• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Fick mitt pass genombläddrat senast då man inte fick hålla i något genom kontrollen. Jesus. Klockan åker av. Måste ju få lite patina liksom.
 
Min systers pojkvän flög från Colombia. Hade sin klocka i check-in-väskan med hänglås. Den var uppklippt och klockan borta när han fick den.. Visserligen en parfymklocka och jag skulle själv aldrig lägga någon av mina bebisar där, men fortfarande.
 

Kairo

Panerai
Om det är mycket folk i security tar jag aldrig av den. Då får allt annat fickinnehåll åka upp på bandet istället, så det enda som eventuellt kan ge utslag är klockan (vilket den inte gör).
 

Stab Ein

Omega
Har oftast 10-15 flygningar i månaden. I fallande ordning mest Europa, USA, Afrika. Brukar oftast plocka ner klockan i min carryon i samband med incheckningen, innan jag går till säkerhetskontrollen. Det är som konstaterats oftast inget problem att ha klocka på genom bågarna men på vissa platser och tillfällen har jag varit med om att det (ofta genom teckenspråk) insisterats på att den ska på bandet och har då redan väskan gått genom maskinen vilket gör att klockan får åka öppet i ett tråg vilket jag helst slipper.

Ödmjukhet och smidighet är nyckeln till att hantera auktoritetspersoner med låg utbildningsståndpunkt. De allra flesta är bara där för att förtjäna sitt levebröd men en och annan är där för att de kan utöva lite makt och ytterligare någon kan tänka sig att nyttja situationen för att stjäla. Ge de två sista kategorierna så få tillfällen som möjligt...
 

Klykan

Breitling
Får i princip strippa varje gång jag reser. Måste ha att göra med utseende eller vad man utstrålar eller jag vet fan inte...men de har gått så långt att klockan samt smycken plockas upp ur handbagaget på hotellet.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag har några gånger försökt behålla den på men på Arlanda vill dem alltid att jag ska ta av den så nu brukar jag lägga den i en jackficka eller i handbagaget.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tar alltid av klockan, dock ska jag börja lägg i jackan eller väskan. Har av slentrian och vana bara lagt den fullt synlig i korgen...
 

TLåbbman

Omega
tänkte starta en sådan här tråd men sökte och såg att denna fanns.
Senaste gången råkade jag NÄSTAN ut för en olycka. Jag la klockan i en upponervänd stråhatt i en såndär back som åker igenom scannern. Stråhatten fastnade på något vis inuti maskinen på grund av sin otympliga geometri och lätta vikt. Klockan lyckades då inte bara åka ur stråhatten utan även backen och kommer utåkandes på själva bandet. Mellan bandet och sektionen som består av metallrullar där backen rullar vidare av egen fart, finns en springa. Och jag ser klockan sakta men säkert påväg mot att åka ner i springan och därav rakt ner i stengolvet. Jag hinner dock rädda den med några få centimeters marginal.
Så från och med nu är nog frågan om jag inte hellre behåller den på, eller åtminstone är betydligt mer noggrann med var och hur jag stuvar ner den i backen.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Lät min sitta kvar på väg hem från Kroatien. Säkerhetsvakten sa ingenting trots han såg klockan vid bågen..
Reser till USA om en vecka, då ska klockan även sitta kvar!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tar alltid av den, däremot förra veckan när jag flög åkte min låda med saker åt sidan för en mer rigorös kontroll (pga. ett hårwax visade sig..), jag hade stoppat ned plånbok, mobil, klocka osv. i ett par skor i handbagaget så de inte låg löst. Innan jag ens hann säga något började den barska kontrollanten riva upp och bokstavligen slänga sakerna i lådan varpå jag plockar på mig mobilen, klockan och plånboken så de inte skulle flyga iväg. Fick höra att det inte var ok ljudligt varpå jag bad kontrollanten att vara lite försiktig med mina saker men utan gehör.. Vissa personer jobbar på fel plats helt enkelt men kommer vara mer försiktig hur jag stoppar ned sakerna nästa gång. Aldrig varit något problem tidigare kan jag tillägga.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tar alltid av den, däremot förra veckan när jag flög åkte min låda med saker åt sidan för en mer rigorös kontroll (pga. ett hårwax visade sig..), jag hade stoppat ned plånbok, mobil, klocka osv. i ett par skor i handbagaget så de inte låg löst. Innan jag ens hann säga något började den barska kontrollanten riva upp och bokstavligen slänga sakerna i lådan varpå jag plockar på mig mobilen, klockan och plånboken så de inte skulle flyga iväg. Fick höra att det inte var ok ljudligt varpå jag bad kontrollanten att vara lite försiktig med mina saker men utan gehör.. Vissa personer jobbar på fel plats helt enkelt men kommer vara mer försiktig hur jag stoppar ned sakerna nästa gång. Aldrig varit något problem tidigare kan jag tillägga.
Vilken flygplats?
 
Topp