• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

St Maxime

KS Explorers Club
Hej,

Hyfsat nu med DJ på nästan lika nya med DJ, så risken stor att frågan hamnar i fel länk eller dylikt.

Jag köpte nyligen en klocka som jag funderar på att byta urtavla till och såg först nu att klockan sålts med följande information:

Rolex, Oyster Perpetual, Datejust, Chronometer, Ref nr. 16013, Boett. 16000, herrur, 36 mm
(Serie nr. Utelämnar jag här och samma sak med Cal och Verk nr)

Nu till mina frågor:
1. Vad syftar det olika numren till?
2. Vilken modell har jag egentligen köpt?
3. Om modifierad, hur påverkar en sån sak värdet generellt?
4. Vilken beteckning ska nästa urtavla ha för att passa?

Tack på förhand!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Hej,

Hyfsat nu med DJ på nästan lika nya med DJ, så risken stor att frågan hamnar i fel länk eller dylikt.

Jag köpte nyligen en klocka som jag funderar på att byta urtavla till och såg först nu att klockan sålts med följande information:

Rolex, Oyster Perpetual, Datejust, Chronometer, Ref nr. 16013, Boett. 16000, herrur, 36 mm
(Serie nr. Utelämnar jag här och samma sak med Cal och Verk nr)

Nu till mina frågor:
1. Vad syftar det olika numren till?
2. Vilken modell har jag egentligen köpt?
3. Om modifierad, hur påverkar en sån sak värdet generellt?
4. Vilken beteckning ska nästa urtavla ha för att passa?

Tack på förhand!
Du har köpt en Rolex datejust 16013 (modellref). Siffrorna i sig står för diverse saker, tex står 3an för att klockan är i två ton.
Vad boett. 16000 menas vet jag faktiskt inte?
Bästa du kan göra är att maila ad (eller gräva längre bak i denna tråden) efter katalogutdrag på vilka tavlor som passar din klocka.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej,

Hyfsat nu med DJ på nästan lika nya med DJ, så risken stor att frågan hamnar i fel länk eller dylikt.

Jag köpte nyligen en klocka som jag funderar på att byta urtavla till och såg först nu att klockan sålts med följande information:

Rolex, Oyster Perpetual, Datejust, Chronometer, Ref nr. 16013, Boett. 16000, herrur, 36 mm
(Serie nr. Utelämnar jag här och samma sak med Cal och Verk nr)

Nu till mina frågor:
1. Vad syftar det olika numren till?
2. Vilken modell har jag egentligen köpt?
3. Om modifierad, hur påverkar en sån sak värdet generellt?
4. Vilken beteckning ska nästa urtavla ha för att passa?

Tack på förhand!
Du kan ha alla tavlor till fem siffriga referenserna (16xxx). Tycker att du skulle kunna ställa frågan till Kaplans ang betydelsen med boettnumret och referensnumret.
 

St Maxime

KS Explorers Club
Tackar.

(Tydligen är jag dyslektiker också. Skulle givetvis stå : "hyfsat ny med DJ och nästan lika ny på klocksnack" (provar att läsa igenom framtida inlägg).

Ngn annan som vet vad som menas med boett 16000 i detta fall? Hittar ett par liknande annonser men utan förklaring.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tackar.

(Tydligen är jag dyslektiker också. Skulle givetvis stå : "hyfsat ny med DJ och nästan lika ny på klocksnack" (provar att läsa igenom framtida inlägg).

Ngn annan som vet vad som menas med boett 16000 i detta fall? Hittar ett par liknande annonser men utan förklaring.
De första 2/3 eller 4 siffrorna anger vilken modell det är tal om (sub, dj etc). Det är svårt att redogöra för alla modellers ref-nr, men de vanligaste modellerna känner du igen efter ett tag. Enklast blir det om du räknar bakifrån dock, se nedan:

Näst sista siffra anger materialet i bezeln (0 är tex polerat och 3 är fluted).

Den sista siffran anger boettens material där 0 är stål och 3 är G/S. 6 är platina.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Spekulerar verkligen bara nu. Men Båda boetterna är ju i stål, och flera modeller av rolex delar ju delar och kan ha "fel" ref. Många baklock är ju tex stämplade med "fel" ref i?

Behövs expert i ämnet!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tackar.

(Tydligen är jag dyslektiker också. Skulle givetvis stå : "hyfsat ny med DJ och nästan lika ny på klocksnack" (provar att läsa igenom framtida inlägg).

Ngn annan som vet vad som menas med boett 16000 i detta fall? Hittar ett par liknande annonser men utan förklaring.
16000 är referensnumret som står i bakboetten. Det är samma bakboett till alla samtida Datejusts; 16000, 16013, 16014, 16030. Bakboettens nummer stämmer alltså bara för den modell, som även har referens 16000. Tidigare hade bakboetten samma nummer som modellen, men eftersom bakboetten är identisk, kan man t ex se en Rolex 1600 med bakboett 1603 och tvärt om. Numera har bakboetterna helt egna nummerserier, tror det är 2160 till Datejust 36mm.

16013 indikerar, som redan har nämnts att klockan är tvåton, med 18k krona och räfflad glasring.

Mvh A
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
16000 är referensnumret som står i bakboetten. Det är samma bakboett till alla samtida Datejusts; 16000, 16013, 16014, 16030. Bakboettens nummer stämmer alltså bara för den modell, som även har referens 16000. Tidigare hade bakboetten samma nummer som modellen, men eftersom bakboetten är identisk, kan man t ex se en Rolex 1600 med bakboett 1603 och tvärt om. Numera har bakboetterna helt egna nummerserier, tror det är 2160 till Datejust 36mm.

16013 indikerar, som redan har nämnts att klockan är tvåton, med 18k krona och räfflad glasring.

Mvh A
Aha, tolkade det som att boetten var märkt 16000 mellan bandhornen. Men är det bara locket så är det ju som det ska. Kaplans brukar ju inte ens vilja värdera klockor som man har bytt ringen på och därmed ändrat referensen.
 

Krabbeluring

Cartier
347-RolexDatejust1603-landscape.jpg


Galet vacker Rolex! För en komplett Rolexnovis; är den med svart urtavla mycket ovanlig? Känns som om mycket som säljs iaf här på forumet har vit eller eventuellt marinblå tavla.
 

Zsolle

Omega
Ganska så ovanlig. Har sett några svarta s k servicetavlor.
Ganska så ovanlig. Har sett några svarta s k servicetavlor.
IMG_6524.JPG

Min 1603 fr 1971 säger hej! (med originaltavla)
Ganska ovanliga, men de finns att få tag på. Har fått en härlig mörkgrå nyans efter alla dessa år, så hittar man en som är kolsvart är det troligtvis servicetavla på den...
En underbar "vardagsbeater" om man får utrycka sig så, med ett ngt udda läder på slipper man rolexskrytfaktorn, jämfört m ett originaljubilee t.ex. (Som förvisso är en fantastisk länk men datejusten på jubilee blir kanske inte lika mångsidig då, o på lädret försvinner samtidigt gubbstämpeln!)
 
Det här med gubbar och DJ känns lika verklighetsförankrat som gubbar och hatt. De som bär hatt idag är hipsters inte gubbar och de enda tongivande gubbarna med DJ är väll GW och Guillou. Så låt oss en gång för alla begrava gubbstämpeln på DJ. PLEASE :banghead:
Möjligen, möjligen med en liten brasklapp att TT och helguld kan var lite gubbigt ;)
 
Topp