• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vit GMT-Master funnen!

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hodinkee har funnit en Albino;
https://www.hodinkee.com/blog/Albino-GMT-Master-6542

Då legenden var sann alltså! :wideyed:

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Följ Eastcrown på IG där de visat upp denna en stund. Tokiga prylar överlag också.. (https://instagram.com/eastcrown_japan)

Vet inte vad jag tror om denna men den är iaf troligare än de tidigare vita som cirkulerat. Är fortfarande skeptisk men inte som det spelar någon roll. Inte som att det någon gång kommer att vara aktuellt att fundera på. :)

Vitt är coolt nu även om jag föredrar den tidens tavlor med gilt-tryck. Denna måste ha sett förskräcklig ut ny med opatinerat vitt lum och vita visare på en vit tavla.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Följ Eastcrown på IG där de visat upp denna en stund. Tokiga prylar överlag också.. (https://instagram.com/eastcrown_japan)

Vet inte vad jag tror om denna men den är iaf troligare än de tidigare vita som cirkulerat. Är fortfarande skeptisk men inte som det spelar någon roll. Inte som att det någon gång kommer att vara aktuellt att fundera på. :)

Vitt är coolt nu även om jag föredrar den tidens tavlor med gilt-tryck. Denna måste ha sett förskräcklig ut ny med opatinerat vitt lum och vita visare på en vit tavla.

Jäkligt konstigt faktiskt, vit tavla med vit lume...
 
Senast ändrad:

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Följ Eastcrown på IG där de visat upp denna en stund. Tokiga prylar överlag också.. (https://instagram.com/eastcrown_japan)

Vet inte vad jag tror om denna men den är iaf troligare än de tidigare vita som cirkulerat. Är fortfarande skeptisk men inte som det spelar någon roll. Inte som att det någon gång kommer att vara aktuellt att fundera på. :)

Vitt är coolt nu även om jag föredrar den tidens tavlor med gilt-tryck. Denna måste ha sett förskräcklig ut ny med opatinerat vitt lum och vita visare på en vit tavla.
Jäkligt konstigt faktiskt, vit tavla med vit lume...
Explorer 16570 vit tavla? :D
 
  • Like
Reactions: JLW

acce1999

Patek
2-Faktor
Följ Eastcrown på IG där de visat upp denna en stund. Tokiga prylar överlag också.. (https://instagram.com/eastcrown_japan)

Vet inte vad jag tror om denna men den är iaf troligare än de tidigare vita som cirkulerat. Är fortfarande skeptisk men inte som det spelar någon roll. Inte som att det någon gång kommer att vara aktuellt att fundera på. :)

Vitt är coolt nu även om jag föredrar den tidens tavlor med gilt-tryck. Denna måste ha sett förskräcklig ut ny med opatinerat vitt lum och vita visare på en vit tavla.
... som en 16550 med vitguldsindex och visare... tämligen svåravläst "tool-watch"... men cool.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
... som en 16550 med vitguldsindex och visare... tämligen svåravläst "tool-watch"... men cool.
Absolut. Vitguldsindex är tydligare men denna har för all del målade svarta ringar runt lumet. Viktigt att den som applicerat det inte är för givmild och går utanför ringen. Då blir det svårt. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Följ Eastcrown på IG där de visat upp denna en stund. Tokiga prylar överlag också.. (https://instagram.com/eastcrown_japan)

Vet inte vad jag tror om denna men den är iaf troligare än de tidigare vita som cirkulerat. Är fortfarande skeptisk men inte som det spelar någon roll. Inte som att det någon gång kommer att vara aktuellt att fundera på. :)

Vitt är coolt nu även om jag föredrar den tidens tavlor med gilt-tryck. Denna måste ha sett förskräcklig ut ny med opatinerat vitt lum och vita visare på en vit tavla.
Jäklar vilken tuff blå gmt TT nästan längst ner! Den stod ut :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Finns det egentligen ett bra sätt att säkerställa dess äkthet?
Det sättet jag tänker på är att skicka den till Rolex avdelning där de utför service på vintageklockor, det som @Jakobb (tror jag) pratade om. Och då så klart ge dem följande instruktioner:
Återställ den till sitt originalskick, inga undantag.

Få se om den kommer ut med en svart tavla eller inte. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns det egentligen ett bra sätt att säkerställa dess äkthet?
Det sättet jag tänker på är att skicka den till Rolex avdelning där de utför service på vintageklockor, det som @Jakobb (tror jag) pratade om. Och då så klart ge dem följande instruktioner:
Återställ den till sitt originalskick, inga undantag.

Få se om den kommer ut med en svart tavla eller inte. :)

Skrapa av lite färg från tavlan och låta några kemister jämföra med motsvarande svart färg. Då borde väl bindämnen och sådant matcha med ämnena från en svart tavla.

Edit: Vet dock inte om ägaren är så sugen på att varken återställa till originalskick eller skrapa färg från tavlan. :)
 

Whedda

Rolex
Finns det egentligen ett bra sätt att säkerställa dess äkthet?
Det sättet jag tänker på är att skicka den till Rolex avdelning där de utför service på vintageklockor, det som @Jakobb (tror jag) pratade om. Och då så klart ge dem följande instruktioner:
Återställ den till sitt originalskick, inga undantag.

Få se om den kommer ut med en svart tavla eller inte. :)

Det behöver du inte skriva...skulle man skicka en sådan klocka till Geneve och den inte är korrekt skulle de meddela det. Det var vad som hände i Mayer-härvan. Bl a en av hans PN blev utdömd. Vill minnas att jag läst att svaret från Rolex HQ var "The Watch does not include 100% autentic Rolex parts" eller liknande.

Den stora frågan är som flera sagt...vem som äger en vit GMT vågar ta risken att skicka den :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Det behöver du inte skriva...skulle man skicka en sådan klocka till Geneve och den inte är korrekt skulle de meddela det. Det var vad som hände i Mayer-härvan. Bl a en av hans PN blev utdömd. Vill minnas att jag läst att svaret från Rolex HQ var "The Watch does not include 100% autentic Rolex parts" eller liknande.

Den stora frågan är som flera sagt...vem som äger en vit GMT vågar ta risken att skicka den :)
Antagligen ingen, ingen synar en bra story. ;)
 

Whedda

Rolex

Fast även om tavlan är korrekt kan den ju mycket väl ha placerats i en annan boett. Ganska vanligt att de dyraste tavlorna sparas och monteras i en klocka från samma period med perfekt case (som egentligen föddes med en vanlig tavla) har framför allt varit vanligt med exempelvis Daytona 6241 som är betydligt ovanligare med "vanlig" tavla än Newman idag.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det roligaste är väl att alla som hyllats som kunniga om klockor schavotternas då de anser att den vita finns. Tydligen är Andrew Shear, och Hodinkee skojare och scharlatanerna nu.. Eller kan det vara så att det lilla vintagekotteriet här har fel.. För faktum är att inte @Per , @Aurum , @Davvan och resten har varit i närheten av att klämma på så mycket som dessa herrar och ursäkta om jag svär i kyrkan, har ens hälften av kunskapen..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det roligaste är väl att alla som hyllats som kunniga om klockor schavotternas då de anser att den vita finns. Tydligen är Andrew Shear, och Hodinkee skojare och scharlatanerna nu.. Eller kan det vara så att det lilla vintagekotteriet här har fel.. För faktum är att inte @Per , @Aurum , @Davvan och resten har varit i närheten av att klämma på så mycket som dessa herrar och ursäkta om jag svär i kyrkan, har ens hälften av kunskapen..
Vet inte vad detta kom ifrån men vet inte vem Shear är och Hodinkeeartikeln var faktiskt riktigt dålig. Finns det vita GMTs? Kanske, men verkar inte finnas som de presenterades i enlighet med myten.

De vita Explorerna ser bättre ut i så fall. Dock verkar det vara så att Rolex tillverkat en del udda prototyptavlor som sedan mystiskt dykt upp bland samlare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Intressant var den hållit hus de senaste 50 åren innan den dyker upp helt mint, one of a kind. Den har iaf inte det risiga brevet och caseback-logon som följt med andra hopplock.

Men är det någon tävling så kan jag absolut säga att Hodinkee, Shear och massvis med annat folk vet mycket mer än mig när det gäller vintage-Rolex. Även om du kanske inte tror det så är det ingen större chock för mig. :)
 
Topp