• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Varit inne i en period där jag inte fotat så mycket men framförallt inte haft någon lust att redigera bilderna jag tagit. Dessa är från 2022 så ska försöka kämpa mig ifatt med allt jag ligger efter. Långexponering (30sek) från bergen ovanför Albarracin, Spanien 🇪🇸
220308 Albarracin9.jpeg
220308 Albarracin10.jpeg
 

mega

Rolex
Varit inne i en period där jag inte fotat så mycket men framförallt inte haft någon lust att redigera bilderna jag tagit. Dessa är från 2022 så ska försöka kämpa mig ifatt med allt jag ligger efter. Långexponering (30sek) från bergen ovanför Albarracin, Spanien 🇪🇸
220308 Albarracin9.jpeg
220308 Albarracin10.jpeg
Sitter i samma sits, inte heller varit i fotomode alls, och har mängder av obehandlade bilder.
Var ute idag med Fuji XT-3 och fick tillbaka lite gnista. Älskar alla dedikerade rattar och spakar på den kameran, långt ifrån min Olympus OM1 som är grym, men ger mig lite tekniktrötthet med alla menyer och programmerbarhet.
 

mega

Rolex
Edit:
Man kanske skulle börja fota helt i jpeg? Jag kan ändå inte överträffa kamerans bildbehandling, och så kanske man slipper ha det där momentet hängande över sig?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Printade denna på en av Skansens Berguvar idag…
_DSC1965-Enhanced-NR.jpeg

Fick för mig att testa Lightrooms AI funktion för brusreducering. Tyckte bilden var helt ok innan.
IMG_0148.jpeg

Men det händer en hel del när man zoomar in lite 😱
IMG_0147.jpeg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Edit:
Man kanske skulle börja fota helt i jpeg? Jag kan ändå inte överträffa kamerans bildbehandling, och så kanske man slipper ha det där momentet hängande över sig?
Skulle dessvärre aldrig kunna släppa kontrollen så 😂 brukar kunna nörda ner mig rejält i detaljer och tycker det är en stor del av det som är roligt. Går lite upp och ner med orken bara och när mycket händer i livet hinner jag inte riktigt med.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Edit:
Man kanske skulle börja fota helt i jpeg? Jag kan ändå inte överträffa kamerans bildbehandling, och så kanske man slipper ha det där momentet hängande över sig?

Även om du använder kamerans egna JPEG-bilder just nu, spara råfilerna på hårddisken ändå - någon dag kanske du vill göra mer eller annorlunda och då är de bra att ha. Disk är billigt. :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Edit:
Man kanske skulle börja fota helt i jpeg? Jag kan ändå inte överträffa kamerans bildbehandling, och så kanske man slipper ha det där momentet hängande över sig?
Beror nog mycket på vad man fotograferar, och under vilka förhållanden. Jag tycker ofta kameran hamnar snett, speciellt vitbalansen, och den går i princip inte att rätta till i en jpeg. Man tappar alldeles för mycket data i jpeg jämfört med vad som finns från början. Även om jag inte gör någon avancerad behandling vill jag bestämma vilka bitar jag väljer ut vid konverteringen... och kanske just för att jag inte vill manipulera för mycket. En del kameror är brutala i behandlingen nuförtiden, inte nödvändigtvis på ett bra sätt.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
är du nöjd med alpha? funderar seriöst på att nypa en a6600 nu på rean.
Har inte så mycket att jämföra med. Började med en a5100 som jag köpte här på KS för några år sedan. Bytte sen till den 6400 jag har nu. Funderar på att byta igen. Velar mellan a6700 och a7cII… Eller a7IV.. Eller…..🤪
 

Number 6

Omega
Har inte så mycket att jämföra med. Började med en a5100 som jag köpte här på KS för några år sedan. Bytte sen till den 6400 jag har nu. Funderar på att byta igen. Velar mellan a6700 och a7cII… Eller a7IV.. Eller…..🤪
Fullformat är ju så j-a dyrt med gluggar….
Jag är inte supernördig, vill mest ha en schysst aps-c så jag inte är låst till mobilen. Hade Fujifilm och de är väl ok men är sugen på testa Sony.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fullformat är ju så j-a dyrt med gluggar….
Jag är inte supernördig, vill mest ha en schysst aps-c så jag inte är låst till mobilen. Hade Fujifilm och de är väl ok men är sugen på testa Sony.
Jag förstår hur du menar… Ett av skälen att jag velar. Tror du kommer bli nöjd med 6600! Kör på! Annars fastnar du i velandet som jag🤣
 

fransl

Cartier
Vågar man ställa en bildredigeringsfråga här?

Efter många års fotograferande och lite småpillande med en gammal ful-version av Photoshop, bytte jag dator och tänkte att jag borde göra rätt för mig. :)
Men att betala hundralappar i måanden för en proffsversionen av Photoshop känns både lite overkill för mina kunskaper och lite för dyrt för en hobby.

Så jag har sneglat lite på Photoshop Elements som har ett kostar ett fast pris, och redan efter ett år så blir det billigare.

Frågan är om den räcker för en amatör som mig?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vågar man ställa en bildredigeringsfråga här?

Efter många års fotograferande och lite småpillande med en gammal ful-version av Photoshop, bytte jag dator och tänkte att jag borde göra rätt för mig. :)
Men att betala hundralappar i måanden för en proffsversionen av Photoshop känns både lite overkill för mina kunskaper och lite för dyrt för en hobby.

Så jag har sneglat lite på Photoshop Elements som har ett kostar ett fast pris, och redan efter ett år så blir det billigare.

Frågan är om den räcker för en amatör som mig?
om det inte är avancerad(med allt vad PS erbjuder) bildredigering du skall göra(vilket det inte låter som). Så är lightroom riktigt riktigt bra!
 

leicaphile

Panerai
Vågar man ställa en bildredigeringsfråga här?

Efter många års fotograferande och lite småpillande med en gammal ful-version av Photoshop, bytte jag dator och tänkte att jag borde göra rätt för mig. :)
Men att betala hundralappar i måanden för en proffsversionen av Photoshop känns både lite overkill för mina kunskaper och lite för dyrt för en hobby.

Så jag har sneglat lite på Photoshop Elements som har ett kostar ett fast pris, och redan efter ett år så blir det billigare.

Frågan är om den räcker för en amatör som mig?

Adobe Creative Cloud fotoplan är ju inte mer än 131:- i månaden. Då får du Photoshop, Lightroom och Lightroom Classic + lite molnlagring (20GB). Alternativt kan du--om du inte behöver mer avancerade funktioner--köpa Lightroom med 1TB molnlagring för samma summa.
 

fransl

Cartier
Jo, men jag råkade summera alla de där grejerna som "bara kostar 100 kronor i månaden" och kom på att det blev rätt mycket. :)

Men frågan är alltså om jag kan göra vad jag vill - dvs fixa lite ljus, beskära lite och lite småpill. Inget avancerat som jag gör. Jag tänker att det borde räcka.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Kanske. Beroende på pris + vilka objektiv?

  • Fuji XF18-135 F3.5-5.6
  • Fuji XF18-55 där jag glömt vad F-talet är.

Betalade drygt 15k för rubbet för två år sedan. Vet inte riktigt vad som är rimligt, och andra i tråden får gärna putta in åsikter om pris, men runt 12k?

IMG_3031.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_3030.jpeg
    IMG_3030.jpeg
    630.7 KB · Visningar: 3

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Jo, men jag råkade summera alla de där grejerna som "bara kostar 100 kronor i månaden" och kom på att det blev rätt mycket. :)

Men frågan är alltså om jag kan göra vad jag vill - dvs fixa lite ljus, beskära lite och lite småpill. Inget avancerat som jag gör. Jag tänker att det borde räcka.

Isåfall är Lightroom perfekt.
 

leicaphile

Panerai
Jo, men jag råkade summera alla de där grejerna som "bara kostar 100 kronor i månaden" och kom på att det blev rätt mycket. :)

Men frågan är alltså om jag kan göra vad jag vill - dvs fixa lite ljus, beskära lite och lite småpill. Inget avancerat som jag gör. Jag tänker att det borde räcka.

Jadå, Elements är helt OK. Det du saknar jf med Lightroom är väl mest katalogfunktionerna.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Jo, men jag råkade summera alla de där grejerna som "bara kostar 100 kronor i månaden" och kom på att det blev rätt mycket. :)

Men frågan är alltså om jag kan göra vad jag vill - dvs fixa lite ljus, beskära lite och lite småpill. Inget avancerat som jag gör. Jag tänker att det borde räcka.
Om du inte vill betala någonting är https://www.gimp.org/ ett opensource bildredigeringsprogram som "motsvarar" Photoshop. Kanske värt att prova och se om de uppfyller dina krav.
 
Topp