• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage klocka som morgongåva till man

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror knappast hennes blivande man skulle bli tjurig om han fick en gammal Omega i toppskick. Just saying.

Det hade jag blivit om jag hade önskat mig en JLC och fick en Omega som i princip alla försäljare av vintageur har ett flertal liggandes i butikfönstret. Om man ändå ska anstränga sig och köpa en vintageklocka, så kan man lika gärna göra det rätt istället för att köpa en av de absolut vanligaste modellerna som finns.
 

raketa

Omega
Det hade jag blivit om jag hade önskat mig en JLC och fick en Omega som i princip alla försäljare av vintageur har ett flertal liggandes i butikfönstret. Om man ändå ska anstränga sig och köpa en vintageklocka, så kan man lika gärna göra det rätt istället för att köpa en av de absolut vanligaste modellerna som finns.

Nu känner jag inte dig, men när jag får en present så blir jag glad oavsett vad det är, om jag känner att det fanns en fin tanke bakom den. Speciellt om den skulle komma från någon jag älskar/är nära. Så även om du skulle bli sur om du fick en Omega i toppskick ska du inte räkna med att han också blir det.

Chansen att hitta en vintage JLC i bra skick är inte sådär jättestor om den just ska vara vintage (beror på vart man köper - butik/online/forumet etc), men en sak har du ju rätt i i alla fall - finns det en JLC, vintage eller ej, som ligger omkring budgeten OP tänkt sig, så är det ju såklart den hon ska gå på före Omegan, då han önskat sig den, men jag står kvar vid min tidigare poäng.

On-topic: Emma, jag har skickat ett PM till dig med en länk till en JLC som säljs på nätet från en pålitlig sida, du får själv avgöra om det är något för dig.
 

Emma

Breitling
Tusen tack för all info! Tur att det finns så mycket kollektiv kunskap samlad på ett ställe. Jag ska besöka affärerna i Malmö och lägger också upp en köpannons här.
 

Emma

Breitling
Nu känner jag mig väldigt mycket som en teknik-analfabet, men varför kan jag inte posta i forumet för köp/sälj?
 

Emma

Breitling
Läste i någon annan tråd om någon som menade att "vintage" bara används som förskönande omskriving av "begagnad" av de som inte har råd att köpa nytt. Jag utgår ifrån att ni i denna tråden inte håller med om det? Jag tänker att känslan i en fin vintageklocka är så mycket mer än bara en klocka. Tänkte mest få det bekräftat av er så jag inte uppfattas som snål när jag väl gett presenten...
 

Emma

Breitling
Stämmer det förresten att Omega Geneve är "lillebror" till Seamastern? Är det kvalitetsskillnader mellan klockorna, eller är det bara en enklare modell?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Läste i någon annan tråd om någon som menade att "vintage" bara används som förskönande omskriving av "begagnad" av de som inte har råd att köpa nytt. Jag utgår ifrån att ni i denna tråden inte håller med om det? Jag tänker att känslan i en fin vintageklocka är så mycket mer än bara en klocka. Tänkte mest få det bekräftat av er så jag inte uppfattas som snål när jag väl gett presenten...


Det finns de som skulle hålla med om det där angående att inte ha råd att köpa nytt, och så finns det folk som uppskattar en klockas historia. Kolla detta klipp med en kille som har högt anseende inom klockindustrin (han driver det största onlineklockmagasinet hodinkee.com) - ca 03:30 in i klippet pratar han om charmen med vintageklockor. Många av oss föredrar (och köper) vintageklockor som kostar till och med mer än deras nya motsvarigheter, så som Omega Speedmaster Pro och Heuer Monaco, eller varför inte Rolex Daytona.

Stämmer det förresten att Omega Geneve är "lillebror" till Seamastern? Är det kvalitetsskillnader mellan klockorna, eller är det bara en enklare modell?

I början var Geneve en lyxversion av Seamastern, men blev senare istället en enklare version. Det är dock extremt små skillnader mellan Seamaster och Geneve, så det kvittar egentligen (enligt mig) vilken man väljer - titta istället på skicket när du ska köpa vintageklocka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I början var Geneve en lyxversion av Seamastern, men blev senare istället en enklare version. Det är dock extremt små skillnader mellan Seamaster och Geneve, så det kvittar egentligen (enligt mig) vilken man väljer - titta istället på skicket när du ska köpa vintageklocka.

När kom den första Genevemodellen?

Till skillnader tycker jag man helt enkelt skall titta på modellerna och se vilka man gillar bäst. För mig är favoriten en viss Seamaster så då är skillnaden stor jämfört med de flesta Geneve som är rätt beiga.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
När kom den första Genevemodellen?

Till skillnader tycker jag man helt enkelt skall titta på modellerna och se vilka man gillar bäst. För mig är favoriten en viss Seamaster så då är skillnaden stor jämfört med de flesta Geneve som är rätt beiga.


Jag är inte jätteinsatt, men har för mig att de kom mot slutet av 50-talet/början av 60-talet. De första Genevemodellerna urskiljer man genom att "Geneve" är skrivet i ett stiliserat typsnitt (typ skrivstil).

Självklart ska man titta på modellerna rent estetiskt - man ska ju ha det man tycker är snyggt. Men snackar vi urverk är skillnaderna mellan Geneve och Seamaster enligt mig rätt oviktiga i förhållande till skick då det är rätt snarlika modeller.

Här är några Geneve-Omegor från min samling som har kommit och gått - perfekta kostymur enligt mig, och urverket är inte alltför pjåkigt (alla är dock "nyare", dvs inte den tidigare lyxvarianten). Har just nu endast Seamaster-Omegor men ska snart köpa in lite nytt vintage, och då välkomnar jag Geneve. Med dessa är det helt enkelt skicket som gör det för mig.

oSr9xGc.jpg

KIf0dSd.jpg

4UGzkrT.jpg

pnUts9p.jpg

oro4RxE.jpg

xJFChN8.jpg

XrMpmFW.jpg
 

Emma

Breitling
Tack för info. Jag tycker oftast att man ser Genéve till billigare pris, men då är det kanske skicket som slår igenom.

Jag gillar verkligen din vit/silvriga med svart armband, Kvisten. Den är lite nättare i utseendet än tex den längst ner, som har väldigt mycket metall där armbandet fäster. Om du förstår...? Hur beskriver man mer tekniskt den skillnaden?

Vad är skillnaden med automatisk och manuell och vilket föredrar man?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor

Som du skriver så drar man upp en manuell med kronan ;)
En automatisk drar upp sig när man rör på armen.

Vilken man föredrar, ja det är en smaksak, automatisk är ju bekvämt men manuell är lite rolig då det blir lite av en ritual på morgonen.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Läste i någon annan tråd om någon som menade att "vintage" bara används som förskönande omskriving av "begagnad" av de som inte har råd att köpa nytt. Jag utgår ifrån att ni i denna tråden inte håller med om det? Jag tänker att känslan i en fin vintageklocka är så mycket mer än bara en klocka. Tänkte mest få det bekräftat av er så jag inte uppfattas som snål när jag väl gett presenten...

Omskrivning av begagnad är struntprat av folk utan koll :)
 

Emma

Breitling
Om man bara använder klockan lite ibland så behöver man alltså dra upp också en automatisk? Den går inte av sig själv, som en modern klocka, om man inte rör på den?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Om man bara använder klockan lite ibland så behöver man alltså dra upp också en automatisk? Den går inte av sig själv, som en modern klocka, om man inte rör på den?
Den stannar efter ett dygn eller två efter att man lagt den ifrån sig. Jag tycker att en kostymklocka som används någon dag då och då lika gärna kan vara manuell, men en vardagsklocka vill man ha automatisk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om man bara använder klockan lite ibland så behöver man alltså dra upp också en automatisk? Den går inte av sig själv, som en modern klocka, om man inte rör på den?

Finns tre sorters verk.

Batteriverk (quartz) finns oftast på enklare ur och här går uret över ett år mellan batteribytena.

Manuella verk får man dra upp mha kronan och då går de oftast i drygt ett dygn.

Mekaniska automatiska ur dras upp av armens rörelse och när den är fulladdad går den drygt ett dygn precis som den manuella om man skulle lägga av sig den.
 

Whedda

Rolex
Läste i någon annan tråd om någon som menade att "vintage" bara används som förskönande omskriving av "begagnad" av de som inte har råd att köpa nytt. Jag utgår ifrån att ni i denna tråden inte håller med om det? Jag tänker att känslan i en fin vintageklocka är så mycket mer än bara en klocka. Tänkte mest få det bekräftat av er så jag inte uppfattas som snål när jag väl gett presenten...

Vill man kan man utan problem köpa lika dyra vintageklockor som nya klockor så det där är bara snack..

Med tanke på hur mycket mer "kvalitet" man får till samma pris när man väljer något som inte är nytt och hur mycket nya klockor tappar i värde sekunden man kliver ur butiken så anser jag att det inte handlar om att inte ha råd utan att få mer för pengarna.
Samtidigt finns det de som lägger stor vikt vid att det skall vara nytt och ha deras namn på certet och det kan jag respektera även om jag själv alltid skulle välja begagnat om det så bara var några månader gammalt...
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Jävlar vad läcker. Ser ny ut. Finns Omega Genéve att köpa i nyskick? När man googlar kommer det bara upp vintage hit och dit.

Visst går det att hitta Omega Geneve i nyskick. Guldklimpar kan alltid hittas, men dyker inte upp alltför ofta. Själv köper jag sällan dressade ur om de inte är i perfekt skick, så jag brukar bemöda mig rejält när jag är ute och letar.
 

Emma

Breitling
10past10 - kan du rekommendera ett ställe som säljer sagda armband? Jag antar att man inte bara kan stövla in till närmaste Stjärnurmakare för att hitta ett av den kvaliteten?
 

fc2

Rolex
Borde inte varje urmakare som servar lite finare ur även sälja band av bättre kvalite? Prova att gå till tex Rob Engström, Åke Falk (de har band som är beställda enbart för sitt eget urmakeri) mm. Tror även klockavdelningen hos NK har band men jag kan inte svara för vilken kvalite det är på de banden.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
10past10 - kan du rekommendera ett ställe som säljer sagda armband? Jag antar att man inte bara kan stövla in till närmaste Stjärnurmakare för att hitta ett av den kvaliteten?

Njäe, inte riktigt. Jag skulle rekommendera eBay, faktiskt - det skulle förvåna mig om det överhuvudtaget finns cordovanband i sortering att tillgå nånstans i fysisk-butik-Sverige.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Njäe, inte riktigt. Jag skulle rekommendera eBay, faktiskt - det skulle förvåna mig om det överhuvudtaget finns cordovanband i sortering att tillgå nånstans i fysisk-butik-Sverige.

Kanske inte horween, men vanliga shell cordovan typ rios chicago kan man väl ändå hitta?

Edit: Bjuder TS på en inspirationsbild från fredagstråden också, tyvärr koster de lite mer än 10kkr i OK skick.
20131129_095829_zps729145e0.jpg
 

_jonte

Patek
Kanske inte horween, men vanliga shell cordovan typ rios chicago kan man väl ändå hitta?
Förmodligen passar Rios Spingfield bättre på en vintage klocka, då bandet är ovadderat. Men det är såklart en smaksak.
Annars får Nomos cordovan mycket lovord. Ska enligt rykte tillverkas av tyska Fluco, så även Flucos egna bör vara ett bra val.
 

Emma

Breitling
Herre gud, ska valet av armband bli en ny följetång?? Jag tänkte att "svart armband i läder" var specifikation nog....

Papadok - JAG VILL HA DEN KLOCKAN! Vad kostar den?
 
Topp