemplar från tex 60-talet för ca 3000 kr. Frågan är om urverket skall ha automatiskt uppdrag eller har manuellt uppdrag som man själv får dra upp i intervall om ca 30-40h.

Skall du satsa på Jaeger leCoultre så skulle jag säga att du får lägga från ca 5000 för en manuell modell av äldre snitt. Kan du tänka dig guld har jag en fin för dryga 8000 kr till salu.

https://klocksnack.se/threads/ny-50-tals-jaeger-lecoultre-i-solitt-guld.13753/

Automatiska är ofta lite dyrare men denna borde inte sluta på över 8000 kr:

http://www.ebay.co.uk/itm/MINT-Jaeg...317853438?pt=Wristwatches&hash=item3cd7c200fe

Seamaster är fina.

Jaeger leCoultre känns mer exklusivt än Rolex.

Köp det du känner passa honom, och ta råd av de som är duktiga på vintage och de kan säkert hjälpa dig i levandet.

Den JLC ovan som Aurum säljer är ju helt grym. Visserligen i guld, men fantastiskt vacker och borde passa väl som morgongåva.

försök att känna av vad han skulle vilja ha, en del hatar Rolex tex... JLC i stål borde gå att hitta i budgeten!

lägg upp en annons på JLC Memovox, finns en del på chrono24 också.

Med 38 mm känns den modern.

Som redan nämnts. Får du tag i en Memovox i fint skick så hade jag definitivt kört på en sådan. En Pie Pan hade också vart ett utmärkt väl. Enklast är nog att lägga ut en köpes annons och se om någon nappar. Finns ju alltid lite fallgropar med att köpa vintage på tex Ebay o Tradera.

Det du ska vara lite uppmärksam på är storleken. Många äldre ur är lite mindre än vad "vi" idag är vana vid. Personligen tycker jag det fungerar med 34 mm och uppåt på äldre klockor. Andra kan inte tänka sig mindre än 36 mm. Med det sagt tror jag Aurum säljer något riktigt fint. Guld, klassiskt och Jaeger Lecoultre.

Annars är jag en stor älskare av Omega. En Pie Pan som nämnts ovan är helt rätt.

Jag tycker 10.000 kr i ett kuvert och en klocka från en tuggumimaskin - med en uppmaningen att köpa EXAKT den han själv vill ha.
Japp, jag är liiiite trist - jag vet. Men det är det enda sättet om man vill att det här skall blir EXAKT rätt. (Jag tror nämligen han kommer skarva och köpa en dyrare klocka - EXAKT den klockan han vill ha resten av livet - vilket ju är EXAKT det man vill när man gör en så här trevligt pressent.)
Sorry för att jag inte svarade på frågan.

Tycker nog att de bästa förslagen redan finns i tråden.
- JLC Memovox
- Omega Constellation Pie Pan
- Rolex Datejust

Finns givetvis ett hav av kostymur där ute. Det som kanske kan vara bökigt är att hitta en i fint skick som inte blivit ommålad eller liknande, har okej gångreserv, tidshållning mm.
Lättast vore att lägga ut en köpesannons här :) och beskriv vad du söker.

Hur lång tid har du på dig innan det smäller? :)

Tack för alla tips :) Killen har redan en Rolex och den gillar han ju. Det verkar som att jag letar på helt fel sajter - av alla de klockor ni har nämnt kan jag bara hitta en Omega Constellation Pie Pan med Musse Pigg på för under 10000 kr. Är Chrono24 en dyr site?

Aurum - din JLC var väldigt fin, men killen gillar inte rött guld tyvärr. Klockan på ebay skulle nog falla i smaken, men vågar man köpa där? Jag vet ju som sagt inte så mycket, så det är upplagt att bli lurad. Kan man använda det här forumet också till att diskutera huruvida anonserade klocker är äkta eller inte?

Är det i vintagekretsar helt fel att köpa en klocka utan armband och sätta på ett nytt? Blir det inte helt fel känsla?

Jag har ett par månader på mig, så kanske hinner jag lära mig mer. Än så länge har jag lärt mig att det finns män som är ännu mer fascinerade av klockor än vad kvinnor är av skor ;-)

En fråga till, angående mått. Är det enbart glasmåttet kan menar när man skriver 34 mm? Alltså inte inklusive metallen runt?

Tack för alla tips :) Killen har redan en Rolex och den gillar han ju. Det verkar som att jag letar på helt fel sajter - av alla de klockor ni har nämnt kan jag bara hitta en Omega Constellation Pie Pan med Musse Pigg på för under 10000 kr. Är Chrono24 en dyr site?

Aurum - din JLC var väldigt fin, men killen gillar inte rött guld tyvärr. Klockan på ebay skulle nog falla i smaken, men vågar man köpa där? Jag vet ju som sagt inte så mycket, så det är upplagt att bli lurad. Kan man använda det här forumet också till att diskutera huruvida anonserade klocker är äkta eller inte?

Är det i vintagekretsar helt fel att köpa en klocka utan armband och sätta på ett nytt? Blir det inte helt fel känsla?

Jag har ett par månader på mig, så kanske hinner jag lära mig mer. Än så länge har jag lärt mig att det finns män som är ännu mer fascinerade av klockor än vad kvinnor är av skor ;-)

En fråga till, angående mått. Är det enbart glasmåttet kan menar när man skriver 34 mm? Alltså inte inklusive metallen runt?

chrono24 är dyrt

vi diskuterar allt här

nä, nytt band känns frächare än nån annans gamla insvettade, byt spänne bara om det gamla är märkt

man mäter och anger oftast hela boetten (metallhuset som urverket sitter i) men inte kronan (uppskruvningshjulet) tvärsöver mitt på

Tack! Svårt att förstå folk som inte gillar guld...

Huruvida ett eBay eller traderaköp är säkert eller ej är svårt att svara på. På ebay är du skyddad rent ekonomiskt genom paypal om säljaren försöker sig på något men hur de är rent mekaniskt kan vara svårt att veta. Men hur det mekaniska är på vintageur är ofta lite osäkert. Ett annat ställe du kan leta på är Kaplans.

Kul att du överväger klocka till din blivande man.

Jag hade kikat efter en Longines conquest - finns i både fina vintagemodeller (med och utan datum) men även som nyutgåvor. På tal om nyutgåvor är Longines silverwave ett bra alternativ som man borde kunna hitta ny för under 10k. Vintage Longines håller IMO riktigt fin kvalitet.

Nu vet jag inte hur van din trolovade är med gamla mekaniska ur, men jag hade inte köpt en memovox till någon jag inte visste kunde "ta hand om den". Delar till memovoxen är riktigt svårt att hitta och kostar därefter.

Jäkligt trevligt med ett armbandsur som gåva!

Förutom JLC och de andra nämnda kanske en IWC cal. 88 eller dylikt vore något?

Jag hade köpt från forumet eller TTT. Känns som risken att bli blåst är mindre då. Eller någon begaffär med bra referenser.

Har klickat runt i en djungel av klocksidor för att hitta den perfekta klockan att ge min blivande man i morgongåva och vill gärna få lite tips. Jag är ute efter en kostymklocka, svart läderarmband, silver/vit boett, budget 10000 kr. Vad tror ni om Omega Seamaster? Är det en för vanlig och tråkig klocka? Har läst någonstans att den ofta är overpriced för det man får. Min blivande har mumlat något om Jaeger LeCoultre, men jag hittar ingen vettig kostymklocka från dem. Alla tankar mottages tacksamt :)

Vad sägs om den här?
http://www.klocksnack.se/threads/fsot-tudor-7017-date-day-jumbo.12845/
Passa på i kväll så får du köpa den extra dyrt :)

Trevlig kväll
JoberMan

Bra tips på IWC cal. 88. Min blivande svåger har en våta drömmar om IWC portuguese, så han lär gilla märket ivarjefall.

Är det bara jag som gör fel, eller är sökfunktionen på TTT hela oanvändbar? Hur jag än söker så får jag resultatet att det inte finns några träffar.

Vill man snitsa till det riktigt ordentligt så skulle väl en Rolex Datejust (det är nog bästa klockan i världen om man ska ha en klocka resten av livet) från hans födelseår vara jäkligt elegant. Det fina är att Datejusts är så vanliga att det borde inte vara så väldigt svårt att hitta. En annan fördel med födelseåret jämfört med en vanlig begagnad är ju att klockan får en framtoning av att vara speciell, snarare än att man köpt begagnat bara för att det är billigare. Och just när det gäller sådana här saker så vill man ju inte ge intrycket av att man vill spara pengar.

absolut ingen NY sportig seamaster. isf en en vintage, men med din budget så får du mer än så. så satsa på en vintage JLC istället. Den smäller sjukt mycket högre än en seamaster!

Archie - det är en vintage jag är ute efter, i Seamasterns fall något ex från 50/60-talet. Hade gärna köpt en JLC, bara jag kan hitta den....

alla ni som tipsar om datejust, kan ni vara snälla och länka till fina exemplar under 10.000kr? hittar nämligen inte en enda själv.

Till dig Emma föreslår jag, precis som många andra, en fin kostymklocka! JLC kan absolut hittas inom din budget, roligare alternativ av omega vore Constellation istället för vanlig Seamaster. Tycker även du kan titta på Lemania och IWC. något i den här stilen kanske skulle passa honom? En stilren och enkel klocka från 60-talet. http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionArt.aspx?vId=978431&plT=42897851&AuktID=2543

Jaeger, Rolex eller Zenith tycker jag hade passat , personligen hade jag gått på en automat i stål 36mm eller större.
I fallen Jaeger eller Zenith 70-tal eller äldre , rolex när som , men inte modellerna som heter "Cellini"

Har inte så mycket att komma med. Men jag känner att jag vill flika in ett litet grattis till Emma . Så grattis!

Det ligger en manuell Vacheron i stål på Tradera just nu,bud hittils bara 8500 kr ( och kan nog åtminstone dubblas inan det är färdigt ,men man vet inte då säkert många funderar då en Vacheron i stål är MYCKET sällsynt ....)Nåväl jag heller inte till just denna modell ,men KlockHasse från Bollnäs-trakten är pålitlig så kan gott rekommendera denne säljare....
och bättre än Vacheron & Constantin kan det väl knappast bli om priset inte drar iväg enormt ?

Tillbaka
Topp