• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Longines-tråden

cjperry

Audemars
2-Faktor
Kände att det var hög tid att ge vintage Longines en egen tråd.
Inleder med två av mina.

Ref: 23603 från 1947
MN2.jpg


Ref: 21709 från 1942
image1.JPG
 
Grym trådstart! Longines gjorde verkligen galet fina klockor förr i tiden.

Har bara en, som tyvärr skulle behöva service innan den får någon handledstid. Har lyckats få av länken men får inte på den igen... Frustrerande!

IMG_1658.JPG

Breguet-index och beads of rice-länk. Länken är osignerad, SWISS. Tror tyvärr inte det är en Gay Frères. Har bara sett en likadan länk vid ett annan tillfälle, vid 2.06 i John Goldbergers Longines-film (som är ett måste i denna tråd):

Tror denna kan bli riktigt fin om den fixas till. :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vet absolut inte säkert, utan gissar bara. Den från bukten skulle jag funderat över varför de applicerade "nipple" markörerna inte sitter symetriskt. Kan kanske vara för att någon tagit bort dem för att renovera tavlan? sedan verkar den sakna någon typ av swiss märkning, men det kanske också är ok för den?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Vet absolut inte säkert, utan gissar bara. Den från bukten skulle jag funderat över varför de applicerade "nipple" markörerna inte sitter symetriskt. Kan kanske vara för att någon tagit bort dem för att renovera tavlan? sedan verkar den sakna någon typ av swiss märkning, men det kanske också är ok för den?
Här finns en till! Jag blir mer och mer tveksam! http://www.ebay.com/itm/Vintage-18K...868294?hash=item51b2aa7c06:g:A-UAAOxyfSpSS74s
Samt en tavla. http://www.ebay.co.uk/itm/LONGINES-1950IES-VALJOUX-88-HANDWIND-DIAL-EXTREMELY-RARE-/111501608388
Frågan är om det finns "äkta" Longines med Valjoux 88/72c? Tycker det är väldigt svårt med triple date chronos generellt. Få gjorda, alla har olika tavlor och boetter. Som gjort för att "skapa" en egen av diverse fynd. Jag vill absolut inte påstå att denna/dessa Longines är fulur. Men det finns många frågetecken och nästan aldrig svar. Och det är tråkigt att det tycks gäller många klockor med Valjoux 72c/88.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
image.jpg
Denna utsökta donna passerade revy för länge sedan. Undrar om @Cougan köpte den?
Min morfars far, som väl egentligt var den som drog igång mitt klockintresse hade en mancrush på Longines, så någon gång ska jag ha en riktigt, riktigt bra L.
Jag vill också ha en riktigt bra Longines någon gång. Gärna guld. :)

Denna startade mitt klockintresse på allvar.
[URL=http://s268.photobucket.com/user/KarlJG/media/Longinesfixedjazzshot.jpg.html] [/URL]
 
Topp