• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

johning

Omega
Då var man lite sugen på en Panerai... igen .

Jag är mer eller mindre novis vad gäller märket; men har alltid velat ha en. Vart nära många gånger; men det har alltid kommit något annat emellan. Nu senast en Speedmaster.

Som så många andra "nybörjare" har jag fastnat för en Luminor. Det enda jag egentligen vet är att jag vill ha ett manuellt verk, gärna vill ha en sandwich dial (Dock inte något måste) och sekundvisare (Inte för att jag behöver det; men jag vill enkelt kunna se att klockan faktiskt går) Och jag TROR att 44mm är vad som passar mig bäst (Har i dag en Explorer 2a, Omega PO 42mm samt några andra klockor omkring 40-42mm. Har även en Speedmaster Broad Arrow på 46mm; men den känns i största laget)

En Luminor som fångat mitt intresse är 111 och 112. Även 001 ser intressant ut, trots att jag inte tittat närmare på den annat än på bilder och trots att den inte verkar finnas med sandwich urtavla(?)

Kort sagt; vad jag söker är en instegsmodell. Inhouse verk etc är rätt ointressant för mig. Budget omkr 50 000 nytt eller begagnat.
- Finns det fler vettiga alternativ än de jag nämnt? För och nackdelar?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Då var man lite sugen på en Panerai... igen .

Jag är mer eller mindre novis vad gäller märket; men har alltid velat ha en. Vart nära många gånger; men det har alltid kommit något annat emellan. Nu senast en Speedmaster.

Som så många andra "nybörjare" har jag fastnat för en Luminor. Det enda jag egentligen vet är att jag vill ha ett manuellt verk, gärna vill ha en sandwich dial (Dock inte något måste) och sekundvisare (Inte för att jag behöver det; men jag vill enkelt kunna se att klockan faktiskt går) Och jag TROR att 44mm är vad som passar mig bäst (Har i dag en Explorer 2a, Omega PO 42mm samt några andra klockor omkring 40-42mm. Har även en Speedmaster Broad Arrow på 46mm; men den känns i största laget)

En Luminor som fångat mitt intresse är 111 och 112. Även 001 ser intressant ut, trots att jag inte tittat närmare på den annat än på bilder och trots att den inte verkar finnas med sandwich urtavla(?)

Kort sagt; vad jag söker är en instegsmodell. Inhouse verk etc är rätt ointressant för mig. Budget omkr 50 000 nytt eller begagnat.
- Finns det fler vettiga alternativ än de jag nämnt? För och nackdelar?

Välkommen.

001 ska du inte titta på, det är en gammal modell, längesedan den tillverkades, bara för de inbitna :) och det finns så gott som likadana andra modeller som är nyare. 111/112 är rimliga om du vill ha en vanlig Luminor, manuell med sandwich. De har inte tillverkats på en sisådär 5 år de heller iofs, men det finns gott om begagnade för en liten bit under 50K. Sikta däråt. Om du kan leva utan sandwich så är 000 den fullkomligt optimala base/instegspannan.

De instegsmodeller som finns just nu idag har inte sandwich, ref är 774 och 776, de har också 100m WR istället för 300m om det bekymrar dig, annars har de bättre gångreserv och är en liiiten smula tunnnare (markant dock) om du vill ha den till skjorta typ. :) Här finns också 1000 som nyversion av 000. Dock tycker jag det antyds att det kommer komma fler hyggligt instegs-ish-modeller i framtiden med sandwich, ett tag såg det ut som man hade lagt ner det helt, men nu kommer det fler och fler vanliga luminor som har det igen. Fast, vi kanske snackar nästa år.

Vad som skulle kunna vara intressant för dig att titta på är 8-dagarsbasmodellerna 560 och 510, de båda fanns i en tidigare upplaga med sandwich (eller hur, visst var det båda modellerna?) som också går att få tag på och gör det lite roligare, med just 8-dagarsverket. Och om vi nu ändå är där så kanske du ska passa på att slänga en blick på 590, vilket är en modell som folk brukar få upp ögonen för när de börjat leta lite.

Och om vi nu ska vara sådana, så är det egentligen en 47mm 372 du vill ha. :D

Lycka till!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Då var man lite sugen på en Panerai... igen ........... Har i dag en Omega PO 42mm samt några andra klockor
.......
Kort sagt; vad jag söker är en instegsmodell. Inhouse verk etc är rätt ointressant för mig. Budget omkr 50 000 nytt eller begagnat.

.......
Vad som skulle kunna vara intressant för dig att titta på är 8-dagarsbasmodellerna 560 och 510
.....
Min PO 42mm och 510 med varandra, bara som en bonus till @johning i hans jakt :)
8FD20899-F11A-48FA-B4A6-D854F7A501DF.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
@johning vad jag nämnde ovan i ryktesväg, är lite mer än rykte, det finns bilder ...
upload_2019-5-15_10-50-48-png.1120146


914 och 915 är sandwich och ecru-versioner av 560 och 510 det står 8 giorni (dvs. på italienska istället för 8 days) på tavlan. Otroligt oklart när de släpps, men om du gillar stilen så har du något att vänta på. :D
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
@johning vad jag nämnde ovan i ryktesväg, är lite mer än rykte, det finns bilder ...
upload_2019-5-15_10-50-48-png.1120146


914 och 915 är sandwich och ecru-versioner av 560 och 510 det står 8 giorni (dvs. på italienska istället för 8 days) på tavlan. Otroligt oklart när de släpps, men om du gillar stilen så har du något att vänta på. :D
Mycket spännande!
 

azcii

Patek
2-Faktor
https://perezcope.com/2019/05/27/ro...PS0dY2R0Sti2m3Y4k1xpp3A3G0QqZXcd17AxxtGErHDj8

Intressant läsning, speciellt denna del:

171124-orologeria-svizzera-letter.jpg


Translation: Florence April 5, 1955

Finally, after lots of hassle I received the watch you tresure so much. I spoke to Mr. Panerai and he assured me you can work with it up to 30 metres of depth. The expense was of 30.000 Lire which after a long debate with Mr. Panerai himself, he discounted to 25.000 Lire for the sympathy he acquired for both, the presumed cousin (Pacciolla told the Orologeria Svizzera Selleri was his cousin) and the owner of the watch in question.

Therefore, I’m sending you their best wishes as well as my best wishes for a happy Easter and for your future.

With love your Raffaele

P.S. The bearer of the present letter will personally hand over the watch and tell you how much I’ve done for it.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
https://perezcope.com/2019/05/27/ro...PS0dY2R0Sti2m3Y4k1xpp3A3G0QqZXcd17AxxtGErHDj8

Intressant läsning, speciellt denna del:

171124-orologeria-svizzera-letter.jpg


Translation: Florence April 5, 1955

Finally, after lots of hassle I received the watch you tresure so much. I spoke to Mr. Panerai and he assured me you can work with it up to 30 metres of depth. The expense was of 30.000 Lire which after a long debate with Mr. Panerai himself, he discounted to 25.000 Lire for the sympathy he acquired for both, the presumed cousin (Pacciolla told the Orologeria Svizzera Selleri was his cousin) and the owner of the watch in question.

Therefore, I’m sending you their best wishes as well as my best wishes for a happy Easter and for your future.

With love your Raffaele

P.S. The bearer of the present letter will personally hand over the watch and tell you how much I’ve done for it.


Haha wow! Kul att visa för folk som klagar på due modellen.
 

Kim

Panerai
Köpte en OEM spänne.
Fick med ett band på köpet :)
Någon som vet mer om det?
Säljaren snackade om Gunny.
20190527_142125.jpg
Är det värt något?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
https://perezcope.com/2019/05/27/ro...PS0dY2R0Sti2m3Y4k1xpp3A3G0QqZXcd17AxxtGErHDj8

Intressant läsning, speciellt denna del:

171124-orologeria-svizzera-letter.jpg


Translation: Florence April 5, 1955

Finally, after lots of hassle I received the watch you tresure so much. I spoke to Mr. Panerai and he assured me you can work with it up to 30 metres of depth. The expense was of 30.000 Lire which after a long debate with Mr. Panerai himself, he discounted to 25.000 Lire for the sympathy he acquired for both, the presumed cousin (Pacciolla told the Orologeria Svizzera Selleri was his cousin) and the owner of the watch in question.

Therefore, I’m sending you their best wishes as well as my best wishes for a happy Easter and for your future.

With love your Raffaele

P.S. The bearer of the present letter will personally hand over the watch and tell you how much I’ve done for it.

Tur att man inte riktigt bryr sig om det är en Rolex eller en Panerai, bara att det är jävligt snygga och mysiga klockor.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det är mer action i den lilla anonimo-tråden idag :D Så, här har ni en 797, photo courtesy of Panerais Hong Kong Boutiques.
52117851_136582577392658_4044370819358484403_n.jpg

Det är ett band på den här som jag inte tror mig har sett på någon annan panna förut?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en fråga. De här tre Ferrarimodellerna sägs vara släppta 2009, men de var inte med i Ferrarikatalogen från samma år (tro mig, jag har lusläst den), saknades gjordes också en fjärde modell (FER00028). Första gången jag såg dem var när två av dem dök upp till salu hos Nymans PreOwned. What's the back story, liksom?
fer00030-af.jpg
fer0033-5.jpg
fer00038-f.jpg

FER00030, FER00033, FER00038
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag undrar varför de valt att köra på 372-form på caset/glaset och inte t.ex. 617 som är mer lik (tror jag?) fiddyn och originalet. Tror jag gillar det kupade glaset på 617 mer än 372. 127/217s glas vinner dock mot alla.

upload_2019-5-27_20-43-52.png

panerai-pam-617_800x.png

pam00372_1.jpg
Billigare, skulle jag gissa på. Det kostar inte så mycket att ta 30 st 372-boetter ur existerande produktion och borsta lite...
 
Topp