• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
När det drar ihop sig till service av era datejust, lämnar ni till AD då eller använder ni er av den lokala urmakaren? Kör ni full service eller service Light?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Nittio- vis-a-vi sjuttiotal:

image.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Snarare humor med distans och allvar till nörderiet. :confused: Kanske också en steg mot en allt mer kreativ fotografering av klockor. Kanske är denna bild början till en fotograferingshysteri här på KS, långt utöver wristshoots?
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Vi hanterar våra klockor lite som om de vore våra barn. Hur skulle ditt kort se ut på din DJ om du skulle personifiera den? Det är ganska vanligt att döda ting blir mänskliga inom barnlitteraturen och barnfilmer. :rolleyes:
 

Leksaksmannen

Breitling
Tidigare har jag varit helt ointresserad av Rolex men tack vare dessa modeller börjar jag allt mer uppskatta märket (är just nu kär i en DD). Kul att upptäcka nya saker och se hur ens smak förändras. Renheten och stilen på en snygg DD gör att den i mina ögon är den mest estetiskt tilltalande just nu.
Det är bara till att börja spara... :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tidigare har jag varit helt ointresserad av Rolex men tack vare dessa modeller börjar jag allt mer uppskatta märket (är just nu kär i en DD). Kul att upptäcka nya saker och se hur ens smak förändras. Renheten och stilen på en snygg DD gör att den i mina ögon är den mest estetiskt tilltalande just nu.
Det är bara till att börja spara... :)
DD har väl en egen tråd ?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
:happyhappy::happyhappy:Hej hej
Ganska ny här, så tänkte kasta mig in med mitt första inlägg.
Då jag skall börja plugga i dagarna tänkte jag som liten "börjaplugga-studiemotivation-presenttillmigsjälv" köpa en klocka.
Efter massa letande och läsande i trådar osv har jag nog kommit fram till att det är en Datejust guld/stål med "räfflad"(?)ring som jag är mest sugen på.

Så lite frågor till proffsen, jag känner att det här med lume är himla bra. Har alla tavlor det? Är det de med stavindex bara?
Oysterlänk eller jubilee? - fördelar och nackdelar?
PS eftersom jag faktiskt skall börja plugga är det en beggad jag är ute efter. Tror jag :-D

Hej! Lume finns på många tavlor, men oftast så är den så svag efter 30 år +. Du kan se den som små pluppar vid tavlans utkant.
Båda länkarna är schyssta och det är kul att kunna variera klockan. Jubilee är mer kvinnligt tycker jag.

@Airman
Vet inte om det finns någon service light. Plockar man isär klockan så är det nog lika bra att göra en riktig service. Det finns AD och vissa billigare alternativ, men det är inte alla urmakare som kan skruva med klockorna och jag är osäker om alla urmakare har rätten att beställa delar.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej! Lume finns på många tavlor, men oftast så är den så svag efter 30 år +. Du kan se den som små pluppar vid tavlans utkant.
Båda länkarna är schyssta och det är kul att kunna variera klockan. Jubilee är mer kvinnligt tycker jag.

@Airman
Vet inte om det finns någon service light. Plockar man isär klockan så är det nog lika bra att göra en riktig service. Det finns AD och vissa billigare alternativ, men det är inte alla urmakare som kan skruva med klockorna och jag är osäker om alla urmakare har rätten att beställa delar.
Det får bli AD för mig. Håller med, öppnar de uret och plockar isär, så är det väl lika bra att köra racet...
 

Falken

Panerai
Hittade denna för någon dag sen på instagram. Någon som vet vilken modell/ref det kan vara? Antar att det är en nyare...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    181.8 KB · Visningar: 112

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tyckte den såg relativt stor ut? Men kanske bara bilden...

De fetare luggarna gör att den ger mer närvaro på handleden, än de äldre typ 160x. Jag har en fyrsiffrig och en sexsiffrig och det är stor skillnad trots att båda mäter 36 mm.

Kolla bara här. Bilden är tagen på längre avstånd så att den inte ska luras:
image.jpg


Stämmer att det är en 116234, med 63600.

Edit: kan vara 63200
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
De fetare luggarna gör att den ger mer närvaro på handleden, än de äldre typ 160x. Jag har en fyrsiffrig och en sexsiffrig och det är stor skillnad trots att båda mäter 36 mm.

Kolla bara här. Bilden är tagen på längre avstånd så att den inte ska luras:
image.jpg


Stämmer att det är en 116234, med 63600.

Edit: kan vara 63200
Älskar diamanterna som vanligt !!
 
Topp