• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Longines-tråden

Nytt band piggar upp denna gamla jumbo.
IMG_9654.jpeg

Idag sitter min morfars gamla klocka på handleden, en klocka jag inte visste existerade fram tills för två år sedan. Efter att ha spenderat de senaste 25 åren i bankfack fick den en service i vintras av en forummedlem och går nu riktigt bra! Sitter ett Longines 27.0 verk i den och dateras enligt serie nr till 1955. Verkar stämma bra då gravyren på insidan av baklocket visar på att den gavs till min morfar i 50-års present från hans jobb i januari 1956. Riktigt härlig känsla att den fått nytt liv och att jag nu kan fortsätta bära den och förhoppningsvis kan den ticka på i 70 år till.
1000008983.jpg

Slänger in mitt bidrag här. Fått den i delar. Måste se till att hitta vad/hur mycket som saknas till uret, sedan serva och få till toppskick!
Har med andra ord lite att göra innan den kan komma på armen hos någon annan (nej, inget för min arm, tyvärr)
En 9001.5 med ett 19AS urverk!

Bilagor

• 1000048104.jpg
    1000048104.jpg
    395.6 KB · Visningar: 10
  • 1000048110.jpg
    1000048110.jpg
    644.6 KB · Visningar: 8
  • 1000048100.jpg
    1000048100.jpg
    307.1 KB · Visningar: 10
Använder ni referensböcker när ni tar reda på urverk och modeller? Vet ni om någon bra Longines vintage-bok?

Slänger in mitt bidrag här. Fått den i delar. Måste se till att hitta vad/hur mycket som saknas till uret, sedan serva och få till toppskick!
Har med andra ord lite att göra innan den kan komma på armen hos någon annan (nej, inget för min arm, tyvärr)
En 9001.5 med ett 19AS urverk!
Rotoraxeln brukade förr vara det stora problemet med 19AS, men numera kan det kanske ha lösts? Rejält med guld i boetten annars att trösta sig med;-)!

John Goldbergers bok på Longines är mycket bra. Den är mer inriktad på ovanliga modeller men är fortfarande informativ. Och framförallt väldigt bra bilder
1765800156434.png
Är det bara jag som är lite oimponerad av Goldbergers bok?

Tycker den erbjuder väldigt lite kunskap för något som framställer sig som ett referensverk. Ett kort wikipedia-likt historieavsnitt i början följt av en kavalkad av bilder på random klockor. Det erbjuds väldigt lite info om varför just dessa klockor kommit med, är det centrala referenser i Longines historia? Råkar det vara de som Goldberger hade tillgång till?
För varje klocka medföljer bara vad väl kan beskrivas som alt-text till ett antal detaljbilder "Stainless steel snap on back, stamped with Longines mark, reference number 2012 and number 15. This watch is manufactured in 1939."
Allt detta är det man ser på bilden, ingen förklaring någonstans om hur dessa referensnr fungerar (det är ju lite förvirrat med Longines vad deras siffror betyder, det är modellnummer och batcher och siffror som ibland ska matcha mellan boett och verk mm), ingen förklaring vad 115 är osv. På en annan bild säger han att det är en "very rare stainless steel chronograph", jaha vad betyder det? Tillverkades det 5st, 5000st? Ingenting av den typen av info erbjuder Goldberger nånstans.

Visst, det är en serie av intressanta bilder (helt utan kontext) som man kan använda som jämförelse. Men det är en bok som i jämförelse med så många andra klockböcker om märken och enskilda modeller/serier är så extremt ogenerös i vilken kunskap den vill dela med sig av och förmedla.

Tycker den erbjuder väldigt lite kunskap för något som framställer sig som ett referensverk. Ett kort wikipedia-likt historieavsnitt i början följt av en kavalkad av bilder på random klockor. Det erbjuds väldigt lite info om varför just dessa klockor kommit med, är det centrala referenser i Longines historia? Råkar det vara de som Goldberger hade tillgång till?
För varje klocka medföljer bara vad väl kan beskrivas som alt-text till ett antal detaljbilder "Stainless steel snap on back, stamped with Longines mark, reference number 2012 and number 15. This watch is manufactured in 1939."
Allt detta är det man ser på bilden, ingen förklaring någonstans om hur dessa referensnr fungerar (det är ju lite förvirrat med Longines vad deras siffror betyder, det är modellnummer och batcher och siffror som ibland ska matcha mellan boett och verk mm), ingen förklaring vad 115 är osv. På en annan bild säger han att det är en "very rare stainless steel chronograph", jaha vad betyder det? Tillverkades det 5st, 5000st? Ingenting av den typen av info erbjuder Goldberger nånstans.

Visst, det är en serie av intressanta bilder (helt utan kontext) som man kan använda som jämförelse. Men det är en bok som i jämförelse med så många andra klockböcker om märken och enskilda modeller/serier är så extremt ogenerös i vilken kunskap den vill dela med sig av och förmedla.
Du lyfter flera bra punkter! Det bör kanske ses mer som en bildbok för jämförelse mer än något annat. Jag tycker att det är en bra instegsbok för de som inte är så insatta i Longines och vill se mer utav vad de tillverkat genom åren.
Jag har tänkte lite på det och jag tror att jag stirrar mig blind på de otroligt fina kronograferna i boken och därför överskattar jag kanske hur bra själva boken faktiskt är.
Det framgår mindre information än man skulle önska som du säger. Bilderna är som sagt väldigt bra i alla fall..

Bättre än böcker som slår fast saker utan att ha en aning. Vilket är merparten av de böcker som finns på vintage. Man får mer se det som coffee books med fina bilder.

Är min Longines med i den?

IMG_8111.jpeg

Bättre än böcker som slår fast saker utan att ha en aning. Vilket är merparten av de böcker som finns på vintage. Man får mer se det som coffee books med fina bilder.

Är min Longines med i den?

IMG_8111.jpeg
Japp. Sida 118. "A fine large stainless steel wristwatch with downturned lugs, snap on back. Diameter 38 mm."
Tycker det borde finnas något acceptabelt mellanläge mellan att säga ingenting och att fabulera när man publicerar en kommersiell produkt dock.

Japp. Sida 118. "A fine large stainless steel wristwatch with downturned lugs, snap on back. Diameter 38 mm."
Tycker det borde finnas något acceptabelt mellanläge mellan att säga ingenting och att fabulera när man publicerar en kommersiell produkt dock.
Haha ja.

Orkar du posta en bild? Jag funderade på att skaffa boken bara för att kolla. Om någon har den och vill sälja så skicka ett PM. :)

Tillbaka
Topp