• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blir man lyckligare som flippare?

Angeli

Rolex
2-Faktor
Jag har aldrig flippat någon klocka men kan nog tänka mig att det är kul att testa på olika modeller. Tyvärr är det inte så lätt att flippa om man inte sitter med någon eftertraktad modell eller märke.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Min samling är lite som en tombola - det finns en massa som kommer och går, och då och då är det någon som "fastnar". Sen kan de fastna en kortare eller längre stund. Jag har köpt klockor för att testa och sälja vidare. Jag har köpt klockor för att behålla, men som inte klickat. Jag har köpt klockor för att flippa, men som jag gillat för mycket och behållit.
Mitt problem är att jag vill äga de klockor jag gillar. Jag har svårt att bara acceptera att de finns. Ännu värre är det när jag redan äger dem, men inser att jag inte använder dem.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Svår fråga.
Mycket av det ligger nog i en viss rastlöshet.
I allafall efter några år när man testat det mesta man är intresserad av.
Tror min flippar-tid är över och har nu en inställning att bara handla/byta till mig sånt som troligtvis kommer få stanna.
Lik förbannat så söker man säljsidor flera gånger om dan. :bag:
/j
 

Oew

Rolex
Det verkar som att många flippares mål är att hitta "den perfekta klockan" dvs keepern. Om jag skulle börja flippa hade det mer handlat om att beta av en lista på klockor jag vill prova. Jag kanske borde byta min panna mot en annan panna som jag vet att jag tycker om mer, behålla rollen och sedan spara ihop till en "flipparbudget" som jag kan använda för att sakta men säkert beta av listan jag har och flippa rent allmänt. Det känns som att jag får det bästa av två världar då. Tack för all input! :)
Ungefär så tänker jag också, målet är att ha typ 5 platser som är säkra i klocklådan, med klassiker som man aldrig kommer tröttna på, sedan har man en plats över där man kan testa lite nytt.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ni som flippar mycket - gör ni likadant med andra saker? Jag tänker bilar, motorcyklar, kameror, båtar, mobiltelefoner eller vad det kan tänkas vara...

Eller är det kopplat till just klockor?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag är ingen flippare och jag skulle få en lätt ångest av att köpa en klocka - behålla den i två veckor - och sälja den.
I princip kan man ju lika gärna köra öppet köp hos nån butik som tillämpar en sån policy och gå tillbaka med den efter en vecka.
Jag vill äga mina klockor "på riktigt". ^^ Andrahandsvärde är något jag aldrig tänker på (inte för att jag äger några verkligt dyra klockor), jag köper klockor för att jag vill ha dem i många många år.

Men visst har jag nån klocka som jag inte är helt nöjd med som jag kan tänka mig att flippa :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Och så har vi dem som flippar endast för att få göra en paketöppning när den nya landar. Släng gärna in en rad om hantverket och Keeper också ;)
 

Ruben

Rolex
Använder inte mer än två klockor åt gången så känns fel att ha pengar uppbundna som bara ligger. Kul att testa nytt och se vad man fastnar för.
Av alla klockor jag köpt och flippat så finns det bara tre stycken jag verkligen fastnat för. Två av dem kommer det säkerligen bli igen sen när man testat det man vill testa. :)

Vilka har du fastnat för då? :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kul att prova olika modeller men dyrt att behålla dem alla...

Sen så har jag en sub 1680 som hängt med ett tag som bildar en bas, resten kan man rulla runt på
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När jag köper en klocka så gör jag alltid det för att behålla den. Jag har någon inställning i huvudet om att jag vill behålla alla klockor jag köper så att det på sikt ska bilda en fin samling. För tänk vad kul det blir om 60 år då jag kan titta på klockan jag köpte när jag var ung och tänka "Den här rackarn är min, ingen annans. Har länge varit och kommer alltid att vara".

Eller är det bara bortkastat att tänka så? Saknar ingen klocka jag har sålt, och om jag skulle ångra att jag sålt en klocka så kan man i de flesta fallen köpa tillbaka den. Helst skulle jag på lång sikt bygga upp en samling och behålla alla klockor jag köper, men om jag istället går och blir en sk flippare så kan jag äga alla dessa klockor som finns på min lista i telefonen utan problem fast vid olika tidpunkter. Det känns även som att man kommer vidare med intresset om man får äga många olika klockor. Dessutom behöver man inte heller oroa sig så mycket över att samlingen blir för dyr eftersom man inte behöver ha flera klockor samtidigt. Då kan man istället ha en beater och klockan man har just då.

Hur tänker ni? Är det ovärt att drömma om riktigt fina klockor som man en dag vill äga när man kan äga dem imorgon genom att flippa?

Jag tycker du beskriver det hela bra, men lite ambivalent. Samlare eller flippare? "Oroa sig över att samlingen blir för dyr eftersom man inte behöver ha flera samtidigt?!? Då är det ju ingen samling? Med det sagt, en flippare har ägt massa olika klockor men äger ingen samling. En samlare kan ha både dyrare och billigare klockor, det är samlingen i sig som är charmen. Personligen är jag lite av båda världarna även om jag inte är någon stor flippare (eller samlare). Jag vill gärna ha en liten samling roliga och speciella klockor samtidigt som det jag bär är något jag tycker om att just "bära". Där kan det ju alltid bli en konflikt i plånboken, dyrare och ny att bära eller den där speciella klockan till samlingen? Mitt eget klockintresse har bara delvis att göra med vad jag äger, lite som med mitt motorintresse. Jag har ju både bil och mc men samlar inte på någon av dom, äger inte drömmen i någon kategori men är fortfarande intresserad och håller mig uppdaterad. Vad du än väljer, slappna av och njut och kom ihåg att man får ändra sig ;)
 
Topp