• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Franska märket Yema

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Hej

Hur upplever ni höjden på superman? Nya dato500 som jag är intresserad anges som 11mm + 2.6 doomed glass.

13.6mm är ju en Rejäl höjd imho och jag sålde en seiko spb149 jag hade pga att den upplevdes så topptung.

Jag vet dock inte om det är samma känsla när det är bara glaset. Vad tror ni?

Nu kanske inte min har exakt samma höjd men just pga att glaset utgör en stor del av tjockleken tycker jag inte alls den känns hög, snarare ganska tunn för att vara en rejäl dykare. Men det är såklart en subjektiv bedömning.
 

D..S..

Panerai

Många tuffa släpp i år!

Screenshot_20230610_092124_Chrome.jpg
 

Sebas10n

Omega
Är det någon som har erfarenhet av Yema Superman 500 utan datum? Jäkla tråkigt att det inte finns någon butik i landet så det går att känna på klockorna. Tycker både den blå och den i svart ser fantastiska ut!
 
Senast ändrad:

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Är det någon som har erfarenhet av Yema Superman 500 utan datum? Jäkla tråkigt att det inte finns någon butik i landet så det går att känna på klockorna. Tycker både den blå och den i svart ser fantastiska ut!
Jag har två Yema, min uppfattning är att det är bra byggkvalitet för pengarna. Jag är helnöjd med mina. Länken är något tunn/klen men funkar. Låset är det som flest inte är nöjda med, men då tycker jag att det är orättvist att jmf mot Omega, Tudor etc. Även Sinn har dåliga lås. Låset funkar men är inte premium men det är inte priset heller.

Det är tunna klockor som bärs bra. Välj 39mm om du är van att ha klockor som är 43mm och under. Bandhornen sticker ut bra långt.

Tidshållning är som en Seiko. Dvs du får inte en precis tidshållning om den inte ruckas.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag har två Yema, min uppfattning är att det är bra byggkvalitet för pengarna. Jag är helnöjd med mina. Länken är något tunn/klen men funkar. Låset är det som flest inte är nöjda med, men då tycker jag att det är orättvist att jmf mot Omega, Tudor etc. Även Sinn har dåliga lås. Låset funkar men är inte premium men det är inte priset heller.

Det är tunna klockor som bärs bra. Välj 39mm om du är van att ha klockor som är 43mm och under. Bandhornen sticker ut bra långt.

Tidshållning är som en Seiko. Dvs du får inte en precis tidshållning om den inte ruckas.

Håller med, har gamla Supermen och ingen av nya 500-serien. Jag gillar länkarna och låsen, praktiska och gör vad de ska.
 

Sebas10n

Omega
Jag har två Yema, min uppfattning är att det är bra byggkvalitet för pengarna. Jag är helnöjd med mina. Länken är något tunn/klen men funkar. Låset är det som flest inte är nöjda med, men då tycker jag att det är orättvist att jmf mot Omega, Tudor etc. Även Sinn har dåliga lås. Låset funkar men är inte premium men det är inte priset heller.

Det är tunna klockor som bärs bra. Välj 39mm om du är van att ha klockor som är 43mm och under. Bandhornen sticker ut bra långt.

Tidshållning är som en Seiko. Dvs du får inte en precis tidshållning om den inte ruckas.
Tack för svaret! Får nog hålla ögonen öppna här på forumet om det dyker upp någon begagnad. Tycker nog att det duggade tätare med Superman på Köp/Sälj tidigare? Men så är kanske alltid känslan när köpsuget smyger sig på...

Angående bandhornen har jag förstått detta, men inget som stör mig. Jag sitter ju inne på en Legend Diver och den har ju bandhorn som räcker för dagar!
 
Precis, riktigt cool serie. Det var också en grej jag gillade extra mycket. Dels för att eran är så romatisk, men också för att det inte var en riktig förare/stall.
Hade det varit exakt samma klocka fast samarbete med typ Jac Villeneuve så hade det tagit emot då han var rival till de förare jag hejade på.
Samma med deras nuvarande samarbete med Alpine. Har inget emot dem per se men de som är fans till rivaliserande team kanske passar.

(Kan erkänna att jag är så småaktig att jag ibland kan dissa en klocka bara för att jag inte gillar kändisen i reklamen :rolleyes:)
 

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Var av en händelse inne och kollade på Yemas www-sida idag och föll för navygraf GMT:n (som jag ej sett tidigare) gillar 1. 🇫🇷 (bott där när jag var ung och varit många somrar nere vid Medelhavskusten, 2. Militärkopplingarna 3. Designen (som är egen och inte kopior av Rolex m.fl.) 4. Att Yema har en lång egen historia. Nu till min fråga: hur är byggkvalitén? Känns de solida och välgjorda liksom? Aldrig hållit i eller sett en Yema irl. Det ser så ut på bilder men…
 

Patrik1900

Breitling
Var av en händelse inne och kollade på Yemas www-sida idag och föll för navygraf GMT:n (som jag ej sett tidigare) gillar 1. 🇫🇷 (bott där när jag var ung och varit många somrar nere vid Medelhavskusten, 2. Militärkopplingarna 3. Designen (som är egen och inte kopior av Rolex m.fl.) 4. Att Yema har en lång egen historia. Nu till min fråga: hur är byggkvalitén? Känns de solida och välgjorda liksom? Aldrig hållit i eller sett en Yema irl. Det ser så ut på bilder men…
Slog till på en av de första Navygrafsen dom släppte för några år sen med inhouse-verk. Främst för att jag, som du, hade en del personliga kopplingar till landet.
Var skitnöjd då, tyckte både design och hantverk var top notch….verket var väl inget speciellt men kul att det var egenproducerat. Ångrar att jag sålde den idag men men…

Vet dock inte hur de lite billigare kvartsmodellerna är….
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Var av en händelse inne och kollade på Yemas www-sida idag och föll för navygraf GMT:n (som jag ej sett tidigare) gillar 1. 🇫🇷 (bott där när jag var ung och varit många somrar nere vid Medelhavskusten, 2. Militärkopplingarna 3. Designen (som är egen och inte kopior av Rolex m.fl.) 4. Att Yema har en lång egen historia. Nu till min fråga: hur är byggkvalitén? Känns de solida och välgjorda liksom? Aldrig hållit i eller sett en Yema irl. Det ser så ut på bilder men…
Kvalitén i materialval är det inget fel på, utan tvärtom riktigt bra. Ha nu två Yema kvar + sålt av en tidigare. Tidshållning är som med andra micromärken. Mer Seiko än Rolex dvs räkna att den går +10s till +20s per dag. De dyrare klockorna som släppts med den nya urverket 3000 har spec +-10s. Vilket är helt ok. Finns några märken med reglerade ETA / Sellita i prisklassen som klarar bättre spec. Sinn 556 och Squale 1521 tex. Men då får man inte en GMT och lika cool klocka.
 

H21

Omega
2-Faktor
Kvalitén i materialval är det inget fel på, utan tvärtom riktigt bra. Ha nu två Yema kvar + sålt av en tidigare. Tidshållning är som med andra micromärken. Mer Seiko än Rolex dvs räkna att den går +10s till +20s per dag. De dyrare klockorna som släppts med den nya urverket 3000 har spec +-10s. Vilket är helt ok. Finns några märken med reglerade ETA / Sellita i prisklassen som klarar bättre spec. Sinn 556 och Squale 1521 tex. Men då får man inte en GMT och lika cool klocka.
Håller helt med i den feedbacken. Tycker att det är kul att de väljer att satsa lite mer på urverken med 3000 verket och att de klarat att förbättra tidshållningen. Hade gärna sett att de når ner på COSC/MATAS-nivå (certifiering eller ej) men samtidigt till ett konkurrensmässig pris. Då tror jag verkligen att det blir en home run! Vad gäller design och formspråk finns det ingenting att klaga på.
 

Micke.K

Breitling
Ja precis, du kontaktar dem där och meddelar vad du behöver och sedan får du en retursedel vid garantiärenden. Om det är icke-garanti kan du behöva betala frakten dit på ca 200:- och få den servad hos Yema i Morteau.
Uppfattat, tack. Har varit I kontakt med dem och står i valet och kvalet mellan att köpa en begagnad eller ny klocka varpå jag vill ha den begagnade kollad innan den följer med ner i plurret :)
 
Topp