• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Watch winder

Tjena KS! jag behöver bra tips på en watch winder helst under 1000lappen som håller runt 800 tpd (med och moturs) och som har två platser, finns säkert trådar om detta redan men kan inte hitta något relevant för min fråga.. :)

Tack på förhand!

Egentligen är kravet att den ska hålla rimlig ljudnivå samt hålla runt 800tpd med både med och mot ursgång skiftande, utseende och andra features är ointressant :)

Egentligen är kravet att den ska hålla rimlig ljudnivå samt hålla runt 800tpd med både med och mot ursgång skiftande, utseende och andra features är ointressant :)

Då skulle jag flika in att ljudet känns minst viktigt, jag har haft flera winders av olika kvalité, och dom billigare går sönder mycket snabbare, motorn är inte alls lika tålig som en dyrare. Ett råd i all välmening är att dom winders som har singelhållare för klockan är bättre. Mindre påfrestande för snurran, oftast så har man ju olika klockor och det gör att det blir obalans och snurran slits snabbare! Att hitta en billig som är ljudlös är lika med noll, större chans att bli miljonär på LOTTO!!!

Här har du en billig!
https://www.ebay.com/itm/Versa-Auto...084161&hash=item338f8612a8:g:l4MAAOSwx-9WwiOQ

Senast ändrad:
Då skulle jag flika in att ljudet känns minst viktigt, jag har haft flera winders av olika kvalité, och dom billigare går sönder mycket snabbare, motorn är inte alls lika tålig som en dyrare. Ett råd i all välmening är att dom winders som har singelhållare för klockan är bättre. Mindre påfrestande för snurran, oftast så har man ju olika klockor och det gör att det blir obalans och snurran slits snabbare! Att hitta en billig som är ljudlös är lika med noll, större chans att bli miljonär på LOTTO!!!

Här har du en billig!
https://www.ebay.com/itm/Versa-Auto...084161&hash=item338f8612a8:g:l4MAAOSwx-9WwiOQ

Jo billiga watch winders är ju inte svårt att hitta.. men är den ens värd att köpa? :)

Hej, hur vet man vilken typ av Watch winder man ska skaffa till sin klocka ? Och hur vet man hur många TPD som krävs just för den klocka man äger ?

Här har du en billig!
Jag är också på jakt efter en Winder. Gärna för 6 klockor (eller 4:a) och gärna med förvaringsfack för band osv. (dock inte ett måste) Att den är tyst är väldigt viktigt. Även att man ska kunna justera hastighet (även olika för de olika platserna), inställbar rotationsvarv osv. Har du något bra tips? :angel: Priset är inte så viktigt, men vill helst inte spendera en förmögenhet på en Winder :)

Jag är också på jakt efter en Winder. Gärna för 6 klockor (eller 4:a) och gärna med förvaringsfack för band osv. (dock inte ett måste) Att den är tyst är väldigt viktigt. Även att man ska kunna justera hastighet (även olika för de olika platserna), inställbar rotationsvarv osv. Har du något bra tips? :angel: Priset är inte så viktigt, men vill helst inte spendera en förmögenhet på en Winder :)

Oj! Av erfarenhet, så är alla billiga winders skit! Dom i övre prisklassen, tex; Orbita och Underwood kostar multum! Vad jag har hört, så är alla som köpt Modalo nöjda, @jabla äger en sådan, vad kan du flika in med om denna! Kostar inte skjortan i jämförelse med dom ovanför nämnda!

Jag har gjort en hel del Winder-research på sistone. Jag tycker det finns en del som ligger väldigt högt i pris, t.ex. Modalo. En Timeless 42 går på 6000 kr, och då får du en winder där man inte ens vet vad det är för motorer eller hur den är uppbyggd. Är den gjord för att gå tyst under flera års tid eller ska man räkna med att byta ut den vartannat år? Då kan man lika gärna köpa en massproducerad winder, t.ex. https://www.luxboks.se/klockuppdrag...e-tyst-klockuppdragare-lcd-touch-display.html.

Jag tycker 8.500 för en Wolf Merididan triple verkar vara ett bra pris för hög kvalité. Visste ni att Wolf har ett ursprung i Sverige? Wolf.se har en del i lager här i Stockholm. Sen tycker jag Paul Design på watchwinders.com gör snygga winders, verkar vara bra kvalitet också. Vill man lägga ut mycket pengar så skulle en Elma motion, Orbita eller en Rapport Templa sitta fint!

Vilka butiker (både fysiska och online) säljer dessa Modal winders ?
Finns ganska många som säljer.
Jag köpte min på Klockmaster i Globen. Dom lagerhåller inte utan man beställer från Modalos hemsida och hämtar den i butik, dom brukar ha någon modell inne. Minns inte men vill minnas att på Modalos hemsida så listar dom vilka som är återförsäljare.

Var på den där klockbutiken i Sundbyberg (Stockholm) dom hade också Modalo

Finns ganska många som säljer.
Jag köpte min på Klockmaster i Globen. Dom lagerhåller inte utan man beställer från Modalos hemsida och hämtar den i butik, dom brukar ha någon modell inne. Minns inte men vill minnas att på Modalos hemsida så listar dom vilka som är återförsäljare.

Var på den där klockbutiken i Sundbyberg (Stockholm) dom hade också Modalo
Kanon, tack för information :)

3D77548A-3693-4AC2-AB07-3DAEE5F7AF57.jpeg
Min wolf funkar perfekt efter ett år , tyst, logisk, lättinställd, men har växt ur den, köper nog en till....

Tillbaka
Topp