• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Om man ske ge sig på Gimp så ska man veta att man betalar lika mycket för mjukvaran som de betalat sina UXare. Darktable är nog ett bättre val i så fall.

Det beror ju lite på vilket arbetsflöde som frågeställaren tänker sig, och om det är råfiler eller jpeg i början, men jag har varit sugen på att titta närmare på både Darktable och Rawtherapee men aldrig fått tummen ur... Man borde kanske ... snart. :)
 

leicaphile

Panerai
Det beror ju lite på vilket arbetsflöde som frågeställaren tänker sig, och om det är råfiler eller jpeg i början, men jag har varit sugen på att titta närmare på både Darktable och Rawtherapee men aldrig fått tummen ur... Man borde kanske ... snart. :)

Det har ju funnits lite av en intern kamp inom utvecklarteamet för Darktable och en av dem gjorde en fork av kodbasen och byggde Ansel som är mer hans vision av hur Darktable borde utvecklas. Så det är kanske värt att snegla på med.

Själv kör jag Adobe CC LR+PS med 1TB lagring, fick en del för 171:-/månaden för det. Tycker det är lätt värt det för min del då jag kan jobba med importer och redigering på min PC eller iPad Pro, får en cloudbackup på köpet (jag har ställt in LR på PC så den buffrar allt lokalt), och kan lätt publicera/dela saker. Sen har jag all respekt för att andra inte har samma behov eller prioriteringar naturligtvis.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jo, men jag råkade summera alla de där grejerna som "bara kostar 100 kronor i månaden" och kom på att det blev rätt mycket. :)

Men frågan är alltså om jag kan göra vad jag vill - dvs fixa lite ljus, beskära lite och lite småpill. Inget avancerat som jag gör. Jag tänker att det borde räcka.
Det finns ju andra alternativ. Några har redan nämnts ovan. Luminar är ett annat.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Själv kör jag Adobe CC LR+PS med 1TB lagring, fick en del för 171:-/månaden för det. Tycker det är lätt värt det för min del då jag kan jobba med importer och redigering på min PC eller iPad Pro, får en cloudbackup på köpet (jag har ställt in LR på PC så den buffrar allt lokalt), och kan lätt publicera/dela saker. Sen har jag all respekt för att andra inte har samma behov eller prioriteringar naturligtvis.

Man ska inte heller förkasta att det tar tid att lära om sig. Själv har jag använt Capture One i några år och trivs med det. Inte heller gratis, men det gör det jag vill och jag är van vid det. Pengarna som det kostar kostar mindre för mig än att lära om sig varje gång det kommer något nytt blankt.

Alla här tipsar om sina favoriter utan att fråga om vad behoven egentligen är. GIMP t.ex. kunde inte konvertera från Raw-filer senast jag kollade utan en massa extra pluginner. Om man ska börja leka med ljus vill man ju börja med en raw-fil och inte en jpeg för att få bra resultat. Och med "man" menar jag "jag". Andra får ju göra som de vill. Så för mig skulle GIMP vara fel vid det behovet. Jag använder det mer till att småpilla med screenshots från nätet och så.

För mig verkar dock Photoshop vara lite overkill för "lite småpill". Det är väl mer något för storpill.

Så... egetnligen borde man väl fråga @fransl lite mer om hur han egentligen vill jobba innan man ger en massa tips om det man själv gillar. Mer än att om du är van vid Adobe-produkterna så borde Lightroom vara en bra start att kolla på. :)
 

Number 6

Omega
  • Fuji XF18-135 F3.5-5.6
  • Fuji XF18-55 där jag glömt vad F-talet är.

Betalade drygt 15k för rubbet för två år sedan. Vet inte riktigt vad som är rimligt, och andra i tråden får gärna putta in åsikter om pris, men runt 12k?

IMG_3031.jpeg
priset är nog vettigt och i linje med vad dessa brukar gå för men ingen av gluggarna som jag söker tyvärr😕
 

leicaphile

Panerai
En klocka med vridring för att räkna ut bländare etc för "alla" som fotar helanalogt.
Screenshot_20240115_101949_Chrome.jpg


Kul pryl!

FInns ju Yes Watch med som har en massa spännande data relevant för fotografer:

  1. Hours, Minutes, Seconds
  2. Time Trim to +/- 1.0 seconds a month
  3. Automatic motor driven 24-hour hand
  4. Rotating bezel for second time zone
  5. Active screen showing day and night
  6. Length of day
  7. Length of night
  8. Day
  9. Date
  10. Month
  11. DOY, Day Of Year
  12. Week Number
  13. Year
  14. Automatic adjustment for leap year
  15. Automatic adjustment for DST and TZ
  16. DST can be set manually
  17. 2400 format
  18. AM/PM format
  19. Digital time can be turned on and off
  20. Can be set by latitude, longitude, DST and TZ
  21. Pre-programmed to 650 cities worldwide
  22. 10 favorite cities kept in memory, any one can be set as the AWAY city
  23. Equation of time
  24. Sunrise
  25. Sunset
  26. Zenith
  27. True Midnight
  28. Morning Twilight, all 3 levels
  29. Evening Twilight, all 3 levels
  30. Sunrise and Sunset alarm with 0-60 minute pre-alarm
  31. Solstices to the minute
  32. Equinoxes to the minute
  33. Cross Quarters to the minute
  34. Moon phase
  35. % Lunar Illumination
  36. Moonrise
  37. Moonset
  38. Waxing and waning moon
  39. Lunar High Noon
  40. Lunar Midnight
  41. Time for next New Moon
  42. Time for next Full Moon
  43. Regular set alarm with snooze
  44. 99 minute timer
  45. 24 hour stopwatch with lap times to 1/100 second
  46. Top of the Hour alarm with user choice of hours of operation
  47. 999 day countdown/up alarm
  48. Multiple outer yellow ring displays, SR/SS, SRSSALT, MR/MS, MINUTE
  49. Electroluminescent backlight
  50. LUME and tritium 24-hour dial
  51. Electronic compass
  52. 7 languages
  53. Rechargeable battery with bar indicator, 3 month battery life
  54. Sleep mode for battery power reserve
 

D..S..

Panerai
Hej

Ungefär hur mycket måste man lägga på en kamera som är bättre än en iphone 15 pro? Tänker mig en peka-och-skjut-kamera där jag inte kommer hålla på så mycket i inställningarna eller köpa nya objektiv och sådant.

Tack

Edit: jag vill kunna skriva ut lite större bilder och är inte nöjd med mobilbilder.
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Hej

Ungefär hur mycket måste man lägga på en kamera som är bättre än en iphone 15 pro? Tänker mig en peka-och-skjut-kamera där jag inte kommer hålla på så mycket i inställningarna eller köpa nya objektiv och sådant.

Tack

Edit: jag vill kunna skriva ut lite större bilder och är inte nöjd med mobilbilder.
Hej!

Jag skulle kika på fujifilm x100T eller S. T-modellen kostar run 8k beggad. Fast optik, liten storlek, bra sensor och kul filmsimuleringar för jpeg om man inte vill hålla på med RAW-filer.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Hej

Ungefär hur mycket måste man lägga på en kamera som är bättre än en iphone 15 pro? Tänker mig en peka-och-skjut-kamera där jag inte kommer hålla på så mycket i inställningarna eller köpa nya objektiv och sådant.

Tack

Edit: jag vill kunna skriva ut lite större bilder och är inte nöjd med mobilbilder.

Hur stor får kameran vara? Måste den gå ned i en ficka eller får den vara större?

Behöver du zoom eller räcker det med ett fast objektiv som på Fujfilm X100-serien som rekommenderades ovan?

Vilken sorts bilder tar du? Främst tänker jag på om det är mycket i svagt ljus eller om det är snabbrörliga saker? De flesta av mina bilder tar jag t.ex. ganska stilla och sällan med action i, det ger mer frihet i vilken utrustning man har än om det är saker som är snabbare. :)

Edit to add: Vad är "lite större"? Jag tittade lite på demobilder från en iPhone 15 Pro och de verkar ju i ideala lägen kunna bli imponerande bra. Borde tåla utskrift till A3-storlek utan problem i alla fall. Men jag antar dessa bilder är tagna med "main camera" som ju är rätt vidvinklig.
 
Senast ändrad:

bleppo

Omega
2-Faktor
Någon här som gått från Leica Q2 till Q3 och har lust att ge en liten kort feedback på de stora skillnaderna? Förutom det uppenbara med flip-display och högre upplösning.

Jag vet ju att jag inte behöver en q3 men det är inte samma sak som att jag inte köper den iaf? Behöver egentligen inte en annan kamera än mobilkameran med mina fotoskills men det är en helt annan fråga.

Min a7iv kittlar inte på samma sätt som en Leica.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jahaja… Nu blir min x100v devalverad med typ 50%..

IMG_0518.jpeg


Lite som med klockor.. Man måste sälja i rätt tid…;-)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eller så får man vara nöjd.. Bara lära sig hålla kameran still… Svårt i mörker dock.
Knatade runt i stan förra helgen. Får skylla på kylan att 90% av bilderna blev skakiga…
CF4439F6-A4E2-4473-9042-6347CE7507DE.jpeg
85B2E03C-24C3-47AB-9C66-BF136560C790.jpeg
DSCF2044.jpeg
0162FB01-6CBB-40F5-9C92-4A5FEC2572C3.jpeg

DDE7DAE9-EB42-4E9E-9741-D92938488FB6.jpeg


Ett av de värsta som ändå blev rätt cool..
A2A4AD7D-360D-4742-92A1-A5DC7AF22A48.jpeg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Nej det är jag inte. Tyckte bara profilen var väldigt lik. Men du har rätt skulle kunna vara ngt annat också. 🤪

De två som skulle kunna få mitt kreditkort att svettas är en X-E5 (4:an har ju varit borta ett tag nu i praktiken) och en efterföljare till GFX 50R. De har ju båda den där estetiken i profil.

Fast timingmässigt har du ju en poäng - det är lagom länge sen X100V kom för att det ska vara dags för en ny version.
 

frere

Audemars
2-Faktor
De två som skulle kunna få mitt kreditkort att svettas är en X-E5 (4:an har ju varit borta ett tag nu i praktiken) och en efterföljare till GFX 50R. De har ju båda den där estetiken i profil.

Fast timingmässigt har du ju en poäng - det är lagom länge sen X100V kom för att det ska vara dags för en ny version.
Det har spekulerats om en X100VI så det kan nog stämma.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Börjat hitta tillbaka till Leica Q2 (och 28mm) igen.
Är hopplöst glad för 50mm annars...

L1000534.jpg

Allt lutar åt att det är där jag landar, efter att ha plöjt mängder av reviews och jämförelser ser jag inte att jag kommer behöva nymodigheterna i Q3.
Iaf inte för den pengen. Så jag blir alltid glad när jag ser en Q2 bild :)

Jag hade Q som jag sedemera bytte mot en A7IV för att få större flexibilitet med objektiv-val osv.
Inser att jag aldrig pallar bära med mig ngt och att jag ogillar att släpa zoom eller ens stora fasta.
Så tillbaks till Leica-spåret.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Allt lutar åt att det är där jag landar, efter att ha plöjt mängder av reviews och jämförelser ser jag inte att jag kommer behöva nymodigheterna i Q3.
Iaf inte för den pengen. Så jag blir alltid glad när jag ser en Q2 bild :)

Jag hade Q som jag sedemera bytte mot en A7IV för att få större flexibilitet med objektiv-val osv.
Inser att jag aldrig pallar bära med mig ngt och att jag ogillar att släpa zoom eller ens stora fasta.
Så tillbaks till Leica-spåret.
Den är fantastisk 😊
Misstänker att jag har, om inte DEN första, så bland de första Q2:eek:rna som kom loss från fabriken.
Var nere i Wetzlar (dedikerad resa för att besöka Leica med fabrikstour osv.) dagen den släpptes, och efter eventet på Leica Store Wetzlar så gavs det lov att få köpa kameran som stått under montern under eventet.
Lite kul. 😊

IMG_0346.jpeg


internal.8d1e34b5b05c722c879cdba81cc3fef3.L1002131.jpg



Och en av de första bilderna med kameran, passande nog där den byggdes. 😊
L1010004.jpg
 
Topp