• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Dt250

Rolex
Paneristi
Ska köpa en examenspresent till min dotter, skulle bara behöva nåt litet råd om denna, står att den är opolerad ? samt ser det inte ut att vara väldigt mycket stretch på länken. Alla råd mottages med stor tacksamhet, är inte ute efter att göra nåt fynd prismässigt, men vill såklart att det ska bli en bra present.



 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ska köpa en examenspresent till min dotter, skulle bara behöva nåt litet råd om denna, står att den är opolerad ? samt ser det inte ut att vara väldigt mycket stretch på länken. Alla råd mottages med stor tacksamhet, är inte ute efter att göra nåt fynd prismässigt, men vill såklart att det ska bli en bra present.



Ser väl ut att vara väldigt mycket stretch i länken? Skulle förvåna mig om den var opolerad, men den är inte överpolerad iaf.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Gillar dessa urtavlor men,



1) är det fukt som trängt och gjort att det möglat ?
2) man kommer väl alltid störa sig på att tavlan är skadat ?



2image1.jpeg
1image0.jpeg
 

Dantes

Omega
Tipsar om en app för att kontrollera tidhållning för mekaniska klockor som jag precis testat. Finns till Android gratis, enkel att använda, lägg klockan mot telefonens mic. Min nya Constellation behöver en justering.

Image 80.jpeg
 
Senast ändrad:

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Tidiga Rolex DateJust , 50tals 6305 Big Bubbelback DateJust osv var ju vattentäta till 50m/165ft men är det någon som har koll på vilket år eller referens det blev 100m? ( fanns tex 1600 serien som 50m ? )
 

Dantes

Omega
Några konstigheter kring denna? Ser ut att vara i toppskick. Dyr är den 40-50k, men för skicket kanske ändå värt det då det är den exakta konfiguration jag är ute efter.

IMG_1384.jpeg

IMG_1385.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Dantes

Omega
Tavlan ser iaf inte bucklig ut. Boetten är iaf använd och polerad, taveltrycket kan jag inte uttala mig om. Inget NOS-skick iaf.
Tack. Jag har gjort misstaget att köpa en guldklocka i NOS-skick förr. Problemet var att jag inte vågade använda den. Denna är i ”lagom” toppskick för min smak… 😊
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack. Jag har gjort misstaget att köpa en guldklocka i NOS-skick förr. Problemet var att jag inte vågade använda den. Denna är i ”lagom” toppskick för min smak… 😊
För 50k hade jag förväntat mig en 2648 i bättre skick eller roligare tavel layout, denna med våffeltavla såldes tex idag för 3450EUR och de tavlorna brukar betinga ett premium även om skicket inte var perfekt på denna heller.
 

Dantes

Omega
För 50k hade jag förväntat mig en 2648 i bättre skick eller roligare tavel layout, denna med våffeltavla såldes tex idag för 3450EUR och de tavlorna brukar betinga ett premium även om skicket inte var perfekt på denna heller.
Såg den, våffeltavla kanske är mer eftertraktat för samlare, men knappast något jag tycker är snyggt. Som sagt det är det 18k, silvertavla, broad arrows och cross hair som jag är ute efter. Tack för svaren, jag får fundera.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Såg den, våffeltavla kanske är mer eftertraktat för samlare, men knappast något jag tycker är snyggt. Som sagt det är det 18k, silvertavla, broad arrows och cross hair som jag är ute efter. Tack för svaren, jag får fundera.
Är det bara 2648 du tittar på? Om inte finns önskad konfiguration även i senare referenser 2652/2782 med bumper verk och även den senare 2852 med fullrotor verk, de är betydligt vanligare än 2648 :)
 

Dantes

Omega
Är det bara 2648 du tittar på? Om inte finns önskad konfiguration även i senare referenser 2652/2782 med bumper verk och även den senare 2852 med fullrotor verk, de är betydligt vanligare än 2648 :)
Referensen är inte superviktig för mig, men jag gillar rundare lugs bättre än kantiga dog legs.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Referensen är inte superviktig för mig, men jag gillar rundare lugs bättre än kantiga dog legs.
Alla ovan nämnda har s.k lyre lugs dvs alla fyrsiffriga Constellation har det, 2648 har dock betydligt tunnare bandhorn redan från start och med mer rundade kanter jämfört med 2652/2782/2852 som har tjockare och skarpare kanter.

Håller med att lyre lugs är betydligt bättre än de senare dog legs boetterna, här är min 2782 (tyvärr med våffeltavla då)
IMG_8136.jpg

IMG_2368.jpeg
 

Dantes

Omega
IMG_1477.jpeg
IMG_1476.jpeg
IMG_1475.jpeg
IMG_1473.jpeg
IMG_1472.jpeg
Vad säger ni om den här guldlänken? Spännet ser inte ut som det brukar eller finns det olika modeller?

Det borde väl se ut så här:

IMG_1487.jpeg
 

Dantes

Omega
Är den ens Omega märkt?

Inte så ovanligt att guldsmed tillverkade passande länk för den specifika klockan när den såldes på den tiden, med eller utan varumärke på.
Hmm ok, det finns ingen bild med någon märkning så då får man väl anta att det inte är Omega original. Skumt eftersom strukturen är identisk med en Grand Luxe länk. Denna verkar dock ha ett antal olika lägen för längd tror jag, medan original kräver ingrepp av guldsmed för att justera storleken på vad jag förstår.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hmm ok, det finns ingen bild med någon märkning så då får man väl anta att det inte är Omega original. Skumt eftersom strukturen är identisk med en Grand Luxe länk. Denna verkar dock ha ett antal olika lägen för längd tror jag, medan original kräver ingrepp av guldsmed för att justera storleken på vad jag förstår.
Den har färre länkbitar i bredd också. Ser dock ut att vara av hög kvalitet. Intressant.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hmm ok, det finns ingen bild med någon märkning så då får man väl anta att det inte är Omega original. Skumt eftersom strukturen är identisk med en Grand Luxe länk. Denna verkar dock ha ett antal olika lägen för längd tror jag, medan original kräver ingrepp av guldsmed för att justera storleken på vad jag förstår.
De kan säkert ha tillverkat länken utifrån Omegas original länk.

Gör såklart en del på värdet då originalen är sällsynta, men denna ser helt klart bättre ut än standard guld länkarna så hade inte tvekat pga länken iaf
 

Dantes

Omega
De kan säkert ha tillverkat länken utifrån Omegas original länk.

Gör såklart en del på värdet då originalen är sällsynta, men denna ser helt klart bättre ut än standard guld länkarna så hade inte tvekat pga länken iaf

Jag är i första hand ute efter en originallänk, men jag tror inte de tillverkades i roséguld eller så är de extremt sällsynta.
 
Topp