• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

WIS OCD

BadkarsPiraten

Vacheron
Här med. Fått ta av mig den en gång för att den tjöt och då fick security hålla den i handen så fick jag gå genom bågen igen.


I Dubai en gång så tyckte dom att jag skulle ta av den.
Icke sa jag. Sa respektfullt, men bestämt att den åker inte av.
Tjejen skulle precis tända till och börja härja och skapa allmänt kaos. Såg att hon tog illa av sig att jag vägrade och tog ett djupt andetag och började med en häftig kroppsrörelse och till min "befrielse" så kom en snubbe in emellan och sa bara "It's okay sir, please proceed".
Tackade vänligt och tjejen var INTE glad på sin medarbetare såg jag! :happyhappy:
 

mega

Rolex
Tar aldrig av / byter klocka över hårda underlag. Statistiskt borde man ju tappa den minst en gång av tusen, då skall det vara mjukt och fluffigt under.
Repor och dingar får mig att fundera på att flippa, kan inte hjälpa det...
Och skruvade kronor skall inte skruvas in för hårt, bara precis lagom. Blir det liiiiite för hårt får man skruva ut och göra om.
 

Bramster

Omega
Klockan ska vara perfekt och vi hatar smuts! I en så pass operfekt värld ska man kunna fly till sin lilla klockvärld där allt är som det ska:)
 
I Dubai en gång så tyckte dom att jag skulle ta av den.
Icke sa jag. Sa respektfullt, men bestämt att den åker inte av.
Tjejen skulle precis tända till och börja härja och skapa allmänt kaos. Såg att hon tog illa av sig att jag vägrade och tog ett djupt andetag och började med en häftig kroppsrörelse och till min "befrielse" så kom en snubbe in emellan och sa bara "It's okay sir, please proceed".
Tackade vänligt och tjejen var INTE glad på sin medarbetare såg jag! :happyhappy:
Skönt att höra att du stod på dig. Var på Arlanda där jag fick ta av mig min, vet inte om jag gett bort den lika frivilligt om jag var utomlands.
 

HolyCrap

Omega
Intressant att höra om hur ni inte vill ta av klockan på flygplatsen. Jag har inte haft det problemet ännu då jag inte har någon klocka som jag inte kan vara utan i några sekunder, men kan tänka mig att jag skulle reagera likadant om jag hade nåt bättre på armen vid en resa.

Men hur gör ni som har flera klockor med er. Jag misstänker att både en och två KSare har ett par extra klockor med sig och dessa lär väl knappast vara incheckade? Ligger de i handbagatet som och far genom maskinen eller har ni dem alla på armen? :)

Är det klockans värde eller bara "jag-vill-inte-vara-utan-klocka-på-armen"-syndromet som gör att ni inte vill lämna den från er?
 
Intressant att höra om hur ni inte vill ta av klockan på flygplatsen. Jag har inte haft det problemet ännu då jag inte har någon klocka som jag inte kan vara utan i några sekunder, men kan tänka mig att jag skulle reagera likadant om jag hade nåt bättre på armen vid en resa.

Men hur gör ni som har flera klockor med er. Jag misstänker att både en och två KSare har ett par extra klockor med sig och dessa lär väl knappast vara incheckade? Ligger de i handbagatet som och far genom maskinen eller har ni dem alla på armen? :)

Är det klockans värde eller bara "jag-vill-inte-vara-utan-klocka-på-armen"-syndromet som gör att ni inte vill lämna den från er?
Om jag har båda med mig har jag också båda på mig genom bågarna. Anledningen till det är att jag vill inte köra dem genom magnetröntgen. Vet att de inte ska vara några problem och att klockorna pallar en resa på bandet men ändå.:borg:
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Intressant att höra om hur ni inte vill ta av klockan på flygplatsen. Jag har inte haft det problemet ännu då jag inte har någon klocka som jag inte kan vara utan i några sekunder, men kan tänka mig att jag skulle reagera likadant om jag hade nåt bättre på armen vid en resa.

Men hur gör ni som har flera klockor med er. Jag misstänker att både en och två KSare har ett par extra klockor med sig och dessa lär väl knappast vara incheckade? Ligger de i handbagatet som och far genom maskinen eller har ni dem alla på armen? :)

Är det klockans värde eller bara "jag-vill-inte-vara-utan-klocka-på-armen"-syndromet som gör att ni inte vill lämna den från er?


Vilken försäkring tar hand om det ifall klockan försvinner när du lagt ifrån dig den?
T.ex, dom vill att du ska gå fler gånger igenom "grinden" eller vad man kan kalla det, du tappar fokus och någon tar din klocka och går iväg.
Vill inte att det ska hända
 

Como

Cartier
Here we go:

- Vridningen måste inte alltid peka mot 12 men den måste vara exakt centrerad mot den minut jag vrider den till. Oftast 20 i om inte rakt mot kl. 12.

- Pustar glaset vid minsta fläck. Brukar blöta en pappershandduk på jobbet för att torka av glaset innan jag sätter igång med arbetet på morgonen.

- Ställer alltid tiden med sekundvisaren stannad på 12 så att minutvisaren ligger perfekt.

- Tvättar av hela klockan i ljummet/varmt vatten och handtvål en gång i veckan, varje lördag. Vill egentligen tvätta den oftare men nojar över packningar etc.

- Repor och hairlines ger mig ångest till och från. Har ett par repor på spännet, ett fåtal på länken samt hairlines på sidan av boetten. Lider av att lysa med mobillampan då varje minsta lilla repa syns. Samtidigt accepterar jag det faktum att det blir märken på ett dagligt bruksur. Mitt är 116610, kan tycka att den nog klär i att se någorlunda använd ut med åren. Bara att acceptera oavsett. Har, peppar peppar, inga rejäla dings eller skador hittills.

- Lägger alltid klockan med tavlan uppåt varje kväll. Lägger alltid min gröna Rolex sammetspåse emellan länk och boett för att inte skapa märken på boettlocket. En tygpåse under spännet.

- Alltid jobbigt att gå igenom flygkontroller. Brukar diskret lägga klockan i min gröna Rolex sammetspåse när ingen ser. Lägger sedan den i jackfickan och viker jackan så att klockan ligger mjukt i lådan på bandet. Försöker hålla ögonen på jackan hela tiden. Vill helst inte ta av den men vill inte riskera att behöva göra det hastigt och offentligt. Kan den ta skada av att åka på bandet genom röntgen?

- Nojar ständigt över att av misstag "polera" stålet över tid när jag torkar av klockan efter tvätt. Brukar torka av den med 100% bomulls t-shirt och liknande. Någon som vet om det kan göra skada? Har svårt att tänka mig det men man nojar ju ändå.

- Undviker alltid att försöka hålla klockan så långt i från mobil och dator som möjligt, speciellt på natten. Tänker på magnetisering (vet ej om det stämmer dock).

- Mäter gångavvikelse nästan dagligen. Använder appen "Toolwatch". Min Submariner 116610 gick senaste jag mätte - 0,9 sek per dag vilket jag är nöjd med. Klockan får inte gå mer än 30 sek fel, då ställer jag om tiden.

- För lös statistik över när datumbyte sker. Oftast runt 00:01-00:02 vilket duger.

- Tycker inte om fettfläckar på insidan av spännet även om de inte syns. Håller klockan i en t-shirt efter tvätt för att undvika dessa när jag sätter på mig den igen.


Är man galen? Kanske, men jag älskar min klocka!

7D45512C-0A12-44B1-9910-6B4AD7DAE23E.jpeg
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Here we go:

- Vridningen måste inte alltid peka mot 12 men den måste vara exakt centrerad mot den minut jag vrider den till. Oftast 20 i om inte rakt mot kl. 12.

- Pustar glaset vid minsta fläck. Brukar blöta en pappershandduk på jobbet för att torka av glaset innan jag sätter igång med arbetet på morgonen.

- Ställer alltid tiden med sekundvisaren stannad på 12 så att minutvisaren ligger perfekt.

- Tvättar av hela klockan i ljummet/varmt vatten och handtvål en gång i veckan, varje lördag. Vill egentligen tvätta den oftare men nojar över packningar etc.

- Repor och hairlines ger mig ångest till och från. Har ett par repor på spännet, ett fåtal på länken samt hairlines på sidan av boetten. Lider av att lysa med mobillampan då varje minsta lilla repa syns. Samtidigt accepterar jag det faktum att det blir märken på ett dagligt bruksur. Mitt är 116610, kan tycka att den nog klär i att se någorlunda använd ut med åren. Bara att acceptera oavsett. Har, peppar peppar, inga rejäla dings eller skador hittills.

- Lägger alltid klockan med tavlan uppåt varje kväll. Lägger alltid min gröna Rolex sammetspåse emellan länk och boett för att inte skapa märken på boettlocket. En tygpåse under spännet.

- Alltid jobbigt att gå igenom flygkontroller. Brukar diskret lägga klockan i min gröna Rolex sammetspåse när ingen ser. Lägger sedan den i jackfickan och viker jackan så att klockan ligger mjukt i lådan på bandet. Försöker hålla ögonen på jackan hela tiden. Vill helst inte ta av den men vill inte riskera att behöva göra det hastigt och offentligt. Kan den ta skada av att åka på bandet genom röntgen?

- Nojar ständigt över att av misstag "polera" stålet över tid när jag torkar av klockan efter tvätt. Brukar torka av den med 100% bomulls t-shirt och liknande. Någon som vet om det kan göra skada? Har svårt att tänka mig det men man nojar ju ändå.

- Undviker alltid att försöka hålla klockan så långt i från mobil och dator som möjligt, speciellt på natten. Tänker på magnetisering (vet ej om det stämmer dock).

- Mäter gångavvikelse nästan dagligen. Använder appen "Toolwatch". Min Submariner 116610 gick senaste jag mätte - 0,9 sek per dag vilket jag är nöjd med. Klockan får inte gå mer än 30 sek fel, då ställer jag om tiden.

- För lös statistik över när datumbyte sker. Oftast runt 00:01-00:02 vilket duger.

- Tycker inte om fettfläckar på insidan av spännet även om de inte syns. Håller klockan i en t-shirt efter tvätt för att undvika dessa när jag sätter på mig den igen.


Är man galen? Kanske, men jag älskar min klocka!

7D45512C-0A12-44B1-9910-6B4AD7DAE23E.jpeg

När jag läser sitt inlägg blir jag djupt förtvivlad och allvarligt oroad men samtidigt jävligt glad att du finns hos oss. DAMN bäst/värst hittills! :D
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Alltid jobbigt att gå igenom flygkontroller. Brukar diskret lägga klockan i min gröna Rolex sammetspåse när ingen ser. Lägger sedan den i jackfickan och viker jackan så att klockan ligger mjukt i lådan på bandet. Försöker hålla ögonen på jackan hela tiden. Vill helst inte ta av den men vill inte riskera att behöva göra det hastigt och offentligt. Kan den ta skada av att åka på bandet genom röntgen?

Man kan ju uppdatera sig efter 4 år. :D
Men känner igen mig. Ligger alltid en travelpouch i resväskan ifall att. Och såklart har den en ”mellanrums bit” så länk & bakboett inte möts. Alltid enklast så...

Har för vana att winda upp mina manuella klockor på morgonen, inte för att jag nödvändigtvis använder den klockan just den dagen. Men ifall att, så är de klara. :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Puryeah

Panerai
Har inte så mycket för mig, putsar glaset gör jag rätt ofta.

Däremot har jag fått enorma hjärnspöken om säkerhetskontrollen på flygplatser sen jag hörde om det i ett avsnitt av Watch and listen podden. Dels pga magnetism ifall man måste ta den genom bandet men framför allt rädsla att bli av med den (typ när man åker hem någonstans ifrån).

Ska köpa min första ”premiumklocka” nu vinter/vår 2019, får väl se om den någonsin får se något annat än Sverige i min ägo, förutom om jag skulle bila någonstans :D Victorinoxen får nog vara designated ”reseklocka”.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Tack @Chuck för denna Bump, riktigt rolig tråd!!

Skäms lite över mina beteenden men skönt att man inte är ensam iallafall!!

- Klarar inte av en ding på glaset, blir djupt deprimerad om en ding dyker upp på glaset!

- Måste veta exakt hur mycket klockan felar per dygn, mäter av den minst 3 ggr om dagen för att vara på säkra sidan. Får inte fela mer än 5 sek för då måste jag ställa om den.

- Experimenterar alltid igenom att lägga klockorna på olika sätt för att de ska gå så lite fel som möjligt, vissa dagar jag kan skita i att bära en specifik klocka för att den måste ligga på ett specifikt sätt i ett dygn för att få ner snittet den felar per dygn!! Min 14060 har jag lyckats få ner till ett snitt på 0,16s/d under en 19 dagars period igenom att hålla på så, hoppas dock kunna få ner den ännu mer..

- Skruvar upp klockan varje morgon och kväll, kan inte sova om jag inte har skruvat upp den..

- Torkar nog av klockan minst 5 ggr per dag för att jag kan, har en tork duk i alla mina jackor.

- Klockan/klockorna som jag har burit under dagen måste kollas igenom under en stark lampa för att kunna avgöra om det har till kommit någon ny repa/ding innan jag kan sova. Även så att om jag känner att jag har kommit emot något med klockan måste jag stanna upp och kolla så det inte kommit någon ny repa/ding.
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
- Klockan/klockorna som jag har burit under dagen måste kollas igenom under en stark lampa för att kunna avgöra om det har till kommit någon ny repa/ding innan jag kan sova. Även så att om jag känner att jag har kommit emot något med klockan måste jag stanna upp och kolla så det inte kommit någon ny repa/ding.

Detta låter ju sjukt jobbigt,hur klarar du ens av att bära klocka?
Och vad gör du om det kommit en repa? lägger dig i fosterställning och kan inte sova den natten? säljer klockan?
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Detta låter ju sjukt jobbigt,hur klarar du ens av att bära klocka?
Och vad gör du om det kommit en repa? lägger dig i fosterställning och kan inte sova den natten? säljer klockan?
Det med fosterställning stämmer rätt bra..
Nee men kanske över driver lite men tycker sånt är sjukt jobbigt så brukar sluta med att jag inte bär den klockan på ett tag för att slippa se eländet som jag har förorsakat sen brukar jag antingen ta mig samman och fortsätta bära den eller så säljs den...
självklart skriver jag då ut att det är en ding när jag säljer den.
 

Bonumm

Panerai
Är sjukligt noga vart jag har min högerhand hela tiden, ja jag har klockan på höger. Tänker alltid på handens position och noterar om det finns något i dess omgivning som kan orsaka repor på klockan. Detta beteende har gjort att jag har väldigt få repor och inga stora ding alls på mina klockor.

Tål inte smuts på glaset, det måste bort direkt.

Har ångest över att kolla på en inställd klocka om den har dragit sig efter att ha snurrat i Winder i flera dagar. Man vill ju inte råka konstatera att den drar sig för mycket.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tack @Chuck för denna Bump, riktigt rolig tråd!!

Skäms lite över mina beteenden men skönt att man inte är ensam iallafall!!

- Klarar inte av en ding på glaset, blir djupt deprimerad om en ding dyker upp på glaset!

- Måste veta exakt hur mycket klockan felar per dygn, mäter av den minst 3 ggr om dagen för att vara på säkra sidan. Får inte fela mer än 5 sek för då måste jag ställa om den.

- Experimenterar alltid igenom att lägga klockorna på olika sätt för att de ska gå så lite fel som möjligt, vissa dagar jag kan skita i att bära en specifik klocka för att den måste ligga på ett specifikt sätt i ett dygn för att få ner snittet den felar per dygn!! Min 14060 har jag lyckats få ner till ett snitt på 0,16s/d under en 19 dagars period igenom att hålla på så, hoppas dock kunna få ner den ännu mer..

- Skruvar upp klockan varje morgon och kväll, kan inte sova om jag inte har skruvat upp den..

- Torkar nog av klockan minst 5 ggr per dag för att jag kan, har en tork duk i alla mina jackor.

- Klockan/klockorna som jag har burit under dagen måste kollas igenom under en stark lampa för att kunna avgöra om det har till kommit någon ny repa/ding innan jag kan sova. Även så att om jag känner att jag har kommit emot något med klockan måste jag stanna upp och kolla så det inte kommit någon ny repa/ding.

Ouch kompis det där låter väldigt, väldigt tröttsamt? Lider du av OCD(riktig), bara när det kmr till klockor eller annat också?
Inte menat som ngn form av attack om det tolkas så. Mest nyfiken!
Må bäst
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Ouch kompis det där låter väldigt, väldigt tröttsamt? Lider du av OCD(riktig), bara när det kmr till klockor eller annat också?
Inte menat som ngn form av attack om det tolkas så. Mest nyfiken!
Må bäst
Aa har nog en vis grad av OCD när det gäller vissa saker, samma sak med min projektbil.. ;)
Men man vänjer sig och gäller som sagt bara saker jag verkligen värdesätter.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Lätt chockad av denna tråd :wideyed:

Mina klockor går ofta flera minuter fel och jag lägger ofta bort dem lite varstans i huset. Har dem tills jag glömmer att dra upp dem och de stannar, då byter jag till en ny som råkar ligga i närheten. Är petig med tavlor, visare osv men köper gärna ex med lite ärrade boetter så det inte är en katastrof om man repar dem lite.

Lösningen för er med svår klock-ocd är helt enkelt vintage:)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag blir väldigt lugn över att läsa i denna tråd då jag inser att jag endast har väldigt mild OCD och även jobbar i rätt riktning för att komma över de jag har.

Vill helst inte att en klocka ska diffa mer än 10spd och helst plus. Men kan ta att en klocka diffar upp till en minut innan jag ställer om den.

Håller koll på gången av klockorna med Watchcheck (Android)

Glaset måste självklart vara glasklart! Putsas säkert 15-20ggr på en dag.

Minutvisaren ska pricka index när sekundvisaren står på 12.

Repor och märken är jobbigt när man själv lyckas klanta sig så de sitter där så jag känner ett visst lugn att köpa lätt begagnade klockor. Och om jag väl råkar nudda klockan på något hårt så försöker jag att inte kolla direkt utan mer tänka: Blev det ett märke så är det inget jag kan göra åt ändå.

I övrigt kommer jag inte på så mycket. Vet att blanksvart urtavla och bra AR gör det sjukligt med glasputs men ändå väntar jag förhoppningsfullt på att få plocka ut min nya GS sbgn003, svart urtavla och bra AR :facepalm::D
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Analog- och digital som inte är i synk är sjukt störande. Nästan så att jag inte kunde ställa om med flit för att fota...
20181229_104523.jpg

Vridringen har jag nästan omvänd OCD på: den ska helst inte vara centrerad utan användas och stå på senaste dyktid eller vad den annars senast använts till, kokat ägg eller annan landaktivitet tex.:)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Såja nu känns det bättre igen...
Och en aqualand ska naturligtvis ha lite "battle scars" och inte vara i nyskick!
20181229_105909.jpg
Men vridringen är inte centrerad på klockan 12 min käre Watson. Jag blir helt skev av sånt om jag inte använder den för att ta tid. Hustrun har en som jag konstant justerar. Tror hon snurrar den som terapi så det är en heltidssysselsättning för mig.
 
Topp