• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fototråden

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Bara ett snabbt mobiltelefon-mörkerfoto på bostadsområdet med min Xperia Z1.

IMG_20140930_221748.JPG
 

Galaxy

Rolex
Jag är en riktig amatörfotograf, och fotar då och då med en Canon EOS1100D som jag köpte för två år sedan. Nu har ojektivet på något sätt lyckats bli snett, och fokuset fungerar därför inte längre. Tänkte därför höra efter bland kunskapen som finns i denna tråd om det finns något objektiv kring 1000 kr som passar en EOS1100D? :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag är en riktig amatörfotograf, och fotar då och då med en Canon EOS1100D som jag köpte för två år sedan. Nu har ojektivet på något sätt lyckats bli snett, och fokuset fungerar därför inte längre. Tänkte därför höra efter bland kunskapen som finns i denna tråd om det finns något objektiv kring 1000 kr som passar en EOS1100D? :)


De bilder jag tagit här i denna tråd är tagna med manuella objektiv i en prisklass på typ 50-300kr. Allt som behövs är en adapter.
Annars har du alltid nått sigma eller tamron objektiv som är prisvärda och du hittar nog något kring 1000lappen :)

Lycka till.
 

leicaphile

Panerai
Om du kan sträcka budgeten några hundralappar till så skulle jag rekommendera att du letar rätt på ett begagnat Tamron 17-50/2,8 (inte VC modellen som både är dyrare och sämre). Med lite tur kan man få tag på ett för 1200-1400 SEK. Då har du en ljusstark normalzoom som täcker de flesta behov. Relativt snabb autofokus, bra optik, och trevligt att fota med överlag.

Manuella objektiv i all dess ära (och jag äger en hel del själv), men de har en hel del nackdelar. Förutom det uppenbara (manuell fokusering) så saknar de autobländare, så man bör fokusera vid en bländare (största möjlig för precision) och sedan byta till den man vill använda för att ta fotot. Funkar fint om man inte har bråttom men kan vara i vägen när man vill fota lite mer livliga saker. Men visst får man fin optik för pengarna. Går att köra Nikon, Olympus OM, Leica R etc objektiv på Canon så finns mycket att välja och vraka mellan.
 

Galaxy

Rolex
Om du kan sträcka budgeten några hundralappar till så skulle jag rekommendera att du letar rätt på ett begagnat Tamron 17-50/2,8 (inte VC modellen som både är dyrare och sämre). Med lite tur kan man få tag på ett för 1200-1400 SEK. Då har du en ljusstark normalzoom som täcker de flesta behov. Relativt snabb autofokus, bra optik, och trevligt att fota med överlag.

Manuella objektiv i all dess ära (och jag äger en hel del själv), men de har en hel del nackdelar. Förutom det uppenbara (manuell fokusering) så saknar de autobländare, så man bör fokusera vid en bländare (största möjlig för precision) och sedan byta till den man vill använda för att ta fotot. Funkar fint om man inte har bråttom men kan vara i vägen när man vill fota lite mer livliga saker. Men visst får man fin optik för pengarna. Går att köra Nikon, Olympus OM, Leica R etc objektiv på Canon så finns mycket att välja och vraka mellan.

De bilder jag tagit här i denna tråd är tagna med manuella objektiv i en prisklass på typ 50-300kr. Allt som behövs är en adapter.
Annars har du alltid nått sigma eller tamron objektiv som är prisvärda och du hittar nog något kring 1000lappen :)

Lycka till.


Tack för båda tipsen! Åkte till NetOnNet och köpte ett Tamron AF Di II 18-200 3,5-6,3 Canon (innan jag hann se ditt inlägg medinfoto). Känns hittills väldigt bra för prislappen, betydligt bättre än originalobjektivet. Fick inte riktigt till fokusen, men här är första klockbilden :D
IMG_5549.JPG


Kameran med objektivet på:
2014-10-05 16.33.21.jpg
 

leicaphile

Panerai
Tamron's 18-200 är helt OK, det du förlorar är lite skärpa samt ljusstyrkan om du jämför med 17-50 gluggen. Dock är det väldigt praktiskt med sitt breda zoomomfång.

Generellt så gäller att desto dyrare och enklare ett objektiv är, desto bättre är det. Dock får man med sig en radda kompromisser så det "ultimata" kan mycket väl vara helt värdelöst att fota med för de flesta!
 

Icaras

Rolex
De bilder jag tagit här i denna tråd är tagna med manuella objektiv i en prisklass på typ 50-300kr. Allt som behövs är en adapter.
Annars har du alltid nått sigma eller tamron objektiv som är prisvärda och du hittar nog något kring 1000lappen :)

Lycka till.
Måste bara fråga dig. Har använt en ryss jag köpt på tratten tillsammans med en adapter.
Köpte en med korrektionslins för att kunna fokusera oändligt, men vrider jag fokusen i botten så går den "förbi" oändlighet och blir suddigare... Gör det helt omöjligt att se om den är i rätt läge eller ej :(.

Är detta ett vanligt förekommande problem? Ska jag köpa en ny eller ska jag knacka ut glaset så att den inte behöver gå genom ett extra glas? :)
 

leicaphile

Panerai
Måste bara fråga dig. Har använt en ryss jag köpt på tratten tillsammans med en adapter.
Köpte en med korrektionslins för att kunna fokusera oändligt, men vrider jag fokusen i botten så går den "förbi" oändlighet och blir suddigare... Gör det helt omöjligt att se om den är i rätt läge eller ej :(.

Är detta ett vanligt förekommande problem? Ska jag köpa en ny eller ska jag knacka ut glaset så att den inte behöver gå genom ett extra glas? :)

Då det är en ryss är det 50/50 om det är objektivet eller adaptern som är out of spec.

Vad är det för objektiv, adapter, och kamerahus?

Att fokusera bortom oändlighet är f.ö. inte så illa, det brukar vara värre om den inte når dit.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Fina bilder Donki. Önskar jag hade en bättre kamera. En Pentax Spotmatic duger liksom inte längre. Hade mörkrum förr, men fotar numera helt oseriöst enbart med iphone. Måste bättra mig, för det här är en kul tråd.


Skickat från iPhone
 

Icaras

Rolex
Då det är en ryss är det 50/50 om det är objektivet eller adaptern som är out of spec.

Vad är det för objektiv, adapter, och kamerahus?

Att fokusera bortom oändlighet är f.ö. inte så illa, det brukar vara värre om den inte når dit.
Längesen jag testade ordentligt... kanske är så att den inte når dit. Är för övrigt en 44-2:a tillsammans med en random adapter från tradera på en D7000 :)

Även testat på en gammal tele och det blir samma resultat.
 

leicaphile

Panerai
Längesen jag testade ordentligt... kanske är så att den inte når dit. Är för övrigt en 44-2:a tillsammans med en random adapter från tradera på en D7000 :)

Även testat på en gammal tele och det blir samma resultat.

Aj fan, Nikon. Då får du leta efter en lite finare adapter för att få OK resultat. Tyvärr har Nikon ganska långt avstånd fråm film/sensor till objektivfäste och då finns det få andra objektivfattningar man kan använda utan adaptrar med glas...
 

Icaras

Rolex
Aj fan, Nikon. Då får du leta efter en lite finare adapter för att få OK resultat. Tyvärr har Nikon ganska långt avstånd fråm film/sensor till objektivfäste och då finns det få andra objektivfattningar man kan använda utan adaptrar med glas...
Där ser man! Var kan man köpa en vettig adapter? När jag tänker efter så bryr jag mig inte om att fokusera oändligt på just Helios. Så en adapter utan glas kanske är bättre? :)
 

leicaphile

Panerai
Där ser man! Var kan man köpa en vettig adapter? När jag tänker efter så bryr jag mig inte om att fokusera oändligt på just Helios. Så en adapter utan glas kanske är bättre? :)

Du får nog ett maxavstånd på 4-5 meter om du köper en utan glas -- leta bara efter tunnaste möjliga. Du kan ofta även justera s.k. infinity stop på objektivet om du är lite händig och på det viset få oändligt fokus att fungera.
 

almeyero

Panerai
Tog den här bilden i våras när jag var i Paris, tycker den blev förvånansvärt bra i och med att den är tagen med en iPhone.


IMG_1295.JPG
 

F-L-P

Panerai
Letar efter en spegellös kompakt system kamera för semesterbilder ock kanske lite klockfoto. någon som har något bra budget tips?

/F-L-P
 

F-L-P

Panerai
Vad är din budget? Skulle själv satsa på en m43 (micro four thirds) setup då jag tycker NEX-objektiven är lite otympliga.

Helt grön i området men om jag förstod wiki rätt är det ett objektivstandard som panasonic och olympos kör? Är främst dessa märken jag har tittat på för att någon, oklart vem, sa något om objektiv. Budget kanske 5000:- hellre mindre, men inte hela värden om det blir mer.
 

leicaphile

Panerai
Helt grön i området men om jag förstod wiki rätt är det ett objektivstandard som panasonic och olympos kör? Är främst dessa märken jag har tittat på för att någon, oklart vem, sa något om objektiv. Budget kanske 5000:- hellre mindre, men inte hela värden om det blir mer.

Det är korrekt, de utvecklade standarden tillsammans och sedan finns det ett gäng tillverkare som gör objektiv för den.

Vad ligger en Olympus E-M5 på idag? En sådan + 12-50 är ett bra kit.
 

leicaphile

Panerai
8k. Ska kolla om det finns någon lillebror tillgänglig kanske. Tackar för hjälpen förresten =)

Kollade lite och du kan få en Panasonic GX7 för runt 6k efter cashback, samma objektivfattning och mycket bra kamera. Eller så kan du titta på begagnade E-M5or som bör ligga runt 5k eller så.

Du kan även ta en titt på Fuji. Där har du X-E1 som är väldigt prisvärd och du kan säkerligen landa en med 18-55 objektiv (som är väldigt bra till skillnad från de flesta andra kit zooms) för runt 5k lätt begagnad. Men precis som med NEX-kamerorna är objektiven större än m43 kamerorna.
 

leicaphile

Panerai
PS: Om du inte nödvändigtvis behöver en systemkamera kan du titta på Sony RX100 (II eller III). Då får du en hyfsat stor sensor, kanonoptik, och bra prestanda i ett superkompakt paket. Skulle tippa på att minst 50% av de som köper systemkamera aldrig köper fler objektiv och då är det inte mycket mening med det.
 

F-L-P

Panerai
PS: Om du inte nödvändigtvis behöver en systemkamera kan du titta på Sony RX100 (II eller III). Då får du en hyfsat stor sensor, kanonoptik, och bra prestanda i ett superkompakt paket. Skulle tippa på att minst 50% av de som köper systemkamera aldrig köper fler objektiv och då är det inte mycket mening med det.


Har du helt rätt i . har inte riktigt förstått var gränsen mellan kompakt kamera och systemkamera går nu för tiden. vill i vart fall ha möjlighet att justera slutaren och bländaren samt manuellt fokus. klarar mig nog faktiskt med ett objektiv.
 

leicaphile

Panerai
Har du helt rätt i . har inte riktigt förstått var gränsen mellan kompakt kamera och systemkamera går nu för tiden. vill i vart fall ha möjlighet att justera slutaren och bländaren samt manuellt fokus. klarar mig nog faktiskt med ett objektiv.

Får man fråga varför du vill kunna t.ex. fokusera manuellt? Försöker bara förstå hur du vill använda prylarna. :)
 

F-L-P

Panerai
Får man fråga varför du vill kunna t.ex. fokusera manuellt? Försöker bara förstå hur du vill använda prylarna. :)


för att kunna skapa lite intressantare bilder, typ. Är väl egentligen en gaska vanlig semesterfotograf med höga konstnärliga ambitioner som oftast faller platt. vill fippla lite och föröka få till taffliga macrobilder, leka i GIMP och fnula med extrema slutarinställningar, samtidigt som det oftast bara blir en "allt på auto" bild framför valfritt turistmål.

så användningsområde "lura mig själv att jag är en djup och svår konstnär samtidigt som jag egentligen bara behöver något enkelt och kompakt" kanske?
 
Topp