• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bezel insert Seiko skx

Idag damp det ner ett brev på posten! :rolleyes:

image.jpeg


Colin edge bezel från Yobokies samt ett insert från bukten. Inte helt nöjd med färgmatchningen, trodde den skulle vara mer i linje med det orangea på tavlan men överlag är jag nöjd!

En fråga till er med samma bezel från Yokobies. Är det mycket glapp i er? Menar inte i klicket nu utan överlag. Både axiellt glapp samt på höjden eller är det jag som har missat något?

/J

EDIT: Efter att ha läst lite på WUS så rekommenderades det att man bytte till Seikos egna o-ring (kallad det så i klocksammanhang?) som är mycket grövre jämfört med den som följde med bezeln. Nu är den snortajt, svår att snurra tajt. Har jag gjort ännu mer fel nu?

Jag trot o-ringen till bezeln hoppar ur sitt spår och ligger klämt o lite utsmetad under bezeln. Pilla loss försiktigt o kolla.
 

Tobiasnilbrink

Omega
2-Faktor
Efter lite tittande på 10watches hemsida blev jag sugen att testa på att göra en lättare modd på min Skx.
Smärrfritt det ser ut! Detta ska jag labborera med!
Beställde ett insert jag gillade och satte igång.

Så här gjorde jag, det funkade för mig. Får väl tillägga att om någon gör som jag gjorde är det på egen risk ;)

Original objekt:

image.jpg


"Verktyg" o dyl

image.jpg


Börja med att ta bort bezeln, jag använde först den skarpa kniven för att bända bort bezeln. Satte kniven runt kl 7 (har för mig jag läst någonstans att man skall göra så) och sedan den med bredare blad för att "poppa" av bezeln.

När bezeln är borta fr klockan tog jag en brytbladskniv för att ta bort insertet (som är limmat)


image.jpg

image.jpg


Klart!

image.jpg


Ev rengöra, ta bort gamla limrester (sambons nagellack remover funkade ganska bra :) )

Sen på med bezeln på klockan igen.

Limma insertet och tryck dit så det sitter där det ska.

image.jpg

image.jpg


Klart!

Byter till superoyster och bjussar på några bilder. BOOM! Vad tycks? Bu eller bä?

image.jpg

image.jpg


OBS allt skriver på lur, hoppas på inte alltför många stavfel osv.
 
D

Deleted member 19984

Guest
Vad för lim använder man När man limmar fast nytt insert? Vill kunna ta bort det senare utan strul

Vad du än väljer så ta inte för mycket av ett för lättflytande superlim om du gör som jag och skippar att plocka av bezeln av lathet. Limmade inte bara fast mitt nya insert där det skulle sitta, utan också i glaset och bezeln i boetten. Fick ge min stackars klocka ett acetonbad i ett dygn innan jag med våld kunde få rätt på det...
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Ni som blekt insert, plockar ni av allt innan det doppas eller kan man som latmask bara doppa hela skit...alltså glas, bezel och insert sidan ner i någon mm klorin?
 
Topp