• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yrkesgrupper vi hissar !

Rearden

Cartier
undersöterskor och läkare - läkare tjänar visserligen bra men helvete för ansvaret och att de alltid talas som en extremt välbetald yrkesgrupp när de i själva verket i bästa fall tjänar "riktigt hyfsat"
 
Medianlönen för en polis är ca 25.000:- och jag tycker att de ska ha mer betalt än undersköterskor (som visserligen också gör ett fantastiskt jobb).
Av vilken anledning bör Poliser ha högre lön?

undersöterskor och läkare - läkare tjänar visserligen bra men helvete för ansvaret och att de alltid talas som en extremt välbetald yrkesgrupp när de i själva verket i bästa fall tjänar "riktigt hyfsat"
Har de särskilt stort ansvar egentligen, tyvärr varit med om flera totala läkarsjabbel med absolut ingen påföljd alls för dem. Möjligen ett: ooups så tokigt det blev men inte ens det vissa ggr. Annat är det väl som jag förstått i tex USA där du kan stämma läkare/sjukhus något grymt vid felbehandling.
 

Rearden

Cartier
Av vilken anledning bör Poliser ha högre lön?


Har de särskilt stort ansvar egentligen, tyvärr varit med om flera totala läkarsjabbel med absolut ingen påföljd alls för dem. Möjligen ett: ooups så tokigt det blev men inte ens det vissa ggr. Annat är det väl som jag förstått i tex USA där du kan stämma läkare/sjukhus något grymt vid felbehandling.

Fast det är ju något helt annat, en sak att de inte har den legala riskfaktorn som en amerikansk läkare möjligtvis sitter på (tänker mig dock att större sjukhus har en arme med jurister och en försäkring mot den typen av stämningar). Det jag syftade på var dock att en dålig dag på jobbet kan kosta någon livet, inte ett ansvar jag skulle kunna ta så lätt. Riskbedömning om läkemedel och för/emot operationer.

Skulle inte vara lätt att komma hem en dag när någon unge kommit i påkörd på akuten och dör och du kommer på saker du kunde gjort bättre när du väl ligger i sängen hemma på kvällen....
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker poliser bör ha en drägligt hög lön för att motverka mutbildning och främja en längre karriär inom kåren.

Men några som verkligen bör hyllas är alla de fantastiska bönder vi har i Sverige! Fan vilket jobb de lägger ned :)
 

Oew

Rolex
Jag tycker poliser bör ha en drägligt hög lön för att motverka mutbildning och främja en längre karriär inom kåren.

Men några som verkligen bör hyllas är alla de fantastiska bönder vi har i Sverige! Fan vilket jobb de lägger ned :)
Höjda löner för poliser har ju visat sig ge motsatt effekt på mutor
 

Oew

Rolex
Som jag förstod är det inte absolut åt något håll utan beror på vilken nivå det rör sig om, både relativt höga och låga löner uppmuntrar "extern finansiering" så att säga :)
Enligt en studie som gjordes i ämnet (http://cega.berkeley.edu/assets/miscellaneous_files/Opoku-Agyemang_WGAPE_2015.pdf) visade det sig att genom att dubbla polisernas löner så ökade deras vilja för att ta emot mutor och även storleken på mutorna. I landet detta testades i så fanns inte några bra anti-korruptionslagar så möjligheten finns att det ger en annan effekt om sådana är på plats men såvitt jag vet så finns inte tillräckligt bra underlag för att dra den slutsatsen imo :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
För att de utför ett betydligt farligare arbete och får utstå en massa obehagligheter.
När såg du senast en undersköterska bli misshandlad eller få stenar slängda på sig?

Har jobbat natt som USK i 9 år. Om du bara hade en aning om hur många knytnävsslag jag sett mina kvinnliga kollegor fått ta emot av äldre patienter/vårdtagare på grund av att de varit förvirrade, felmedicinnerade, smärtpåverkade. Detta av personer med en kroppsstorlek dubbelt så stor som de själva.

Säger inte att polisen inte har det jävligt. Men det ena behöver inte utesluta det andra.
 
För att de utför ett betydligt farligare arbete och får utstå en massa obehagligheter.
När såg du senast en undersköterska bli misshandlad eller få stenar slängda på sig?
Så kan det förvisso se ut ibland för några få i kåren som jobbar i utsatta områden. En annan aspekt är bilen parkerad på McDonalds och på sin höjd orkar jaga någon trimmad moppe. Kontra att mötas av de hemskheter som är på ett sjukhus varje dag och då främst akuten.

Båda går att vända på men generellt anser jag att inget är "värre" än det andra direkt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har jobbat natt som USK i 9 år. Om du bara hade en aning om hur många knytnävsslag jag sett mina kvinnliga kollegor fått ta emot av äldre patienter/vårdtagare på grund av att de varit förvirrade, felmedicinnerade, smärtpåverkade. Detta av personer med en kroppsstorlek dubbelt så stor som de själva. Säger inte att polisen inte har det jävligt. Men det ena behöver inte utesluta det andra.
Så ska det självklart inte vara och jag kan erkänna att jag har dålig insyn i en USKas arbetssituation. Men jag tror ändå att polisen har det värre vilket inte heller är bra.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Så kan det förvisso se ut ibland för några få i kåren som jobbar i utsatta områden. En annan aspekt är bilen parkerad på McDonalds och på sin höjd orkar jaga någon trimmad moppe. Kontra att mötas av de hemskheter som är på ett sjukhus varje dag och då främst akuten.

Båda går att vända på men generellt anser jag att inget är "värre" än det andra direkt.
Nej, det blir svårt att ställa grupper mot varandra och avgöra vem som har det värst. Men om jag själv vore rädd för våld hade jag nog valt att bli USKa före polis.
 
Topp