• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

DrKlocka

Audemars
Är det Martin? Låter som det på sjukdomsbeskrivningen. Han hade en av mina klockor inlagd men fick inte till det. Väldigt snäll och trevlig. Skickade tillbaka den till mig. Det kan ju vara allvarligt med honom.
Får hoppas det inte är någon allvarlig sjukdom som ställer till det.
Bästa är väl att försöka kontakta per telefon.

Hoppas det löser sig!
 

Lennart S

Breitling
Har han byggt en SM300 av servicedelar och kokat ihop en historia om fuktskadat verk för att förklara att ett uttag ur arkivet skulle berätta om en Cosmic utförd i guldpläterad schweizerost eller något?
Screenshot_20231018-113741_Facebook.jpg

FB_IMG_1697622557486.jpg

FB_IMG_1697622559646.jpg

FB_IMG_1697622561837.jpg

FB_IMG_1697622563964.jpg

FB_IMG_1697622566528.jpg

FB_IMG_1697622569080.jpg
Varför måste något vara ”ihopkokat”?
 

Lennart S

Breitling
För att ingenting i klockan kommer från en vintage SM300, för att han har konto och kan köpa servicedelar, och för att han haft återkommande svårigheter med att hålla sig till sanningen angående klockorna han säljer.
Ok, jag är ju inte så kunnig på det här, så det kan jag inte avgöra. Hur ser man att ingen del kommer från en vintage SM300?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Inget köp på gång men tänkte att jag kunde få lite information om klockan i denna tråd.

Fick den av min pappa idag, i en påse med en julblomma och chokladask. Har aldrig sett honom bära den men nu hade han tagit fram den för att ge mig i födelsedagspresent.

En Excelsior Park med tropictavla och skön patina på index. Kan det vara radium? Ca 36 mm. Har troligen legat oanvänd sedan tidigt 60-tal. Min pappa är sån. Använder en klocka ett decennium, sen köps nästa klocka som användes ett par decennium, osv. Den här ersattes av en JLC Memovox som ersattes av en Omega Seamaster Quartz, som ersattes av en IWC Quartz som han bär än idag.

Har surfat lite och tror att den kan vara från sent 40-tal. Boetten verkar vara kromad. Står Fond Acier på bakboetten. Ger inte samma kvalitetsintryck som senare 60-tals Excelsior.

Någon som vet vad denna har för urverk och kanske någon mer information? Kan det vara Landeron?

IMG_3738.jpeg
IMG_3739.jpeg
IMG_3741.jpeg
IMG_3745.jpeg
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Inget köp på gång men tänkte att jag kunde få lite information om klockan i denna tråd.

Fick den av min pappa idag, i en påse med en julblomma och chokladask. Har aldrig sett honom bära den men nu hade han tagit fram den för att ge mig i födelsedagspresent.

En Excelsior Park med tropictavla och skön patina på index. Kan det vara radium? Ca 36 mm. Har troligen legat oanvänd sedan tidigt 60-tal. Min pappa är sån. Använder en klocka ett decennium, sen köps nästa klocka som användes ett par decennium, osv. Den här ersattes av en JLC Memovox, som ersattes av en Omega Seamaster Quartz, som ersattes av En IWC Quartz som han bär än idag.

Har surfat lite och tror att den kan vara från sent 40-tal. Boetten verkar vara kromad. Står Fond Acier på bakboetten. Ger inte samma kvalitetsintryck som senare 60-tals Excelsior.

Någon som vet vad denna har för urverk och kanske någon mer information? Kan det vara Landeron?

IMG_3738.jpeg
IMG_3739.jpeg
IMG_3741.jpeg
IMG_3745.jpeg
Trevig klocka med fin historia!
Skulle tro en EP4 där innanför. Fina grejer. Lite speciellt med 45 minutsräknare.
Öppna o kolla! :)
 

Drakens

Omega
Inget köp på gång men tänkte att jag kunde få lite information om klockan i denna tråd.

Fick den av min pappa idag, i en påse med en julblomma och chokladask. Har aldrig sett honom bära den men nu hade han tagit fram den för att ge mig i födelsedagspresent.

En Excelsior Park med tropictavla och skön patina på index. Kan det vara radium? Ca 36 mm. Har troligen legat oanvänd sedan tidigt 60-tal. Min pappa är sån. Använder en klocka ett decennium, sen köps nästa klocka som användes ett par decennium, osv. Den här ersattes av en JLC Memovox, som ersattes av en Omega Seamaster Quartz, som ersattes av En IWC Quartz som han bär än idag.

Har surfat lite och tror att den kan vara från sent 40-tal. Boetten verkar vara kromad. Står Fond Acier på bakboetten. Ger inte samma kvalitetsintryck som senare 60-tals Excelsior.

Någon som vet vad denna har för urverk och kanske någon mer information? Kan det vara Landeron?

IMG_3738.jpeg
IMG_3739.jpeg
IMG_3741.jpeg
IMG_3745.jpeg
Nice tavla och fin historia. Kan ingenting om detta men om du inte hittar info skulle jag kontakta Balazs på fratello via sociala. Den mannen slutar aldrig prata excelsior park i deras podcasts: https://www.fratellowatches.com/author/blaise/#gref
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Trevig klocka med fin historia!
Skulle tro en EP4 där innanför. Fina grejer. Lite speciellt med 45 minutsräknare.
Öppna o kolla! :)
Nice tavla och fin historia. Kan ingenting om detta men om du inte hittar info skulle jag kontakta Balazs på fratello via sociala. Den mannen slutar aldrig prata excelsior park i deras podcasts: https://www.fratellowatches.com/author/blaise/#gref

Tack för info! Har läst lite om modellen och urverket. Balazs hyllar dem verkligen!
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Inget köp på gång men tänkte att jag kunde få lite information om klockan i denna tråd.

Fick den av min pappa idag, i en påse med en julblomma och chokladask. Har aldrig sett honom bära den men nu hade han tagit fram den för att ge mig i födelsedagspresent.

En Excelsior Park med tropictavla och skön patina på index. Kan det vara radium? Ca 36 mm. Har troligen legat oanvänd sedan tidigt 60-tal. Min pappa är sån. Använder en klocka ett decennium, sen köps nästa klocka som användes ett par decennium, osv. Den här ersattes av en JLC Memovox som ersattes av en Omega Seamaster Quartz, som ersattes av en IWC Quartz som han bär än idag.

Har surfat lite och tror att den kan vara från sent 40-tal. Boetten verkar vara kromad. Står Fond Acier på bakboetten. Ger inte samma kvalitetsintryck som senare 60-tals Excelsior.

Någon som vet vad denna har för urverk och kanske någon mer information? Kan det vara Landeron?

IMG_3738.jpeg
IMG_3739.jpeg
IMG_3741.jpeg
IMG_3745.jpeg
Vilken jättefin klocka - stort grattis! Nästan helt säkert radium.
 

cff987

Breitling
Vad säger ni som har tränade ögon om detta ex? Är egentligen ute efter en helt i stål, men har inte lyckats hitta någon och börjar bli trött på att vänta... :angel:

 

Didrik

Breitling
Hej.
Vad tror ni om värdet på den här klockan? Det är en Cartier OR 750/Acier. Lite bruksslitage finns men inte alls farligt. Uret fungerar som det ska.
IMG_2059.jpeg
IMG_2060.jpeg
IMG_2061.jpeg
IMG_2058.jpeg
 

Fourvière

Breitling
Här kommer en fundering till forumets experter. Mot bättre vetande budade jag hem en sliten, naggad Rolex 1550 med fuktskadad urtavla som jag tänkte ha som dressare. Jag har nu fått förslag från en rolex-anknuten urmakare att byta ut denna mot en ny. Jag är lite kluven - å ena sidan är tavlan rejält skadad men har i mitt tycka ändå viss charm. Som bilden visar så är det fuktskador överallt. Tritium lysmassa är borttagen och den ena Sigma-symbolen går inte längre att se. Skulle urtavlan bytas ut så antar jag att jag inte får med mig den gamla urtavlan hem. Hade ni bytt eller låtit den vara kvar även om den kanske ser trött ut?

414473985_1299017204117775_6869755025804567338_n.jpg


419728796_704041208577404_5166945078359233715_n.jpg
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Här kommer en fundering till forumets experter. Mot bättre vetande budade jag hem en sliten, naggad Rolex 1550 med fuktskadad urtavla som jag tänkte ha som dressare. Jag har nu fått förslag från en rolex-anknuten urmakare att byta ut denna mot en ny. Jag är lite kluven - å ena sidan är tavlan rejält skadad men har i mitt tycka ändå viss charm. Som bilden visar så är det fuktskador överallt. Tritium lysmassa är borttagen och den ena Sigma-symbolen går inte längre att se. Skulle urtavlan bytas ut så antar jag att jag inte får med mig den gamla urtavlan hem. Hade ni bytt eller låtit den vara kvar även om den kanske ser trött ut?

414473985_1299017204117775_6869755025804567338_n.jpg


419728796_704041208577404_5166945078359233715_n.jpg
Varför skulle du inte få behålla tavlan?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Här kommer en fundering till forumets experter. Mot bättre vetande budade jag hem en sliten, naggad Rolex 1550 med fuktskadad urtavla som jag tänkte ha som dressare. Jag har nu fått förslag från en rolex-anknuten urmakare att byta ut denna mot en ny. Jag är lite kluven - å ena sidan är tavlan rejält skadad men har i mitt tycka ändå viss charm. Som bilden visar så är det fuktskador överallt. Tritium lysmassa är borttagen och den ena Sigma-symbolen går inte längre att se. Skulle urtavlan bytas ut så antar jag att jag inte får med mig den gamla urtavlan hem. Hade ni bytt eller låtit den vara kvar även om den kanske ser trött ut?

414473985_1299017204117775_6869755025804567338_n.jpg


419728796_704041208577404_5166945078359233715_n.jpg
Skulle inte b yta ut tavlan. Skulle inte lägga pengar på det. Skulle hellre byta ut boetten om jag ska vara ärlig :oops:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här kommer en fundering till forumets experter. Mot bättre vetande budade jag hem en sliten, naggad Rolex 1550 med fuktskadad urtavla som jag tänkte ha som dressare. Jag har nu fått förslag från en rolex-anknuten urmakare att byta ut denna mot en ny. Jag är lite kluven - å ena sidan är tavlan rejält skadad men har i mitt tycka ändå viss charm. Som bilden visar så är det fuktskador överallt. Tritium lysmassa är borttagen och den ena Sigma-symbolen går inte längre att se. Skulle urtavlan bytas ut så antar jag att jag inte får med mig den gamla urtavlan hem. Hade ni bytt eller låtit den vara kvar även om den kanske ser trött ut?

414473985_1299017204117775_6869755025804567338_n.jpg


419728796_704041208577404_5166945078359233715_n.jpg
Är väl helt upp till dig, pengarna får du nog inte tillbaka om man ser till hur boetten ser ut. Hade rent allmänt rekommenderat att köpa en annan finare klocka direkt.
 

Fourvière

Breitling
Är väl helt upp till dig, pengarna får du nog inte tillbaka om man ser till hur boetten ser ut. Hade rent allmänt rekommenderat att köpa en annan finare klocka direkt.
Tack för svar. Jag har nog aldrig köpt en klocka som en investering, men visuellt hade det kanske sett märkligt ut med en ny urtavla
Är tavlan dessutom ommålad eller är det bildkvaliteten som luras? Vad fick dig att köpa detta ex? Känns som att exakt allt är helt förstört? Du har ingen returmöjlighet?
Det är nog bildkvaliten som luras. Jag gillade den och skavankerna. Föga förvånande gick den en bra bit under auktionsfirmans värdering. Hade det varit min första, andra eller femte klocka så hade jag däremot kanske inte slagit till.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för svar. Jag har nog aldrig köpt en klocka som en investering, men visuellt hade det kanske sett märkligt ut med en ny urtavla

Det är nog bildkvaliten som luras. Jag gillade den och skavankerna. Föga förvånande gick den en bra bit under auktionsfirmans värdering. Hade det varit min första, andra eller femte klocka så hade jag däremot kanske inte slagit till.
Det är nog boettens skick som höll nere priset snarare än tavlan. Den är tyvärr polerad bortom all räddning. Men för att svara på din fråga så hade jag behållit tavlan
 

Kupad Hand

Panerai
Har otroligt svårt att tro det.
Känns som att det är en relativt smal nisch att försöka täcka (även då de var nya och hajpade).
Oftast har de ju loggan på annat ställe, men en snabb sökning hittar ju åtminstone några till som ser ut som denna. ...på inte alltför shady-ass marknadsplatser. :)
Tack för snabba svar! Då utgår jag från att den är koscher iaf! Vad är skulle va rimligt att betala för denna, kan inte alls om det finns något värde?
 
Topp