Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
John Goldbergers bok på Longines är mycket bra. Den är mer inriktad på ovanliga modeller men är fortfarande informativ. Och framförallt väldigt bra bilderAnvänder ni referensböcker när ni tar reda på urverk och modeller? Vet ni om någon bra Longines vintage-bok?
Rotoraxeln brukade förr vara det stora problemet med 19AS, men numera kan det kanske ha lösts? Rejält med guld i boetten annars att trösta sig med;-)!Slänger in mitt bidrag här. Fått den i delar. Måste se till att hitta vad/hur mycket som saknas till uret, sedan serva och få till toppskick!
Har med andra ord lite att göra innan den kan komma på armen hos någon annan (nej, inget för min arm, tyvärr)
En 9001.5 med ett 19AS urverk!
Nytt band piggar upp denna gamla jumbo.![]()
Är det bara jag som är lite oimponerad av Goldbergers bok?John Goldbergers bok på Longines är mycket bra. Den är mer inriktad på ovanliga modeller men är fortfarande informativ. Och framförallt väldigt bra bilder
![]()
Du lyfter flera bra punkter! Det bör kanske ses mer som en bildbok för jämförelse mer än något annat. Jag tycker att det är en bra instegsbok för de som inte är så insatta i Longines och vill se mer utav vad de tillverkat genom åren.Är det bara jag som är lite oimponerad av Goldbergers bok?
Tycker den erbjuder väldigt lite kunskap för något som framställer sig som ett referensverk. Ett kort wikipedia-likt historieavsnitt i början följt av en kavalkad av bilder på random klockor. Det erbjuds väldigt lite info om varför just dessa klockor kommit med, är det centrala referenser i Longines historia? Råkar det vara de som Goldberger hade tillgång till?
För varje klocka medföljer bara vad väl kan beskrivas som alt-text till ett antal detaljbilder "Stainless steel snap on back, stamped with Longines mark, reference number 2012 and number 15. This watch is manufactured in 1939."
Allt detta är det man ser på bilden, ingen förklaring någonstans om hur dessa referensnr fungerar (det är ju lite förvirrat med Longines vad deras siffror betyder, det är modellnummer och batcher och siffror som ibland ska matcha mellan boett och verk mm), ingen förklaring vad 115 är osv. På en annan bild säger han att det är en "very rare stainless steel chronograph", jaha vad betyder det? Tillverkades det 5st, 5000st? Ingenting av den typen av info erbjuder Goldberger nånstans.
Visst, det är en serie av intressanta bilder (helt utan kontext) som man kan använda som jämförelse. Men det är en bok som i jämförelse med så många andra klockböcker om märken och enskilda modeller/serier är så extremt ogenerös i vilken kunskap den vill dela med sig av och förmedla.
Vet ej ref, men den har har Cal. 431.Woow den här var verkligen fin, vad har du för ref nr på den , tack
![]()
Bättre än böcker som slår fast saker utan att ha en aning. Vilket är merparten av de böcker som finns på vintage. Man får mer se det som coffee books med fina bilder.Är det bara jag som är lite oimponerad av Goldbergers bok?
Tycker den erbjuder väldigt lite kunskap för något som framställer sig som ett referensverk. Ett kort wikipedia-likt historieavsnitt i början följt av en kavalkad av bilder på random klockor. Det erbjuds väldigt lite info om varför just dessa klockor kommit med, är det centrala referenser i Longines historia? Råkar det vara de som Goldberger hade tillgång till?
För varje klocka medföljer bara vad väl kan beskrivas som alt-text till ett antal detaljbilder "Stainless steel snap on back, stamped with Longines mark, reference number 2012 and number 15. This watch is manufactured in 1939."
Allt detta är det man ser på bilden, ingen förklaring någonstans om hur dessa referensnr fungerar (det är ju lite förvirrat med Longines vad deras siffror betyder, det är modellnummer och batcher och siffror som ibland ska matcha mellan boett och verk mm), ingen förklaring vad 115 är osv. På en annan bild säger han att det är en "very rare stainless steel chronograph", jaha vad betyder det? Tillverkades det 5st, 5000st? Ingenting av den typen av info erbjuder Goldberger nånstans.
Visst, det är en serie av intressanta bilder (helt utan kontext) som man kan använda som jämförelse. Men det är en bok som i jämförelse med så många andra klockböcker om märken och enskilda modeller/serier är så extremt ogenerös i vilken kunskap den vill dela med sig av och förmedla.
Japp. Sida 118. "A fine large stainless steel wristwatch with downturned lugs, snap on back. Diameter 38 mm."Bättre än böcker som slår fast saker utan att ha en aning. Vilket är merparten av de böcker som finns på vintage. Man får mer se det som coffee books med fina bilder.
Är min Longines med i den?
![]()
Haha ja.Japp. Sida 118. "A fine large stainless steel wristwatch with downturned lugs, snap on back. Diameter 38 mm."
Tycker det borde finnas något acceptabelt mellanläge mellan att säga ingenting och att fabulera när man publicerar en kommersiell produkt dock.
Jag kan fixa bild imorgon om @essGunnar inte kan. Jag har boken framme / nära tillgänglig. Dock ej till salu tyvärrHaha ja.
Orkar du posta en bild? Jag funderade på att skaffa boken bara för att kolla. Om någon har den och vill sälja så skicka ett PM.![]()
Uppskattat!Jag kan fixa bild imorgon om @essGunnar inte kan. Jag har boken framme / nära tillgänglig. Dock ej till salu tyvärr![]()
Tack snälla. Småkul.