• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa era Spezimatics!

JWS

Omega
Vet att dessa inte är sjusärdeles heta på marknaden, men jag gillar verkligen mitt Östtyska "kvalitetsur". Köpt för en spottstyver, renoverad av Werner för 4 ggr så mycket som klockan kostade. Nu luftas den lite då och då när andan faller. Några fler som har Glashütte Spezimatics?

 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
måste säga att den är jävligt cool, var nära för några veckor på att slå till på en på ebay men det blev inte av:/
 

JWS

Omega
Ha ha, ja - det verkar bli en kort tråd :)

Har ingen större koll på visare eller dyl. Köpte den inte på Tradera, men väl på auktion.
 

romeq

Breitling
IMG_20170328_151556.jpg
IMG_20170328_151657.jpg
Har en spezimatic från 70-talet som daglig ur funkar bra lite udda jag har inte sett denna med silverurtavla utan bara blå är det någon som vet nåt om vore det kul.
IMG_20170328_151556.jpg
IMG_20170328_151657.jpg
 

WatchIT

Panerai
Köpt på en marknad i östra Berlin....fjädern var av men nu renoverad och tickar på som aldrig förr. Det förgyllda guldrasslet gör mig säker på att den tillhört Erich Honecker själv:cool:

Underbar urtavla och stor favorit i samlingen
IMG_5561.JPG
 

romeq

Breitling
Hej på er
Frågade på en välkänd urmakare vad service på en spezimatic från 1976 skulle kosta .
Diagnosen som dom kallade det kostar 1850:- vilket man betalar oavsett om man sedan väljer att "serva" klockan.
Vad kostnaden skulle kunna bli är svårt att säga, men räkna iaf någonstans med 10-15 tusen kronor.
Tycker ni att detta låter rimligt klockan fungerar utmärkt drar sig kanske nån minut per dygn så den kan ju inte vara helt kass.
Mats
 

WatchIT

Panerai
Hej på er
Frågade på en välkänd urmakare vad service på en spezimatic från 1976 skulle kosta .
Diagnosen som dom kallade det kostar 1850:- vilket man betalar oavsett om man sedan väljer att "serva" klockan.
Vad kostnaden skulle kunna bli är svårt att säga, men räkna iaf någonstans med 10-15 tusen kronor.
Tycker ni att detta låter rimligt klockan fungerar utmärkt drar sig kanske nån minut per dygn så den kan ju inte vara helt kass.
Mats

2500 kr betalade jag till en pensionerad urmakare. Blev riktigt bra. Låter helt orimligt att betala så mycket för en diagnos för att inte tala om löjeväckande 10-15000. Ett tips är att du kan lämna in den hos Urmakarskolan. Det tar lite tid men kostar inte mycket.
 

romeq

Breitling
Tack för tipset skall kolla detta har ju andra ur så vara utan denna ett tag är helt ok .
Mats
 

JWS

Omega
Hej på er
Frågade på en välkänd urmakare vad service på en spezimatic från 1976 skulle kosta .
Diagnosen som dom kallade det kostar 1850:- vilket man betalar oavsett om man sedan väljer att "serva" klockan.
Vad kostnaden skulle kunna bli är svårt att säga, men räkna iaf någonstans med 10-15 tusen kronor.
Tycker ni att detta låter rimligt klockan fungerar utmärkt drar sig kanske nån minut per dygn så den kan ju inte vara helt kass.
Mats

Som tidigare sagt, 10-15 tuss låter helt orimligt och som ett dåligt skämt. Jag betalade 2000 kr hos Werner på ABC i Stockholm, och då var det ganska mycket som behövdes göras - inklusive nytt glas.
 

romeq

Breitling
Jag kollade med Urmakarskolan och tar sig gärna an uret och för kostnadsförslag var priset 185 kronor exakt en tiondel mot tidigare :)
Man kan undra om vissa inte vill ha jobb ? Kollade runt och dom verkar göra bra jobb på den skolan tydligen den enda i norden som ger WOSTEP certifikat.
Mats
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej på er
Frågade på en välkänd urmakare vad service på en spezimatic från 1976 skulle kosta .
Diagnosen som dom kallade det kostar 1850:- vilket man betalar oavsett om man sedan väljer att "serva" klockan.
Vad kostnaden skulle kunna bli är svårt att säga, men räkna iaf någonstans med 10-15 tusen kronor.
Tycker ni att detta låter rimligt klockan fungerar utmärkt drar sig kanske nån minut per dygn så den kan ju inte vara helt kass.
Mats
Låter befängt med 1850 enbart för ett kostnadsförslag, 10-15 tusen är ren ocker...
 

romeq

Breitling
Hej det där med rent ocker stämmer ganska bra kollade själv med Glashutte fick följande svar efter det att bett plåta klockan från olika vinklar.
Jag skall be urmakaren att förklara detta om det är möjligt han borde ju ha bättre priser än jag såsom återförsäljare.
Mats
Thank you very much for your e-mail.
The issue of a service offer is free of charge. In the case of that you decline the offer, we charge you for the shipping costs back to you to Sweden which will be approximately 88 Euros net.
For the service of a Spezimatic you invest approximately 350 Euros incl. German VAT including 2 years warranty.
Kindly let me know how you would like to go on.
With best regards
Bettina Ulbrich
Head of Administration/ Customer Care
Tel.: +49 35053 46-16500
Fax: +49 35053 46-16501
E-Mail: [email protected]
Glashütter Uhrenbetrieb GmbH, Altenberger Straße 1, 01768 Glashütte/Sachsen, Germany
Managing Directors: Thomas Meier, Frank Kittel / Chairman of the Board: Georges N. Hayek
Registered office: Glashütte/Sachsen / District Court Dresden HRB 1084
www.glashuette-original.com
 

romeq

Breitling
Jag vill inte gå ut med urmakarens namn (affär) förrän han fått en chans att förklara sig så jag skickade ett mail med de prisuppgifter jag fått och bad han förklara sig så vi får se .Sen vet jag inte om Glashutte själva är intresserade vilka priser deras återförsäljare tar ut .
Mats
 

romeq

Breitling
Min konversation med Franks Ur döm själva o_O o_O

Fråga till Franks UR
Hej
Hittade för en tid sedan en Glashutte Spezimatic 26 rubin hos min far såvitt jag vety har klockan legat i hans låda sen 80-talet men den går perfekt drar sig kanske 30sek på 24 timmar.
Men den är mao inte servad nån gång som jag känner till är det nåt som ni åtar er ?
Det vore kul att veta när klockan är tillverkad om den har nåt värde mm.
Serinummer är 002015.

Mvh Mats Olofsson

Svar Franks UR
Hej Mats,
Jag kollade med Glashütte och de tror sig kunna göra service på din klocka. Det är alltid lite vanskligt med vintage-klockor, framförallt med reservdelar, men det verkade som de skulle gå.
Vi kan skicka den till deras verkstad för ett kostnadsförslag. Kostnaden för detta är 1850kr om du tackar nej till förslaget du får och du önskar ta hem klockan utan reparation.
Vad kostnaden skulle kunna bli är svårt att säga, men räkna iaf någonstans med 10-15 tusen kronor.
Med vänlig hälsning
Fredrik
Franks Ur

Fråga till Franks UR
Man kan undra varför ni är så dyra Jag kollade själv med Glashütte och fick följande svar bara diagnosen tar ni nästan det dubbla för
Sen den ungefärliga kostnaden för servicen säger ni 10-15000 Glashütte själva tippar på runt 350 euro en ganska stor skillnad …
Varför ni kan väl inte ha sämre priser som återförsäljare än jag som privatperson.
En förklaring vore intressant. Prisförslaget från Glashütte kan ni se nedan .

Från Glashütte
Dear Mats,
Thank you very much for your e-mail.
The issue of a service offer is free of charge. In the case of that you decline the offer, we charge you for the shipping costs back to you to Sweden which will be approximately 88 Euros net.

For the service of a Spezimatic you invest approximately 350 Euros incl. German VAT including 2 years warranty.
Kindly let me know how you would like to go on.


With best regards
Bettina Ulbrich
Head of Administration/ Customer Care
Tel.: +49 35053 46-16500
Fax: +49 35053 46-16501
E-Mail: [email protected]
Glashütter Uhrenbetrieb GmbH, Altenberger Straße 1, 01768 Glashütte/Sachsen, Germany
Managing Directors: Thomas Meier, Frank Kittel / Chairman of the Board: Georges N. Hayek
Registered office: Glashütte/Sachsen / District Court Dresden HRB 1084
www.glashuette-original.com

Svar Franks UR
Hej Mats,
Det pris jag tog var ifrån de service vi har skickat in till Glashütte med deras egna klockor som är av de senare modellerna, alltså inte vintage.
Där brukar priserna ligga mellan 10-15K, och då vi inte har skickat många vintage så tyckte jag det var bättre att säga detta så det inte skulle komma som en shock för dig senare. Jag fick tyvärr inget pris från GO själva när jag frågade om servicen. Vi har också skickat många vintage-klockor till Omega och Zenith och där brukar priserna sällan gå under 10K så jag använde dessa som referens.
Våra fraktpriser blir större då vi försäkrar klockan via fraktbolaget, om klockan försvinner i frakten måste ju vi stå för detta och då är kostnaden större med försäkring. Dessutom måste du själv skicka klockan först, så där har du en till kostnad plus GO frakt på 88 euro när de är klara med klockan, så totalt tror jag även om du skickar klockan själv så ligger du där någonstans vid vårat fraktpris.
Hoppas du fått svar på din fråga,
Jag hoppas det löser sig med din fina Spezimatic,
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Min konversation med Franks Ur döm själva o_O o_O

Fråga till Franks UR
Hej
Hittade för en tid sedan en Glashutte Spezimatic 26 rubin hos min far såvitt jag vety har klockan legat i hans låda sen 80-talet men den går perfekt drar sig kanske 30sek på 24 timmar.
Men den är mao inte servad nån gång som jag känner till är det nåt som ni åtar er ?
Det vore kul att veta när klockan är tillverkad om den har nåt värde mm.
Serinummer är 002015.

Mvh Mats Olofsson

Svar Franks UR
Hej Mats,
Jag kollade med Glashütte och de tror sig kunna göra service på din klocka. Det är alltid lite vanskligt med vintage-klockor, framförallt med reservdelar, men det verkade som de skulle gå.
Vi kan skicka den till deras verkstad för ett kostnadsförslag. Kostnaden för detta är 1850kr om du tackar nej till förslaget du får och du önskar ta hem klockan utan reparation.
Vad kostnaden skulle kunna bli är svårt att säga, men räkna iaf någonstans med 10-15 tusen kronor.
Med vänlig hälsning
Fredrik
Franks Ur

Fråga till Franks UR
Man kan undra varför ni är så dyra Jag kollade själv med Glashütte och fick följande svar bara diagnosen tar ni nästan det dubbla för
Sen den ungefärliga kostnaden för servicen säger ni 10-15000 Glashütte själva tippar på runt 350 euro en ganska stor skillnad …
Varför ni kan väl inte ha sämre priser som återförsäljare än jag som privatperson.
En förklaring vore intressant. Prisförslaget från Glashütte kan ni se nedan .

Från Glashütte
Dear Mats,
Thank you very much for your e-mail.
The issue of a service offer is free of charge. In the case of that you decline the offer, we charge you for the shipping costs back to you to Sweden which will be approximately 88 Euros net.
For the service of a Spezimatic you invest approximately 350 Euros incl. German VAT including 2 years warranty.
Kindly let me know how you would like to go on.


With best regards
Bettina Ulbrich
Head of Administration/ Customer Care
Tel.: +49 35053 46-16500
Fax: +49 35053 46-16501
E-Mail: [email protected]
Glashütter Uhrenbetrieb GmbH, Altenberger Straße 1, 01768 Glashütte/Sachsen, Germany
Managing Directors: Thomas Meier, Frank Kittel / Chairman of the Board: Georges N. Hayek
Registered office: Glashütte/Sachsen / District Court Dresden HRB 1084
www.glashuette-original.com

Svar Franks UR
Hej Mats,
Det pris jag tog var ifrån de service vi har skickat in till Glashütte med deras egna klockor som är av de senare modellerna, alltså inte vintage.
Där brukar priserna ligga mellan 10-15K, och då vi inte har skickat många vintage så tyckte jag det var bättre att säga detta så det inte skulle komma som en shock för dig senare. Jag fick tyvärr inget pris från GO själva när jag frågade om servicen. Vi har också skickat många vintage-klockor till Omega och Zenith och där brukar priserna sällan gå under 10K så jag använde dessa som referens.
Våra fraktpriser blir större då vi försäkrar klockan via fraktbolaget, om klockan försvinner i frakten måste ju vi stå för detta och då är kostnaden större med försäkring. Dessutom måste du själv skicka klockan först, så där har du en till kostnad plus GO frakt på 88 euro när de är klara med klockan, så totalt tror jag även om du skickar klockan själv så ligger du där någonstans vid vårat fraktpris.
Hoppas du fått svar på din fråga,
Jag hoppas det löser sig med din fina Spezimatic,

Ett vettigt svar från FranksUr ändå tycker jag. Klart det är bättre att säga ett högt pris och vad man tror än att dra till med ett lockpris som du senare blir besviken över.
Kan tänka mig att det hör till ovanligheterna att tillverkarna är så billiga som 350€ och undersökningskostnaden i det här fallet på 1850:- är väl ungefär vad försäkrad frakt ToR kostar.

Med det sagt så ser jag ingen anledning att inte skicka den själv direkt till Glashütte.
 

Zhanna

Breitling
Har letat runt lite på klocksnack, men inser att det är bättre jag frågar.
Kanske fel ställe att göra det här men jag vet inte var jag ska göra det.
Om man vill ha hjälp med värdering o sen lägga ut till försäljning, var gör jag det? 🙂
Vill sälja eller byta Spezimaticen men har fått väldigt spretiga värderingar.
Hoppas nån kan hjälpa mej, eller kom gärna med förslag om du är intresserad av att köpa 🤗
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Har letat runt lite på klocksnack, men inser att det är bättre jag frågar.
Kanske fel ställe att göra det här men jag vet inte var jag ska göra det.
Om man vill ha hjälp med värdering o sen lägga ut till försäljning, var gör jag det? 🙂
Vill sälja eller byta Spezimaticen men har fått väldigt spretiga värderingar.
Hoppas nån kan hjälpa mej, eller kom gärna med förslag om du är intresserad av att köpa 🤗
https://klocksnack.se/threads/den-stora-vad-är-rimligt-pris-för-vintageklockan-tråden.24218/page-222

Denna tråden är bra för frågor kring värdering!
 
Topp