• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
ca 17-18k om jag minns rätt
*Bilmodell / årtal / miltal?
V70 2.4 Classic 2008 ca 14,000 mil
*Vilket år skedde detta?
2021
*Vad var felet eller felen?
Skivor och belägg runt om + kamrem/vattenpump + stor service
*Övrigt till storyn?
Precis köpt bilen, ville ha en så fräsch start man bara kan få. Såg till att fixa allt som var på G på en och samma gång. Varit en felfri och trevlig bil sedan dess.
 

Fsjberg

Cartier
Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
34 000
*Bilmodell / årtal / miltal?
9-3 Aero - 2001 - ca 12 500
*Vilket år skedde detta?
2007
*Vad var felet eller felen?
Motorras (1:ans cylinder) vilket ledde till ett motorbyte.
*Övrigt till storyn?
Det blev lite för många turer till en viss trimfirma. Orginal kolvarna uppskattade inte runt 350hk.
 

kuma-kun

Audemars
Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.


*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
4500 Sek.
*Bilmodell / årtal / miltal?
Caterham 7 / 84 / ingen vet, kanske tusen kanske mer.
*Vilket år skedde detta?
2002.
*Vad var felet eller felen?
Helrenorvering av växelådan pga sprucken synkring.
*Övrigt till storyn?
Lådgurun tyckte det vore passande att bygga om till dogbox men jag avböjde vilket jag idag ångrar, får bli nästa gång lådan är ur.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Batteriladdare; funkar en ctek mxs 5.0 att ladda både huvudbatteriet och samtidigt start-stop batteriet? Eller behöver man skaffa den separata start-stop laddaren?
Projekt s90 närmar sig att realiseras, gjorde en större service i veckan hos Bilia och allt gick toppen. Ska in på byte/lagning av bakdörr i mellandagarna, sen är den tipptopp igen
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Batteriladdare; funkar en ctek mxs 5.0 att ladda både huvudbatteriet och samtidigt start-stop batteriet? Eller behöver man skaffa den separata start-stop laddaren?
Projekt s90 närmar sig att realiseras, gjorde en större service i veckan hos Bilia och allt gick toppen. Ska in på byte/lagning av bakdörr i mellandagarna, sen är den tipptopp igen
Tror den laddar båda samtidigt
 

JeppeH

Omega
I mars får vi hem en EQA 300 4 matic. Lite trängre än vi är vana vid men 2 vuxna och 2 barn + några väskor ska den nog duga till. Behåller E-klassen (200 Död -16) som andrabil och skotersläpsdragare.
 

Bilagor

  • 50501980-B641-4DA6-9E24-C8A839E8E616.jpeg
    50501980-B641-4DA6-9E24-C8A839E8E616.jpeg
    725.1 KB · Visningar: 19

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Jag har aldrig haft ett större sug efter en dodge ram än vad jag har nu. Det har alltid gått i vågor, men i vår blir det nog verklighet. Då åker M3an och in kommer en ram! Den är alldeles för stor för garaget så den får sova ute.

Om jag har tappat det helt så får ni skrika till nu.
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
Ca 25000:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
Volvo V70 2,4T - 2000 - ~15000
*Vilket år skedde detta?
2008
*Vad var felet eller felen?
Snett topplock som visade sig vara spricka i blocket.
*Övrigt till storyn?
Jag köpte bilen begagnad av en kille som verkade ha bra koll. Han hade t.o.m. en billyft i garaget men en annan fattade inte vad jag skulle kolla efter. Bilden började dra kylarvätska ganska snart och lämnades in. Verkstaden konstaterade snett topplock och lämnade iväg för att få toppen planad. Allt monterades ihop men problemen försvann inte. Hela blocket visade sig läcka efter fullständig service av toppen.
Jag minns att vi köpte den för 80k, servade för ca 25k och sålde kanske tre månader efter köp till en riktig bilnasare för 39…
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
4ABE9974-B5D1-434B-90EE-406FC84FB54B.jpeg


Den har väl aldrig varit skitigare än precis just nu och lite blekt är det att jag inte ens orkat trycka dit fälgsidorna.

Men tills jag blir med 993/996 så är den i alla fall familjens självklara granfraktare.
Berätta mer ang 993 o 996.
Är själv modeller jag siktat in mig på.
Är ju rätt stor prisskillnad. 997 lockar mig inte.

993 är ju snyggast helt klart. Ska det vara 996 är det turbo eller 4s till utseende men då jag inte gillar turbo är det 4s förmodligen.
 

ankaret

Cartier
2-Faktor
Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.

*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14500:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
Suzuki Grand Vitara 2,4 - 2012- 10500 mil
*Vilket år skedde detta?
2021
*Vad var felet eller felen?
Rasad koppling och svänghjul
*Övrigt till storyn?
I priset ingår även en packbox och urtrampningslager. :)

gv.jpeg
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Berätta mer ang 993 o 996.
Är själv modeller jag siktat in mig på.
Är ju rätt stor prisskillnad. 997 lockar mig inte.

993 är ju snyggast helt klart. Ska det vara 996 är det turbo eller 4s till utseende men då jag inte gillar turbo är det 4s förmodligen.

Äh… Inget att berätta.

Var rimligt nära en 993 för något år sen (och 996 ytterligare ett gäng år innan det), men hittade ingen spec som lirade (Speedgelb/manuell) och sen gick spontaniteten över.
Nu har jag ju istället gjort livsval som inte öppnar för några Porsche-utsvävningar i omedelbar närtid.

Det var mest en kommentar kring att det varit än roligare att hiva upp granen på taket av en tysk sportbil. Alltid retar det nån, o.s.v…

Men jag har nog annars ändå släppt 993. Tänker som du att 996 4S är bästa vägen att gå.
Betydligt mer kompetent bil till mindre pengar. Riktigt snygg också - i mina ögon mer så än Turbon.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Äh… Inget att berätta.

Var rimligt nära en 993 för något år sen (och 996 ytterligare ett gäng år innan det), men hittade ingen spec som lirade (Speedgelb/manuell) och sen gick spontaniteten över.
Nu har jag ju istället gjort livsval som inte öppnar för några Porsche-utsvävningar i omedelbar närtid.

Det var mest en kommentar kring att det varit än roligare att hiva upp granen på taket av en tysk sportbil. Alltid retar det nån, o.s.v…

Men jag har nog annars ändå släppt 993. Tänker som du att 996 4S är bästa vägen att gå.
Betydligt mer kompetent bil till mindre pengar. Riktigt snygg också - i mina ögon mer så än Turbon.
Ja 993 kostar ju en slant,då börjar det bli lite kinkigt hur mycket man kan använda den, en 4S kan man ju egentligen använda hela året om man vill.
Sen kanske 996 har en del att önska kring kvalitet, men de senare är väl lite bättre iaf

en 997 GTS skulle jag iof kunna tänka mig också om man måste offra mig.. men pengarna springer verkligen iväg där
 

Marli

Cartier
5k för en vattenpump, svettigt
Svar på min post ovanför? Ja absolut och det är bara pumpen, tillkommer termostat etc. Totalt med jobb på verkstad 12-15000:- varför jag gjorde det själv. Jäkligt pilligt och slabbigt men inte omöjligt.

BMW N55 motor, elektrisk pump med varvtalsstyrning för att optimera motorns driftstemp efter belastning OCH med ovanan att ganska genomgående paja vid 8-9000 mil.

Vet att det är fler med samma motorfamilj här inne, håll koll på elektriska kylarfläkten - börjar den gå när ni stänger av bilen och miltal som ovan är pumpen med stor sannolikhet på väg att gå. När den går så tvärnyper den och då blir det stopp med engine overheated ganska omedelbums = byt direkt vid misstanke annars blir ni stående.
 

Edin

Panerai
lite dum kommentar av mig sportbilsentusiasten och Marli . Ber om ursäkt och önskar er God jul i stället.

Har inte N55 eller N54 men N53 och som jag fattat det är det samma där. Dock har jag ingen koll på om min vare sig är bytt eller dålig..
 

Marli

Cartier
lite dum kommentar av mig sportbilsentusiasten och Marli . Ber om ursäkt och önskar er God jul i stället.

Har inte N55 eller N54 men N53 och som jag fattat det är det samma där. Dock har jag ingen koll på om min vare sig är bytt eller dålig..
Tror N5x är samma ja. Tur att det inte är en marin del, då hade den kostat faktor 5…. Drömmer fortfarande mardrömmar om min tid som Volvo Penta ägare 😡
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Apropå den poll jag såg angående dyraste service. Satt länge och funderade och kunde inte komma på någon över 5k. Och då bara service/slitdelar. Jag har iofs krockat med en älg men det blev en försäkringsfråga och kanske inte räknas.
Sportar världen tråkigaste bil Toyota Auris från 2015, vilket är min fjärde Toyota eller Lexus. Inte haft ett enda fel på någon av dom. Inte heller på den Mazda 323 jag hade som yngre eller den Miata jag har som liiite roligare som sommarbil. Jag räknar dock inte in andra entusiastbilar där den absolut värsta,men samtidigt mest lärorika, var en Vauxhall Viva från -75. Bytte både motor och växellåda pga obefintlig koppling innan jag kom på att det var pedalstället som vek ner sig över tid. När den väl gick var det nog den sämsta bil jag kört. Bultarna blandat mellan tum och mm. En mardröm men inte kostsam. Skriver detta för att jag åkt på influensan, är sängliggande, och kan inte komma på något roligare. Bifogar en bild på eländet och den finns såklart inte kvar…
FD763E74-0A29-4FBA-82DE-F575DE142594.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp