• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa era 'Beaters'...

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
G-Shock, vad annars!
15970683521301294160931150446052.jpg
Har du inte kvar din SKX?
 

Frebot

Omega
2-Faktor
Då tycker jag att man frångår definitionen av en beater och att det istället bör benämnas som en vardagsklocka. Alla har så klart sin egen åsikt i frågan men som någon skrev ett par inlägg upp så är en beater, för mig, en klocka som man inte direkt bryr sig om man cyklar omkull med, om den blir full med slipdamm, om man tappar den i trappan osv. Det utesluter inte att man även kan ha en vardagsklocka som man är mindre rädd om och som får utstå mildare stryk men då är det inte heller en beater enligt mig.
Instämmer. En beater ska du ju kunna göra vad tusan som helst med utan att bry dig. OCH räkna med att klockan står pall för det. Möjligen kan en stålrolle kvala in som det (om du har finanserna för det) men frågan är om den pallar samma saker som t ex en G-Shock. En vardagsklocka/daily driver tycker jag är nåt annat än en beater. Och där kanske stålrollen kvalar in (igen beroende på din ekonomiska situation/livsstil).
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Instämmer. En beater ska du ju kunna göra vad tusan som helst med utan att bry dig. OCH räkna med att klockan står pall för det. Möjligen kan en stålrolle kvala in som det (om du har finanserna för det) men frågan är om den pallar samma saker som t ex en G-Shock. En vardagsklocka/daily driver tycker jag är nåt annat än en beater. Och där kanske stålrollen kvalar in (igen beroende på din ekonomiska situation/livsstil).

Det är ju precis vad jag gör. Använder den till vad som helst som jag inte vill utsätta ännu dyrare klockor för. Sen är frågan vilka aktiviteter somliga genomför som faktiskt kräver G-Shocks hållbarhet och som en stålrolle inte skulle klara.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Behovet av en beater finns kvar även fast jag inte bilar kakel till vardags.
Ja, men då är det ju egentligen ingen beater. ;) Som namnet antyder så är det en klocka som kontinuerligt får utstå stryk och ofta en hård form av det men eftersom det inte finns någon faktisk definition så finns det inget rätt eller fel med många olika åsikter i frågan och min är så klart bara en av dem men jag tycker att det är lite missvisande att kalla det för en beater om den inte utsätts för hårda tag. Man kanske inte är jätterädd om sin klocka men det finns ingenting som säger att alla måste ha en beater. Har man en lugn livsstil där klockan aldrig utsätts för mer än lite havsbad och påtande i rabatten så har man inget behov av en beater och då kan klockan egentligen aldrig vara en beater oavsett hur toolig den är. Förstår du mitt resonemang? :)
Det är ju precis vad jag gör. Använder den till vad som helst som jag inte vill utsätta ännu dyrare klockor för. Sen är frågan vilka aktiviteter somliga genomför som faktiskt kräver G-Shocks hållbarhet och som en stålrolle inte skulle klara.
Det går inte att förneka att en G-shock tål mer än en Submariner men oftast handlar det nog mer om att klockan utsätts för så pass allvarliga påfrestningar att de riskerar att gå sönder och då är det nog inte många som har en klocka i 100k-klassen som slit-och-slängklocka som bara kan dumpas i närmaste papperskorg om den utsätts för ett illa riktat slag t.ex.

För att hålla topic så bjuder jag på en bild av min beater som givetvis är en G-shock. :D

20200721_101242.jpg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
4573D557-EE7D-4B7A-BC8D-536ABD02AC9F.jpeg


Hej,

Det finns många trådar som handlar om beaters men jag hittade inte riktigt någon tråd där man med stolthet kunde visa upp sin beater! Klockan som har varit med om ett och annat samt utstrålar hårdhet och orädsla!

Men en sak i taget. Vad är en beater egentligen?

• En klocka som kan bära utan rädsla för att skrapa den, tappa den, blöta ner den, förlora den eller på annat sätt devalvera den. Inte alla klockor som klarar att bli utsatta på det sättet och inte heller alla klockägare som klarar att utsätta sina klockor.

I den här tråden vill vi se naggs, dings och rikligt med skrapmärken. Klockor som har varit med om ett och annat. Är något av märkena lite mer minnesvärt då hör vi gärna på storyn.

Själv har jag inte klarat att ha någon beater. Dels för att historiskt har jag varit försiktig med alla mina klockor och dels för att jag flippat för ofta och inte hunnit slita på mina beaters.

Nu tar jag nya tag och skaffat mig en ny beater. En Citizen NY0040. Klockans bakgrund i Marina Militare inspirerar mig för att få den i ett härjat skick. Hoppas den stannar och att den slits.

29AD7A33-785E-451F-86A3-0F62258EC01B.jpeg
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har två beaters faktiskt! 😮

Zelosen har jag haft sedan ny och den är på i princip varje dag när jag jobbar och då kan vad som helst hända 😝
Titanklocka med saffirglas och keramiskt vridringsinlägg är ju gjort för att slitas på och den blir liksom bara bättre och bättre för varje märke som uppstår!

G-shocken är relativt ny i lådan dock inköpt beggad, den ska användas inne och ute när det fixas och donas med det nyinköpta hemmet 😊
4118B099-479D-43F2-9F54-AF92642F96DB.jpeg

C9D28F26-D144-479D-B768-110C82DBBA7D.jpeg
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Oj, här har det varit varsamt med inlägg senaste tiden! Att G-shock är passande beaters är ingen nyhet. Förutom vissa finare som man vill behålla i bra skick. Men här är är två av mina metallbeaters. Dessa används i grovjobb och får massor av repor bortsett från glasen som är safir. Det är hyfsat dressiga klockor som jag har avskilt till att få stryk utan att jag bryr mig. Hade det handlat om flera av mina andra klockor hade jag blivit bedrövad...

Till vänster: Citizen BM7251-53L. Höger: Islander ISL-134.

Screenshot_20220926_230148_Gallery.jpg


20220926_225813.jpg


Här syns på Islanderns länkar till höger inte bara små repor utan skrapmärken från "fullkontakt" med metallskrindor och dylikt.

20220926_230817.jpg
 
Senast ändrad:

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Numera har denna Mako 2 "degraderats" till beater.
20220927_112409.jpg

Det är så att fjädern som reglerar vridringen måste ha pajat när jag hållt på och mixtrat med klockan, så jag tog bort den och nu fungerar vridringen som på en Vostok. Dessutom har den fått ett antal repor och hack i boetten, så jag slängde på ett nylonband och tänkte att nu får den tjänstgöra som beater.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag har lyckats slarva bort min Casioak med bara en vag känsla för var den kan vara, men annars har jag två klockor som går på om det vankas hårda tag:

Sinn U50. U som i underbart fräsig och hård.
1667205640491.png


Och min Zelos, bronset blir så vackert med användning.
1667205714894.png
 

lyckann

Breitling
Ja, men då är det ju egentligen ingen beater. ;) Som namnet antyder så är det en klocka som kontinuerligt får utstå stryk och ofta en hård form av det men eftersom det inte finns någon faktisk definition så finns det inget rätt eller fel med många olika åsikter i frågan och min är så klart bara en av dem men jag tycker att det är lite missvisande att kalla det för en beater om den inte utsätts för hårda tag. Man kanske inte är jätterädd om sin klocka men det finns ingenting som säger att alla måste ha en beater. Har man en lugn livsstil där klockan aldrig utsätts för mer än lite havsbad och påtande i rabatten så har man inget behov av en beater och då kan klockan egentligen aldrig vara en beater oavsett hur toolig den är. Förstår du mitt resonemang? :)
Det går inte att förneka att en G-shock tål mer än en Submariner men oftast handlar det nog mer om att klockan utsätts för så pass allvarliga påfrestningar att de riskerar att gå sönder och då är det nog inte många som har en klocka i 100k-klassen som slit-och-slängklocka som bara kan dumpas i närmaste papperskorg om den utsätts för ett illa riktat slag t.ex.

För att hålla topic så bjuder jag på en bild av min beater som givetvis är en G-shock. :D

20200721_101242.jpg
Denna var onekligen riktigt fet, vad är exakt ref nr på den?
 
Topp