• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Longines-tråden

Har faktist turen att ha lyckats fånga två med dessa boetter på relativt kort tid. Men när denna ref. 5190 med centersekund kom hade den en ommålad tavla och fel visare. Tagit mig ett halvår att leta delar för att få den ”korrekt” igen (letar fortfarande rätt minut och timme, men dessa får duga tills vidare).

Hade dock inte fått till det utan tavlan och bollplanket från @hejsam så stort tack.

603E82CC-1E2D-4F4D-9FE8-462FBBD79665.jpeg

Fick denna cliché-bild från Longines om hur den såg ut ny, otroligt hjälpsamt det med.

1DA1A218-8EC4-47B3-A72D-173D713FA775.png

Senast ändrad:
Har faktist turen att ha lyckats fånga två med dessa boetter på relativt kort tid. Men när denna ref. 5190 med centersekund kom hade den en ommålad tavla och fel visare. Tagit mig ett halvår att leta delar för att få den ”korrekt” igen (letar fortfarande rätt minut och timme, men dessa får duga tills vidare).

Hade dock inte fått till det utan tavlan och bollplanket från @hejsam så stort tack.

603E82CC-1E2D-4F4D-9FE8-462FBBD79665.jpeg

Fick denna cliché-bild från Longines om hur den såg ut ny, otroligt hjälpsamt det med.

1DA1A218-8EC4-47B3-A72D-173D713FA775.png
Vet du kaliber på verket?

Har länge letat efter en dykare i lagom storlek för mig och slog precis till på den här. (Lite halvspontant.) 38,5 mm och 11 mm tjock. Automatverk. ETA. Från 90-talet.

Någon som vet något om modellen? Antar att det är en heritage modell av någon tidig dykare?

Bilagor

• Screenshot_20231118_154451_Chrono24.jpg
    Screenshot_20231118_154451_Chrono24.jpg
    163.4 KB · Visningar: 12
  • Screenshot_20231118_154448_Chrono24.jpg
    Screenshot_20231118_154448_Chrono24.jpg
    155.8 KB · Visningar: 9
  • Screenshot_20231118_154437_Chrono24.jpg
    Screenshot_20231118_154437_Chrono24.jpg
    163.5 KB · Visningar: 12
Har länge letat efter en dykare i lagom storlek för mig och slog precis till på den här. (Lite halvspontant.) 38,5 mm och 11 mm tjock. Automatverk. ETA. Från 90-talet.

Någon som vet något om modellen? Antar att det är en heritage modell av någon tidig dykare?

Det där är nog från tiden lite innan det var hett att kategorisera allting som heritage.
Däremot delvis från tiden då det var populärt att titta åt Submariner för design-cues.
Men jag har alltid gillat dessa. Tycker att de har tillräckligt mycket egna designdrag för att sticka ut bland mycket annat.
Referensen är väl 7464? Osäker på om Longines Heritage-avdelning har särskilt mycket att säga om en så pass modern klocka, men det är bara att dra dem ett mejl och höra. De är bäst i klassen när det kommer till att hjälpa till med info om deras äldre modeller.

Senast ändrad:
Det där är nog från tiden lite innan det var hett att kategorisera allting som heritage.
Däremot delvis från tiden då det var populärt att titta åt Submariner för design-cues.
Men jag har alltid gillat dessa. Tycker att de har tillräckligt mycket egna designdrag för att sticka ut bland mycket annat.
Referensen är väl 7464? Osäker på om Longines Heritage-avdelning har särskilt mycket att säga om en så pass modern klocka, men det är bara att dra dem ett mejl och höra. De är bäst i klassen när det kommer till att hjälpa till med info om deras äldre modeller.

Hej!

Tack för ditt svar. Ja, referensen stämmer. Ja, läste någonstans att denna fick mkt kritik när den kom för att likna just Submariner. Mina tankar till varför det kanske är en heritage-modell är storleken. Vid denna tiden på 90-talet var väl det mesta som släpptes 40+ mm. Men ska dra Longines ett mail som du säger 😊

Allt gott
/Oscar

Hej!

Tack för ditt svar. Ja, referensen stämmer. Ja, läste någonstans att denna fick mkt kritik när den kom för att likna just Submariner. Mina tankar till varför det kanske är en heritage-modell är storleken. Vid denna tiden på 90-talet var väl det mesta som släpptes 40+ mm. Men ska dra Longines ett mail som du säger 😊

Allt gott
/Oscar
Fick du något svar från Longines? :)
Gillade också modellen får jag säga.

Hej! Riktigt långskott tror jag, men letar efter sekundvisare (sweep) till kaliber 12.68N. Om någon vet var man kan hitta eller som av en händelse skulle ha en över, hade ni gjort mig lycklig! Hojta via meddelande i så fall 🙏

Försökt leka fotograf igår och det gick väl sådär men men, lovade återkomma till tråden med lite info om denna Longines Admiral 7463 dykaren.

Longines sa inte så mycket när jag kontaktade dem än att den är från 1993 och såldes i Qatar. Fick ingen info om modellen tyvärr.

1000006755.jpg

Kommit en bit på mitt senaste projekt. En mysig 35mm Tre Tacche. Dock fortfarande på jakt efter en annan tavla, men denna får duga. Idag slipade jag till verkring-/hållaren, plockade en från en inkomplett 33,5mm Sei Tacche och slipade ner 1,5mm. Nu sitter den, verket och tavlan som en smäck. 👌

IMG_4013.jpeg

IMG_3999.jpeg

Kommit en bit på mitt senaste projekt. En mysig 35mm Tre Tacche. Dock fortfarande på jakt efter en annan tavla, men denna får duga. Idag slipade jag till verkring-/hållaren, plockade en från en inkomplett 33,5mm Sei Tacche och slipade ner 1,5mm. Nu sitter den, verket och tavlan som en smäck. 👌

IMG_4013.jpeg

IMG_3999.jpeg

Supercool! Något fel på tavlan?

Supercool! Något fel på tavlan?

Har hört både från och till. Men jag tror tavlan är ommålad. Och Boetten hittade jag utan varken tavla eller verk. Så hur jag än vänder och vrider på det så kommer det bli lite av en franken. Men det är ungefär så nära jag kommer en komplett inom rimlig peng. Jag vill dock vara säker på att tavlan är "riktig" och mer korrekt för modellen. Jakten fortsätter, men denna duger fint som stuntdubbel tills vidare.

Eller, tavla kom faktiskt med boetten. Men den är bucklig och så gott som ingenting kvar i fråga om tryck. :D

Fin, men lite märkligt taveltryck? Finns det fler med detta?
Inte hittat en med exakt tavla. Men med det sagt har jag inte hittat många exempel av denna referens alls. Vet att @Anders Forsberg har haft en i samma ref. Dock hade han en med sektor/bullseye tavla. Där det är exakt samma tryck med det lite udda ytterspåret, fast hans då med en svart sektor-ring under indexen och min utan denna ring. I övrigt identisk (vad jag kunde se).

Inte hittat en med exakt tavla. Men med det sagt har jag inte hittat många exempel av denna referens alls. Vet att @Anders Forsberg har haft en i samma ref. Dock hade han en med sektor/bullseye tavla. Där det är exakt samma tryck med det lite udda ytterspåret, fast hans då med en svart sektor-ring under indexen och min utan denna ring. I övrigt identisk (vad jag kunde se).
Reagerar på att minutvisaren verkar vara lite lång och finns det någon Swiss-markering?

Tror att jag visat denna tidigare då jag haft den ett tag, enl Longines är det en ref 8319 med cal 284 från 1969.
Det som slog mig nu dock är om kronan är bytt, eller är det en variant av Longines kronor?
IMG_4151.jpeg

IMG_4152.jpeg

IMG_4150.jpeg

Såg ingen med samma när jag googlade lite förut nämligen.

Tillbaka
Topp