Detta är min andra semesterresa till Hong Kong och jag tänkte passa på att köra en liten resetråd för att summera.
Till folk som undrar varför jag älskar Hong Kong brukar jag svara att det är som New York på crack. Allt man trodde NY var innan man reste dit är Hong Kong. Skyskrapor överallt och riktigt mycket att se och göra för hela familjen.
I HK blandas gammalt med nytt, enklast är att ta sig fram till fots, taxi eller med tunnelbanan.
Taxi är billigt (24kr i startavgift) för de avstånd man inte orkar promenera och tuben går väldigt fort och smidigt även till de yttre delarna av Hong Kong där det finns bad och näjesfält.
Jag drar igenom några snabba restips så ni kan locka dit er respektive, avslutar tråden med klockor.
Först ut har vi ”The Peak”, ta spårvagnen i extrem lutning upp till utsiktsplatsen kombinerad med ett shopping center.
Mattips: Bubba Gump Chrimps, där har vi käkat båda gångerna. Sjukt gött och stört bra utsikt.
Restips nr2: Ocean Park. Hit åker du väldigt snabbt med tuben från TST. TST är för övrigt ett bra område att bo i eftersom du snabbt når färjor till andra sidan, tunnelbanan och massvis av museum.
Ocean Park är i princip Liseberg kombinerat med Universeum (göteborgarna förstår). De har dessutom jättepandor, hajhus och allt möjligt vad gäller djur.
Tredje och sista icke klockrelaterade tipset är Space Museum (ligger i TST). Här kan man fördriva en halvdag och de har sån där fancy schmancy ”dome bio” som ni har i Sthlm. Tips är att boka biljetter dagen innan eftersom de har ”Time slots”, man bokar alltså in typ 3 timmar. Bion bokas som separat biljett. Billigt dock.
Nu kör vi klockor.