• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Akvaristik

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
När man läser igenom tråden och inser att det nästan gått två år o_O... Hur gick det med dina Ivanacara adoketa?
Blev tyvärr inga, än. Men de står högt upp på önskelistan. Behöver ett nytt kar, eller ja. Jag har ett kar som ej är uppsatt. Har flyttat två gånger sedan tråden startat. Nu är jag lite mer installerad och det är väl snarare en tidsfråga.

Hur går det för dig?
 

Sorubim

Audemars
Blev tyvärr inga, än. Men de står högt upp på önskelistan. Behöver ett nytt kar, eller ja. Jag har ett kar som ej är uppsatt. Har flyttat två gånger sedan tråden startat. Nu är jag lite mer installerad och det är väl snarare en tidsfråga.

Hur går det för dig?
Har en trio (två hannar, en hona) LDA008 Ancistrus claro som jag tänkte försöka få yngel på, dom visade lite tendenser i somras men det blev tyvärr inget.
https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=152

Tidigt i våras hade jag planer på att starta en liten utomhus mini-damm med "Medaka ricefish" Oryzias latipes under sommaren. Men pga pandemin så blev det aldrig av :meh:, får sikta på sommaren 2021 istället.
Lite inspiration:
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Såja nu är den hemma
Efter strikta krav ifrån dottern är saker på plats lagom inför en weekend
När vi kommer hem märker vi om plantorna lever och karet håller tätt
 

Bilagor

  • 4F645955-CA13-44E7-847B-37CB43430A0C.jpeg
    4F645955-CA13-44E7-847B-37CB43430A0C.jpeg
    623.3 KB · Visningar: 89
  • E4696323-543E-4DC9-BB06-F92E1336C2DF.jpeg
    E4696323-543E-4DC9-BB06-F92E1336C2DF.jpeg
    557.9 KB · Visningar: 56

Måberg

Panerai
Haft akvarium hela livet (dvs, uppväxt med att farsan hade ett när jag växte upp).

Senaste åren har jag bara haft mindre kar, först ett 65l och nu ett 120l men tanken är att när jag flyttar till större boende ska det bli minst ett till på åtminstone 250+ liter.
Blir inte bättre av att svågern har 6st kar igång..!

I 120karet bor det lite blandat men favoriterna just nu är kuhli-ålarna!
 

Bilagor

  • 20201027_210834.jpg
    20201027_210834.jpg
    894 KB · Visningar: 58

Rikala

Patek
2-Faktor
Vi har två kar hemma.
Ett Juwel 120L, sötvatten, med diverse fiskar, några räkor (amano, filter, körsbärs o några blåa), snäckor.
Det andra är ett Fluval edge 46L, sötvatten, (nystartat) med några få fiskar, två zebrasnäckor, räkor (amono, körsbärs).
Bils får jag ta när akvariet är tänt.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vi har två kar hemma.
Ett Juwel 120L, sötvatten, med diverse fiskar, några räkor (amano, filter, körsbärs o några blåa), snäckor.
Det andra är ett Fluval edge 46L, sötvatten, (nystartat) med några få fiskar, två zebrasnäckor, räkor (amono, körsbärs).
Bils får jag ta när akvariet är tänt.

Glömde nämna att jag kör jord i botten toppat med sand i båda tankarna.

Och här kommer bilderna!
20210107_110218.jpg


20210107_110157.jpg
 
Glömde nämna att jag kör jord i botten toppat med sand i båda tankarna.

Och här kommer bilderna!
20210107_110218.jpg


20210107_110157.jpg
Mycket tjusigt. Har haft akvarium men det var länge sedan. Vackert att titta på och en prydnad för varje hem. Vi har ett på mitt jobb och jag är lite sugen på att skaffa ett igen.
Fisken med rött huvud direkt ovanför de två nedersta Neontetrorna är fin, vad är det för sort?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Mycket tjusigt. Har haft akvarium men det var länge sedan. Vackert att titta på och en prydnad för varje hem. Vi har ett på mitt jobb och jag är lite sugen på att skaffa ett igen.
Fisken med rött huvud direkt ovanför de två nedersta Neontetrorna är fin, vad är det för sort?

Tack! Rödmunstetra.
Har bara två kvar, borde igentligen ha flera men de var inte så snälla mot de andra, så när de dött av har jag inte köpt fler.
Dock är de två som är kvar nu betydligt snällare, kanske var det mest i början innan de vant sig vid de andra fiskarna.
 
Tack! Rödmunstetra.
Har bara två kvar, borde igentligen ha flera men de var inte så snälla mot de andra, så när de dött av har jag inte köpt fler.
Dock är de två som är kvar nu betydligt snällare, kanske var det mest i början innan de vant sig vid de andra fiskarna.
Tack för svar.
Skönt för de andra firrarna att dom lugnat ner sig.
 

ted

Omega
2-Faktor
Kul tråd Fler som kombinerar dessa fantastiska hobbies :)
Jag har alltid haft akvarium sedan jag fick mitt första för 34 år sedan då jag var en liten grabb..
Alltid älskat vatten och fisk. Som liten gick jag mer med håven på bryggan än badade. Har även sysslat lite med dykning ett tag.
Snöade ett tag (ca10år) in på saltvatten men har sedan några år lagt det på hyllan och försökt ha en lite mer avslappnad men ändå urspårad inställning till akvaristiken.. Byggt om mitt salta system till sötvatten. Då det står i vardagsrummet har jag byggt in diverse yngel och odlingsakvarier i möbeln för att det ska kunna se snyggt ut när alla luckor är stängda. Jag har dragit in avlopp och byggt automatiskt vattenbyte med breddavlopp för att minimera skötsel.
Har byggt om det några gånger och haft både växtakvarium, Malawiciklider och nu är det främst fisk från Tanganyikasjön.
Stora akvariet är ca 1400liter 2,5x0,8x0,8m. Hela systemet med all akvarier starx över 2000liter.
Lägger med några bilder hur det sett ut genom åren. Lägger också med några bilder på dammen, det simmar ju fisk där också :)

IMG_1299.JPG
IMG_1307.JPG
IMG_1308.JPG
56675615819__68B0872D-3B2F-4032-9CCA-5FBC3B466DF3.JPG
IMG_0444.JPG
61955198699__BEB25F88-82BE-46CB-9132-BE0DA2A852AD.JPG
IMG_0338.JPEG
IMG_1211.JPG
IMG_5402.JPG
 

Måberg

Panerai
Kul tråd Fler som kombinerar dessa fantastiska hobbies :)
Jag har alltid haft akvarium sedan jag fick mitt första för 34 år sedan då jag var en liten grabb..
Alltid älskat vatten och fisk. Som liten gick jag mer med håven på bryggan än badade. Har även sysslat lite med dykning ett tag.
Snöade ett tag (ca10år) in på saltvatten men har sedan några år lagt det på hyllan och försökt ha en lite mer avslappnad men ändå urspårad inställning till akvaristiken.. Byggt om mitt salta system till sötvatten. Då det står i vardagsrummet har jag byggt in diverse yngel och odlingsakvarier i möbeln för att det ska kunna se snyggt ut när alla luckor är stängda. Jag har dragit in avlopp och byggt automatiskt vattenbyte med breddavlopp för att minimera skötsel.
Har byggt om det några gånger och haft både växtakvarium, Malawiciklider och nu är det främst fisk från Tanganyikasjön.
Stora akvariet är ca 1400liter 2,5x0,8x0,8m. Hela systemet med all akvarier starx över 2000liter.
Lägger med några bilder hur det sett ut genom åren. Lägger också med några bilder på dammen, det simmar ju fisk där också :)

IMG_1299.JPG
IMG_1307.JPG
IMG_1308.JPG
56675615819__68B0872D-3B2F-4032-9CCA-5FBC3B466DF3.JPG
IMG_0444.JPG
61955198699__BEB25F88-82BE-46CB-9132-BE0DA2A852AD.JPG
IMG_0338.JPEG
IMG_1211.JPG
IMG_5402.JPG
Fantastiskt fint! Grymt jobbat 😀
 
  • Like
Reactions: ted

Sorubim

Audemars
Kul tråd Fler som kombinerar dessa fantastiska hobbies :)
Jag har alltid haft akvarium sedan jag fick mitt första för 34 år sedan då jag var en liten grabb..
Alltid älskat vatten och fisk. Som liten gick jag mer med håven på bryggan än badade. Har även sysslat lite med dykning ett tag.
Snöade ett tag (ca10år) in på saltvatten men har sedan några år lagt det på hyllan och försökt ha en lite mer avslappnad men ändå urspårad inställning till akvaristiken.. Byggt om mitt salta system till sötvatten. Då det står i vardagsrummet har jag byggt in diverse yngel och odlingsakvarier i möbeln för att det ska kunna se snyggt ut när alla luckor är stängda. Jag har dragit in avlopp och byggt automatiskt vattenbyte med breddavlopp för att minimera skötsel.
Har byggt om det några gånger och haft både växtakvarium, Malawiciklider och nu är det främst fisk från Tanganyikasjön.
Stora akvariet är ca 1400liter 2,5x0,8x0,8m. Hela systemet med all akvarier starx över 2000liter.
Lägger med några bilder hur det sett ut genom åren. Lägger också med några bilder på dammen, det simmar ju fisk där också :)

IMG_1299.JPG
IMG_1307.JPG
IMG_1308.JPG
56675615819__68B0872D-3B2F-4032-9CCA-5FBC3B466DF3.JPG
IMG_0444.JPG
61955198699__BEB25F88-82BE-46CB-9132-BE0DA2A852AD.JPG
IMG_0338.JPEG
IMG_1211.JPG
IMG_5402.JPG
Riktigt snyggt det stora karet där 👍, kul att se det i olika "teman". Jag har två frågor:
Vad är det för fabrikat på stenbakgrunden?
Har du foto på det i nuvarande Tanganyika-tema också (lite nyfiken på vilka Tanganyikafirrar du har :) ).
 
  • Like
Reactions: ted

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kul tråd Fler som kombinerar dessa fantastiska hobbies :)
Jag har alltid haft akvarium sedan jag fick mitt första för 34 år sedan då jag var en liten grabb..
Alltid älskat vatten och fisk. Som liten gick jag mer med håven på bryggan än badade. Har även sysslat lite med dykning ett tag.
Snöade ett tag (ca10år) in på saltvatten men har sedan några år lagt det på hyllan och försökt ha en lite mer avslappnad men ändå urspårad inställning till akvaristiken.. Byggt om mitt salta system till sötvatten. Då det står i vardagsrummet har jag byggt in diverse yngel och odlingsakvarier i möbeln för att det ska kunna se snyggt ut när alla luckor är stängda. Jag har dragit in avlopp och byggt automatiskt vattenbyte med breddavlopp för att minimera skötsel.
Har byggt om det några gånger och haft både växtakvarium, Malawiciklider och nu är det främst fisk från Tanganyikasjön.
Stora akvariet är ca 1400liter 2,5x0,8x0,8m. Hela systemet med all akvarier starx över 2000liter.
Lägger med några bilder hur det sett ut genom åren. Lägger också med några bilder på dammen, det simmar ju fisk där också :)

IMG_1299.JPG
IMG_1307.JPG
IMG_1308.JPG
56675615819__68B0872D-3B2F-4032-9CCA-5FBC3B466DF3.JPG
IMG_0444.JPG
61955198699__BEB25F88-82BE-46CB-9132-BE0DA2A852AD.JPG
IMG_0338.JPEG
IMG_1211.JPG
IMG_5402.JPG
Shit va kul med ett rejält bygge. Sjukt stiligt!
 
  • Like
Reactions: ted

D.Trump

Cartier
Kul tråd Fler som kombinerar dessa fantastiska hobbies :)
Jag har alltid haft akvarium sedan jag fick mitt första för 34 år sedan då jag var en liten grabb..
Alltid älskat vatten och fisk. Som liten gick jag mer med håven på bryggan än badade. Har även sysslat lite med dykning ett tag.
Snöade ett tag (ca10år) in på saltvatten men har sedan några år lagt det på hyllan och försökt ha en lite mer avslappnad men ändå urspårad inställning till akvaristiken.. Byggt om mitt salta system till sötvatten. Då det står i vardagsrummet har jag byggt in diverse yngel och odlingsakvarier i möbeln för att det ska kunna se snyggt ut när alla luckor är stängda. Jag har dragit in avlopp och byggt automatiskt vattenbyte med breddavlopp för att minimera skötsel.
Har byggt om det några gånger och haft både växtakvarium, Malawiciklider och nu är det främst fisk från Tanganyikasjön.
Stora akvariet är ca 1400liter 2,5x0,8x0,8m. Hela systemet med all akvarier starx över 2000liter.
Lägger med några bilder hur det sett ut genom åren. Lägger också med några bilder på dammen, det simmar ju fisk där också :)

IMG_1299.JPG
IMG_1307.JPG
IMG_1308.JPG
56675615819__68B0872D-3B2F-4032-9CCA-5FBC3B466DF3.JPG
IMG_0444.JPG
61955198699__BEB25F88-82BE-46CB-9132-BE0DA2A852AD.JPG
IMG_0338.JPEG
IMG_1211.JPG
IMG_5402.JPG
Wow, imponerande, hatten av. 🙏 👍
 
  • Like
Reactions: ted

Rikala

Patek
2-Faktor
Kul tråd Fler som kombinerar dessa fantastiska hobbies :)
Jag har alltid haft akvarium sedan jag fick mitt första för 34 år sedan då jag var en liten grabb..
Alltid älskat vatten och fisk. Som liten gick jag mer med håven på bryggan än badade. Har även sysslat lite med dykning ett tag.
Snöade ett tag (ca10år) in på saltvatten men har sedan några år lagt det på hyllan och försökt ha en lite mer avslappnad men ändå urspårad inställning till akvaristiken.. Byggt om mitt salta system till sötvatten. Då det står i vardagsrummet har jag byggt in diverse yngel och odlingsakvarier i möbeln för att det ska kunna se snyggt ut när alla luckor är stängda. Jag har dragit in avlopp och byggt automatiskt vattenbyte med breddavlopp för att minimera skötsel.
Har byggt om det några gånger och haft både växtakvarium, Malawiciklider och nu är det främst fisk från Tanganyikasjön.
Stora akvariet är ca 1400liter 2,5x0,8x0,8m. Hela systemet med all akvarier starx över 2000liter.
Lägger med några bilder hur det sett ut genom åren. Lägger också med några bilder på dammen, det simmar ju fisk där också :)

IMG_1299.JPG
IMG_1307.JPG
IMG_1308.JPG
56675615819__68B0872D-3B2F-4032-9CCA-5FBC3B466DF3.JPG
IMG_0444.JPG
61955198699__BEB25F88-82BE-46CB-9132-BE0DA2A852AD.JPG
IMG_0338.JPEG
IMG_1211.JPG
IMG_5402.JPG

Imponerande storlek och mycket snygg inredning, den som ändå hade plats för ett sådant! Underbart!
 
  • Like
Reactions: ted

ted

Omega
2-Faktor
Riktigt snyggt det stora karet där 👍, kul att se det i olika "teman". Jag har två frågor:
Vad är det för fabrikat på stenbakgrunden?
Har du foto på det i nuvarande Tanganyika-tema också (lite nyfiken på vilka Tanganyikafirrar du har :) ).
Tack, helst skulle jag behålla alla biotoper men då vi inte bor så stort så tar min 3m anläggning tillräckligt mycket plats.

Bakgrunden är har jag byggt själv.
Skurit den av frigolit, ”målat” den med betong, målat med akrylfärg sedan lackat med epoxilack. Byggde den ute i garaget i en trämodell av akvariet ca 80h jobb 😩
265A0A39-120F-4B1C-AC5C-CC052311F96F.jpeg
4DA5606E-F0DB-4C5C-A502-B1D62F89AA9C.jpeg

Kan försöka ta någon bild på hur det ser ut med Tanganyika framöver men rätt trista färger än då många är ungdjur. Men dessa fiskar simmar nu
2+2 vf o.nasuta
16st c.Jumbo ”Yellow kekese”
10st n.lelupi
4st j. Regani ”kipili”
5st l. Ocellatus gold
4st a.Calvus

Har även rivit skåpet över akvariet nu för att bygga en hylla till som ska pendlas ner från vinden ovan karet för att få plats med några Yngelkar 😀
 

Sorubim

Audemars
Tack, helst skulle jag behålla alla biotoper men då vi inte bor så stort så tar min 3m anläggning tillräckligt mycket plats.

Bakgrunden är har jag byggt själv.
Skurit den av frigolit, ”målat” den med betong, målat med akrylfärg sedan lackat med epoxilack. Byggde den ute i garaget i en trämodell av akvariet ca 80h jobb 😩
265A0A39-120F-4B1C-AC5C-CC052311F96F.jpeg
4DA5606E-F0DB-4C5C-A502-B1D62F89AA9C.jpeg

Kan försöka ta någon bild på hur det ser ut med Tanganyika framöver men rätt trista färger än då många är ungdjur. Men dessa fiskar simmar nu
2+2 vf o.nasuta
16st c.Jumbo ”Yellow kekese”
10st n.lelupi
4st j. Regani ”kipili”
5st l. Ocellatus gold
4st a.Calvus

Har även rivit skåpet över akvariet nu för att bygga en hylla till som ska pendlas ner från vinden ovan karet för att få plats med några Yngelkar 😀
Det var verkligen inte illa! Nog den mest lyckade hemmabyggda bakgrunden jag sett på väldigt länge. Var ju helt säker på att den var köpt 😄. Det har ju dykt upp en del konkurrenter till "Back To Nature" som gör snygga bakgrunder "RockZolid" t.ex.
https://www.rockzolid.biz/

Kan tänka mig att cikliderna kompletterar varandra bra. Har du klurat på nån icke-ciklid från Tanganyikasjön också? Det finns ju mycket kul. :)
 
  • Like
Reactions: ted

ted

Omega
2-Faktor
Det var verkligen inte illa! Nog den mest lyckade hemmabyggda bakgrunden jag sett på väldigt länge. Var ju helt säker på att den var köpt 😄. Det har ju dykt upp en del konkurrenter till "Back To Nature" som gör snygga bakgrunder "RockZolid" t.ex.
https://www.rockzolid.biz/

Kan tänka mig att cikliderna kompletterar varandra bra. Har du klurat på nån icke-ciklid från Tanganyikasjön också? Det finns ju mycket kul. :)
Ja, det har kommit mycket bakgrunder senaste 5-10 åren. Kika på Aquadecor om du missat dem, finns massa bilder på Instagram.
Tror det är ett serbiskt företag som gör dem. Supersnygga och custom.

Har funderat på skaffa ett gäng Tanganyika killis. Har fler arter Tanganyika i Karen under stora men måste bygga klart systemet för att få mer plats först.

Jag har 6st synodonthis polli ”white” i stora också. Har du nåt annat bra förslag på icke ciklider?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Ja, det har kommit mycket bakgrunder senaste 5-10 åren. Kika på Aquadecor om du missat dem, finns massa bilder på Instagram.
Tror det är ett serbiskt företag som gör dem. Supersnygga och custom.

Har funderat på skaffa ett gäng Tanganyika killis. Har fler arter Tanganyika i Karen under stora men måste bygga klart systemet för att få mer plats först.

Jag har 6st synodonthis polli ”white” i stora också. Har du nåt annat bra förslag på icke ciklider?
Vad finns det för killis i Tanganyika? Lamprichthys-arter?
 

Sorubim

Audemars
Ja, det har kommit mycket bakgrunder senaste 5-10 åren. Kika på Aquadecor om du missat dem, finns massa bilder på Instagram.
Tror det är ett serbiskt företag som gör dem. Supersnygga och custom.

Har funderat på skaffa ett gäng Tanganyika killis. Har fler arter Tanganyika i Karen under stora men måste bygga klart systemet för att få mer plats först.

Jag har 6st synodonthis polli ”white” i stora också. Har du nåt annat bra förslag på icke ciklider?
Ja, det finns en amerikansk tillverkare som gör snygga också har jag för mig, minns inte namnet just nu.

Det vore ju riktigt intressant ifall man kunde få Tanganyika-killis att funka i ett Biotop-kar med ciklider och annat. Vad jag hört så är killisarna generellt tåliga förutom vid frakt :rolleyes:.

Nice! Malar har alltid varit min tekopp så det är kul att höra att du har några sådana. Angående Synodontis så är det ju tråkigt att det förekommer så mycket framavlade hybrider som säljs under fel namn.
S.polli "white" är snygga, du får gärna lägga upp bilder om du har.
Det finns fler malar (förutom Synodontisarterna) från Tanganyikasjön, Jag har erfarenhet av Phyllonemus typus som är lite annorlunda med sina tillplattade känselspröt och Lophiobagrus cyclurus som IMO är väldigt aggressiva sinsemellan, 2st kunde inte hålla sams i ett 540liters... kan ha varit två hannar iofs, men coola annars, lite "knubbig" look.

Sen så har du ju även pilnäbb-ålar från Tanganyikasjön. Också intressanta och, vad jag minns, lättskötta. Jag vet inte om dom klassificerat om dom nu men har för mig att det var (Afro)mastacembalus elipsifier eller nåt liknande. 🤔
 
  • Like
Reactions: ted

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Lamprichthys tanganicanus, om det finns fler än så vet jag ej. Men gissar och säger att det är den enda 😀 den enda jag sett i handeln och på grossisters listor ialf.
Stämmer nog. Har för mig att jag sett den på listor också. Inte haft några lamprichthys alls hittills i mitt killisamlande.

Men jaha. Nu blir man ju sugen på att bygga nytt system efter att ha sett bilder i tråden. Hmmm.
 

ted

Omega
2-Faktor
Ja, det finns en amerikansk tillverkare som gör snygga också har jag för mig, minns inte namnet just nu.

Det vore ju riktigt intressant ifall man kunde få Tanganyika-killis att funka i ett Biotop-kar med ciklider och annat. Vad jag hört så är killisarna generellt tåliga förutom vid frakt :rolleyes:.

Nice! Malar har alltid varit min tekopp så det är kul att höra att du har några sådana. Angående Synodontis så är det ju tråkigt att det förekommer så mycket framavlade hybrider som säljs under fel namn.
S.polli "white" är snygga, du får gärna lägga upp bilder om du har.
Det finns fler malar (förutom Synodontisarterna) från Tanganyikasjön, Jag har erfarenhet av Phyllonemus typus som är lite annorlunda med sina tillplattade känselspröt och Lophiobagrus cyclurus som IMO är väldigt aggressiva sinsemellan, 2st kunde inte hålla sams i ett 540liters... kan ha varit två hannar iofs, men coola annars, lite "knubbig" look.

Sen så har du ju även pilnäbb-ålar från Tanganyikasjön. Också intressanta och, vad jag minns, lättskötta. Jag vet inte om dom klassificerat om dom nu men har för mig att det var (Afro)mastacembalus elipsifier eller nåt liknande. 🤔
Min tanke om jag får plats är att köra killisarna i ett kar med 10st bottenlevande sandsilande callochromis pleurospilus jag har på uppväxt.
Synodonthisarna är svårfotade mest framme kväll och morgon när karet endast belyses med en svag ledlampa. Jag har 3st till i ett yngelkar, kan se om de är sugna på att posera för porträtt.
Malar har aldrig varit min grej men jag har en del ancistrus i de olika karen för algbekämpning, vuxna lekpar av gula med blå ögon, röda, bruna och så ett gäng vita på uppväxt.
Pilnåbbarna är fräna sålänge de är hyfsat små men de blir rätt stora och lite äckliga 😱
Nackdelen med dem är att de är experter på rensa snäcklekarnas skal från yngel.
Extraknäckande i en akvariebutik när jag var grabb. Där hade vi ett par pilnäbbar som lekte helt spontant.
 

ted

Omega
2-Faktor
Stämmer nog. Har för mig att jag sett den på listor också. Inte haft några lamprichthys alls hittills i mitt killisamlande.

Men jaha. Nu blir man ju sugen på att bygga nytt system efter att ha sett bilder i tråden. Hmmm.
Killis är något jag aldrig hållit på med. Men verkar spännande. Har du tips på någon bra sida/ bok/ youtube där man kan få en introduktion till ämnet? Alltid kul att läsa på lite.
Drömmen är väl att ha ett lite större utrymme att husera i.
En bit av garaget, ett rum i huset när barnen flyttat ut eller likande. Vill inte att huset ska se ut som en zoobutik 😂
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Killis är något jag aldrig hållit på med. Men verkar spännande. Har du tips på någon bra sida/ bok/ youtube där man kan få en introduktion till ämnet? Alltid kul att läsa på lite.
Drömmen är väl att ha ett lite större utrymme att husera i.
En bit av garaget, ett rum i huset när barnen flyttat ut eller likande. Vill inte att huset ska se ut som en zoobutik 😂
Finns jättemycket bra böcker, dock otroligt svåra att få tag i. Har själv bara lyckats låna hem vissa.. Tips är att besöka Södermalms akvarieaffär och börja språka med Janne ifall du har nära till Sthlm. Han är ett levande killi-uppslagsverk.

Ska kika om jag hittar något bra jag sparat på youtube. Men annars är det bara läsa runt på nätet. Finns även ”skandinaviska killisällskapet” typ, som är något slags community som har möten, en tidning (killibladet, leta upp den) osv. Aldrig vart på träffar själv, overkill för min del, men de arrangerar auktion varje höst, som jag vart på. Då finns det alltid myyyycket udda, spännande arter.

Finns väldigt mycket fakenews om killis på nätet. Speciellt youtube. Amerikanerna har fortfarande inte riktigt förstått vad det är verkar det som.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Söndag = vattenbyte.
Har haft småkar i ca 10 år , köpte det första när min son var ett par år gammal , tänkte att det skulle vara bra med något djur i familjen .
 

Bilagor

  • FB054CFD-C374-4CC8-B9C3-FDE3BDF286C9.jpeg
    FB054CFD-C374-4CC8-B9C3-FDE3BDF286C9.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 65

Sorubim

Audemars
Min tanke om jag får plats är att köra killisarna i ett kar med 10st bottenlevande sandsilande callochromis pleurospilus jag har på uppväxt.
Synodonthisarna är svårfotade mest framme kväll och morgon när karet endast belyses med en svag ledlampa. Jag har 3st till i ett yngelkar, kan se om de är sugna på att posera för porträtt.
Malar har aldrig varit min grej men jag har en del ancistrus i de olika karen för algbekämpning, vuxna lekpar av gula med blå ögon, röda, bruna och så ett gäng vita på uppväxt.
Pilnåbbarna är fräna sålänge de är hyfsat små men de blir rätt stora och lite äckliga 😱
Nackdelen med dem är att de är experter på rensa snäcklekarnas skal från yngel.
Extraknäckande i en akvariebutik när jag var grabb. Där hade vi ett par pilnäbbar som lekte helt spontant.
Ok, S.polli "white" är lite skygga av sig alltså?
Den som förut kallades för S.multipunctatus samt S.lucipinnis (som förut kallades petricola) har jag tyckt varit väldigt aktiva även dagtid, Polli är kanske mer nattaktiva. Så spelar säkert en massa andra faktorer in, övrig fisksammansättning, tillgång till gömställen etc. etc.

Äckliga?😄 Dom är ju hur coola som helst :cool:, men precis som du säger så är dom väl som skapta för att rensa snäckskal och smågrottor rena från rom och yngel.
M.plagiostoma har jag aldrig sett irl. Läste precis (på ett ställe) att dom blir max 30cm, det är ju inte så stort för en långsmal firre (M.elipsifier blir tydligen max 45cm).

Lek på pilnäbbar? 👍 Var det en Tanganyika-art eller nån av de andra, nån av de asiatiska kanske?
 
  • Like
Reactions: ted
Topp