• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage klocka som morgongåva till man

ZQT

The Banker
2-Faktor
Herre gud, ska valet av armband bli en ny följetång?? Jag tänkte att "svart armband i läder" var specifikation nog....

Papadok - JAG VILL HA DEN KLOCKAN! Vad kostar den?

Det är en JLC memovox, som papadok skrev så ligger dom på 10+ lakan men den är riktigt schysst och har den roliga finessen att den har ett alarm! Kör! :)

Tänk den på ett mörkbrunt mockaband... Mums... :hungry:

Jag hittade det här för bara 40EUR. Känns billigt. Är det något att ha? Finns det olika standarder i längd och bredd?
http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p16606h614s618-Watch-strap-Springfi.html

Rios är helt okej. Personligen har jag testat fler Hirsch, men tror att dom är rätt lika i kvalitet... Jag skulle kolla på en custom-made läderstronk från easy rider eller cheepo63
 

Emma

Breitling
JakobZ - du vet väl att det är lite, lite stört att börja dreggla över en klocka...? Tänkte bara kolla;)
 

_jonte

Patek
Herre gud, ska valet av armband bli en ny följetång?? Jag tänkte att "svart armband i läder" var specifikation nog....
Vill du göra det enkelt för dig så postar du den klocka du sen köper här och pingar Aurum så ger han dig facit på vilket band som är snyggast till. :)

Jag hittade det här för bara 40EUR. Känns billigt. Är det något att ha? Finns det olika standarder i längd och bredd?
http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p16606h614s618-Watch-strap-Springfi.html
Ja det är helt ok pris. (Dock är de flesta vintage klockor 18mm mellan bandhornen) Ca 18,5cm brukar vara normallängd, så det där skulle jag säga är 'long'.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Papadok - JAG VILL HA DEN KLOCKAN! Vad kostar den?

Just den här kostade 13-14 efter kaplans slagavgift. Det är ett förhållandevis tryggt ställe att handla vintage på, men man gör kanske inte just några fynd längre... Värt att veta om memovox är att servicen kan vara lite dyrare än vanligt, eftersom den har ett mekaniskt alarm.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Easyrider gör handgjorda straps. Har precis beställt ett i mörkbrunt mocka. Kan fås med avsmalning också. Tror det skulle passa uret och ge lite mer lyster än ett of the shelf.
 

ace

Cartier
102-5.jpg
Jag är inte jätteinsatt, men har för mig att de kom mot slutet av 50-talet/början av 60-talet. De första Genevemodellerna urskiljer man genom att "Geneve" är skrivet i ett stiliserat typsnitt (typ skrivstil).

Självklart ska man titta på modellerna rent estetiskt - man ska ju ha det man tycker är snyggt. Men snackar vi urverk är skillnaderna mellan Geneve och Seamaster enligt mig rätt oviktiga i förhållande till skick då det är rätt snarlika modeller.

Här är några Geneve-Omegor från min samling som har kommit och gått - perfekta kostymur enligt mig, och urverket är inte alltför pjåkigt (alla är dock "nyare", dvs inte den tidigare lyxvarianten). Har just nu endast Seamaster-Omegor men ska snart köpa in lite nytt vintage, och då välkomnar jag Geneve. Med dessa är det helt enkelt skicket som gör det för mig.

oSr9xGc.jpg

KIf0dSd.jpg

4UGzkrT.jpg

pnUts9p.jpg

oro4RxE.jpg

xJFChN8.jpg

XrMpmFW.jpg


102-5.jpg
 
Topp