• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Visa din Panerai!

Nyförvärvet 🙂 PAM 233

5BD9DCD2-79EC-4093-89C6-5C7B85932AFA.jpeg

Härligt! Den är väldans bra den där 😍

Stort grattis! 233 känns som en slags "exit-panna", så jag vågar inte skaffa mig en för då kanske det är slut på det roliga (=att fortsätta upptäcka nya modeller och drömma om framtida köp)

Helt enig - om jag kollar på min Panerai-resa så stämmer det du skriver. Från lite mer entry level (2st) via en Radiomir, sen en 372:a och nu denna. Varje steg en ökning i komplexitet och Panna-DNA.

Stort grattis! 233 känns som en slags "exit-panna", så jag vågar inte skaffa mig en för då kanske det är slut på det roliga (=att fortsätta upptäcka nya modeller och drömma om framtida köp)
Nejdå. Det finns inget sådant. Köp din Graal och du sitter och scannar Köp & sälj inom en månad. Man lämnar denna hobby när man dör, eller tappar intresset för klockor, inte för att man köper en riktigt bra modell. Mycket vill ha mer ;)

Men grattis @E.Z. bra panna att komma tillbaka med!

U
Tyvärr funkar det inte så! Inte för mig i vart fall. Hade 127 som gral, köpte och sålde. Sedan 672 samma sak där. En gral blir snabbt vardag när du väl har den och då skiftar fokus till någon anna ref. Tyvärr bara att erkänna, det är trevligt att äga en bra klocka men det är ännu mer lockande med jakten. Den enda gralen som fortfarande håller och som jag har haft ett bra tag nu är 309. Vi borde lösa det hela här inne med att köpa in X antal riktigt bra pannor gemensamt som sedan går runt säg varannan månad. När alla har haft den byta den ut mot en annan modell.

U

Tyvärr funkar det inte så! Inte för mig i vart fall. Hade 127 som gral, köpte och sålde. Sedan 672 samma sak där. En gral blir snabbt vardag när du väl har den och då skiftar fokus till någon anna ref. Tyvärr bara att erkänna, det är trevligt att äga en bra klocka men det är ännu mer lockande med jakten. Den enda gralen som fortfarande håller och som jag har haft ett bra tag nu är 309. Vi borde lösa det hela här inne med att köpa in X antal riktigt bra pannor gemensamt som sedan går runt säg varannan månad. När alla har haft den byta den ut mot en annan modell.
Du har möjligen en poäng där. En passaround eller samköp på något vis på en del dyra pannor vore kul. Men ... jag har visst landat i en kvartett som jag har svårt att se att de skulle lämna, om det inte kommer något helt nytt som är bättre naturligtvis. 416 (bettarini) 602 (vit tavla) 720 (the quintessential panerai enligt mig) och en hård submersible i form av 692 ... den här samlingen kan kompletteras, men jag har svårt att tro att jag byter ut någon av de här fyra. Gör det mig till sjuk i någon annan sjukdom?

U

Jag hade både fiddyn och bronzon som holy grails... Nu har båda lämnat , vem trodde det för bara 1 år sen.

Kvar är 911, Pre-A1 och 683.

Just nu är jag sjukt sugen på att prova 1279 , men det stör mig litegrann att de plockat bort hacking på nyare iterationer av P.9010... Frågan är om det är en dealbreaker eller inte

Snygg är den iallafall, tycker jag

1341-645-0_MP_3.jpg

U

Så sant...

Du har möjligen en poäng där. En passaround eller samköp på något vis på en del dyra pannor vore kul. Men ... jag har visst landat i en kvartett som jag har svårt att se att de skulle lämna, om det inte kommer något helt nytt som är bättre naturligtvis. 416 (bettarini) 602 (vit tavla) 720 (the quintessential panerai enligt mig) och en hård submersible i form av 692 ... den här samlingen kan kompletteras, men jag har svårt att tro att jag byter ut någon av de här fyra. Gör det mig till sjuk i någon annan sjukdom?
Jag har ett starkt sug på att testa allt möjligt men återkommer till samma gång på gång. Vill också ner till 4st... Kanske dom här får bli min fyrling 🤔
1305
197
061
001

Då får 671, 673, 183 flytta 😥

Sen kan det bli en 42 el 44 sub framöver.

Jag hade både fiddyn och bronzon som holy grails... Nu har båda lämnat , vem trodde det för bara 1 år sen.

Just nu är jag sjukt sugen på att prova 1279 , men det stör mig litegrann att de plockat bort hacking på nyare iterationer av P.9010... Frågan är om det är en dealbreaker eller inte

1341-645-0_MP_3.jpg
Nä det får vara nog med en 42:a ;)
Men definitivt snygg och en av de bangigaste for the buck Panerai har just nu

U

Luktar lite missbruk av begreppet grail här tycker jag ;)

1341-645-0_MP_3.jpg
Jag har ett starkt sug på att testa allt möjligt men återkommer till samma gång på gång. Vill också ner till 4st... Kanske dom här får bli min fyrling 🤔
1305
197
061
001

Då får 671, 673, 183 flytta 😥

Sen kan det bli en 42 el 44 sub framöver.
Svårt det där.. Bronzon resp. 520 (framför allt den sistnämnda) har definitivt varit grails. Men ingen av de två känns längre så pass helig att de inte kan ryka..

Ny 44mm-sub ska definitivt testas oaktat..

1341-645-0_MP_3.jpg
Är hacking så viktigt? De klockor jag har med hacking använder jag det kanske 1 av 3 gånger.
Och med en Panerai, där man bara kan ställa minutvisaren korrekt var 5e minut, där kan man inte vara för petig 😂

Är hacking så viktigt? De klockor jag har med hacking använder jag det kanske 1 av 3 gånger.
Och med en Panerai, där man bara kan ställa minutvisaren korrekt var 5e minut, där kan man inte vara för petig 😂
Jo, sant. Det är mer tanken av att de nedgraderat verket.

Men samtidigt har Panerai aldrig handlat om urverken.

Kul att fler går i bytastankar. Har varit inne på att skicka iväg alla tre och ersätta dem med en carbotech och väl tillgänglig - en 44 sub.

För min del är fortfarande 382 Bronzo nr:1 och min Daily.

Sålde min 911 för ca 1 år sedan då den aldrig fick någon tid på vristen.

Vet inte vad jag skulle kunna använda dagligen så gött som bronsklumpen.

Är såklart sugen på nåt nytt 😃👌🏻

Och nu såg jag att jag är Russ Griswold, vad innebär det och vem i hela friden är Russ?
Det är från filmen ”Christmas vacation” eller ”Ett päron till farsa firar jul”. Russ Griswold är som till huvudkaraktären Clark Griswold, spelad av Chevy Chase. Vem du ”är” beror på antalet inlägg du gjort på forumet :)

Tillbaka
Topp