• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Visa era 'Beaters'...

Hmmm, denna ar bombsaker, testad med C-4, Kaventsmann :D
F5D5B346-947E-4F7C-8867-F54B3050973A.jpeg
Vad är tjockleken på denna?o_O

Nu tredje året som medlem är det dags att sluta lurka på forumet och faktiskt tillföra lite, bättre sent än aldrig visst?:)

Efter att ha tagit examen tidigt i juni så har jag haft en lååång ledighet som lyckligtvis fyllts med hyfsat väder och roliga aktiviteter. För att inte bli rastlös har dagarna även delvis bestått av lite hemmabyggen och dylikt. När jag blickar tillbaka samt kollar på brännan på handleden så inser jag att någon klocka har knappt fått någon brukstid:banghead:

I och med det så har jag öppnat ögonen för så kallade "beaters". Tanken med tråden är att få lite inspiration för just bruksklockor samt se vad folket hållt på med för tokigheter nu under sommaren. Med andra ord, posta gärna en bild på er beater samt skriv en rad om vad den har fått utstå!

Senast ändrad:
Min Hamilton Khaki som jag köpte här på forumet åker med varje dag på jobbet. Den får vara med om det mesta under vardagen, allt från kontorssurfing till betonggjutningar. Känns som en trogen kompanjon på handleden numera.

Bilagor

• 15968936232342566336621884131468.jpg
    15968936232342566336621884131468.jpg
    303.4 KB · Visningar: 19
Beatersarnas beater måste ju vara Casio G-Shock GW-M5610-1ER. I princip oförstörbar, batteri som laddas av solljus, synkar med atomklocka varje natt, väger knappt nånting och kostar runt 1500 spänn. ”Pound for pound” är det den särklassigt bästa klocka jag äger.
EA5D55ED-8B16-4782-BA8B-AE21163C78F7.jpeg

Det är en ständigt pågående diskussion om vad en "beater" är egentligen, men in min värld är det en klocka som det inte spelar någon roll om det händer något med den. Det är klockan för "oj, det kom visst svetsloppor på klockan", "ojdå, jag råkade tappa klockan och gräva ner den i rabatten", "hoppsan, jag slant med vinkelslipen, vilken tur att klockan var i vägen", osv. Ok, kanske inte det sista... ;) Men den ska vara billig och nästan oförstörbar, eller skitbillig så att det inte spelar någon roll om den blir förstörd.

Det här är en "beater" i min värld. :)
NIHPARbl.jpg

... fast ok, jag måste erkänna att jag inte brukar använda den ens som beater. Men den här, definitivt:
bt3d0ZTl.jpg

(Jag orkar inte plocka fram dem just nu, så det fick bli reprisbilder.)

Senast ändrad:
Det är klockan för "oj, det kom visst svetsloppor på klockan", "ojdå, jag råkade tappa klockan och gräva ner den i rabatten", "hoppsan, jag slant med vinkelslipen, vilken tur att klockan var i vägen", osv. Ok, kanske inte det sista... ;)

Utte har ju räddat min handled en gång när en luftventil sprack och tjongade upp på sidan av boetten. Utan han skulle jag fått en metallbit med 8bars tryck på handryggen:)
Blev dock en reparation på 10kakor efteråt.. men det är han värd.
Så sånt händer sjukt nog när man är klantig och jobbar med stora saker

Det är en ständigt pågående diskussion om vad en "beater" är egentligen, men in min värld är det en klocka som det inte spelar någon roll om det händer något med den. Det är klockan för "oj, det kom visst svetsloppor på klockan", "ojdå, jag råkade tappa klockan och gräva ner den i rabatten", "hoppsan, jag slant med vinkelslipen, vilken tur att klockan var i vägen", osv. Ok, kanske inte det sista... ;) Men den ska vara billig och nästan oförstörbar, eller skitbillig så att det inte spelar någon roll om den blir förstörd.

NIHPARbl.jpg

... fast ok, jag måste erkänna att jag inte brukar använda den ens som beater. Men den här, definitivt:
bt3d0ZTl.jpg

...fast priset är väl egentligen ingen ingående variabel för vilken klocka som räknas som 'beater'?! Åtminstone inte i min värld. I övrigt är jag dock enig. Just nu har jag en Seiko SNK809 på ett noname-nato som 'daily beater' (orkar dock inte plåta den nu pg värmen :dead:), men håller på att tråla efter ngt annat.

...fast priset är väl egentligen ingen ingående variabel för vilken klocka som räknas som 'beater'?! Åtminstone inte i min värld. I övrigt är jag dock enig. Just nu har jag en Seiko SNK809 på ett noname-nato som 'daily beater' (orkar dock inte plåta den nu pg värmen :dead:), men håller på att tråla efter ngt annat.
Förresten, här är den...
20200809_123526.jpg

NIHPARbl.jpg

bt3d0ZTl.jpg

Vad som är en beater beror väl på bärarens livsstil tänker jag. Som innerstadsbo utan barn och som lejer ut hantverksjobb funkar en stålrolle utmärkt för mig.

Som jag ser det finns det flera nivåer av beater, den där klockan som man i princip kan dra i gruset, sen den där vardagsbeatern som hänger med på allt möjligt men som ändå ser respektabel ut

Vad som är en beater beror väl på bärarens livsstil tänker jag. Som innerstadsbo utan barn och som lejer ut hantverksjobb funkar en stålrolle utmärkt för mig.
Då tycker jag att man frångår definitionen av en beater och att det istället bör benämnas som en vardagsklocka. Alla har så klart sin egen åsikt i frågan men som någon skrev ett par inlägg upp så är en beater, för mig, en klocka som man inte direkt bryr sig om man cyklar omkull med, om den blir full med slipdamm, om man tappar den i trappan osv. Det utesluter inte att man även kan ha en vardagsklocka som man är mindre rädd om och som får utstå mildare stryk men då är det inte heller en beater enligt mig.

Tillbaka
Topp