• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith. Var står ni?

carlanton

Audemars
Kul klocka, men alldeles för dyr att serva och reparera. 10k+ för en toolklocka är för mycket.

Här är min gamla:

330e6hx.jpg
 
Fint märke som i slutändan verkar vara mest kända för sina verk och inte klockorna dom sitter i, hade en tråkig 'Deafy' period men verkar vara på väg tillbaka...

Dom är inte i 'Jaeger' klass i mina ögon men snäppet under...
 

Ulf L

Omega
Enligt mig, gör de mycket bra grejer. Hade gärna ägt en El Primero Striking 10th eller Perpetual Calendar.
Märkligt att det inte funkar bättre för dom, i vart fall här i Sverige. Men å andra sidan här ska ju alla ha Råååleks eller Brajtling......
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Lite för stor sa du.
Då ska du kolla på youtube zenith på Basel 2013 där de presenterar siba pilotmodeller. Jisses! Där pratar vi stora klockor.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vackra klockor som hittat rätt väg igen efter att ha introducerad Defy-serien där de, enligt min mening, gick vilde.
Anses väl av andra att kanske inte riktigt ligga i topp med PP, VC, AP, JLC, men har bra produkter.
Kasst andrahandsvärde, så köper man begagnad kan man få mycket klocka för pengarna!
 

Andsan

Rolex
Jag har själv blivit mer intresserad av Zenith och då El Primero ca 1970. De är dock svåra att hitta
FK så firade El Primero födelsedag för några veckor sedan då det var då presenterades för första gången på en mässa. Det var den första chronographen med automatiskt urverk.Men det visste ni väl redan
 
Fint märke som i slutändan verkar vara mest kända för sina verk och inte klockorna dom sitter i, hade en tråkig 'Deafy' period men verkar vara på väg tillbaka...

Dom är inte i 'Jaeger' klass i mina ögon men snäppet under...


Masterkiller säger det bra, instämmer. Hoppas de är på väg tillbaka, de gör trevligar klockor nu sedan ett par år tillbaka. Blir intressant att se om de kan ta marknadsandelar...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Trevliga klockor, har själv en några år gammal Captain som (tyvärr) mest ligger hemma och skräpar, använder inte så ofta dressade klockor men när jag gör så sitter den perfekt. Skulle gärna köpa in en El Primero men det får nog vänta lite. Använde föresten inte Rolex El Primero verket i sina Dayton under några år på 90talet?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Trevliga klockor, har själv en några år gammal Captain som (tyvärr) mest ligger hemma och skräpar, använder inte så ofta dressade klockor men när jag gör så sitter den perfekt. Skulle gärna köpa in en El Primero men det får nog vänta lite. Använde föresten inte Rolex El Primero verket i sina Dayton under några år på 90talet?

Hela den femsiffriga Daytonaserien är utrustad med ett moddat EP.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Bumpar denna tråd genom att berätta att jag idag bevistat Stenstrup i Köpenhamn idag. De är AD för zenith. Jag ville botanisera lite i sortimentet. De var väldigt trevliga på plats och lät mig prova och kläms på flera klockor (inga bilder dock, jag är för feg för det mitt i provning på fina gatan) . Provade diverse el primero, espada är fin men finare på bild än IRL.
Däremot kronograferna....shit pompa det är fina grejor. De försökte kränga på mig en striking 10, dryga 70k danska :greedy:
Ville provat varianten yonsson nyss köpte men den fanns inte inne. Provade istället 42mm varianterna med olika tavlor och silver tavla med läderarmband slog an en sträng. Dock dyrt, de låg ca 4-5 tusen över nypris från AD i Sverige.

Ja nu har man lite att fundera på.

Vet inte on det ligger någon sanning i det men de skvallrade lite om branschen. Jag nämnde att jag såg fram emot en ev ny rolex gmt pepsi på Basel. De hävdade att de hört att det inte kommer ske, inte i år iaf. Rykte, sprid och förstärk.

Stenstrup var väldigt trevlig, kan rekomendera besök.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar denna tråd genom att berätta att jag idag bevistat Stenstrup i Köpenhamn idag. De är AD för zenith. Jag ville botanisera lite i sortimentet. De var väldigt trevliga på plats och lät mig prova och kläms på flera klockor (inga bilder dock, jag är för feg för det mitt i provning på fina gatan) . Provade diverse el primero, espada är fin men finare på bild än IRL.
Däremot kronograferna....shit pompa det är fina grejor. De försökte kränga på mig en striking 10, dryga 70k danska :greedy:
Ville provat varianten yonsson nyss köpte men den fanns inte inne. Provade istället 42mm varianterna med olika tavlor och silver tavla med läderarmband slog an en sträng. Dock dyrt, de låg ca 4-5 tusen över nypris från AD i Sverige.

Ja nu har man lite att fundera på.

Vet inte on det ligger någon sanning i det men de skvallrade lite om branschen. Jag nämnde att jag såg fram emot en ev ny rolex gmt pepsi på Basel. De hävdade att de hört att det inte kommer ske, inte i år iaf. Rykte, sprid och förstärk.

Stenstrup var väldigt trevlig, kan rekomendera besök.
Tack för info om espadan, var det ngt speciellt som ej kändes bra live? Tittade du ngt på piloterna?
 

par

Patek
2-Faktor
Googla lite din slappis. ;)
Kronograf-sekundvisaren går ett varv på 6 sekunder, så man kan mäta av tiden i 1/10 sekunder.
Edit;0: är lite osäker på matten nu efter en whiskey, men det borde stämma.
Jag kollade lite på mobilen utan o förstå men nu är jag med. Såg ju identisk ut i övrigt
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Tack för info om espadan, var det ngt speciellt som ej kändes bra live? Tittade du ngt på piloterna?

Slarvigt uttryckt kanske. Inget fel på espada, men jag var väldigt sugen på den tidigare men nu när jag har en submariner så är espadan med din stållänk, svart tavla och tre handsvisare lite för snarlik. Isf får man köra på en vit tavla.

Kollade bara som hastigast på pilot modellerna, hon slängde upp dem som referens för att visa hur el primero med svart tavla skulle kunna se ut. Tänkte inte så mkt på dem för det var inte vad jag hade i sikte.

Ang striking 10 så ser den som sagt exakt ut som yonssons men den är 42mm, datum vid kl 6 och så står det med striking 10 med röd text.
Den är riktigt nice, är ju limiterad så det är inte helt lätt att få tag på en. Som sagt nymans har ingen, stenstrup hade 1 och de var väldigt stolta över det.
Nu ska jag fortsätta hinka vin!
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Jag gillar Zenith egentligen. Men de modeller jag testat landar för mycket i att vara för sportiga för att vara dressare och för dressiga för att vara sportisar. Men snygga är många av deras modeller IMO.

Denna var den senaste jag hade:

image.jpg


Fast jag vete sjutton om de idag tillhör någon sorts topptillverkare annat än på historiska meriter. De skulle nog behöva lite hetare, mer exklusiva breddmodeller i sådana fall. ;)

Fy tusan den där var ju tokfin! Ångrar du dig inte?:) vad är det för ref på den?
 
Topp