• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa era Poor Man's Heuers

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
När man (jag) bestämt hur det står till snubblar man över denna:

$_57.JPG

Appropå den där och generiska delar osv. så har ju den här klockan varit till salu ungefär hur länge som helst i olika sammanhang:

2cpxrpl.jpg
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Vad säger du TorNet ? Är graveringen för grund? Lite svårt att se på bilderna och jag kan inte dessa boetter. Är det fusk, lite underligt fusk, eller är den kosher?

Enligt uppgift på OTD ska boetten vara från en Autavia 7863, dvs en ganska ovanlig variant med Valjoux 7732 (=7730 med datum), vilket i och för sig låter konstigt då det i så fall borde vara ett mellanrum mellan urtavlan och kromringen i glaset (V7730/7733 är tunnare än V7732/7734 pga av datummekanismen). Hade varit mer sannolikt att boetten är märkt 7763.

Förmodligen är boetten en äkta Heuer, men om den börjat sitt liv som en Autavia 7763/7863 och fått Primatotavlan och V7733 senare, eller om den börjat sitt liv som den ser ut i dag är nog omöjligt att veta säkert. Märket Primato är annars ett märke som dyker upp som "poor mans Heuer" med jämna mellanrum. Spontant känns dock boetten som en tidigare generation från sent 60-tal som hör ihop mer med Valjoux 7730/7732 än urtavlan med dess orangea detaljer och V7733 som känns mer som tidigt 70-tal eller mitten på 70-talet.

Jag har själv haft en Eletta med likadan urtavla som Primaton och med V7733, den satt i en "Autavia-boett" av senare generation (motsvarande 73363), vilket för mig känns som en mer logisk kombination:

Eletta800x428_zps35daf9b6.jpg


Primaton har för övrigt "sålts" ett par gånger tidigare av samma handelsagent, förra gången gick den för dubbelt så mycket som den här gången, så den lär väl dyka upp snart igen...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Många riktigt snygga kronografer i tråden!

Vart har man bäst chans att hitta en i bra skick och vad brukar de gå loss på? I runda slängar alltså, förstår ju att det kan diffa en hel del.
 
Topp