• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

16610

Patek
2-Faktor
Gå igenom bågen? Hela jag brukar åka igenom röntgen:) Det brukar gå bra...

Har aldrig tagit av mig klockan i säkerhetskontrollen :)
 

hm201

Omega
För mig beror det mycket på vilka länder jag åker mellan. Inom EU? Den stannar på mig, och har ännu inte satt igång larmet.
Länder där man inte vill hamna i diskussion med säkerhetsfolket som sitter där - reseetui i väskan.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Låter den alltid sitta på som ett experiment; allt under 150g verkar passera. Mest problem har jag haft med kängor. För en 5-6 år sedan tvingade säkerhetskontrollen på Kallax (Luleå) mig att klafsa runt i strumplästen på det plaskblöta golvet. Så ruskigt imbecill människa. Nu verkar det blivit bättre med instruktionerna till säkerhetspersonalen.
 

Lurrs

Omega
Jag tar aldrig av mig klockan i säkerhetskontrollen, alltid gått bra, tills förra veckan. På Arlanda pep det och jag fick ta av den, Explorer II:a.

Underligt då jag gått igenom den kontrollen säkert tio gånger med just den klockan på. :eek:
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tar aldrig av mig klockan i säkerhetskontrollen, alltid gått bra, tills förra veckan. På Arlanda pep det och jag fick ta av den, Explorer II:a.

Underligt då jag gått igenom den kontrollen säkert tio gånger med just den klockan på. :eek:
Ibland verkar det som om dom ställer ned känsligheten och då går inget utom vigselring igenom. Jag har också 3 ggr i rad blivit slumpmässigt utvald för krut och knark...
 

Mythos

Omega
Här kommer en nybörjarfråga.
Kan det inte bli problematiskt att passera säkerhetskontrollen med klockan på? Jag tänker utifrån risken för magnetism?
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Här kommer en nybörjarfråga.
Kan det inte bli problematiskt att passera säkerhetskontrollen med klockan på? Jag tänker utifrån risken för magnetism?
Om vi säger såhär tar du av dig klockan och lyfter den över "bågarna" varje gång du går in i butiker. Deras magnetfält är nämligen starkare än de på flygplatsbågar
 

Von_vettet

Omega
2-Faktor
Genom bågen har inte varit några problem för mig hittills. Det ska nämnas att jag går igenom en säkerhetskontroll dagligen. Och den är exakt som dem på flygplatserna. Bara håll klockan i mitten eller kör en "kliar över bröstet" när man kliver igenom.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ne det var ju det jag skrev. Man har bara 2 valmöjligheter. Genom bågen eller röntgen och jag upplevde inte att något av de påverkat mina klockor. Och då har jag inga speciella super antimagnetiska klockor
Okej då missuppfattade jag dig lite! Och som jag skrev så är magnetfälten större i de bågar man går igenom när man går in i en butik.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Okej då missuppfattade jag dig lite! Och som jag skrev så är magnetfälten större i de bågar man går igenom när man går in i en butik.
Det är inget jag någonsin reflekterat över men känns logiskt nu när jag tänker på det då dom bågarna ofta står längre ifrån varandra än de på flygplatser
 

Ericson

Omega
Tar aldrig av om jag inte blir ombedd att göra det.
Äger inga riktiga dyrgripar i dagsläget men känns ändå fel att lämna ifrån sig en så liten sak som så enkelt kan plockas upp av någon annan.
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Då jag är konflikträdd tar jag alltid av den i förväg. Dock noggrann med att lägga den i ett slutet fack i väskan, alternativt en innerficka.:D
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag tar aldrig av mig klockan i säkerhetskontrollen, alltid gått bra, tills förra veckan. På Arlanda pep det och jag fick ta av den, Explorer II:a.

Underligt då jag gått igenom den kontrollen säkert tio gånger med just den klockan på. :eek:
Bågarna påverkas också av massor med andra faktorer. Tex hur mycket mer metall det är omkring i rummet och till och med väder kan påverka.
 

Kamp

Omega
Tar alltid av, aldrig orkat testa att ha på den. Har dock en certina, kanske annorlunda om man bär en Rolex.
 

Simon.x

Rolex
Ibland verkar det som om dom ställer ned känsligheten och då går inget utom vigselring igenom. Jag har också 3 ggr i rad blivit slumpmässigt utvald för krut och knark...


ASG :D
Du finns ev med på ETA listan eller något annan lista ironi :hilarious:

Britannias flyg personal ''NEJ JAG HAR INTE TAGIT NOGOT'' :facepalm:

123.jpg


//Simon
 

mega

Rolex
Klockan åker alltid av innan säkerhetskontrollen och åker diskret ned i innerfickan på kavajen. Bara att ta på sig igen på andra sidan
Precis, bättre att ta av den kontrollerat än att bli "tvingad" att ta av den i efterhand och lägga den i en ensam bricka totalt synlig och med risk att tappa den i all stress och hast.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Precis, bättre att ta av den kontrollerat än att bli "tvingad" att ta av den i efterhand och lägga den i en ensam bricka totalt synlig och med risk att tappa den i all stress och hast.
Kan nämna att när jag åkte hem från Malta i förra veckan skulle jag precis ta av mig klockan och stoppa i innerfickan innan jag gick igenom säkerhetskontrollen men då stoppade en trevlig tjej som jobbade där mig och sade åt mig att det är bäst att behålla klockan på. Var bara att gå igenom :) Annars som sagt hamnar klockan alltid i innerfickan
 
Topp