• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

M.U

Rolex
Ibland behövs det inte skruvmejslar heller. På jobbet upptäckte jag att en skruv var på väg ur länken och klockan var på väg att falla av armen. Hade inga precisionsmejslar att tillgå just då men en kvinnlig kollega hade en nagelfil vars spets passade perfekt för att dra åt skruven. Lite fantasi är bra ibland :)
Hemma har jag precisionsmejslar sedan tidigare, köpta på biltema förmodligen, som gör jobbet utmärkt och det räcker med att använda dem en gång för att spara in minst ett besök hos AD :)
Fan, jag har gjort det med mattkniv på jobbet... hur svårt kan det vara?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Sketet av ADn, kan jag tycka.

Var hos Bo Berggren i Sthlm och fixade fjädern till vridningen på min fars Breitling, som hade gett med sig. 7 år gammal klocka. Det gjorde de kostnadsfritt, och då var det inte ens därifrån klockan var köpt. Så bygger man kundrelationer.
 
Nä. Men inte heller den optimala platsen för att bygga kundrelationer, vare sig för säljare eller köpare. I "bygga kundrelationer" ingår också att avgöra när det ska tas betalt för sin tid och när det ska jobbas "gratis".
Där tycker jag du har fel. Ta Inet till exempel. Ett företag som verkligen lyckats skapa kundrelationer via internet. Fantastiskt kundbemötande, genuint intresserade av att hjälpa en och så får man alltid med en pingvinstång när man beställer från dem. Internet är absolut optimalt att bygga kundrelationer på, jag väljer Inet över Dustin eller Cdon varje dag. Det handlar ju bara om hur man går tillväga.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Precis. I början av mitt klocksamlande brukade jag gå till en AD i stan när jag behövde korta länkar och betalade 350 kr för det. Efter några tillfällen höjdes priset utan motivering till 550 kr och dessutom med ganska trist attityd. Kan ju säga att det inte var den AD:n jag gick till när jag sedan köpte en klocka för drygt 70 000.
Handen på hjärtat, hade du handlat där oavsett? Inget illa menat, men många inklusive mig handlar hellre via gråhandlare ute i europa om priset skiljer mer än x-antal tusenlappar. Jag har gjort 2 nyköp senaste året varav bara en från AD i stockholm.
 
Pengarna måste ju in på något sätt. Om fler och fler använder AD enbart för att klämma och känna och sedan köper från gråhandlare i europa så ökar ju "risken" att de måste ta saftigt betalt även för smågrejor.
 

pederr

Cartier
Det är väl rätt rimligt att butiken vill ha betalt för en tjänst som utförs, speciellt om det är en okänd som man sannolikt inte kommer att få besök av igen. Undantaget skulle väl vara om Rolex-AD i sitt avtal har att butiken ska jobba gratis. De har förstås förpliktelser vad gäller exponering och bemötande, men lär få ta skäligt betalt för tjänster (kanske har rekommendationer även där). Är då 250 kr skäligt? Om operationen skulle utföras på 10 sek vid disken, med endast en skruvmejsel, känns det småaktigt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Där tycker jag du har fel. Ta Inet till exempel. Ett företag som verkligen lyckats skapa kundrelationer via internet. Fantastiskt kundbemötande, genuint intresserade av att hjälpa en och så får man alltid med en pingvinstång när man beställer från dem. Internet är absolut optimalt att bygga kundrelationer på, jag väljer Inet över Dustin eller Cdon varje dag. Det handlar ju bara om hur man går tillväga.
Du får tycka att jag har fel. :D
Visst kan man skapa relationer via internethandel, men det är fan så mycket svårare. Hamnar man inte högst upp på prisjakt så kan man vara übertrevlig och ändå inte attrahera den stora massan.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är väl rätt rimligt att butiken vill ha betalt för en tjänst som utförs, speciellt om det är en okänd som man sannolikt inte kommer att få besök av igen. Undantaget skulle väl vara om Rolex-AD i sitt avtal har att butiken ska jobba gratis. De har förstås förpliktelser vad gäller exponering och bemötande, men lär få ta skäligt betalt för tjänster (kanske har rekommendationer även där). Är då 250 kr skäligt? Om operationen skulle utföras på 10 sek vid disken, med endast en skruvmejsel, känns det småaktigt.
Är det inte lite upp till butiken då, att få den okända kunden att bli en återkommande kund? Vill man tjäna 250 kr för stunden, eller kanske dra in en större affär lite senare, tack vare ett bra första bemötande?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Är det inte lite upp till butiken då, att få den okända kunden att bli en återkommande kund? Vill man tjäna 250 kr för stunden, eller kanske dra in en större affär lite senare, tack vare ett bra första bemötande?

Eller framförallt ge ett mycket gott intryck till alla så att ryktet om butiken blir bra och därmed genererar fler intresserade köpare? Jag skulle LÄTT välja en butik med gott renommé över en med sämre om inte prisskillnaden var för stor.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Eller framförallt ge ett mycket gott intryck till alla så att ryktet om butiken blir bra och därmed genererar fler intresserade köpare? Jag skulle LÄTT välja en butik med gott renommé över en med sämre om inte prisskillnaden var för stor.

Jag tror att knäckfrågan här är om gott renommé = gratis småjobb. I min bok är så inte fallet...det finns långt viktigare saker än då.

Det är lite märkligt att folk verkar bli förnärmade när man får besked om att tex korta en länk kostar pengar och att man då minsann ska ta sina framtida affärer någon annanstans, (som i 85% av fallen ändå skulle bli till en gråhandlare). Hur många tror ni kommer in och har småjobb de vill ha utförda under en arbetsdag? Om alla tänkte lite längre än till den egna nästippen, att fem minuters jobb inte är fem minuters jobb, utan kanske någon timme om man slår ihop allt så borde det vara mer lättförståeligt att det inte per automatik kan vara gratis.

Jag vill betala för mig när jag går in i en butik och ber om något, och av flera orsaker.
Till att börja med, och det är nog det viktigaste, är att jag vill känna mig fri att återkomma till butiken när helst jag vill utan att känna mig som en snyltare.

Det är ganska ofattbart hur många på forumet som förvånar sig att det ska vara gratis, speciellt med tanke på att det är ett kostsamt intresse. Snålt vill jag till och med kalla det. Att ens ägna en tanke på att handlaren betalar hutlösa hyror för den fina lokalen, har ett lagervärde för fantasisummor och sen kostnader för personal och en himmelsk mängd skatter och avgifter verkar vara helt främmande. Hur många andra branscher har principen att små jobb är gratis, med baktanken att man eventuellt kan dra in mer pengar på en högst hypotetisk affär längre fram i tiden.

Sem argumentet som Alltid dyker upp, att "...jag gick in till bla bla bla, och det var minsann gratis", är ju totalt ointressant. Jag gissar att ingen här inne strävar efter en ekonomi som bygger på utbyte av tjänster och därför faller argumentet platt.

Jäklar vad sur jag låter nu märker jag...så är inte fallet men den återkommande gratisdiskussionen irriterar mig :)
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag tror att knäckfrågan här är om gott renommé = gratis småjobb. I min bok är så inte fallet...det finns långt viktigare saker än då.

Det är lite märkligt att folk verkar bli förnärmade när man får besked om att tex korta en länk kostar pengar och att man då minsann ska ta sina framtida affärer någon annanstans, (som i 85% av fallen ändå skulle bli till en gråhandlare). Hur många tror ni kommer in och har småjobb de vill ha utförda under en arbetsdag? Om alla tänkte lite längre än till den egna nästippen, att fem minuters jobb inte är fem minuters jobb, utan kanske någon timme om man slår ihop allt så borde det vara mer lättförståeligt att det inte per automatik kan vara gratis.

Jag vill betala för mig när jag går in i en butik och ber om något, och av flera orsaker.
Till att börja med, och det är nog det viktigaste, är att jag vill känna mig fri att återkomma till butiken när helst jag vill utan att känna mig som en snyltare.

Det är ganska ofattbart hur många på forumet som förvånar sig att det ska vara gratis, speciellt med tanke på att det är ett kostsamt intresse. Snålt vill jag till och med kalla det, och det har . Att ens ägna en tanke på att handlaren betalar hutlösa hyror för den fina lokalen, har ett lagervärde för fantasisummor och sen kostnader för personal och en himmelsk mängd skatter och avgifter verkar vara helt främmande. Hur många andra branscher har principen att små jobb är gratis, med baktanken att man eventuellt kan dra in mer pengar på en högst hypotetisk affär längre fram i tiden.

Sem argumentet som Alltid dyker upp, att "...jag gick in till bla bla bla, och det var minsann gratis", är ju totalt ointressant. Jag gissar att ingen här inne strävar efter en ekonomi som bygger på utbyte av tjänster och därför faller argumentet platt.

Jäklar vad sur jag låter nu märker jag...så är inte fallet men den återkommande gratisdiskussionen irriterar mig :)
Jag har inget emot att man tar betalt, men 250 kr är i min värld för högt för det lilla jobbet.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag tror att knäckfrågan här är om gott renommé = gratis småjobb. I min bok är så inte fallet...det finns långt viktigare saker än då.

Det är lite märkligt att folk verkar bli förnärmade när man får besked om att tex korta en länk kostar pengar och att man då minsann ska ta sina framtida affärer någon annanstans, (som i 85% av fallen ändå skulle bli till en gråhandlare). Hur många tror ni kommer in och har småjobb de vill ha utförda under en arbetsdag? Om alla tänkte lite längre än till den egna nästippen, att fem minuters jobb inte är fem minuters jobb, utan kanske någon timme om man slår ihop allt så borde det vara mer lättförståeligt att det inte per automatik kan vara gratis.

Jag vill betala för mig när jag går in i en butik och ber om något, och av flera orsaker.
Till att börja med, och det är nog det viktigaste, är att jag vill känna mig fri att återkomma till butiken när helst jag vill utan att känna mig som en snyltare.

Det är ganska ofattbart hur många på forumet som förvånar sig att det ska vara gratis, speciellt med tanke på att det är ett kostsamt intresse. Snålt vill jag till och med kalla det. Att ens ägna en tanke på att handlaren betalar hutlösa hyror för den fina lokalen, har ett lagervärde för fantasisummor och sen kostnader för personal och en himmelsk mängd skatter och avgifter verkar vara helt främmande. Hur många andra branscher har principen att små jobb är gratis, med baktanken att man eventuellt kan dra in mer pengar på en högst hypotetisk affär längre fram i tiden.

Sem argumentet som Alltid dyker upp, att "...jag gick in till bla bla bla, och det var minsann gratis", är ju totalt ointressant. Jag gissar att ingen här inne strävar efter en ekonomi som bygger på utbyte av tjänster och därför faller argumentet platt.

Jäklar vad sur jag låter nu märker jag...så är inte fallet men den återkommande gratisdiskussionen irriterar mig :)

Haha ja du låter som en riktig surgubbe. :D Närå, inte alls.
Jag tror det handlar lite om i vilket syfte jag är i butiken. Senast häromveckan var jag i en AD för Panerai och kollade på ett gäng klockor. Då noterade jag att en skruv var lös och frågade om de kunde lösa det - eftersom jag var spekulant på ett gäng klockor vid samma tillfälle tror jag att det ska mycket till för att de ska ta betalt för att dra åt skruven.

Mitt perspektiv på frågan är lite annorlunda. Jag jobbar med försäljning. I detta har jag massor av kostnader för att sälja våra tjänster. Det är konsulttimmar för att ta fram skarpa förslag som bygger på verkligheten (analyser, strategier, AD's et.c et.c). Ibland inköp, ibland resor. Givetvis försöker jag att minska dessa kostnader men inte så att det påverkar min relation till den jag säljer till (presumtiv kund). Tvärt om vill jag alltid komma väl förberedd med förslag och idéer som i realiteten gör skillnad för våra kunder vilket kräver arbete (och därmed kostnader) Generiska presentationer är svintråkiga - men kostar väldigt lite att ta fram. Det är på intet vis "exakt samma sak" men att man har kostnader för att sälja är för mig självklart.

Förstår du hur jag tänker?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Haha ja du låter som en riktig surgubbe. :D Närå, inte alls.
Jag tror det handlar lite om i vilket syfte jag är i butiken. Senast häromveckan var jag i en AD för Panerai och kollade på ett gäng klockor. Då noterade jag att en skruv var lös och frågade om de kunde lösa det - eftersom jag var spekulant på ett gäng klockor vid samma tillfälle tror jag att det ska mycket till för att de ska ta betalt för att dra åt skruven.

Mitt perspektiv på frågan är lite annorlunda. Jag jobbar med försäljning. I detta har jag massor av kostnader för att sälja våra tjänster. Det är konsulttimmar för att ta fram skarpa förslag som bygger på verkligheten (analyser, strategier, AD's et.c et.c). Ibland inköp, ibland resor. Givetvis försöker jag att minska dessa kostnader men inte så att det påverkar min relation till den jag säljer till (presumtiv kund). Tvärt om vill jag alltid komma väl förberedd med förslag och idéer som i realiteten gör skillnad för våra kunder vilket kräver arbete (och därmed kostnader) Generiska presentationer är svintråkiga - men kostar väldigt lite att ta fram. Det är på intet vis "exakt samma sak" men att man har kostnader för att sälja är för mig självklart.

Förstår du hur jag tänker?

Jag tror att det var Ingvar Storm som i en intervju svarade på frågan vad det är som är bra med att bli äldre. Hans svar var något i stil med att precis allt blir sämre förutom att man förhoppningsvis har blivit något klokare samt har en mer stabil ekonomi. Jag vill lägga till det positiva att man även kan ta sig rätten att vara surgubbe då och då :)

Självklart förstår jag har du tänker och håller till en viss del med, men det blir enormt svårt om man ska börja jämföra olika branscher då det ju ändå finns en rad olika förutsättningar. Dina kostnader tar du ju igen någonstans, med största sannolikhet på slutprodukten, och det kanske är så att de tjänster som du tillhandahåller inte har ett fixerat slutpris utan att du hypotetiskt skulle kunna ha ett högre pris efter en längre och mer kostsam införsäljningsprocess. Det alternativet finns ju inte hos klockhandlarna som har takpriser satta av tillverkarna att förhålla sig till.

Det jag har svårt för är utgångspunkten att det Ska vara gratis, annars är det snålt och dåligt...det är för mig ett helt orimligt sätt att se det på.
 

A.J.

Panerai
5 sidor diskussion om att skruva i en skruv... hehe!:D

Köp en bra/rätt mejsel för det specifika skruvhuvudet... skruva fast!:)
Behövs det loctite så har jag lite info att komma med när det gäller den saken(jobbar nämligen med bl.a lim);)

1. Loctite är inte ett sorts lim utan ett varumärke på bl.a anaeroblim.. finns fler varumärken, dessa härdar i frånvaro av syre och i kontakt med metall, alltså lägger man en mikroskopisk droppe på länkskruven så händer inget förrän man skruvar ihop förbandet, när man väl gjort det så startar härdprocessen.

2. Anareoblim är inte det samma som superlim(cyanoakrylat).. det är 2 helt olika limfamiljer med olika härdsystem

Sen finns det lite olika hårdhet(låsmoment) i låsvätskor(anaeroblim) i detta fall ska man ha en blå lågviskös(tunnflytande) ex. Loctite 243 eller liknande som är klassad som demonterbar, dom brukar ha ett låsmoment mellan ca.
6-10Nm/kvadratmillimeter.. inte speciellt hårt alltså på den lilla skruven men ändå tillräckligt för att den inte ska vibrera loss..

Var och en gör naturligtvis som man känner är rätt för en själv.. personligen hade jag haft svårt att motivera för mig själv varför jag ska betala 250 pix för att skruva i en skruv;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Om det var fullt i butiken, ja, förmodligen. Nu blir det här lite som att jämföra äpplen och päron då det inte är mer än 2 års garanti, och just Specialized är griniga med reklamationer. ;)
Dock så är det rätt kutym i denna bransch att man vänder sig dit man köpt cykeln, eller så betalar man en administrativ avgift eller ser till att leverantören betalar butiken för eventuellt arbete med att fixa garantiärenden på cyklar som inte är köpta där. ^^

Ja, det gäller att ha en bra kommunikation med leverantören så inte kunden hamnar i kläm. Men att dra åt en mutter kan väl inte rimligtvis gå under garantiärende, inte ens hos Specialized? Det borde gå under kundvård.
 

pederr

Cartier
Är det inte lite upp till butiken då, att få den okända kunden att bli en återkommande kund? Vill man tjäna 250 kr för stunden, eller kanske dra in en större affär lite senare, tack vare ett bra första bemötande?
Absolut, men givet språkförbistringen kanske de tänkte - ah, en turist.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag tror att det var Ingvar Storm som i en intervju svarade på frågan vad det är som är bra med att bli äldre. Hans svar var något i stil med att precis allt blir sämre förutom att man förhoppningsvis har blivit något klokare samt har en mer stabil ekonomi. Jag vill lägga till det positiva att man även kan ta sig rätten att vara surgubbe då och då :)

Självklart förstår jag har du tänker och håller till en viss del med, men det blir enormt svårt om man ska börja jämföra olika branscher då det ju ändå finns en rad olika förutsättningar. Dina kostnader tar du ju igen någonstans, med största sannolikhet på slutprodukten, och det kanske är så att de tjänster som du tillhandahåller inte har ett fixerat slutpris utan att du hypotetiskt skulle kunna ha ett högre pris efter en längre och mer kostsam införsäljningsprocess. Det alternativet finns ju inte hos klockhandlarna som har takpriser satta av tillverkarna att förhålla sig till.

Det jag har svårt för är utgångspunkten att det Ska vara gratis, annars är det snålt och dåligt...det är för mig ett helt orimligt sätt att se det på.

Tycker du är en dålig surgubbe. Du måste ha mer "principer" och argument byggda på "jag tycker så", inte logiska resonemang med utgångspunkt i verkligheten. Då framstår du ju som riktigt sympatisk... :D

Jag håller med dig om att jämförelsen inte är helt gångbar, men däremot tror jag att marginalerna för vissa av klocktillverkarna är massiva. Det baserar jag på en person jag känner har en nära relation till en pensionerad Rolex AD. Enligt den här surgubbe-AD's så var totalkostnaden, inklusive alla utvecklingskostnader, personalkostnader och marknadsföring för en Rolex submariner cirka 500€. Med det sagt tror jag absolut att de har marginaler uppåt för kostnader relaterade till försäljning. Men då är ju frågan - hjälper det att tillhandahålla vissa tjänster gratis för att öka försäljningen. Alltså kommer kunderna värdesätta detta så mycket att det i realiteten har någon som helst påverkan på sista raden. Det är inte säkert. Det kanske är så att dessa kostnader bättre kan tas ut i mer marknadsföring, personalbudget, PR eller produktutveckling? Det är ju omöjligt att spekulera utan insyn och förståelse för den specifika verksamheten. (Och dessutom kan det ju vara så att surgubbe-AD's snackar i nattmössan och att man inte alls har så bra marginaler).

Det finns en annan aspekt också - och det är att saker inte alls ska vara gratis. De behöver inte alls motsvara sitt pris i form av kvalitet och service utan endast upplevd lyx (eller image för den delen). Det finns en hel modeindustri som bygger på det och där servicen i butik i bästa fall är bristfällig. (Tänker modebutiker i högprissegmenten nu). Då kan det tvärt om vara bra att vara svåråtkomlig och knepig. Ferrari och Patek har väl om jag inte har fel lite av den taktiken. (Du ska äga några modeller för att få köpa andra, och i vissa fall vara rekommenderad av någon). I Sverige är väl det bästa exemplet Oscar Properties som har riktigt kasst kundbemötande och en jävligt märklig säljmodell men vi dumma spån köar och köper svindyra lägenheter (Japp, jag är en av dem).
 

poormans

Rolex
De som tycker att det är dyrt med 250 kr för å få en skruv å dragen kan ju kolla vad en snickare eller rörmokare tar för samma jobb/tid

Känns helt plötsligt väldigt billigt med 250 kr med tanke på att loctite ingår
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tycker det blir lite fel om man kommer in i en butik direkt frågar vad de tar för att utföra ett mindre jobb och sen bli besviken om de inte på stubben erbjuder det gratis. Jag hade nog kollat runt lite i butiken, pratat lite med säljaren och sen sagt något i stil med "jo förresten jag lite problem med länken på klockan jag bär just nu, är det något ni kan kolla på här?". Sen efter utfört jobb vara beredd på att betala men också tacka och bocka om de bjuder på jobbet.
 

Apansson

Torpare
Ja, det gäller att ha en bra kommunikation med leverantören så inte kunden hamnar i kläm. Men att dra åt en mutter kan väl inte rimligtvis gå under garantiärende, inte ens hos Specialized? Det borde gå under kundvård.
Haha ja. Men att loctita en skruv i en klocklänk skulle jag mer likställa med att snabbfixa ett glappande länkage på en MTB, och det är absolut inte gratis om cykeln är köpt i annan butik!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Bergströms vill ha lite över 500kr för att förkorta en länk, så 250kr låter ganska rimligt för en skruv!
Betalar nån 500kr då eller är det bara något de säger? :p

Till mig har Bergströms vid 3 tillfällen sagt att det kostar "vanligtvis 500kr". Dock har jag fått det gratis två gånger och en gång för 250kr när en vän ville ha hjälp. (Länkförkortning). Klockorna var inte köpta hos dom.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Haha ja. Men att loctita en skruv i en klocklänk skulle jag mer likställa med att snabbfixa ett glappande länkage på en MTB, och det är absolut inte gratis om cykeln är köpt i annan butik!

Jag tänkte mer på min fråga angående en lös pedal. Men ibland har butiker och leverantörer olika synsätt.
 
Topp