• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det här rekord? 18.000GBP?
IMG_2797.jpeg
Helt sjukt. Inte sett en gå så dyrt förr iaf. Tänkte inte det fanns så få av dem… Klockan i sig är ju inte så kul.
 

Buxtehude

Breitling
Hej! Första inlägget här på klocksnack trots att samlat klockor ett bra tag. Hittade den här trevliga tråden och tänkte att mitt senaste nyförvärv skulle passa in bra här. En Omega från första världskriget (1915), 35mm. Jag har fått några frågor om det kan vara ett omgjort "mormorsur" men jag tror detta varit armbandsur från början. Har hittat ett par stycken identiska både till tavla och urverk till salu från USA.
 

Bilagor

  • 20230619_131553.jpg
    20230619_131553.jpg
    264.6 KB · Visningar: 65
  • f10f432c-5244-404f-a30e-a8142360071f.jpg
    f10f432c-5244-404f-a30e-a8142360071f.jpg
    156.7 KB · Visningar: 37
  • 1d1a708b-954b-4bbd-9509-6cdcacd7decc.jpg
    1d1a708b-954b-4bbd-9509-6cdcacd7decc.jpg
    211.6 KB · Visningar: 33

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej! Första inlägget här på klocksnack trots att samlat klockor ett bra tag. Hittade den här trevliga tråden och tänkte att mitt senaste nyförvärv skulle passa in bra här. En Omega från första världskriget (1915), 35mm. Jag har fått några frågor om det kan vara ett omgjort "mormorsur" men jag tror detta varit armbandsur från början. Har hittat ett par stycken identiska både till tavla och urverk till salu från USA.
Kul klocka men kanske inte helt rätt för tråden ändå? Den är väl inte issued?
 

Buxtehude

Breitling
Kul klocka men kanske inte helt rätt för tråden ändå? Den är väl inte issued?
Vet inte riktigt hur hårt reglerna dras här. Några armbandsur från 1915 som inte var militära tror jag nog inte det finns så att den är det är nog bortom tvivel men vill någon admin ta bort det så bråkar inte jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte riktigt hur hårt reglerna dras här. Några armbandsur från 1915 som inte var militära tror jag nog inte det finns så att den är det är nog bortom tvivel men vill någon admin ta bort det så bråkar inte jag.
Visst fanns det civila ur på den tiden. Kommenterade mest för att det urvattnar begreppet militärur om man postar något endast pga ålder. Vi modererar inte speciellt mycket i vintageavdelningen, känns onödigt.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Snubblade över den här på Ebay, har aldrig sett modellen tidigare. Känns spontant som någon form av reklamklocka eller kanske något som såldes till soldater á la DPW, men någon annan kanske har bättre koll?
Skärmavbild 2023-07-05 kl. 23.44.32.png
 

slideruler

KS Explorers Club
2-Faktor
Köpte en Seiko 5 till sonen inför hans värnplikt.
Den höll inte alls måttet.
Efter att ha ersatt lossnade bandstift tre gånger så tröttnade jag och nu har han fått en G-shock, lagom till att han numer är kontraktsanställd inom försvarsmakten.
På bilden hans klocka (långt från vintage) och märken från värnplikten till höger.
Vänstra sidan några egna märken - gamla och nuvarande.
Samlingen kron- och M-märkta klockor hittills: Lemania, Candino, City och Citizen
Suveränen undantaget som inte varit issued.
Gav sonen dessutom en del av en nedskjuten SU-34a från början av kriget - som ett stöd till Ukraina.


kronmärkta.jpg
 
Köpte en Seiko 5 till sonen inför hans värnplikt.
Den höll inte alls måttet.
Efter att ha ersatt lossnade bandstift tre gånger så tröttnade jag och nu har han fått en G-shock, lagom till att han numer är kontraktsanställd inom försvarsmakten.
På bilden hans klocka (långt från vintage) och märken från värnplikten till höger.
Vänstra sidan några egna märken - gamla och nuvarande.
Samlingen kron- och M-märkta klockor hittills: Lemania, Candino, City och Citizen
Suveränen undantaget som inte varit issued.
Gav sonen dessutom en del av en nedskjuten SU-34a från början av kriget - som ett stöd till Ukraina.


kronmärkta.jpg
Tack för att du delar! 💪🏻🙏👍😄
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
En M-märkt skindiver? Berätta gärna något om denna!
Finns iaf lite info om militära Marc Nicolet i tråden.
Vad kul!
Skulle vara mkt tacksam om du kan lossa på en skruv nästa gång och ta bild på kronorna på Marc Nicolet. Du får då också gärna fråga om han vet något om just den klockan. Har nämligen en nästan likadan klocka med kronmärkning, men har inte hittat info... :)
IMG_20180720_190924.jpg

Svar på en nästan två år gammal fråga, men bättre sent än aldrig; här är en bild på baksidan av Marc Nicolet:
7A68CE9E-B6D0-41FB-8C53-C80BB5046675.jpeg

Inga kronor, endast F-bet.

@Senpai :Seiko 7005 daterad -73:
B5475F62-1312-4515-B59F-923DC5861682.jpeg


Fick se denna, som ska härröra från den första utbildningsomgången av attackdykare i kustartilleriets regi sent 50-tal, mycket intressant och riktigt sliten:
3AA6D230-B661-41A0-AAD3-C43D3F4CBC76.jpeg

0E47ACC0-5042-4BED-B771-E9E1C84E98D1.jpeg

Aquastaren är som synes inte märkt vilket ur ett proveniens- eller samlarperspektiv kanske gör den mindre intressant. Jag som sett den var den kommer ifrån har dock ingen anledning att betvivla dess ”äkthet”. Detsamma gäller nedan Scubapro500 och Dive Dynamics; ingen märkning. Scubapron har dock tydliga märken efter att ha slipats på boettens sida, på samma ställe som vi tidigare i tråden sett klockor märkta så dens historia är jag lite fundersam över. Den kommer från flottans tungdykare och räddades ur en verkstad som rensades på Muskö och jag har nu fått ta över vårdnaden om den!
D7B6CD77-41A6-4B00-BB83-E24E284DD93F.jpeg

42DB1649-09F6-460F-B964-A687E9E9313B.jpeg

Edit: Var nog inget av intresse utifrån ditt inlägg ser jag nu, men kanske roar det någon :)
 

G4rd0

Breitling
Tjena!
Ny här och har blivit intresserad av att skaffa mig en gammal Jugoslavisk pilotklocka, har googlat mig fram till att de delade ut Breitling Navitimer Quartz 2100 till sina piloter under 80-talet.

Har börjat hålla utkik och ser att det finns några uppe på chrono24 samt catawiki.

Men när jag jämför de som finns uppe för försäljning nu med de jag hittar i äldre forumtrådar så ser jag att de som är uppe för försäljning saknar markeringarna från 10 till 100 i den innersta ringen runt klockan som finns på de andra bilderna jag hittat.

Skulle det kunna vara så att det bara är en fråga om vilket år de är producerade eller är det kanske kopior?

Bilder från äldre forumtrådar:
https://gmic.co.uk/topic/68314-yugoslav-air-force-breitling-navitimer-2100/
https://20centurywatches.com/breitling-navitimer-quartz-2100-2/

Från chrono24:
https://www.chrono24.se/breitling/breitling-navitimer-pluton-2100-on-bracelet--id30055939.htm

Från catawiki:
 

Bilagor

  • Breitling Navitimer Quartz 2100_1.jpg
    Breitling Navitimer Quartz 2100_1.jpg
    392.7 KB · Visningar: 9
  • Breitling Navitimer Quartz 2100_7.jpg
    Breitling Navitimer Quartz 2100_7.jpg
    418.2 KB · Visningar: 12

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tjena!
Ny här och har blivit intresserad av att skaffa mig en gammal Jugoslavisk pilotklocka, har googlat mig fram till att de delade ut Breitling Navitimer Quartz 2100 till sina piloter under 80-talet.

Har börjat hålla utkik och ser att det finns några uppe på chrono24 samt catawiki.

Men när jag jämför de som finns uppe för försäljning nu med de jag hittar i äldre forumtrådar så ser jag att de som är uppe för försäljning saknar markeringarna från 10 till 100 i den innersta ringen runt klockan som finns på de andra bilderna jag hittat.

Skulle det kunna vara så att det bara är en fråga om vilket år de är producerade eller är det kanske kopior?

Bilder från äldre forumtrådar:
https://gmic.co.uk/topic/68314-yugoslav-air-force-breitling-navitimer-2100/
https://20centurywatches.com/breitling-navitimer-quartz-2100-2/

Från chrono24:
https://www.chrono24.se/breitling/breitling-navitimer-pluton-2100-on-bracelet--id30055939.htm

Från catawiki:

Hejsan och välkommen till forumet!

Kan inte svara på om det är så att versionerna utan markeringar på den innersta ringen är versioner av Pluton där dom helt enkelt har bytt boettlocket.

Jag har ägt ett exemplar av Jugge Pluton och nyligen beställt hem ett annat exemplar av samma klocka och båda klockorna har markeringar på den innersta ringen.

Sålda juggen
PXL_20220514_063508804.PORTRAIT.jpg


Nyinköpta juggen
Screenshot_20230822-133615.png
 

G4rd0

Breitling
Hejsan och välkommen till forumet!

Kan inte svara på om det är så att versionerna utan markeringar på den innersta ringen är versioner av Pluton där dom helt enkelt har bytt boettlocket.

Jag har ägt ett exemplar av Jugge Pluton och nyligen beställt hem ett annat exemplar av samma klocka och båda klockorna har markeringar på den innersta ringen.

Sålda juggen
PXL_20220514_063508804.PORTRAIT.jpg


Nyinköpta juggen
Screenshot_20230822-133615.png
Tack för bilderna, sjukt snygga!

Svårt att bedöma från bilderna men ser lite ut som att den markeringen inte sitter på själva tavlan utan på glaset, kan det stämma?
I så fall kan det ju vara så att bara glaset har bytts ut, men det är väl det du syftar på.

Hittat en här från 2017 där man tydligt ser att markeringen börjat släppa, men känns ju inte så troligt att markeringen släppt helt utan att lämna några spår alls... Då känns det ju rimligare att locket är utbytt, bör man lägga någon vikt vid det?

Du råkar inte ha en bild på insidan?
Vad har du fått ge för dina om man får fråga? De jag hittat har legat runt 700-850e vilket spontant känns rimligt.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tack för bilderna, sjukt snygga!

Svårt att bedöma från bilderna men ser lite ut som att den markeringen inte sitter på själva tavlan utan på glaset, kan det stämma?
I så fall kan det ju vara så att bara glaset har bytts ut, men det är väl det du syftar på.

Hittat en här från 2017 där man tydligt ser att markeringen börjat släppa, men känns ju inte så troligt att markeringen släppt helt utan att lämna några spår alls... Då känns det ju rimligare att locket är utbytt, bör man lägga någon vikt vid det?

Du råkar inte ha en bild på insidan?
Vad har du fått ge för dina om man får fråga? De jag hittat har legat runt 700-850e vilket spontant känns rimligt.

Det stämmer att sifforna är på glaset!

Vill minnas att glaset var repigt men att jag lät bli att byta då jag inte hittade ett ersättningsglas med siffror på.

Då är säkert den du länkade till kosher med utbytt glas.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Blir tyvärr en retur på den nyinkomna Yugo Bratten. Annonsen specificerade att den digitala delen ej fungerade men var märkligt tyst om att även den analoga delen inte fungerade.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Blir tyvärr en retur på den nyinkomna Yugo Bratten. Annonsen specificerade att den digitala delen ej fungerade men var märkligt tyst om att även den analoga delen inte fungerade.
Hade övervägt att byta verk i den. Även om du får tag på en fungerande vet man ju inte om verket kommer hålla i 20 år eller fem minuter. Skönt att bara byta till ett Rawsar och slippa huvudvärken förknippad med de gamla verken. Vill man hellre ha den i originalutförande så finns det NOS verk att köpa.
 
Topp