• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fototråden

leicaphile

Panerai
Tja...

Skärpedjup och förmågan att kontrollera det beror på en del saker. Framför allt är storleken på sensor högst relevant här. En typisk kompaktkamera har ett enormt skärpedjup även vid största bländare och då spelar manuell fokusering mindre roll eftersom du inte kommer att kunna isolera något ändå.

Det finns ett antal kameror som sitter i gränslandet mellan kompakt systemkamera och mer traditionell kompaktkamera. Sonys RX100 som jag nämnde är en av dem. Man får dock vara medveten om att de är en kompromisslösning och kommer inte att vara lika flexibel som en långzoom kompaktkamera eller ge dig lite mycket kreativa möjligheter som en systemkamera med stor sensor.

I din situation skulle jag satsa på antingen en M43 setup ala Olympus/Panasonic med en standardzoom samt ett bättre fast objektiv, alternativt köpa en billigare kompaktkamera för snapshots och något lite mer entusiastorienterat för det "kreativa" fotandet -- något liknande en Fuji X100. Du borde kunna fixa en bättre begagnad X100 för runt 4k och sedan lägga kanske 1500 på en hyfsad kompaktkamera. Då har du verkligen möjligheter att göra mycket roligt.
 
Tjurruset
image.jpg
 

Chattras

Cartier
Hitta denna tråden och tänkte be om lite köpråd. Jag behöver en kamera för produktfotografering och tänkte se om någon här kunde vägleda mig. Jag har idag en Canon Powershot G12 och antar att den inte är bäst lämpad för jobbet. Ingen blir gladare än jag om det skulle komma fram att fungerar :). Det som skall fotas är i storleken från en plånbok till en weekendväska ungefär.

Det jag har är ett Lastolite ljustält 100x100 och 2st Elinchrome D-lite RX-2.

Vad skulle ni rekommendera för kamera till detta? Alltid skönt att kolla med folk som inte har direkt ekonomiskt intresse i vad jag köper :).
 
G12 lär funka mer än utmärkt. Iom att du har riktiga blixtar och kan "äga" ljuset så är det öppet mål för mkt bra resultat. Knappast G12 som hindrar. Om du dock vill investera i en annan kamera så lär Nikon D810 lr Canon 5D III med lämpliga glas på vara ett snäpp upp.
Men ljus + kunskap/kreativitet kommer många sjuuuuukt långt med enkel hårdvara.
 

Chattras

Cartier
G12 lär funka mer än utmärkt. Iom att du har riktiga blixtar och kan "äga" ljuset så är det öppet mål för mkt bra resultat. Knappast G12 som hindrar. Om du dock vill investera i en annan kamera så lär Nikon D810 lr Canon 5D III med lämpliga glas på vara ett snäpp upp.
Men ljus + kunskap/kreativitet kommer många sjuuuuukt långt med enkel hårdvara.

Tack för svaret. Det vad det jag helst ville höra, att jag klarar mig med den kameran jag har. Att lägga 30k på en ny kamera känns inte aktuellt. Antar att det är där omkring dom 2 du nämner ligger. Min tanke var väl mera att skaffa en Canon 700D eller motsvarande mest för att få möjligheten att byta objektiv. Men det kanske inte skulle göra nämnvärd skillnad?
 

leicaphile

Panerai
Tack för svaret. Det vad det jag helst ville höra, att jag klarar mig med den kameran jag har. Att lägga 30k på en ny kamera känns inte aktuellt. Antar att det är där omkring dom 2 du nämner ligger. Min tanke var väl mera att skaffa en Canon 700D eller motsvarande mest för att få möjligheten att byta objektiv. Men det kanske inte skulle göra nämnvärd skillnad?

Har du bra ljus så funkar en G12 bra. Dessutom får du större skärpedjup än med en vanlig systemkamera vilket ofta är en fördel när du ska fota mindre produkter.

Du behöver naturligtvis inte kasta dig på en 5D3 om du ska uppgradera heller, en 5D2 kostar 7-8k begagnat nu och är fortfarande en ypperlig kamera. Crop/APS hus kostar mycket mindre än det helt nya.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tips om objektiv

Suttit och fipplat med min gamla Canon D-300 och inser att jag behöver ett macroobjektiv om jag ska kunna göra mina klockor lite mer rättvisa. Jag har stativ, blixt etc men inget lämpligt objektiv.

Först och främst klockor som ska fotas och är inte ute efter proffsgrejer utan tips om ett bra billigt jag kan hitta, nytt eller begagnat spelar ingen roll.

Tack på förhand
 

Onelund

Rolex
Tips om objektiv

Suttit och fipplat med min gamla Canon D-300 och inser att jag behöver ett macroobjektiv om jag ska kunna göra mina klockor lite mer rättvisa. Jag har stativ, blixt etc men inget lämpligt objektiv.

Först och främst klockor som ska fotas och är inte ute efter proffsgrejer utan tips om ett bra billigt jag kan hitta, nytt eller begagnat spelar ingen roll.

Tack på förhand

Vad är din budget?

Nikons 100/2,8L är ruggigt skarp men kostar begagnat runt 5kkr

om du nöjer dig med något enklare ska du köpa ett Tamron 90/2,8 ruggigt skarpt det också men till ett pris som gör att du får pengar över till annat http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624454


Om du vill lägga 2000kr har jag ett canon 50/2,5 macro som ligger i någon låda och skräpar :) också en vettig instegoptik för pengarna imo
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Första bilden är tagen på Goodwood Revival det här året. Vad jag gillar med bilden är ljuset, bilarna (såklart!), samt att nästan allt är tidstypiskt för den tiden som bilarna är ifrån. Om man tittar noga kan man se att visa håller på med sina telefoner [emoji36] och hjälmarna är väl inte tidstypiska heller.
ImageUploadedByTapatalk1419588166.206582.jpg


Sedan en bild på en Lamborghini Miura, ingen speciell bild men fan vad vacker den är... Helt perfekta linjer och färger är helt grym den med. Ägaren måste va lycklig!
ImageUploadedByTapatalk1419588242.474696.jpg


Solnedgång i min hemstad för några veckor sedan. Minns ej vilken slutartid jag hade men tror det var 10s, F-11 och ISO100. Någonting sånt.
ImageUploadedByTapatalk1419588342.057570.jpg


Tyckte denna blev lite ball också, den första som är tagen med macroobjektivet (40mm Nikkor).
ImageUploadedByTapatalk1419588441.391407.jpg


Sist men inte minst den mest satsiga bild jag någonsin tagit. Grannarna måste undrat vad i h*lvete vi höll på med. Tur med vädret hade vi också. Pappa är modell!
(40mm Nikkor macroobjektiv).
ImageUploadedByTapatalk1419588537.390103.jpg


De tre första är tagna med mitt Nikkor 18-55mm, osäker på specs på varje objektiv. Kamera: Nikon D3100.
 

Icaras

Rolex
Första bilden är tagen på Goodwood Revival det här året. Vad jag gillar med bilden är ljuset, bilarna (såklart!), samt att nästan allt är tidstypiskt för den tiden som bilarna är ifrån. Om man tittar noga kan man se att visa håller på med sina telefoner [emoji36] och hjälmarna är väl inte tidstypiska heller.
ImageUploadedByTapatalk1419588166.206582.jpg


Sedan en bild på en Lamborghini Miura, ingen speciell bild men fan vad vacker den är... Helt perfekta linjer och färger är helt grym den med. Ägaren måste va lycklig!
ImageUploadedByTapatalk1419588242.474696.jpg


Solnedgång i min hemstad för några veckor sedan. Minns ej vilken slutartid jag hade men tror det var 10s, F-11 och ISO100. Någonting sånt.
ImageUploadedByTapatalk1419588342.057570.jpg


Tyckte denna blev lite ball också, den första som är tagen med macroobjektivet (40mm Nikkor).
ImageUploadedByTapatalk1419588441.391407.jpg


Sist men inte minst den mest satsiga bild jag någonsin tagit. Grannarna måste undrat vad i h*lvete vi höll på med. Tur med vädret hade vi också. Pappa är modell!
(40mm Nikkor macroobjektiv).
ImageUploadedByTapatalk1419588537.390103.jpg


De tre första är tagna med mitt Nikkor 18-55mm, osäker på specs på varje objektiv. Kamera: Nikon D3100.
Vilken Nikkor 40mm är det?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Tycker att det är dags att man köper en riktig kamera istället för att foto med telefonen hela tiden. Kommer framförallt fota kläder, skor och klockor.
Kollar på Olympus XZ-2 och Pentax MX-1
Som det verkar just nu blir det nog XZ-2, ser bättre ut, ligger bra i handen samt den kanske största fördelen den har stöd för flashair kort - snabbt och smidigt få in bilderna i mobilen.
 

chff

Cartier
Är på gång att köpa en Fujifilm XT-10, någon som har några erfarenheter av denna eller andra Fujifilm kameror?
 

kabro

Cartier
Prylnörden inom mig har börjar sukta efter en kamera i storlek och klass med Nikon 1. Förhoppningsvis lägger det sig inom några dagar då jag egentligen inte ens ser något behov av en kamera utöver telefonen..
Men iallafall, har ni någon nyttig input om Nikon 1 eller liknande kameror?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har någon spanat in någon bra kamerapaket nu på mellandagsrean? Jag har en fujifilm X100 vars framförallt fokusbegränsningar börjar bli frustrerande bör ersättas. Såg att man kunde köpa en Sony A7 med objektiv för under 10k, finns det något roligare i den prisklassen? Jag hade för nästan 10 år sedan en trevlig Nikon D200 med flera trevliga gluggar, allt är dock sålt och glömt så jag är helt öppen alla olika tillverkare.
 
Topp