Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Äkthetsintyg, tävlar klockbutikerna om att ge sämre service

Diskussion i 'Diskussion' startad av Nicbex, 18 januari 2016.

1. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Ringde och pratade med både Nymans och Rob idag och ingen av butikerna erbjuder längre att utfärda äkthetsintyg utan bara värderingsintyg. Det här måste väl vara en förändring som skett ganska nyligen och ytterligare en del av att butikerna tydligen bestämt sig för att konkurrera mot gråhandeln med sämre service och surt bemötande? För min del gäller det inte en gråhandelsklocka utan säkerhet för mig som köpare. Det här ökar ju inte mitt intresse för att någonsin handla från AD i Stockholm åtminstone.

Glusch, ScubaKing, Klahr och 3 andra gillar detta.
  2. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Värderingsintyg är ju bra mycket bättre än ett äkthetsintyg så vad är problemet?

yonsson och paradis gillar detta.
  3. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Problemet är att om jag bara vill ha ett äkthetsintyg så kanske jag inte vill betala för ett värderingsintyg? (exempelvis köp av nya ej använda klockor) De har ju erbjudit äkthetsintyg för en lägre summa förut, det är problemet.

4. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Så gå in och be att få veta servicebehov så har du ditt "äkthetsintyg".. Ser fortfarande inget problem.

StrawberryFields och yonsson gillar detta.
  5. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Nä fast nu var det jag som ansåg att det är ett problem att klockbutikerna sänker sitt tjänsteutbud, inte du, så jag ser inget märkligt i det.

6. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Det är ju en rätt smart lösning. Undrar dock hur de reagerar om de märker vad din egentliga avsikt var. Man kanske bara kan göra så en gång

7. Hubbelbubbel

Hubbelbubbel Stadsbo

Man kanske tycker att man borde kunna tjäna en liten slant om man hjälper en kund till en konkurrent? Och därför tar bort det billigare alternativet som ändå innebär nästan lika mycker kontroll som värdering?

8. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Försår vad du menar. Tycker också att det är märkligt att de har tagit bort den tjänsten. Kanske finns en bra förklaring till det

9. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Fast det är väl inte lika mycket arbete för en värdering som att kontrollera ifall den är äkta. Värderingen är görs av en värderingsman (rätta mig ifall jag har fel)

RicVin gillar detta.
  10. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Vad bra, då skiter vi i att diskutera (på ett diskussionsforum)

...

StrawberryFields, yonsson, paradis och 5 andra gillar detta.
  11. Hubbelbubbel

Hubbelbubbel Stadsbo

Ingen aning. Jag gissar bara. Därav frågetecknen. Men jag kan tänka mig att den ökande internethandeln fått butikerna att tycka att de lika väl kan få mer betalt för lite mer jobb om de hjälper konkurrenterna. Det finns ju också de som misstänker att den klocka de ska sälja övervärderats av AD, för att den inte ska säljas till för konkurrenskraftigt pris.

Inget jag påstår sker. Nämner det bara för att höra om fler tror samma?

12. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Fast jag ville ju förvisso diskutera sänkt tjänsteutbud som förmodad metod att kontra gråhandeln och inte huruvida äkthetsintyg eller värderingsintyg är det bästa intyget.

13. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Hur mycket billigare var ett äkthetsintyg än ett värderingsintyg då? Det kan väl inte röra sig om särskilt mycket pengar?

14. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Förra året har jag för mig att Rob Engström iaf kommenterade att det kostade 650:- för äkthetsintyg samt 950 för värdering.

15. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

I relation till inlägget här ovan ville Rob ha 1500 kr för ett värderingsintyg idag.

16. poormans

poormans Präst

ouch 1500 å så vet de inte vad som är kosher och inte!!!
    bättre att gå till kaplans eller bukowskis kanske:D:D:D:D

vonhall, paradis och swedesoc gillar detta.
  17. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Bergströms tar 1 800 utan en auktoriserad värderare...

18. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Betalade 750 för värderingsintyg hos Rob senast (ett par år sedan och med lite KS-rabatt). En redig prisökning med andra ord...

19. poormans

poormans Präst

ännu värre!!!

yonsson och Zed gillar detta.
  20. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kan ju låta mycket, men det beror väl också på vad klockan det handlar om betingar. Kanske är värt det i slutändan om du är osäker på klockans äkthet!?

21. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nä, inte många hundralappar skillnad.... Fast så tar ett äkthetsintyg några timmar (eller minuter?) att fixa bara, medan med värderingsintyget behöver man några dagar. I alla fall på min DD sist.

EDIT: Värderingsintyg kostade 950 på Rob för ett år sedan.

Stomatologen gillar detta.
  22. Brunleif

Brunleif Stadsbo

Vad är det som ingår i ett värderingsintyg?

23. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

En siffra på klockans värde och därigenom uppenbart att klockan är äkta iom. att den annars inte kunnat värderas till värderat pris :)

24. TomasBStockholm

TomasBStockholm Borgare

Fan va segt, ska hjälpa en polare med just äkthetsbevis. Värdering vet vi (Eftersom han precis köpt den och vi gjorde en rätt noggrann koll innan)

25. Stein

Stein Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag var runt i tre av Stockholms återförsäljare för ett par veckor sedan. Ville också vara göra en äkthetskontroll, inte för jag misstrodde säljaren utan mest för att va 100% säker. Klockan är en 14060M från 2011.

Började med Rob E eftersom alla här pratar så gott om dem. Där sa de att de slutat med äkthetskontroller och hänvisade till en värdering för 1500,-. Jag frågade om hon kunde yttra sig snabbt om äktheten på klockan men svaret blev bara du får göra värderingsintyg! Såklart förstår jag att man måste gå in i klockan och kolla noggrant för säkerställning av äktheten. Men ett snabbt utlåtande vad hon trodde är väl inte så mycket begärt? Sedan ville jag ha hjälp att korta länken det var gratis men kostade 250,- (!) om de skulle plocka bort en länkbit och jag skulle behöva lämna från mig klockan en stund. No way! Förväntar mig inte att det ska vara gratis, men 250 pix för 2 min jobb!?

Nästa stopp, Krons Ur, de tog sig inte an klockor äldre än tre år. Dock var expediten trevlig och tittade på klockan och körde den mot Rolex register. Han var kanske lite dåligt påläst för han trodde de bytt ut boeten eftersom Rolex slutade med lugholes 2002 och min box var den nya. Nej, det är lugholes på en 14060M och min box var inte den nya. Men trevligt att de ansträngde sig i alla fall.

Sist ut gick jag till Nymans Ur. De gör endast värdering på klockor som är max 3 år gamla. 1200,- skulle de ha för besväret.

Lite småbitter över min första kontakt med AD någonsin traskade jag vidare till Kaplans. Inga problem 400,- startavgift plus 1% av klockans värde(fanns dock maxtak). Tog en dag och jag betalde 850,-. Fick dessutom länken kortad gratis. Mycket nöjd med deras service.

Kommer nog dra mig från AD i fortsättningen. Tycker de borde hoppa ner från pedistalen...

Detta är mina 2 cent.

Senast ändrad: 18 januari 2016
    Carl-Daniel, Sjuhundra, 903lew och 20 andra gillar detta.
  26. poormans

poormans Präst

tror iofs det är lite taktik tom rolex själva dvs RSC/GENEVA uttalar sig inte längre efter skandalen med de röda PN klockorna på antiqorum för x antal år sedan

27. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Ja konsekvensen för min del är ju att jag nu känner att det finns noll fördelar med att alls vända sig till svenska AD:s. Varför betala 5-10 papp extra för snorkiga säljare, för det är ju den bilden jag får. Exempelvis om man rockar Omega kan man ju vända sig till deras generalagent i Stockholm för service.

Peter cerwin, ironcastle, jistanes och 1 annan gillar detta.
  28. alfgren

alfgren Biskop

Att ge sämre och dyrare service för att möta konkurrens är verkligen inte rätt någonstans.

SFS, Ola G, Point Blank och 4 andra gillar detta.
  29. JayLar

JayLar Borgare

Hukes i Malmö tar 450 spänn för att justera en länk...

Kan inte annat än hålla med om att man får dåliga vibbar efter sådana upplevelser, har själv varit med om det.

Litegrann kan jag dock förstå AD som vill kränga klockor och slippa få in Blocket-pöbeln som riskerar att dra med sig en massa problem.

SFS gillar detta.
  30. alfgren

alfgren Biskop

Deras inställning borde istället vara: Hur ska vi tjäna pengar på den handel som inte sker hos oss? Med den här metoden kommer de tjäna 0kr på den. Man kommer aldrig kunna övertyga någon vid nästa klockköp att lägga 10.000kr extra om allt man gjort tidigare är att vara kass och otrevlig. Det är bara att glömma.

SFS, Hillarn, Peter cerwin och 4 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield