• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintageavdelningens ”Vad har jag köpt-tråd”

Köpte för länge sen en Eterna som jag helt hade glömt bort. Tänkte jag skulle ge den lite TLC
upload_2020-1-30_13-37-17.png
Jäklar vad härlig!
Bumper?

Ja precis, såg ut som att den legat i en jordhög tidigare så jag var osäker på tavlan, men den var fin. Så jag har förtvättat, bytt glas och ska nog lämna in den till ngn som kan eterna bumpers.
Låter som en bra idé!
Kul klocka helt klart, vet du vad det sitter för verk i?

Nån som har en aning om vad detta är för urverk? Sitter i en Kasper boett (30-tal) men högst troligt franken och inte är original till klockan. Jag ser inga markeringar.

Går nämligen endast 4 tim tim man känner vid uppdragning att fjädern slirar/snurrar. Måste veta vad det är för urverk för att skaffa delar.

IMG_20200131_212816~2.jpg
IMG_20200131_125924.jpg

Nån som har en aning om vad detta är för urverk? Sitter i en Kasper boett (30-tal) men högst troligt franken och inte är original till klockan. Jag ser inga markeringar.

Går nämligen endast 4 tim tim man känner vid uppdragning att fjädern slirar/snurrar. Måste veta vad det är för urverk för att skaffa delar.

IMG_20200131_125924.jpg
Ser ut som ett AS984. Men kan oxå vara ett FHF. Har säkert delar om det skulle vara så.

IMG_20200131_125924.jpg
Varför skulle verket inte vara original till boetten?

Matchar inte något dokumenterat urverk av Kasper. Och alla bilder jag har hittat av denna klockmodell (fanns både med och utan subsekund) har Kasper urverk.
Ok, har ingen aning vad Kasper är. Förmodar boetten är märkt? Vet bara att denna typ av ur ofta inte har märkta urverk.

Köpte den här tidigare i veckan. Anonym liten en med Taubertboett och Alpina 615 (Venus 75). Serienumret, åttioniotusen-nånting är alldeles för lågt för att det ska vara en anonym Alpina tror jag. Om de inte skruvat ihop den åt någon annan leverantör? Förmodligen andra halvan av 30-talet eller första halvan av 40-talet om jag ska gissa. Med stor sannolikhet såld i Sverige. Någon som har någon insikt?
IMG_20200205_110007_846.jpg

InstaSave.jpg

InstaSave.jpg

InstaSave.jpg

Köpte den här tidigare i veckan. Anonym liten en med Taubertboett och Alpina 615 (Venus 75). Serienumret, åttioniotusen-nånting är alldeles för lågt för att det ska vara en anonym Alpina tror jag. Om de inte skruvat ihop den åt någon annan leverantör? Förmodligen andra halvan av 30-talet eller första halvan av 40-talet om jag ska gissa. Med stor sannolikhet såld i Sverige. Någon som har någon insikt?

InstaSave.jpg

InstaSave.jpg

InstaSave.jpg
77AF595C-C316-4EF9-A607-94B0EA29D689.jpeg

Bortsett caset vissa likheter med min gamla.
Satt ett Alpina 615 även i den.
Kom dock aldrig särskilt långt i efterforskningarna kring vad det egentligen var.

Senast ändrad:

Bortsett caset visas likheter med min gamla.
Kom dock aldrig särskilt långt i efterforskningarna kring vad det egentligen var.
Den där är jättefin! Gissar att jag inte kommer få reda på så mycket mer om min än jag redan vet. Men jag har blivit överraskad av kalenderbitarkunskaperna här på KS förut så det är nog värt att fråga. :)

InstaSave.jpg

InstaSave.jpg

InstaSave.jpg

Bortsett caset vissa likheter med min gamla.
Kan inte komma på vem som postat den, men rätt säker på att jag sett en icke-Alpina med Alpinaverk postad här på KS. Kan vara nåt i den stilen?
Alternativt så är det Alpina, båda två, fast med omärkta tavlor.

Kan inte komma på vem som postat den, men rätt säker på att jag sett en icke-Alpina med Alpinaverk postad här på KS. Kan vara nåt i den stilen?
Alternativt så är det Alpina, båda två, fast med omärkta tavlor.
Kanske en Bore? Kal. 615 på Ranfft var signerat Bore. Det är väl inte viktigt egentligen. Men jag tycker det är roligt att nörda lite och försöka ta reda på det som går när det är en så här fin klocka. Förra ägaren är nyfiken också. Hans far var första ägaren och jag har lovat att berätta vad jag lyckas klura ut.

Kanske en Bore? Kal. 615 på Ranfft var signerat Bore. Det är väl inte viktigt egentligen. Men jag tycker det är roligt att nörda lite och försöka ta reda på det som går när det är en så här fin klocka. Förra ägaren är nyfiken också. Hans far var första ägaren och jag har lovat att berätta vad jag lyckas klura ut.
Möjligt! Vad är det för storlek på klockan? Jag har en samtida Alpina med liknande boett som jag kan jämföra med när jag kommer hem.

Alright, min är 30 och var inte sååååååå lik i boetten. Fortfarande Borgel, dock. Snr 163 tusen och enligt Alpinas kundtjänst tillverkad 38-43.
Hur ser din ut på baklocket? Mina tre Borgel-Alpina har fransk text.
Blank utvändigt, serienummer 89*** så känns lågt för Alpina. Men gjorde de anonyma behöver de väl inte ha haft samma serienummerserie antar jag. Får se om jag snöar in lite på Alpina och letar ledtrådar i diverse forumtrådar snart. Köpte en Novice nyss också så det går väl åt det hållet. :)

Väldigt nöjd med senaste köp, av ren slump snubblade jag på korrekt länk till den också. 70-tal när det är som bäst!
D2DC95D4-6E94-464A-8960-E5C2C8B10FFF.jpeg

Snygg i profil också
5145BDBF-5E66-4150-985F-131B29A0DD3E.jpeg
Såhär nästan ett halvår senare så säger jag grattis till en mysig klocka. Vad är det för länk? Har en 136.0102 som skulle må bra av en passande länk (sorry för suddig bild men det var den minst suddiga jag hittade just nu...)
0E06468F-58BB-43D0-A9FE-FBC91E7E4F1A.jpeg

Blank utvändigt, serienummer 89*** så känns lågt för Alpina. Men gjorde de anonyma behöver de väl inte ha haft samma serienummerserie antar jag. Får se om jag snöar in lite på Alpina och letar ledtrådar i diverse forumtrådar snart. Köpte en Novice nyss också så det går väl åt det hållet. :)
Tycker Alpina är grymt underskattade och undervärderade.

Tillbaka
Topp