• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Visa upp era hemmabyggda klockor

HÀr Àr mitt bygge som Ànnu inte Àr klart.
Tavla/Case/Bezel och Krona egentillverkat.
Urverk ett HR 2538 Microrotor och köpta visare dÀr visarna skall bytas ut mot egentillverkade. Band ett blÄtt Tropic liknande gummiband.
IMG_3365.jpeg

IMG_6781.jpeg
Riktigt fin! Bra jobbat.

Tack för informationen angÄende att bestÀlla urverk frÄn AE, var skeptisk först och kollade pÄ urverk genom Ebay.
De flesta pÄ Ebay sÀnds ocksÄ frÄn Kina dock.
Verkar vara ett sÀkert kort att bestÀlla frÄn AE efter att ha lÀst igenom denna trÄd!
Ska ge det ett försök sjÀlv :)

Tack för informationen angÄende att bestÀlla urverk frÄn AE, var skeptisk först och kollade pÄ urverk genom Ebay.
De flesta pÄ Ebay sÀnds ocksÄ frÄn Kina dock.
Verkar vara ett sÀkert kort att bestÀlla frÄn AE efter att ha lÀst igenom denna trÄd!
Ska ge det ett försök sjÀlv :)
Jag har aldrig varit med om nÄgra konstigheter frÄn AE, och enda gÄngen jag fick en trasig grej var den sÀljaren vÀldigt tillmötesgÄende och hjÀlpsam, sÄ jag fick nya grejer. Kvaliteten Àr kanske inte den högsta, men amatör som man Àr, blir man inte ruinerad heller om nÄgot gÄr snett. Enda negativa Àr att frakten kan dröja nÄgot, men generellt Àr Àven den snabbare Àn förvÀntat ofta.
Lycka till!

Jag har aldrig varit med om nÄgra konstigheter frÄn AE, och enda gÄngen jag fick en trasig grej var den sÀljaren vÀldigt tillmötesgÄende och hjÀlpsam, sÄ jag fick nya grejer. Kvaliteten Àr kanske inte den högsta, men amatör som man Àr, blir man inte ruinerad heller om nÄgot gÄr snett. Enda negativa Àr att frakten kan dröja nÄgot, men generellt Àr Àven den snabbare Àn förvÀntat ofta.
Lycka till!
LÄter bra :) Ska definitivt ge det en chans.
Om man letar efter ST36, NH35/36 eller andra urverk i högre kvalité vart kan man vÀnda sig dÄ?
Verkar som det mesta skickas frÄn Kina Àven pÄ Ebay.

Tack!

Mitt första hemmabygge, men inte det sista. Allt frÄn Namoki, urverket Àr ett Miyota 90S5. HÄller pÄ med en till som jag började med innan denna, men lyckades paja axeln till sekundvisaren (plus sjÀlva visaren) sÄ det urverket Àr kört. :) NÄja, ser det som inlÀrningsmaterial och vÀntar pÄ nytt urverk och visare.

VÀldigt nöjd med denna i alla fall. +2 sek/dygn Àr inte sÄ illa.

Bilagor

• IMG_3885.jpeg
    IMG_3885.jpeg
    699.5 KB · Visningar: 12
Mitt första hemmabygge, men inte det sista. Allt frÄn Namoki, urverket Àr ett Miyota 90S5. HÄller pÄ med en till som jag började med innan denna, men lyckades paja axeln till sekundvisaren (plus sjÀlva visaren) sÄ det urverket Àr kört. :) NÄja, ser det som inlÀrningsmaterial och vÀntar pÄ nytt urverk och visare.

VÀldigt nöjd med denna i alla fall. +2 sek/dygn Àr inte sÄ illa.
Schysst! Liknande stuk som den jag tÀnker bygga :)

• Like
Reactions: FKA
DÄ har jag byggt klocka nummer tvÄ. Tavlan Àr vad jag vet inte en direkt homage till nÄgon annan. Egentligen hade jag tÀnkt att ha en annan, men Ängrade mig pga associationer. Tim- och minutvisare Àr Sinn-kopior men jag bytte ut sekundvisaren mot en röd. TyvÀrr var den en mm för lÄng sÄ den tog i caset, varför jag har kapat spetsen pÄ den. TÀnkte först att jag ska byta ut den mot en annan röd men funderar pÄ att behÄlla den. En viss brutal charm i det hela. Urverket Àr ett Seiko NH35.

Allt utom armbandet frÄn Namoki.

IMG_3914.jpeg

HÀr kommer mitt bidrag i version 1. Skall uppgrades med blÄtt datumhjul och gmt verk med extra visare samt troligen ett reflexfritt glas. Bandet kommer frÄn lÀderhörnan och skall vÀl troligen slöjdas om till version 2.

IMG_0686.jpeg

Petade ihop denna med ST3600 verk (ETA 6497 kopia)

Blev inte nöjd med första tavlan och visarna jag fick hem. Men dessa dök upp i lördags. Nu Àr jag nöjd!
IMG_1524.jpeg
IMG_1528.jpeg
IMG_1527.jpeg

Vart finns störst utbud av urtavlor? Kul att modda detta chassi frÄn gammal armani

Bilagor

• IMG_4133.jpeg
    IMG_4133.jpeg
    406.2 KB · Visningar: 9
Uppdatering, det blev denna tavla samt helvita visare och sÄ ska jag blÀstra boetten dÄ jag testade igÄr pÄ en annan försöks boett med goda resultat.
IMG_5733.jpeg

IMG_5745.jpeg

Oem vridning 007
Skx011 tavla och chapter
Hardlex glas
Boett, krona och baklock frÄn crystal times.
Nh36 urverk.
IMG_2193.jpeg

IMG_5747.jpeg

LĂ€gger till hĂ€r. SĂ„g just att tavlan hamnat lite snett sĂ„ datumet ser lite off ut beroende pĂ„ vinkel eller sĂ„ Ă€r sjĂ€lva datumskivan lite off i sig, uffff ids man verkligen skruva upp och ta isĂ€r och bĂ€nda stiften pĂ„ tavlan för en sĂ„ pass sak och riskera mer damm pĂ„ tavlan eller risken att stiften under tavlan böjs av
. detta fĂ„r man fundera pĂ„. HĂ€r Ă€r tvĂ„ bilder i olika vinklar
IMG_5761.jpeg

IMG_5760.jpeg

Senast Àndrad:
IMG_5747.jpeg

LĂ€gger till hĂ€r. SĂ„g just att tavlan hamnat lite snett sĂ„ datumet ser lite off ut beroende pĂ„ vinkel, uffff ids man verkligen skruva upp och ta isĂ€r och bĂ€nda stiften pĂ„ tavlan för en sĂ„ pass sak och riskera mer damm pĂ„ tavlan eller risken att stiften under tavlan böjs av
. detta fĂ„r man fundera pĂ„. HĂ€r Ă€r tvĂ„ bilder i olika vinklar
IMG_5761.jpeg

IMG_5760.jpeg
Riktigt kul! 😄 synd pĂ„ datumed men det kĂ€nns ju riskabelt att böja tavelpelarna

Tillbaka
Topp