• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

acar

Omega
Hej!
LÀnk eller lÀder pÄ denna SBGP013?
Vad sÀger forumet?
LÀnk och sÄdant lÀder Àr sÄ olika att det mÄste bli bÄde och beroende pÄ humör. Tycker sjÀlv att det Àr rÀtt knepigt att hitta rÀtt lÀder till mörka GS-tavlor, sÀrskilt den mattsvarta pÄ SBGX061 m.fl. Lutar Ät brunt men det vore kul att se ifall det finns andra combos i trÄden.
 

AE41500

Panerai
IMG_6738.jpeg

IMG_6736.jpeg


Hej!
LÀnk eller lÀder pÄ denna SBGP013?
Vad sÀger forumet?

BĂ„da passande, dock fastnat för svart lĂ€der sedan köp 😉
20231105_174415.jpg

Tidigare bild.
20230426_095949.jpg
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
En liten fundering för trÄden *
1699215217044.png

Samtliga 9F calibrar verkar vara identiska i storlek? PÄ GS hemsida ser man ocksÄ att 9f82 har utgÄtt (sÄ Àven 9f83 med dag/datum) till förmÄn för 9f85. Det som skiljer 9f61 ifrÄn 9f62 Àr avsaknaden av datum.
Med dessa fakta ur vÀgen, vad indrar GS att stoppa 9f85 i lilla sbgx serien dÄ datum anvÀnds? Tidigare hade 9f82 en datumring som lÄg lÀngre ifrÄn centrum och dÀrför anvÀndes till de större (40mm) boetterna, men det handladr vÀl snarare om arkitekturen pÄ tavelsidan av urverket?
*Kan man hoppas pÄ att samtliga kvartsare kommer att ha individuell timvisare framöver? Kan man misstÀnka att det inte kommer slÀppas fler kvartasre med dag/datum?
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Jag antar att mÄnga i trÄden hört att Àven KM FÀltöversten tappar GS till nyÄr?
NĂ„gra tankar kring detta?
Ikke annet enn at GS Ăžnsker Ă„ vĂŠre eksklusive ved Ă„ tilby sine klokker i fĂŠrre og mer fancy Flagship Stores med barista, og dermed redusere mulighetene for folk Ă„ prĂžve og se GS-klokker live.

PÄ den annen side, sÄ utgir GS sine limited og regional limited klokker i store mengder og til og med modeller som er 99% like mellom regionene - sÄ man kan jo egentlig diskutere om GS sin strategi egentlig er eksklusivitet og er de facto koherent.

Jeg synes strategien er under enhver kritikk.

NÄr det er sagt, sÄ er klokkene fortsatt fine - selv om prisnivÄet pÄ den nye Evo9-serien har blitt latterlig hÞy.
 
Senast Àndrad:

loevhagen

Patek
2-Faktor
Virker som det er en stk. Flagship Store igjen i Sverige: Bergströms Ur og en stk. i Norge (Christensen, Oslo).

Med andre ord...meget redusert utvalg der folk kan kjĂžpe GS-klokker. Genial strategi for Ă„ bli "eksklusiv".

Kan like gjerne legge ned alt i Skandinavia, slik at vi mĂ„ reise til Paris. Det vil vĂŠre eksklusivt pĂ„ et helt annet nivĂ„. 🧐
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Virker som det er en stk. Flagship Store igjen i Sverige: Bergströms Ur og en stk. i Norge (Christensen, Oslo).

Med andre ord...meget redusert utvalg der folk kan kjĂžpe GS-klokker. Genial strategi for Ă„ bli "eksklusiv".

Kan like gjerne legge ned alt i Skandinavia, slik at vi mĂ„ reise til Paris. Det vil vĂŠre eksklusivt pĂ„ et helt annet nivĂ„. 🧐
Eller göra som "förr", bestÀlla direkt ifrÄn Japan utan att varken se eller testa först...
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
TyvĂ€rr stĂ€mmer det att Klockmaster FĂ€ltöversten ocksĂ„ blir av med GS efter nyĂ„r. Jag förstĂ„r strategin, men tycker det Ă€r sorgligt att se ”GS-pionjĂ€rerna” i Sverige bli avsĂ„gade sĂ„ hĂ€r :-(
 
Senast Àndrad:

Chris75

Panerai
2-Faktor
Fast var det inte nÄgon tidigare som hört att Krons skulle börja sÀlja GS? DÄ kommer det i alla fall att gÄ att klÀmma och kÀnna Àven i Stockholm Àven om det Àr en trist utveckling att GS ska bli Ànnu ett lyxmÀrke som vilket som helst.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Fast var det inte nÄgon tidigare som hört att Krons skulle börja sÀlja GS? DÄ kommer det i alla fall att gÄ att klÀmma och kÀnna Àven i Stockholm Àven om det Àr en trist utveckling att GS ska bli Ànnu ett lyxmÀrke som vilket som helst.
Det kĂ€nns vĂ€ldigt obekrĂ€ftat, och med tanke pĂ„ hur GS överger KM som var första ÅF i Sverige lĂ„ter det vĂ€l inte sĂ„ troligt? Tror mer pĂ„ rykten om rena GS-butiker
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Det kĂ€nns vĂ€ldigt obekrĂ€ftat, och med tanke pĂ„ hur GS överger KM som var första ÅF i Sverige lĂ„ter det vĂ€l inte sĂ„ troligt? Tror mer pĂ„ rykten om rena GS-butiker
For det det er verdt: Den forhandler som var fÞrst i Norge med GS mister ogsÄ GS, sÄ GS dumper de som hjalp dem inn pÄ det Skandinaviske markedet. Ikke bra strategi i det hele tatt.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Det kĂ€nns vĂ€ldigt obekrĂ€ftat, och med tanke pĂ„ hur GS överger KM som var första ÅF i Sverige lĂ„ter det vĂ€l inte sĂ„ troligt? Tror mer pĂ„ rykten om rena GS-butiker
Hmm, fast Àr Sverige redo för en renodlad GS-butik? Jag undrar det. Tycker Krons eller Nymans kÀnns som ett rimligt steg pÄ vÀgen.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
For det det er verdt: Den forhandler som var fÞrst i Norge med GS mister ogsÄ GS, sÄ GS dumper de som hjalp dem inn pÄ det Skandinaviske markedet. Ikke bra strategi i det hele tatt.
Nej, en liten butik i NorrtÀlje lÀr inte ge GS fler kunder i Sverige, snarare det motsatta... Men jag ska Àrligt sÀga att mitt intresse för alla nya LE med höga prislappar fÄtt mitt intresse att köpa en ny GS svalnat. Fortfarande fina klockor, men det finns det mÄnga andra som Àr i samma prisklass.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Finns dessa uppgifter at lÀsa om nÄgon annanstans Àn hÀr? Eller Àr det en personlig reflektion bara?

Har hört rykten om att Nymans kommer bli ÅF för GS inom kort.

Krons nÀmndes i trÄden och den personen pÄstod att infon kom direkt frÄn Krons sjÀlva. Fast vi fÄr vÀl se vad som hÀnder, facit kommer ju förr eller senare.
Har ocksÄ fÄtt information att Nymans/Krons ska bli AD.
 

kuma-kun

Audemars
TyvĂ€rr stĂ€mmer det att Klockmaster FĂ€ltöversten ocksĂ„ blir av med GS efter nyĂ„r. Jag förstĂ„r strategin, men tycker det Ă€r sorgligt att se ”GS-pionjĂ€rerna” i Sverige bli avsĂ„gade sĂ„ hĂ€r.
HÀr Àr en lista med vad som finns i lager för nÀrvarande med priser:

Visst Àr det sorgligt, Svante och andra som verkligen jobbat för att fÄ igÄng GS i Sverige.
Jag tror inte det lyckas, tror inte dom kommer att sÀlja mer pÄ fina gatan.

Överdriver man en smula sĂ„ tĂ€nker Japanska företag att gör man bara en riktigt bra produkt behövs inte sĂ€ljare egentligen och
ses mer som administrativt jobb.
Ingeniörer har bÀttre betalt Àn sÀljare för utan en bra produkt har ingen jobb i firman.
SÄ fungerar inte Seiko nu, Citizen gör klockor som gÄr 1 sekund fel per Är medans inte mycket har hÀnt hos Seiko sen 70talet.

Jag hÄller mig till 60 och 70tals klockor Àven i fortsÀttning.

Rant over som tysken sa.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Visst Àr det sorgligt, Svante och andra som verkligen jobbat för att fÄ igÄng GS i Sverige.
Jag tror inte det lyckas, tror inte dom kommer att sÀlja mer pÄ fina gatan.

Överdriver man en smula sĂ„ tĂ€nker Japanska företag att gör man bara en riktigt bra produkt behövs inte sĂ€ljare egentligen och
ses mer som administrativt jobb.
Ingeniörer har bÀttre betalt Àn sÀljare för utan en bra produkt har ingen jobb i firman.
SÄ fungerar inte Seiko nu, Citizen gör klockor som gÄr 1 sekund fel per Är medans inte mycket har hÀnt hos Seiko sen 70talet.

Jag hÄller mig till 60 och 70tals klockor Àven i fortsÀttning.

Rant over som tysken sa.
- Det Ă€r en organisation i Frankrike som ansvarar för GS i Europa nu och de verkar ha en annan syn pĂ„ hur mĂ€rket skall marknadsföras. Uppenbarligen vill de att GS skall synas i ”finrummen”. Tror inte heller det kommer att öka försĂ€ljningen i Sverige, men det Ă€r vĂ€gen de vĂ€ljer hĂ€r och dĂ„ Ă€r det ju inte sĂ„ mĂ„nga stĂ€llen att vĂ€lja pÄ 
 
Senast Àndrad:

Mortadella

Cartier
2-Faktor
TyvĂ€rr stĂ€mmer det att Klockmaster FĂ€ltöversten ocksĂ„ blir av med GS efter nyĂ„r. Jag förstĂ„r strategin, men tycker det Ă€r sorgligt att se ”GS-pionjĂ€rerna” i Sverige bli avsĂ„gade sĂ„ hĂ€r.
HÀr Àr en lista med vad som finns i lager för nÀrvarande med priser:
Hur offentlig Àr denna lista? Finns den tillgÀnglig pÄ deras hemsida?
 
Topp