• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad svag jag är för deras design. 🤩
Kan bara hålla med. Looken var 80% när jag jagade denna förra året!!
IMG_0579.jpeg

Resterande 20% var för att tvinga mig själv att inte använda zoom 🤪

Den nya är snygg den också men hur tänkte de här?
IMG_0578.jpeg

Att ta bort den röda pluppen på spaken är ju som att göra GMT visare på Expy II:an i samma färg som övriga visare..🤣

Darrhänt som jag är så är väl IBIS det enda som jag saknar… Den nya sensorn är säkert ett lyft den också men oklart om jag behöver 40?….
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Det var IBISen som fick mig att uppgradera från X-T3 till X-T5 inför förra sommarens resor. Jag gillar ju fasta objektiv så IBIS är välkommet i mörka lokaler.

Sen fick jag en del andra uppgraderingar med, inklusive 40 megaplupp. Den största egentagna bilden jag har printad på väggen är 35x50 cm och är i godkänd skärpa trots de begränsade 12 megapixels som min gamla Nikon D90 hade.... så just övergången från 26 till 40 megapixels är kanske inte den avgörande faktorn. Jag är dock mycket nöjd med bilderna den producerar, alla pixlar till trots.

Nu tänkte jag lägga in en fullstor bild här men det blev visst för stort för forummjukvaran. Hoppas. 40 megaplupp kanske funkar bra för mig men inte för forumet. :)
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Det var IBISen som fick mig att uppgradera från X-T3 till X-T5 inför förra sommarens resor. Jag gillar ju fasta objektiv så IBIS är välkommet i mörka lokaler.

Sen fick jag en del andra uppgraderingar med, inklusive 40 megaplupp. Den största egentagna bilden jag har printad på väggen är 35x50 cm och är i godkänd skärpa trots de begränsade 12 megapixels som min gamla Nikon D90 hade.... så just övergången från 26 till 40 megapixels är kanske inte den avgörande faktorn. Jag är dock mycket nöjd med bilderna den producerar, alla pixlar till trots.

Nu tänkte jag lägga in en fullstor bild här men det blev visst för stort för forummjukvaran. Hoppas. 40 megaplupp kanske funkar bra för mig men inte för forumet. :)
Ladda up på nån bild-hostig och länka!
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det var IBISen som fick mig att uppgradera från X-T3 till X-T5 inför förra sommarens resor. Jag gillar ju fasta objektiv så IBIS är välkommet i mörka lokaler.

Sen fick jag en del andra uppgraderingar med, inklusive 40 megaplupp. Den största egentagna bilden jag har printad på väggen är 35x50 cm och är i godkänd skärpa trots de begränsade 12 megapixels som min gamla Nikon D90 hade.... så just övergången från 26 till 40 megapixels är kanske inte den avgörande faktorn. Jag är dock mycket nöjd med bilderna den producerar, alla pixlar till trots.

Nu tänkte jag lägga in en fullstor bild här men det blev visst för stort för forummjukvaran. Hoppas. 40 megaplupp kanske funkar bra för mig men inte för forumet. :)
vore intressant att veta vad/om det finns breddXhöjd limit, det är iaf 30mb per bild som är högsta storlek har jag experimenterat mig fram till
 

Martin.

Omega
2-Faktor
På tall om X100 måste jag tipsa om min favoritkreatör på YT, GxAce, som har släppt ett klipp om just X100VI idag.
Om ni inte känner till hans material sedan tidigare är det ett varmt tips. Vid första anblick kanske lite “udda” men allt är väldigt välgjort och otroligt material (både foton/video). Och även ljuddesignen i hans klipp väldigt välgjord så tips att använda hörlurar/bra ljud. En varning dock, han får mig alltid på köphumör :)


Vänligen,
Martin
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Jag har fått i uppdrag att värdera min farfars kamera, en Leica från 40-talet. Är det någon här som vet var jag ska vända mig för att få en bra värdering?
 

Urtyp

Audemars

Bottega

Cartier
Den är fantastisk 😊
Misstänker att jag har, om inte DEN första, så bland de första Q2:eek:rna som kom loss från fabriken.
Var nere i Wetzlar (dedikerad resa för att besöka Leica med fabrikstour osv.) dagen den släpptes, och efter eventet på Leica Store Wetzlar så gavs det lov att få köpa kameran som stått under montern under eventet.
Lite kul. 😊

IMG_0346.jpeg


internal.8d1e34b5b05c722c879cdba81cc3fef3.L1002131.jpg



Och en av de första bilderna med kameran, passande nog där den byggdes. 😊
L1010004.jpg

Jag kan för i övrigt rekommendera en heldag på Wetzlar, riktigt kul. Jag var där med sambon förrförra sommaren och hade det riktigt bra, du får även pröva alla kameror och linser om så önskas. Väldigt bra museum och hotell också!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Här är något för de som är intresserade av lite fotohistoria. Han nördar ner sig fullständigt i ett mångårigt projekt för att återskapa kameran som James Stewart använde i Hitchcocks klassiska "Rear Window" från 1954. En Exakta VX med en 400mm Kilfit-lins. :) (34 minuter)
 
Senast ändrad:

Thunell

Panerai
2-Faktor
Kan bara hålla med. Looken var 80% när jag jagade denna förra året!!
IMG_0579.jpeg

Resterande 20% var för att tvinga mig själv att inte använda zoom 🤪

Den nya är snygg den också men hur tänkte de här?
IMG_0578.jpeg

Att ta bort den röda pluppen på spaken är ju som att göra GMT visare på Expy II:an i samma färg som övriga visare..🤣

Darrhänt som jag är så är väl IBIS det enda som jag saknar… Den nya sensorn är säkert ett lyft den också men oklart om jag behöver 40?….
Har du x100v och din Sony?
Ni som kan era Fujifilm. Har alla den (i mitt tycke) fina färgåtergivning rätt ut på jpeg?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Ni som kan era Fujifilm. Har alla den (i mitt tycke) fina färgåtergivning rätt ut på jpeg?

Det finns två aspekter i det du frågar om: 1) kan man skruva till färger likadant på alla kameror i JPEG-konverteringen och 2) är de lila bra?

Svaret på första frågan är i alla fall på X-serien att du har fler filmsimuleringar och lite fler parametrar att skruva på i nyare kameror. Kolla t.ex. här för en sammanställning av filmsimuleringarna:


Svaret på andra frågan.. tja, jag är ingen auktoritet eftersom jag utgår från råfilerna i första hand men jag tycker de är lika bra i det jag använt av JPEGarna. Det finns en del personer som uttrycker att de äldre modellerna hade lite mer personlighet och filmkänsla och att de nyare har blivit mer "mainstream". Kolla t.ex. här:


Om du tittar runt lite på recepten för de olika sensorgenerationerna på https://fujixweekly.com/ kanske du får en liten känsla för vad du kan göra och vad som skiljer mellan generationerna. Scrolla ned till "Film Simulation Recepies".

Men det är ju X-serien. Jag har inte riktigt hört samma sak om GFX men jag har inte letat efter sådan info heller.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Det finns två aspekter i det du frågar om: 1) kan man skruva till färger likadant på alla kameror i JPEG-konverteringen och 2) är de lila bra?

Svaret på första frågan är i alla fall på X-serien att du har fler filmsimuleringar och lite fler parametrar att skruva på i nyare kameror. Kolla t.ex. här för en sammanställning av filmsimuleringarna:


Svaret på andra frågan.. tja, jag är ingen auktoritet eftersom jag utgår från råfilerna i första hand men jag tycker de är lika bra i det jag använt av JPEGarna. Det finns en del personer som uttrycker att de äldre modellerna hade lite mer personlighet och filmkänsla och att de nyare har blivit mer "mainstream". Kolla t.ex. här:


Om du tittar runt lite på recepten för de olika sensorgenerationerna på https://fujixweekly.com/ kanske du får en liten känsla för vad du kan göra och vad som skiljer mellan generationerna. Scrolla ned till "Film Simulation Recepies".

Men det är ju X-serien. Jag har inte riktigt hört samma sak om GFX men jag har inte letat efter sådan info heller.
Tack, ska kika på länkarna vid tillfälle.

Vet inte själv vad det är. Men såg en ista storie (vilket man såklart ska passa sig för) på en serie fina bilder tagna med en x100v som påstod att det var bilder rätt ut ur kameran. Svårt att förklara. Men bilderna hade fina, dämpade toner. Efter att ha skummat din länk så kan de ha med de olika "film simulations" om jag förstod allt rätt.



Fotar ju raw med min Sony, så går säkert att få samma känsla, jag som bara inte vet hur man gör 😅
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Fotar ju raw med min Sony, så går säkert att få samma känsla, jag som bara inte vet hur man gör 😅

Aha... i så fall skulle jag absolut börja med mer kunskap innan du börjar byta utrustning. Många gillar ju Fujifilm för antingen retrokänslan i hur man hanterar själva kameran, eller för att ta JPEG-bilderna rakt ur kameran utan efterbehandling... men jag är övertygad om att du kan få riktigt bra bilder ur sin Sony också, speciellt du du har orken att köra bilderna genom datorn och inte måste publicera direkt från fältet. :)

Vilken mjukvara använder du?

Fujifilm har mycket riktigt något de kallar för filmsimuleringar som skiljer dem lite från många andra, men någon form av inställningar har ju de andra märkena med. Den Sony jag har framför mig har ju t.ex. något de kallar "Creative Style" där kan välja "normal", "vivid" etc och sen du sen dessutom kan göra ytterligare finjusteringar. Fujifilms filmsimuleringar är något liknande men ... mer. Fler saker att ställa in. T.ex. har de en funktion kallad "Color Chrome Effect" och de har en speciell funktion för hur starkt kameran ska lägga in filmlikt brus, ungefär som kornet i en analog film.

Om du tittar speciellt på Fuji X Weekly och alla dess "recept" så ser du hur den tar dessa filmsimuleringar och modifierar dem med justeringar av de parametrarna. De brukar också använda en speciell funktion kallad "Dynamic range" och öka till 200% eller 400% i kombination med att också överexponera lite ("Exposure compensation +1" eller liknande). Det ger en lite ljusare och mjukare bild utan att blåsa ut högdagrarna. Men även det går att simulera hjälpligt i efterbehandling från råfilerna i Lightroom eller Capture One eller vad du nu använder. Ibland är det nog att exponera lite annorlunda redan på fältet som är nyckeln.

Så... att börja med att lägga en tusenlapp på en kurs eller fem timmars övning och läsning (eller båda) på att lära dig hur du kommer närmre ditt önskade resultat med utrustningen och mjukvaran du har är nog bästa användningen av dina pengar... Den kunskapen kommer ju funka med alla bilder du tar, oavsett kameramärke. Även telefonbilderna.

Undantaget skulle vara om du absolut vill ta korten på fältet och sen köra upp dem på Instagram direkt utan redigering. Då kan det ju vara bra med en kamera som ger dig ett färdigt resultat direkt. Och då ska du absolut inte köpa en gammal Fujifilm-kamera utan i så fall hålla dig till de nya som är kompatibla med deras X-App - den gamla appen som är till för de gamla kamerorna är verkligen superkass. :(
 
Senast ändrad:
Topp