• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa din Pouge!

Tompaz

Omega
6139 9.jpg
Tack exxet, kul och höra att du gillar tavlan. Ska kontrollera fjädern och hoppas på att det är den som är problemet. Nu väntar jag svar från urdelar som ev. kunde fixa fram en komplett stem med kugg fjäder samt krona. Tack så länge för dina tips, guld värda.
 

Exxet

Rolex
Tack exxet, kul och höra att du gillar tavlan. Ska kontrollera fjädern och hoppas på att det är den som är problemet. Nu väntar jag svar från urdelar som ev. kunde fixa fram en komplett stem med kugg fjäder samt krona. Tack så länge för dina tips, guld värda.
Jag tror inte du kommer undan billigare än ebaylänken jag tipsade om, några ev. intressanta länkar:
http://www.thewatchsite.com/files/Seiko Technical Manuals/6139B.pdf
http://www.thewatchsite.com/files/Seiko Technical Manuals/6139A.pdf visserligen till A-versionen men det mesta är likt.
http://www.thewatchsite.com/files/Seiko Technical Manuals/6138 & 6139 Calibers Repair Manual.pdf
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har öppnat den när jag rengjorde boetten och puschern känns slapp. Ska se hur det ser ut men får nog lämna till någon kunnig för att åtgärda så kronografen fungerar. Tack för länken, har handlat av den snubben tidigare och är mycket nöjd.
IMG_1019.JPG

IMG_1024.JPG
Ser ju jättefin ut!
 

Exxet

Rolex
Visarn ska vara original, vilket Pogues inte verkar haft 30 år senare när den auktionerades, min har dock både engelsk och fransk dagvisning att välja mellan...
Din visare ser original ut, Pogues var inte rätt, det syns ju tydligt:
pogue-seiko-6139.jpg

Men det är väl denna som räknas som true Pogue antar jag.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nästa person som använder "true Pogue" som begrepp blir bannad. Det är en hittepåfras som inte tillför någonting! De gula kallas Pogue, bara de gula, inga andra och skit samma exakt vilken tavelversion. Väldigt enkelt. Allt annat är Rolexhittepåfjanterier.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Nästa person som använder "true Pogue" som begrepp blir bannad. Det är en hittepåfras som inte tillför någonting! De gula kallas Pogue, bara de gula, inga andra och skit samma exakt vilken tavelversion. Väldigt enkelt. Allt annat är Rolexhittepåfjanterier.
Vi seikofiler måste ju också hitta på sätt att plocka premium :drowning::arghh:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ursäkta en newbie men vilken har servicevisare, masterkiller lr Colonels Pogue? om det sistnämda skulle i a f jag bli pissed off om min Pogue kom tillbaka efter service med en sån visare.
Pögens har servicevisare, ganska vanligt att urmakarna fick slut på visare och tog en annan liknande. Det finns exempelvis massvis med 6105 där ute med servicevisare och även kronografvisarna byttes frekvent till andra visare eftersom de som bekant kan sitta hårt och gå sönder när man plockar av dem.
 

Exxet

Rolex
Pögens har servicevisare, ganska vanligt att urmakarna fick slut på visare och tog en annan liknande. Det finns exempelvis massvis med 6105 där ute med servicevisare och även kronografvisarna byttes frekvent till andra visare eftersom de som bekant kan sitta hårt och gå sönder när man plockar av dem.
Okej, där ser man, men skulle som sagt inte godkänt det, och det tror jag inte någon här på K S heller skulle göra, men om det hände på 70-talet var det nog lite annorlunda kan jag tänka mig.
 

Exxet

Rolex
Hej!
Nu har jag hittat felet varför den inte stoppar chronon. Operating lever lyfter i framkant vid pillar wheel då jag trycker på puschern. Kan det vara så att fjädern (grön) har även funktionen att hålla nere operating levern eller det kan vara något annat som spökar ?
Ajdå! "armen" glider över kuggarna m a o, fjädern hjälper till att hålla ner armen litegrann, min fina blåmarkering på bilden ringar in en nit och den måste förmodligen knackas ner litegrann (slitage), hade ett likadant problem med en annan 6139, det fixade jag genom att lite försiktigt knacka ner niten med en sk staking tool, men verket måste delvis demonteras, det är ju lite mer problematiskt, kan ju va något men det låter som det samma problem som jag hade.
 

Tompaz

Omega
Ajdå! "armen" glider över kuggarna m a o, fjädern hjälper till att hålla ner armen litegrann, min fina blåmarkering på bilden ringar in en nit och den måste förmodligen knackas ner litegrann (slitage), hade ett likadant problem med en annan 6139, det fixade jag genom att lite försiktigt knacka ner niten med en sk staking tool, men verket måste delvis demonteras, det är ju lite mer problematiskt, kan ju va något men det låter som det samma problem som jag hade.
Tack Exxet!
Ska undersöka om det kan vara slitage.
 
Topp