• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dela med er av era nybörjarmisstag!

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Det vore kul att höra lite storys om vilka nybörjarmisstag ni har gjort!

Jag har ett gäng på lager. Kan börja tråden med att berätta om då jag var helt färsk på klockor. Grönaste grön. Jag hade fattat tycke för en bild på en Rolex Datejust och gav mig i kast att kolla prisläget på en vintage. På något vänster hittade jag till chrono24 och skrev in "Rolex Datejust" samt tickade i boxarna för 1981 och äldre.

När jag läste produktbeskrivningarna märkte jag något som förbryllade mig. Trots att klockorna var angivna som "mint condition" var det förvånansvärt många DJs som hade problem med datumvisningen. Jag klickade vidare klocka för klocka och ta mig fan hade nästan varenda DJ samma problematik.

Värdelöst tänkte jag. Jag kan ju inte köpa mig ett trasigt ur för dyra penningar. Det är ju tidernas idiotinvest.

Jag blev rejält avtänd på Rolex. Så ofattbart att de kunde ha så pass gott rykte trots att de flesta äldre datejusts har problem med just datumet.

Någon vecka gick och jag började läsa på lite mer om klockor. Hittade till hodinkee och en artikel med titeln "Great Watch Complications yada yada".

Jag stirrade på rubriken säkert 15 sekunder. Sedan trillade polletten ner. När man pratar komplikationer inom klocksvängen åsyftas alltså klockans funktioner snarare än vad som är trasigt... :wideyed:

Tummen upp till Chrono24 som sedan en tid tillbaks noobanpassat sidan så att det inte längre står "Complications". Man har ersatt med det mycket snällare begreppet "Functions".

Vilka skämskuddar sitter ni andra på?
 

Joseph

Cartier
När jag som 16-åring sket i att polisanmäla när min klocka "försvann". Hade ju ingen aning om vad boettnummer, bezel, boett och allt det var för något och varför polisen ville ha information om sådana hittepå-ord. Som tur var det ingen allt för dyr klocka, självrisken var nog nästan lika dyr som klockan.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Min SKX var min första "riktiga" klocka. Den var också min första med skruvad krona.
Glad över min nya fina klocka skulle jag ställa in tiden. Gick för h-e inte att dra ut kronan. WTF?
In med det tunga artilleriet - med en tång och lite våld borde det väl funka? Nähä! Lirkade ett tag med tången innan jag kom till insikt.:oops:
Fortfarande ser man skadan av tången.:rolleyes:
dsc_0667-jpg.56477
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Min SKX var min första "riktiga" klocka. Den var också min första med skruvad krona.
Glad över min nya fina klocka skulle jag ställa in tiden.
Gick för h-e inte att dra ut kronan. WTF? In med det tunga artilleriet - med en tång och lite våld borde det väl funka? Nähä! Lirkade ett tag med tången innan jag kom till insikt.:oops: Fortfarande ser man skadan av tången.:rolleyes:
dsc_0667-jpg.56477
Den klockan måste bli en keeper! Underbart med tångmärket på första klockan :)
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Köpte en klocka från en liten liten tillverkare för många år sedan. Fanns inte många bilder att bildgoogla på och tillverkarens var så där. Hur som så köpte jag klockan i tron om att boetter var borstad, satinerad enligt tillverkaren vilket tydligen var likvärdigt med blästrad :banghead:
Lärdom: är du osäker över något ställ frågan till tillverkaren eller AD, chansa inte.
 

Skalman76

Omega
Min SKX var min första "riktiga" klocka. Den var också min första med skruvad krona.
Glad över min nya fina klocka skulle jag ställa in tiden. Gick för h-e inte att dra ut kronan. WTF?
In med det tunga artilleriet - med en tång och lite våld borde det väl funka? Nähä! Lirkade ett tag med tången innan jag kom till insikt.:oops:
Fortfarande ser man skadan av tången.:rolleyes:
dsc_0667-jpg.56477
Gjorde exakt samma misstag med min SKX007!! Märket syns tydligt...
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Tog väl en stund innan jag fattade att datumet inte alltid slår om snabbt kl 00.00 på vissa mekaniska klockor. Annars är det nog som de flesta här, flippat schyssta klockor för ett antal år sen och inser idag att de är värda en hyfsad slant. Värst är nog en Rolex DD med blå tavla som jag köpte för 32 och idag inte går att få tag i under 50...
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Använde min Aqualand(på länk dessutom) som Owg under en sommar på 90-talet.
Köpte en ny Fortis GMT och kom på cirka 6 månader senare att jag saknade den min Citizen...
Vet fortfarande i dag inte vart den tog vägen...
 

Zingo

Rolex
På en backpacker resa köpte jag min första mekanisk dykare och hade inte koll på skruvkrona. Efter en lååång nattflight hade jag en dag i London innan kvällsflighten skulle ta mig hem. Sugen på att använda klockan men visste inte hur jag skulle göra så det var bara att traska in till en Rolex AD och fråga. Det hade inte blivit mycket sömn på nattflighten så jag var rätt sliten, ovårdad och halvtaskigt klädd. Damen i butiken gav mig en synnerligen nedlåtande blick och ifrågasatte att de borde ha instruerat detta när klockan köptes, OM den var köpt hos en AD (vilken den var, hade ju bara glömt bort hur man gjorde). Efter mycket om och men så fick jag en lektion och jag kan förstå så här i efterhand att hon var skeptisk och trodde att den var stulen. :sorry:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hodinkee har skrivit en artikel på detta område:
https://www.hodinkee.com/articles/twelve-mistakes-new-watch-guys-make-how-to-avoid-them

Själv har jag gått på många missar. En enkel som säkert de flesta går på är att man tar sin budget och ser till den bästa modellen eller referensen som pengarna räcker till oavsett skick. Det kan bli dyrt och tråkigt när man fördjupar sitt intresse. Grundtipset är istället att tänka tvärt om och istället köpa så bra skick som budgeten tillåter. Det skänker en mer glädje och är oftast också klart bättre ur ekonomisk synvinkel. :)
 

Tapiren

Cartier
Att slita och dra i SKX kronan är ju en klassiker innan man fattar att den är skruvad.

Jag fick hem en Seiko SKX009 för några veckor sedan och även om klockan tickade på när jag slet upp den ur kartongen så ville jag ju känna hur den kändes att dra upp, men det gick inte att hitta just det läget på kronan, hur jag än vände och vred... vilken jävla skit! Min fru tittade misstänksamt på mig, är något fel? Det var det ju, men jag ville inte/orkade inte erkänna att jag köpt en trasig klocka så jag höll låg profil.

Morgonen efter tickade klockan fortfarande på så snällt, men jag slog mig ned i kontorsstolen och sökte lite på nätet och se där, den har inget manuellt uppdrag! Där och då kände jag mig verkligen som den amatör jag är:)

Tack och lov ingen skada skedd, jämfört med misstagen här ovan...
 

1965ek

Patek
2-Faktor
För några år sedan budade jag hem en Favre-Leuba. Något förvånad när den kom och var en damklocka:)
Tog fram den nu och den tickar på fint trots att jag inte rört den på många många år.
IMG_0123.JPG
IMG_0120.JPG
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag sällar mig till dem som förtvivlat försökte dra upp klockan och kronan rubbade sig inte en millimeter (Rolex Datejust)
Året var 1994, och som tur var höll jag huvudet kallt och gick strax tillbaks till butiken (Nymans ur i Västerås)
Säljaren (Torbjörn) medgav att det borde han ha visat :)
 

Makkanxd

Rolex
Det vore kul att höra lite storys om vilka nybörjarmisstag ni har gjort!

Jag har ett gäng på lager. Kan börja tråden med att berätta om då jag var helt färsk på klockor. Grönaste grön. Jag hade fattat tycke för en bild på en Rolex Datejust och gav mig i kast att kolla prisläget på en vintage. På något vänster hittade jag till chrono24 och skrev in "Rolex Datejust" samt tickade i boxarna för 1981 och äldre.

När jag läste produktbeskrivningarna märkte jag något som förbryllade mig. Trots att klockorna var angivna som "mint condition" var det förvånansvärt många DJs som hade problem med datumvisningen. Jag klickade vidare klocka för klocka och ta mig fan hade nästan varenda DJ samma problematik.

Värdelöst tänkte jag. Jag kan ju inte köpa mig ett trasigt ur för dyra penningar. Det är ju tidernas idiotinvest.

Jag blev rejält avtänd på Rolex. Så ofattbart att de kunde ha så pass gott rykte trots att de flesta äldre datejusts har problem med just datumet.

Någon vecka gick och jag började läsa på lite mer om klockor. Hittade till hodinkee och en artikel med titeln "Great Watch Complications yada yada".

Jag stirrade på rubriken säkert 15 sekunder. Sedan trillade polletten ner. När man pratar komplikationer inom klocksvängen åsyftas alltså klockans funktioner snarare än vad som är trasigt... :wideyed:

Tummen upp till Chrono24 som sedan en tid tillbaks noobanpassat sidan så att det inte längre står "Complications". Man har ersatt med det mycket snällare begreppet "Functions".

Vilka skämskuddar sitter ni andra på?
Precis samma som dig.. 'vafan fel på denna också?!' :bag:
 
Topp