• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wienande koncept....

Depp-Erik

Cartier
Hej på er alla glada!
Tänkte bara dela med mig av en liten observation (som kanske inte är något nytt för de flesta men kan jag glädja någon så är jag nöjd!).

Som nybliven utbytesstudent i Wien har jag strosat runt på gatorna och måste säga att jag har aldrig sett så många klockbutiker som i kvarteren kring Stephansplatz. ADs för Rolex, Omega, Patek, JLC, Breitling, you name it, alla ligger de uppradade längs gatan och går du runt ett gathörn så ser det i princip likadant ut på nästa gata. På lite andra ställen har jag hittat mindre butiker med andra märken, Junghans (som jag själv vart lite nyfiken på) och Rado bland annat. I närheten av Operan hittade jag också en pantbank som hade massor av tjusiga vintageklockor av både mer och mindre kända märken i skyltfönstret. Det lär ju finnas mer också, detta är bara vad jag stött på under planlösa promenader!

Vart vill jag komma med detta då? Egentligen inte längre än till att jag kände mig tvungen att dela med mig och som sagt, någon kanske har glädje av det!

Väl mött och god afton!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Wiens centrala delar är ju mer koncentrerat kontra London.. Du har ju egentligen inte så många huvudgator, i London är det något helt annat, där har du AD's i var och varannan stadsdel och ibland flera AD's för samma märke på en och samma gata.

Wien har ett riktigt kul utbud av vintage om man vet var man ska leta. Jag vet dock inte alls var man ska leta, jag råkade hamna i en källarlokal vid mitt senaste besök tackvare den taxichaffis jag åkte med. Talk to the locals.. nån vet nån som vet nått :D
 

Depp-Erik

Cartier
Här kommer lite bilder på vad jag hittat, hoppas att det illustrerar vad jag upplever. När jag kom hem så upptäckte jag att bilderna blev rätt dassiga (Samsung Galaxy S4 mini, sämsta mobilen jag ägt!).

I ett försök att göra detta pedagogiskt och förståeligt så börjar vi med lite orientering. Stephansplatz är mitt i smeten, mycket turist-tätt och det är här turisterna shoppar, se kartan. Alla bilder är tagna på de markerade områdena på kartan.
Skärmavbild 2015-10-07 kl. 19.13.51.png


Så, om vi utgår från där den blå och den röda "rutten" möts så ser vi följande vy. På högra sidan har vi Omega, på den vänstra har vi en butik med flertalet märken.
20151007_154446.jpg

Om vi nu följer den blå linjen på kartan (alltså följer gatan till vänster om huset på förra bilden) så ser vi vad butiken erbjuder.
20151007_171739.jpg


Sen rör vi oss ca 100 meter längs samma gata, Rado's egna butik samt en Tissotbutik i bakgrunden. Det låg också en Swatchbutik på andra sidan gatan.
20151007_155143.jpg


Efter en liten stund kom jag fram till en butik som heter Wempe.
20151007_160946.jpg


De hade flera märken, bland annat Patek, JLC, Cartier, Breitling och...

Junghans! Detta var enda stället jag gick in på. De var riktigt hyggliga och jag fick äntligen kika på en klocka jag varit intresserad av länge och inte känns helt orimligt att kunna äga inom en relativt snar framtid. Det var en mycket trevlig klocka, gillade storleken och att de lyckats göra den väldigt clean utan att den urtavlan blir tråkig. Det sa dock inte klick... close but no cigar.
20151007_160621.jpg


Tillbaka på gatan, mitt emot Wempe hittar vi denna multibrandbutik (heter det så?).
20151007_161011.jpg


Så, då är vi i slutet av den blå linjen på vår karta. Om man fortsätter till Operagasse (röda ringen) och går precis utanför kartan hittar vi denna second hand butik. De verkade mest sälja begagnade klockor, men även tändare, pennor och teaterkikare (så klart).
20151007_162231.jpg


Försökte få till lite bilder men Samsung levererar som en livboj av betong.
20151007_162242.jpg

Under Rolex klockorna var det några IWC jag aldrig sett förr, den till vänster var riktigt fin!
20151007_162325.jpg

På väg tillbaka tog jag en liten omväg och hittade ett aktionshus, har inte riktigt koll på var men inom den blå ringen på kartan.
20151007_163455.jpg

Antingen hade de väldigt speciella klockor eller så tog de extrema överpriser, till exempel så hade denna speedyn en prislapp på 7 800 € utan att jag kunde se någon förklaring till varför, alla klockor jag tyckte mig känna igen upplevde jag som hultlöst överprisade.
20151007_163439.jpg



Om vi nu tänker oss att vi är tillbaka på Stephansplatz där vi började och istället för att gå till vänster om första butiken så går vi höger, då får vi på ca 200-250 meter se följande butiker.
IWCs egna...
20151007_163834.jpg

Vägg i vägg ligger Swatch, en multibrandare och JLCs egna.
20151007_163932.jpg


En multibrandare 50 meter senare.
20151007_164239.jpg


Ytterligare några meter senare... en till. Om man kikar runt knuten så sträcker sig butiken säkert dubbelt så långt och där den tar slut ligger Rolex egna butik. Wagner hade även en butik längs den andra gatan, är det en stor kedja? Nån som vet?
20151007_164256.jpg


Men vi går inte runt knuten utan kikar åt vänster istället. Mittemot Wagner ligger alltså Cartier.
20151007_164305.jpg

Fortsätter vi förbi Cartier in på tvärgatan finner vi inom 200 meter följande butiker.
20151007_165353.jpg
20151007_164829.jpg
20151007_164940.jpg
20151007_165057.jpg
20151007_165128.jpg


Sen blev det Melange och Apfeltasche.
20151007_170552.jpg

Här tar min lilla exkursion slut. Hoppas att materialet var begripligt och informativt även om det sällan gick på djupet. Tilläggas bör att detta inte var alla butiker som sålde klockor. Det fanns fler multibrandbutiker med mindre exklusivt utbud, Swarovski hade minst en butik med klockor i fönstret samt andra accessoar-butiker med klockor.

Men jag kan ju passa på att fråga mer beresta människor, verkar detta "klock-tätt" med internationella mått? Jag har som sagt inte speciellt många storstäder att jämföra med.
 

Bilagor

  • 20151007_164305.jpg
    20151007_164305.jpg
    176 KB · Visningar: 32

tomva1

Omega
"Lite bilder" :D Jäklar vad du levererade där! Kul reportage. Verkar finnas att se i överflöd på klockfronten där.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Wien it is! Tre bienne eller vad man nu säger där. Stort tack!
Glöm inte tagga tråden med Wien, resereportage, guide så man kan hitta den lätt igen.
 

JesperO

Rolex
grym tråd @Depp-Erik . Härligt reportage och tips.
Wien är nog min absoluta favoritstad (hur mkt som helst att göra, december är en höjdartid!)... hustrun bodde där ett tag i sin ungdom och jag skulle inte ha något emot att själv bo där.
Njut av tiden nu!
Håller med om butiktätheten, allt samlat praktiskt inom ringen...
 
Här kommer lite bilder på vad jag hittat, hoppas att det illustrerar vad jag upplever. När jag kom hem så upptäckte jag att bilderna blev rätt dassiga (Samsung Galaxy S4 mini, sämsta mobilen jag ägt!).

I ett försök att göra detta pedagogiskt och förståeligt så börjar vi med lite orientering. Stephansplatz är mitt i smeten, mycket turist-tätt och det är här turisterna shoppar, se kartan. Alla bilder är tagna på de markerade områdena på kartan.
Skärmavbild 2015-10-07 kl. 19.13.51.png


Så, om vi utgår från där den blå och den röda "rutten" möts så ser vi följande vy. På högra sidan har vi Omega, på den vänstra har vi en butik med flertalet märken.
20151007_154446.jpg

Om vi nu följer den blå linjen på kartan (alltså följer gatan till vänster om huset på förra bilden) så ser vi vad butiken erbjuder.
20151007_171739.jpg


Sen rör vi oss ca 100 meter längs samma gata, Rado's egna butik samt en Tissotbutik i bakgrunden. Det låg också en Swatchbutik på andra sidan gatan.
20151007_155143.jpg


Efter en liten stund kom jag fram till en butik som heter Wempe.
20151007_160946.jpg


De hade flera märken, bland annat Patek, JLC, Cartier, Breitling och...

Junghans! Detta var enda stället jag gick in på. De var riktigt hyggliga och jag fick äntligen kika på en klocka jag varit intresserad av länge och inte känns helt orimligt att kunna äga inom en relativt snar framtid. Det var en mycket trevlig klocka, gillade storleken och att de lyckats göra den väldigt clean utan att den urtavlan blir tråkig. Det sa dock inte klick... close but no cigar.
20151007_160621.jpg


Tillbaka på gatan, mitt emot Wempe hittar vi denna multibrandbutik (heter det så?).
20151007_161011.jpg


Så, då är vi i slutet av den blå linjen på vår karta. Om man fortsätter till Operagasse (röda ringen) och går precis utanför kartan hittar vi denna second hand butik. De verkade mest sälja begagnade klockor, men även tändare, pennor och teaterkikare (så klart).
20151007_162231.jpg


Försökte få till lite bilder men Samsung levererar som en livboj av betong.
20151007_162242.jpg

Under Rolex klockorna var det några IWC jag aldrig sett förr, den till vänster var riktigt fin!
20151007_162325.jpg

På väg tillbaka tog jag en liten omväg och hittade ett aktionshus, har inte riktigt koll på var men inom den blå ringen på kartan.
20151007_163455.jpg

Antingen hade de väldigt speciella klockor eller så tog de extrema överpriser, till exempel så hade denna speedyn en prislapp på 7 800 € utan att jag kunde se någon förklaring till varför, alla klockor jag tyckte mig känna igen upplevde jag som hultlöst överprisade.
20151007_163439.jpg



Om vi nu tänker oss att vi är tillbaka på Stephansplatz där vi började och istället för att gå till vänster om första butiken så går vi höger, då får vi på ca 200-250 meter se följande butiker.
IWCs egna...
20151007_163834.jpg

Vägg i vägg ligger Swatch, en multibrandare och JLCs egna.
20151007_163932.jpg


En multibrandare 50 meter senare.
20151007_164239.jpg


Ytterligare några meter senare... en till. Om man kikar runt knuten så sträcker sig butiken säkert dubbelt så långt och där den tar slut ligger Rolex egna butik. Wagner hade även en butik längs den andra gatan, är det en stor kedja? Nån som vet?
20151007_164256.jpg


Men vi går inte runt knuten utan kikar åt vänster istället. Mittemot Wagner ligger alltså Cartier.
20151007_164305.jpg

Fortsätter vi förbi Cartier in på tvärgatan finner vi inom 200 meter följande butiker.
20151007_165353.jpg
20151007_164829.jpg
20151007_164940.jpg
20151007_165057.jpg
20151007_165128.jpg


Sen blev det Melange och Apfeltasche.
20151007_170552.jpg

Här tar min lilla exkursion slut. Hoppas att materialet var begripligt och informativt även om det sällan gick på djupet. Tilläggas bör att detta inte var alla butiker som sålde klockor. Det fanns fler multibrandbutiker med mindre exklusivt utbud, Swarovski hade minst en butik med klockor i fönstret samt andra accessoar-butiker med klockor.

Men jag kan ju passa på att fråga mer beresta människor, verkar detta "klock-tätt" med internationella mått? Jag har som sagt inte speciellt många storstäder att jämföra med.

Grymt, har Bell & Ross butiken lagt ned? eller var det så att det var butiken brevid Breguet som sålde B&R? var inte helt nykter på den där resan så minnet kan svika...
 

Depp-Erik

Cartier
Wow!

Hur är priserna?

Vad mer kan man göra i Wien? Funderar på
att lura med mig frun till våren :)

Klart du ska lura frugan! ;)
Jag har inte superkoll på vad som är dyrt eller billigt, vill du veta pris på någon specifik modell eller något sånt så kan jag försöka kolla upp det!

Wien är riktigt nice! Passar på att slå ett slag för stadens klockmuseum också. Tre våningar med blandade ur väl värt ett par timmar. Ligger centralt, har dessutom en Nomos AD tvärs över gatan.
http://www.wienmuseum.at/en/locations/uhrenmuseum.html

Tack för tipset, det ska kollas upp!

Grymt, har Bell & Ross butiken lagt ned? eller var det så att det var butiken brevid Breguet som sålde B&R? var inte helt nykter på den där resan så minnet kan svika...
Kollade upp det, enligt internet så ska den ligga på Spiegelgasse, en liten avstickare från den röda linjen på kartan :)
 

Anno 1685

Omega
Dags att väcka den här tråden igen. Jag var just förbi en urmakare/klockhandlare vid namn Pierre Schmollgruber på Burggasse 11 (strax ovanför Museumsquartier). Förbi var ordet, för inga av de mindre handlarna verkar ha öppet på helger utom efter överenskommelse. Dock blev jag rekommenderad honom från en annan handlare i Salzburg. Vad jag kunde se genom rutan fanns det flera äldre (40-talet och framåt) JLC, Omega (speedy 321 etc.), Glashütte mm. Om någon kommer förbi när det är öppet får ni gärna rapportera.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Ska till wien i slutet av september. Någon som sett panerai-ad el gråhandlare som säljer pannor?
 

Depp-Erik

Cartier
Ska till wien i slutet av september. Någon som sett panerai-ad el gråhandlare som säljer pannor?
Vill minnas att "Wagner" (som du ser på bilderna och som hade två butiker) hade Panerai i sina skyltfönster. Tror även att Bucherer (första bilden) sålde pannor.
God jakt och ha det så trevligt, guidad tur i operahuset rekommenderas när du kollat klart på klockorna!
 
  • Like
Reactions: kmg

kmg

Patek
2-Faktor
Vill minnas att "Wagner" (som du ser på bilderna och som hade två butiker) hade Panerai i sina skyltfönster. Tror även att Bucherer (första bilden) sålde pannor.
God jakt och ha det så trevligt, guidad tur i operahuset rekommenderas när du kollat klart på klockorna!
Tackar. Ska kolla upp.
 
Topp