• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Nu talar du inte om "vanlig" service. Finns ingen seriös som skulle ta under 3' en riktigt utförd service. Skulle snarare säga att snittet hos en urmakare idag ligger på runt 4' för en manuell sådan.

Här någonstans börjar det ju bli orimligt att serva den då.
Vad är klockan värd på marknaden i servat skick? 4000:- servad utan originalkrona? Typ?

Tjena,

jag har letat högt och lågt efter rätt prisbild på denna men går bet.
Hittar allt mellan 3300:- till 15 000:-.
Osäker på år då jag inte öppnat den.
Behöver service då den fortar sig 5 min per timme.
Originalkrona? Tror inte det men kan någon som är vassare än jag bekräfta?

Vad säger ni?
Vad bör jag lägga ut denna för?

255530D0-17AC-492A-81A1-3C742CF9D29D.jpeg
F1B2047C-054C-4A6D-8D78-AC3EF86FE44C.jpeg
0A33C6A5-E179-4FFF-B26A-E2D6D88255E3.jpeg
93D677FC-C5F1-4CEB-BBA5-8ECA7E0C7B5D.jpeg

Du har fått bra svar redan. Missfärgningen är lite tråkig, men Omega säljer alltid bra och går sällan, aldrig, under radarn på auktion. Bäst betalt kommer du få på Tradera, 1kr utan fast pris.

Nu talar du inte om "vanlig" service. Finns ingen seriös som skulle ta under 3' en riktigt utförd service. Skulle snarare säga att snittet hos en urmakare idag ligger på runt 4' för en manuell sådan.
Vem/vad är seriöst enligt dig? För ”min” urmakare i Hbg tar inte över 3k för en service. Och han är ytterst seriös.

Ska tilläggas att jag menar en klocka utan några komplikationer. Såklart blir det dyrare med exempelvis en kronograf.

Senast ändrad:
Vem/vad är seriöst enligt dig? För ”min” urmakare i Hbg tar inte över 3k för en service. Och han är ytterst seriös.

Ska tilläggas att jag menar en klocka utan några komplikationer. Såklart blir det dyrare med exempelvis en kronograf.

Defintioner är nog viktigt. En del urmakare erbjuder ”halvservice” för specifika problem som kan åtgärdas utan att montera ned verkets alla delar. Men då utan flerårig garanti kring den övriga funktionen, vilket ju i längden skulle bli en förlustaffär. En garantiservice för ett vintage-ur fordrar en genomgång av verkets samtliga delar inkl nya. Ovanliga delar hamnar oftast ovanpå grundpriset. Eftersom folk för det mesta vill ha något slags försäkran efter ett utfört jobb så krävs det ju att urmakaren kan gå i god för klockan som lämnas över. Därför är det väl inte är jättepopulärt med halvmesyrer även om det händer att de görs när kunden propsar på. Det är sällan vi vanliga dödliga förstår hur mikromekaniken hänger samman och samverkar i ett ur. Diskussionerna kan nog bli rätt tröttsamma ibland, inbillar jag mig.

Tyvärr är det så att prisekvationen inte går ihop om man vill göra ett bra jobb och samtidigt ha lön som räcker till mer än Bullens pilsnerkorv till middag.
Det är många utgifter som ska täckas - skatt, hyra, verktyg, rengöringsvätskor, oljor osv.
Finns oftast ett par sätt att komma undan dessa, antingen betalar man inte skatt, tar genvägar, eller så tar man inte ut någon lön från jobbet.
Därför ligger de flesta urmakare på runt 4' idag för en manuell Omega. Snittet på en automatiskt Omega typ kaliber 565 är runt 5'.
Hittar du någon som är billigare än så och du är nöjd med jobbet så är det väl bra :)

Hej och god kväll.

Skulle behöva hjälp med en datering och ett eventuellt försäljningsvärde på denna dinka!

Tickar som den skall och är i ett synnerligen fint skick.

Tacksam för svar.

Mvh marcus

Bilagor

• F155BAFB-5C48-4837-87B0-AE4F217BAE20.jpeg
    F155BAFB-5C48-4837-87B0-AE4F217BAE20.jpeg
    467.7 KB · Visningar: 20
Jo det är den klockan, alltså jag har för avsikt att behålla den då jag gillar den, varför jag undrade är för att jag ville veta mer om den samt om jag gjort en okej affär.

Jo det är den klockan, alltså jag har för avsikt att behålla den då jag gillar den, varför jag undrade är för att jag ville veta mer om den samt om jag gjort en okej affär.
Misstänkte det ;) och hoppas du inte tar allt för illa vid dig, och som jag brukar säga:
Det viktiga är ju att man är nöjd själv.

Hej igen, vad kan va ett rimligt värde på denna?
Oxå en keeper sjukt nöjd med den efter uppputsningen. Vad jag kan läsa mig till så bör det vara en ish 60tal.

Bilagor

• 260E61B5-6285-45BB-9785-5B2302B762EB.jpeg
    260E61B5-6285-45BB-9785-5B2302B762EB.jpeg
    175.6 KB · Visningar: 22
Undrar om denna klocka ser OK ut gällande äkthet? Hittar inte denna modell när jag googlar.

Tycker inte att den ser särskilt rolig ut.
Spontankänslan när jag såg den som thumbnail var att det var hittepå och det stärks onekligen om man zoomar in och ser ett ganska skakigt tryck på, framförallt, Flagship.
Index vid klockan sex linjerar också dåligt med tavlans zoner.
Vidare så hade jag förväntat mig en Flagship-medaljong på baksidan. Kronan är också fel.

Man kan ju ibland bli lite lurad av Jpeg-kompression och liknande, men summa summarum blir ändå stt jag inte tror på den.

Tillbaka
Topp