• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Tuff

Panerai
2-Faktor
Trevlig dimmig tisdag!
IMG_3207.jpeg
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Betyder det att jag egentligen inte behöver bry mig om klockan är servad eller inte isf?
Njae! Är klockan servad (och det finns bevis på det) kan du vara rätt säker på att du inte kommer behöva serva den i närtid. Ofta är klockan oftast under någon form av servicegaranti dessutom. Är den inte servad eller har "okänd servicehistorik" så får du räkna med att servicebehov kan uppstå när som helst. Och då får du betala den kostnaden. Mao kanske det kan vara värt att betala 5-6000 mer för en Reduced som nyligen blivit servad istället för att köpa en med okänd servicehistorik Givet att annat är likvärdigt.

Jag skulle nog därför säga att bör kolla upp och få ett exakt svar på vad en service av en Speedy Reduced kostar. Och sedan ta med den kostnaden i kalkylen när du bestämmer budget för ditt klockköp.
 

MKC

Omega
Njae! Är klockan servad (och det finns bevis på det) kan du vara rätt säker på att du inte kommer behöva serva den i närtid. Ofta är klockan oftast under någon form av servicegaranti dessutom. Är den inte servad eller har "okänd servicehistorik" så får du räkna med att servicebehov kan uppstå när som helst. Och då får du betala den kostnaden. Mao kanske det kan vara värt att betala 5-6000 mer för en Reduced som nyligen blivit servad istället för att köpa en med okänd servicehistorik Givet att annat är likvärdigt.

Jag skulle nog därför säga att bör kolla upp och få ett exakt svar på vad en service av en Speedy Reduced kostar. Och sedan ta med den kostnaden i kalkylen när du bestämmer budget för ditt klockköp.
Kanske svår fråga, men vad brukar en standard service för en reduced gå på? Otroligt sugen på att klicka hem en från JP på C24 eller dylikt.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Kanske svår fråga, men vad brukar en standard service för en reduced gå på? Otroligt sugen på att klicka hem en från JP på C24 eller dylikt.
Bra fråga! Tyvärr har jag inte ett bra svar på den. Skulle nog säga att det bästa är att höra av sig direkt till en Omega-auktoriserad uris och kolla. Går kanske även att ringa Omega (iaf Omegabutiken i Sthlm) och få en prisuppgift.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Njae! Är klockan servad (och det finns bevis på det) kan du vara rätt säker på att du inte kommer behöva serva den i närtid. Ofta är klockan oftast under någon form av servicegaranti dessutom. Är den inte servad eller har "okänd servicehistorik" så får du räkna med att servicebehov kan uppstå när som helst. Och då får du betala den kostnaden. Mao kanske det kan vara värt att betala 5-6000 mer för en Reduced som nyligen blivit servad istället för att köpa en med okänd servicehistorik Givet att annat är likvärdigt.

Jag skulle nog därför säga att bör kolla upp och få ett exakt svar på vad en service av en Speedy Reduced kostar. Och sedan ta med den kostnaden i kalkylen när du bestämmer budget för ditt klockköp.

Exakt, och det finns gott om Speedmasters med okänd servicehistorik på marknaden. Ska man köpa ett sådant objekt som inte är mindre än 5 år gammalt så bör man se till att priset även motsvarar detta. Servicen är en rätt stor del av värdet på en speedmaster.
 

Ronke

Omega
Tjena alla Speedy entusiaster! Behöver lite hjälp och råd.
Jag har i dagsläget min Omega Speedmaster 145012-67 hos urmakaren för service. Där säger de att kronan+uppdragsaxel+kronhals måste bytas. I dagsläget tror att det sitter rätt krona tillhörande referensen. Jag kommer självklart få behålla gamla kronan efter servicen är utförd, nu har jag även fått frågan om jag vill byta glaset. Min fråga till er är hur påverkar det priset om jag byter ut delarna? Som tex glaset som egentligen inte behöver bytas men har lite repor här o där...
 
Hej på er speedyfans.

Är det någon av er som var med på 90-talet och vet vilken typ av läderband som satt på speedmaster proff (3592.50) om de inte köptes på länk. Eller gick det ens att köpa dem ny med läder?

Mvh
Mikael
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Tjena alla Speedy entusiaster! Behöver lite hjälp och råd.
Jag har i dagsläget min Omega Speedmaster 145012-67 hos urmakaren för service. Där säger de att kronan+uppdragsaxel+kronhals måste bytas. I dagsläget tror att det sitter rätt krona tillhörande referensen. Jag kommer självklart få behålla gamla kronan efter servicen är utförd, nu har jag även fått frågan om jag vill byta glaset. Min fråga till er är hur påverkar det priset om jag byter ut delarna? Som tex glaset som egentligen inte behöver bytas men har lite repor här o där...
Påverkar priset mycket negativt. Ju mer tidsenlig klockan är, alltså korrekt delar som tillhör klockan så påverkar det klockan positivt.
 

Ronke

Omega
Påverkar priset mycket negativt. Ju mer tidsenlig klockan är, alltså korrekt delar som tillhör klockan så påverkar det klockan positivt.
Okej, även om de då använder original delar från omega så påverkar det alltså priset negativt om de byter kronan tex? Glaset hade då också varit från omega. Har lämnat in den på Urteknik så hoppas de vet vad de gör.
 
Topp