• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Rikala

Patek
2-Faktor
Borta bra men hemma bäst...
20230521_145250.jpg

20230521_145307.jpg
 

SUL

Omega
Nja det är väl Izhevsk mekaniska anläggning som tillverkade Vostok vapen?
Men där tillverkades alla möjliga saker, IZH-Jupiter motorcyklar, Makarov pistoler, Kalashnikov, div bössor och bomer mm.

Edit: Hittade en katalog nu på ett Vostok luftgevär och den katalogen är märkt med "IZH 38" så det är Izhevsk mekaniska anläggning som tillverkat dom :)

1683873641152.png
Och jag som trodde att jag haft ett fint luftgevär som hade ett BSA Meteor men nu inser man vad man skulle ha haft. :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hittade samma biod å wus som du, ytterligare en på wus från 2010, en annan på ett tyskt forum med en död länk till amazon där de tydligen såldes 2014. Så kanske helt legit ifrån Vostok? Eller kanske något italienarna kokade ihop?
 

Vostok

Audemars
W & CM har väl alltid det tryckt på baklocket och även tavlan? Har dock inte hundra koll..
Ja det kan du ha rätt i.. Kan ju vara någon annan importör som beställt dem med eller så har Vostok gjort dem själv?? Vem vet :)
Jäkligt rolig vart fall och även att det är en påkostad urtavla med upphöjda index och sunburst tavla..

Vostok har ju gjort en hel del skumma "special export klockor":

IMG_0001.jpg
 

Vostok

Audemars
Mycket möjligt. Vad är det för bok det är ifrån?
Öööh! Bra fråga?? Jag minns inte var jag hittade den där faktiskt? Jag har den i mitt eget "nördbibliotek" på hårddisken och där finns ganska mycket info som jag sparat när jag nördat om olika saker och det kommer från alla möjliga ställen 😅

Jag har en mapp med bara bilder på olika varianter av ubåtsurtavlan som jag hittat och samlat under årens lopp och tänkt sammanställa någon gång 😂 Man är nog inte helt frisk... 😂😂😂
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Öööh! Bra fråga?? Jag minns inte var jag hittade den där faktiskt? Jag har den i mitt eget "nördbibliotek" på hårddisken och där finns ganska mycket info som jag sparat när jag nördat om olika saker och det kommer från alla möjliga ställen 😅

Jag har en mapp med bara bilder på olika varianter av ubåtsurtavlan som jag hittat och samlat under årens lopp och tänkt sammanställa någon gång 😂 Man är nog inte helt frisk... 😂😂😂

Skriv en bok 😁
 

Vostok

Audemars
Själv har jag funderat på en hemsida med alla mina klockor, och så skulle man ju kunna skriva lite om varje klocka med (åtminstone urverk, antal stenar etc samt längre texter där mer info finns). Skulle ju bli ett hyfsat projekt med många Vostoks o andra ryssar.
Ja jag började på en sån engång men det rann ut i sanden.. Man har för många projekt och för lite tid 😅 👍
Men dra ihop en sådan, det låter ju kanon plus att du får en snabb och lättåtkomlig översikt av dina klockor på köpet :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja jag började på en sån engång men det rann ut i sanden.. Man har för många projekt och för lite tid 😅 👍
Men dra ihop en sådan, det låter ju kanon plus att du får en snabb och lättåtkomlig översikt av dina klockor på köpet :)

Det är lite så jag tänker, bra för mig bra för alla andra. Sedan är det ju bara det där med tid, men kanske en regnig höst...
 

Vostok

Audemars
Amphibianversionen tycks ha helt vanliga amphibiabaklock och boetter. Eller de tre jag sett på bild har haft det. Om de nu är original är jag förstås inte helt säker på men verkar lite så.
Det är nog riktigt! Skulle någon hitta ett amfibiabaklock märkt W & CM är jag väldigt intresserad av att få ta del av en bild till mitt baklocksnörderi bibliotek 😂
Komandirskie har jag bild på men inte Amfibia om det ens finns?

IMG_2005.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp