Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dela med er av era nybörjarmisstag!

Diskussion i 'Diskussion' startad av klocknooben, 28 augusti 2016.

1. klocknooben
    Trådstartare

klocknooben Borgare

Det vore kul att höra lite storys om vilka nybörjarmisstag ni har gjort!

Jag har ett gäng på lager. Kan börja tråden med att berätta om då jag var helt färsk på klockor. Grönaste grön. Jag hade fattat tycke för en bild på en Rolex Datejust och gav mig i kast att kolla prisläget på en vintage. På något vänster hittade jag till chrono24 och skrev in "Rolex Datejust" samt tickade i boxarna för 1981 och äldre.

När jag läste produktbeskrivningarna märkte jag något som förbryllade mig. Trots att klockorna var angivna som "mint condition" var det förvånansvärt många DJs som hade problem med datumvisningen. Jag klickade vidare klocka för klocka och ta mig fan hade nästan varenda DJ samma problematik.

Värdelöst tänkte jag. Jag kan ju inte köpa mig ett trasigt ur för dyra penningar. Det är ju tidernas idiotinvest.

Jag blev rejält avtänd på Rolex. Så ofattbart att de kunde ha så pass gott rykte trots att de flesta äldre datejusts har problem med just datumet.

Någon vecka gick och jag började läsa på lite mer om klockor. Hittade till hodinkee och en artikel med titeln "Great Watch Complications yada yada".

Jag stirrade på rubriken säkert 15 sekunder. Sedan trillade polletten ner. När man pratar komplikationer inom klocksvängen åsyftas alltså klockans funktioner snarare än vad som är trasigt... :wideyed:

Tummen upp till Chrono24 som sedan en tid tillbaks noobanpassat sidan så att det inte längre står "Complications". Man har ersatt med det mycket snällare begreppet "Functions".

Vilka skämskuddar sitter ni andra på?

Buzz Aldrin, Bojke, Olaola och 69 andra gillar detta.
  2. Joseph

Joseph Stadsbo

Från:
    Stockholm, Sweden
    När jag som 16-åring sket i att polisanmäla när min klocka "försvann". Hade ju ingen aning om vad boettnummer, bezel, boett och allt det var för något och varför polisen ville ha information om sådana hittepå-ord. Som tur var det ingen allt för dyr klocka, självrisken var nog nästan lika dyr som klockan.

klocknooben gillar detta.
  3. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Aldrig gjort ett misstag i hela mitt liv.

don.h, Wozzor, Guskleto och 3 andra gillar detta.
  4. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Min SKX var min första "riktiga" klocka. Den var också min första med skruvad krona.
    Glad över min nya fina klocka skulle jag ställa in tiden. Gick för h-e inte att dra ut kronan. WTF?
    In med det tunga artilleriet - med en tång och lite våld borde det väl funka? Nähä! Lirkade ett tag med tången innan jag kom till insikt.:oops:
    Fortfarande ser man skadan av tången.:rolleyes:

Mforce, Andersml, Erik1 och 53 andra gillar detta.
  5. klocknooben
    Trådstartare

klocknooben Borgare

Den klockan måste bli en keeper! Underbart med tångmärket på första klockan :)

Margarinkungen och M.L. gillar detta.
  6. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Given keeper. Efter 6-7 år fortfarande den klocka jag använder mest.:)

Mforce och djupdykaren gillar detta.
  7. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Köpte en klocka från en liten liten tillverkare för många år sedan. Fanns inte många bilder att bildgoogla på och tillverkarens var så där. Hur som så köpte jag klockan i tron om att boetter var borstad, satinerad enligt tillverkaren vilket tydligen var likvärdigt med blästrad :banghead:
    Lärdom: är du osäker över något ställ frågan till tillverkaren eller AD, chansa inte.

M.L. och klocknooben gillar detta.
  8. Skalman76

Skalman76 Torpare

Gjorde exakt samma misstag med min SKX007!! Märket syns tydligt...

M.L. och klocknooben gillar detta.
  9. Nicbex

Nicbex Biskop

Haha skönt att folk åtminstone börjar sina experiment på en billig klocka :D

Zalath och Skalman76 gillar detta.
  10. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Var på väg att lämna in min första GMT på service, för GMT-visaren verkade sitta löst och hängde inte alls med - tills jag insåg att den visaren gick på 24h-visning... :bag:

Mforce, Bojke, Aquastaren och 24 andra gillar detta.
  11. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Skönt att höra att jag inte är ensam om att göra det misstaget.:)

Skalman76 gillar detta.
  12. rdianat

rdianat Bonde

Tog väl en stund innan jag fattade att datumet inte alltid slår om snabbt kl 00.00 på vissa mekaniska klockor. Annars är det nog som de flesta här, flippat schyssta klockor för ett antal år sen och inser idag att de är värda en hyfsad slant. Värst är nog en Rolex DD med blå tavla som jag köpte för 32 och idag inte går att få tag i under 50...

13. Skalman76

Skalman76 Torpare

Ja man lär sig av sina misstag...
    image.jpeg

Mforce, M.L. och klocknooben gillar detta.
  14. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Använde min Aqualand(på länk dessutom) som Owg under en sommar på 90-talet.
    Köpte en ny Fortis GMT och kom på cirka 6 månader senare att jag saknade den min Citizen...
    Vet fortfarande i dag inte vart den tog vägen...

Moorflax och Mforce gillar detta.
  15. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Bar en Steinhart en dryg månad i början :bag:

Nicbex, kmgustafsson, Makkanxd och 7 andra gillar detta.
  16. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Köpte en dyr parfymklocka för många år sen, det var ett misstag men det är korrigerat idag :)

Stefanweei och klocknooben gillar detta.
  17. alfgren

alfgren Biskop

Sålde en 116710 precis innan den årliga prishöjningen :mad:

klocknooben och KenKun gillar detta.
  18. almeyero

almeyero Borgare

Från:
    Förorten
    Att slita och dra i SKX kronan är ju en klassiker innan man fattar att den är skruvad.

19. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    nä här har du en till. Förutom tången. Jag kontaktade stället där den var köpt och gav mina synpunkter. Skämdes ju hyfsat efteråt :p

DiverSailor, Triumf, eriksson850 och 5 andra gillar detta.
  20. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    På en backpacker resa köpte jag min första mekanisk dykare och hade inte koll på skruvkrona. Efter en lååång nattflight hade jag en dag i London innan kvällsflighten skulle ta mig hem. Sugen på att använda klockan men visste inte hur jag skulle göra så det var bara att traska in till en Rolex AD och fråga. Det hade inte blivit mycket sömn på nattflighten så jag var rätt sliten, ovårdad och halvtaskigt klädd. Damen i butiken gav mig en synnerligen nedlåtande blick och ifrågasatte att de borde ha instruerat detta när klockan köptes, OM den var köpt hos en AD (vilken den var, hade ju bara glömt bort hur man gjorde). Efter mycket om och men så fick jag en lektion och jag kan förstå så här i efterhand att hon var skeptisk och trodde att den var stulen. :sorry:

Ncs, Wozzor, Anders Forsberg och 3 andra gillar detta.
  21. Alexander

Alexander Torpare

Från:
    Stockholm
    Att vid begköp av klocka på stållänk ha möjlighet att välja på två snarlika för att slutligen bestämma sig för den ena som satt fint på handleden och på så vis slippa korta ner länken på den andra. Bra att vara steget före

klocknooben, Zalath och JaTack gillar detta.
  22. The lord

The lord Borgare

Från:
    Göteborg
    Sitter bredvid en kille med en sub som saknar pluppen kl 12 , jag påpekade detta och får till svar - Den har jag tagit bort för jag trodde inte att den skulle vara där, sen skrapade jag upp kronan med tång för jag visste inte att den satt skruvad. IMG_20160923_142049.jpg smygtaget foto.

tgadler, Wboy, Stefanweei och 2 andra gillar detta.
  23. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Har köpt någon kopia i min ungdom. Nu efteråt inser jag hur korkat det var.

24. Per

Per Björklövens finest

Hodinkee har skrivit en artikel på detta område:
    https://www.hodinkee.com/articles/twelve-mistakes-new-watch-guys-make-how-to-avoid-them

Själv har jag gått på många missar. En enkel som säkert de flesta går på är att man tar sin budget och ser till den bästa modellen eller referensen som pengarna räcker till oavsett skick. Det kan bli dyrt och tråkigt när man fördjupar sitt intresse. Grundtipset är istället att tänka tvärt om och istället köpa så bra skick som budgeten tillåter. Det skänker en mer glädje och är oftast också klart bättre ur ekonomisk synvinkel. :)

theargonaut, paradis, Bingoraalf och 3 andra gillar detta.
  25. Tapiren

Tapiren Bonde

Jag fick hem en Seiko SKX009 för några veckor sedan och även om klockan tickade på när jag slet upp den ur kartongen så ville jag ju känna hur den kändes att dra upp, men det gick inte att hitta just det läget på kronan, hur jag än vände och vred... vilken jävla skit! Min fru tittade misstänksamt på mig, är något fel? Det var det ju, men jag ville inte/orkade inte erkänna att jag köpt en trasig klocka så jag höll låg profil.

Morgonen efter tickade klockan fortfarande på så snällt, men jag slog mig ned i kontorsstolen och sökte lite på nätet och se där, den har inget manuellt uppdrag! Där och då kände jag mig verkligen som den amatör jag är:)

Tack och lov ingen skada skedd, jämfört med misstagen här ovan...

vonhall gillar detta.
  26. virrooo

virrooo Präst

Ett av många misstag, jag döper bilden till tunnelseende och flugsvampsvrede:
    IMG_2439.jpg

27. 1965ek

1965ek Bonde

För några år sedan budade jag hem en Favre-Leuba. Något förvånad när den kom och var en damklocka:)
    Tog fram den nu och den tickar på fint trots att jag inte rört den på många många år.
    IMG_0123.JPG IMG_0120.JPG

Wozzor gillar detta.
  28. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Jag sällar mig till dem som förtvivlat försökte dra upp klockan och kronan rubbade sig inte en millimeter (Rolex Datejust)
    Året var 1994, och som tur var höll jag huvudet kallt och gick strax tillbaks till butiken (Nymans ur i Västerås)
    Säljaren (Torbjörn) medgav att det borde han ha visat :)

29. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Köpt säkert 10 olika SKX i tron av att jag behöver en beater

Anders Forsberg och M.L. gillar detta.
  30. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Precis samma som dig.. 'vafan fel på denna också?!' :bag: