• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vostok-Tråden

Jo inköpen ballade ur ett tag. Men tappade sugen lite när kriget drog igång. Av nyare modell skall denna lämna med div extra vridringar.
20250720_163446.jpg
Bezeln i orange och NVCh-bezeln är riktigt fina.

Bezeln i orange och NVCh-bezeln är riktigt fina.
Hade ju en plan på att börja modda lite Vostok ett tag men ja, det blev inte så. Kände väl spontant att det började bli lite väl udda när man letar Vimpel klockor i guld och seriöst överväger att skicka sådana belopp till nån obekant kuf i ryssland via Western union. Med det sagt, har faktiskt blivit blåst mer på chrono24 än på ryska sidor.

Ringarna är oanvända. Är man aspirant så lägg ett dm. Bättre de kommer till användning än att de ligger i mina lådor.

Hade ju en plan på att börja modda lite Vostok ett tag men ja, det blev inte så. Kände väl spontant att det började bli lite väl udda när man letar Vimpel klockor i guld och seriöst överväger att skicka sådana belopp till nån obekant kuf i ryssland via Western union. Med det sagt, har faktiskt blivit blåst mer på chrono24 än på ryska sidor.

Ringarna är oanvända. Är man aspirant så lägg ett dm. Bättre de kommer till användning än att de ligger i mina lådor.

Ja fattar det, känns dock som perfekta klockor att börja modda med… Men jag skickar ett dm!

Ja de är ju minst lika smidiga att modda som Seiko och prisbilden ligger ju helt klart i en bättre nivå om man skall börja att mecka lite. Det är modigt/oklokt att börja med en Jaeger tex.
Ja det var roligt att testa lite olika kombinationer. Själv har jag nöjt mig med att bara byta vridringar, det där med att skruva isär och byta tavla och visare kom jag aldrig till. Men bara lite olika band- bezelbyten är ju skoj det också.
Jag tycker personligen att originalbezel på Amphibiorna är rätt trista, men med en kul bezel kan man ju skapa ny look på klockan.
Mina tre kvarvarande fick lite olika, 710-boetten fick en helt slät ring då tavlan i sig är lite orolig. 090 boetterna fick orange respektive svart ring.
20250712_124406.jpg

Vad har jag köpt?

Jag är lite ny i klockgemet så till vida att jag ganska nyligen börjat leta och köpa klockor lite mer medvetet. Klockintresse har jag haft hela livet i princip dock.

Jag har trillat över denna men är lite osäker på vad det är. När jag söker på den får jag ibland upp att det skulle vara en Komandirskie och ibland en Amphibia. Jämför jag de ryska bokstäverna på baksidan får jag det till Amphibia (jämfört med andra amphibiaklockor alltså). Jag har heller inte hittat någon som postat en sådan här Vostok i tråden.

Är det ens en Vostok? Vilken Vostok? Någon som vet något om den här modellen, ungefärlig ålder etc.?
1000011922.jpg
1000011924.jpg

Vad har jag köpt?

Jag är lite ny i klockgemet så till vida att jag ganska nyligen börjat leta och köpa klockor lite mer medvetet. Klockintresse har jag haft hela livet i princip dock.

Jag har trillat över denna men är lite osäker på vad det är. När jag söker på den får jag ibland upp att det skulle vara en Komandirskie och ibland en Amphibia. Jämför jag de ryska bokstäverna på baksidan får jag det till Amphibia (jämfört med andra amphibiaklockor alltså). Jag har heller inte hittat någon som postat en sådan här Vostok i tråden.

Är det ens en Vostok? Vilken Vostok? Någon som vet något om den här modellen, ungefärlig ålder etc.?
1000011922.jpg
1000011924.jpg
Det är ett komandirskie urtavla och visare i en amphibiaboett. Boetten heter 470
Urverket är antingen 2409 manuell eller 2414 automatisk uppdrag. Jag gissar att den är från 80 eller 90 talet. Den kan ha kommit såhär från fabrik eller så är den byggd av två olika klockor.

Senast ändrad:
Det är ett komandirskie urtavla och visare i en amphibiaboett. Boetten heter 470
Urverket är antingen 2409 manuell eller 2414 automatisk uppdrag. Jag gissar att den är från 80 eller 90 talet. Den kan ha kommit såhär från fabrik eller så är den byggd av två olika klockor.
STORT tack för hjälpen! Det förklar saken varför jag får upp olika modeller när jag söker 😁.

Det är ett manuellt verk som håller tiden förvånansvärt bra.

Tillbaka
Topp