• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

@LongCon @vonbahr Tror det är "synd" att stoppa i borstlöst i vintagebilen av den anledningen att när det väl går sönder så kommer det bli rätt svårt att få tag i delar tyvärr :/ Men Protechen borde gå att hinka i nåt kul i! :D

Ang Arrma Kraton som verkar vara populär här så håller jag med om att den känns jäkligt prisvärd jämfört med många andra modeller i samma utförande! Faktiskt sugen på en till mig själv också :)
Tror du det är värt att montera i ett borstlöst system i min Protech eller är det bättre att köpa nytt/begagnat? Tror den gick loss på runt 4500:- för 10-12 år sedan så helt kassa delar kan det väl inte vara?

Säg att jag har en tänkt budget runt 2500:-. Bättre att lägga dom pengarna på ombyggnad eller sälja Protech (får man ens någon för den?) och köpa en begagnad bil?
 
Tror du det är värt att montera i ett borstlöst system i min Protech eller är det bättre att köpa nytt/begagnat? Tror den gick loss på runt 4500:- för 10-12 år sedan så helt kassa delar kan det väl inte vara?

Säg att jag har en tänkt budget runt 2500:-. Bättre att lägga dom pengarna på ombyggnad eller sälja Protech (får man ens någon för den?) och köpa en begagnad bil?

Lääänge sedan jag faktiskt såg en Protech i verkligheten men som du säger vill jag inte minnas att de var/är skräp heller jämfört med andra bilar från den tiden, kanske bara inte lika mycket "finlir" som en Kyosho Inferno eller dylikt. :)

Vet dock inte vart/om det går att få tag på delar till den numera, det är alltid värt att kolla upp innan man ger sig i kast med att lägga ut pengar på en konvertering av en lite äldre bil!

Handlar du i Sverige så får du en vettig kombo med motor/fartreglage (och kanske en programmeringsdosa) för de pengarna. Därtill tillkommer ju också batteri och laddare för ett par tusenlappar till.

Dessutom kommer du behöva lösa ett motorfäste (och fäste för batterierna) på något sätt, då brukar det vara enklast att ta ett motorfäste från en befintlig modell (kyosho har ett bra med kostar typ 850kr har jag för mig) och borra nya hål i chassit (om det inte funkar med de gamla) att fästa det i :)

Så sammanfattningsvis så har jag väl egentligen svårt att se att det är värt pengarna kontra att köpa en komplett elbil med batterier/laddare för omkring 6-7000 där man får lite garantier osv men samtidigt så tycker jag själv att mekandet är halva grejen med denna förträffliga hobby :D

Hoppas det var till någon hjälp och inte bara massa pladder från mig! / Måberg
 
Man lever ju på sätt och vis i sin egen villfarelse.. Jag köpte en begagnad traxxas emaxx för 3500kr för två månader sedan. I annonsen stod det att vederbörande lagt ut ca.14k på diverse ombyggnationer osv. Visst, visst tänkte jag, klassiskt sälj-tugg.
På två månader har jag troligtvis lagt ut ytterligare 5k på reservdelar och däck och trim och och och... Det drar fan iväg alltså :) :) :)
Bästa investeringen jag gjort på länge dock. Många nya vänner samt något riktigt roligt för både mig och min dotter.
 
Men är det inte skönare ljud etc i en bil som drivs på (är det) etanol?
Eller är det old school och förlegat?

Ljudet och framförallt lukten av metanol/nitro är fantastisk, men det kan idag inte mäta sig med prestandan man får med en borstlös motor med Lipo-batterier, och som nog redan nämnts så är det jäkligt mycket mer pill och "know how" för att hålla på med metanol. Dock är ju en fördel att du med en metanolbil bara kan tanka på mer soppa och köra vidare.
 
Lääänge sedan jag faktiskt såg en Protech i verkligheten men som du säger vill jag inte minnas att de var/är skräp heller jämfört med andra bilar från den tiden, kanske bara inte lika mycket "finlir" som en Kyosho Inferno eller dylikt. :)

Vet dock inte vart/om det går att få tag på delar till den numera, det är alltid värt att kolla upp innan man ger sig i kast med att lägga ut pengar på en konvertering av en lite äldre bil!

Handlar du i Sverige så får du en vettig kombo med motor/fartreglage (och kanske en programmeringsdosa) för de pengarna. Därtill tillkommer ju också batteri och laddare för ett par tusenlappar till.

Dessutom kommer du behöva lösa ett motorfäste (och fäste för batterierna) på något sätt, då brukar det vara enklast att ta ett motorfäste från en befintlig modell (kyosho har ett bra med kostar typ 850kr har jag för mig) och borra nya hål i chassit (om det inte funkar med de gamla) att fästa det i :)

Så sammanfattningsvis så har jag väl egentligen svårt att se att det är värt pengarna kontra att köpa en komplett elbil med batterier/laddare för omkring 6-7000 där man får lite garantier osv men samtidigt så tycker jag själv att mekandet är halva grejen med denna förträffliga hobby :D

Hoppas det var till någon hjälp och inte bara massa pladder från mig! / Måberg
Låter både krångligare och dyrare än vad jag tänkt mig :eek: Hade säkert varit ett kul projekt men den tiden lägger jag nog hellre på att köra.

Tack för hjälpen!
 
Sonen fick en HSP truggy av en släkting för något år sedan. Köpte en extra (trasig) att ha som reservdelsbil, men föga förvånande reparerade jag den så jag fick en att köra med själv :)
Motorn på min var lite dålig, så jag uppgraderade båda till bostlöst.
Bostlöst är snabbt och kul, men det blir en hel del kraschar som kräver reparationer.
Känns som att det är lika mycket skruvande som körande i denna hobby.
Uppgraderade just sonens bil till LiPo. Han var supernöjd med den ända tills huvuddrevet gav upp efter 15 minuter.
Tillbaka till skruvandet :)
 
Älskar radiostyrt. Har jag gjort sedan jag var riktigt liten. Hade flera oseriösa småbilar men drömde om en riktig. När jag var 10år hände det. En eldriven 4wd rallybil från Kyosho. Kompisen skaffade en likadan och vi hade mkt skoj. Sommaren efter fick jag häng på en 1:8 etanolbuggy som var skitfräck tyvärr lät den ju hur mkt som helst och jag körde på mest på en grusplan som låg mitt i vårt villaområde. Inte populärt... Har sedan inte haft ngn bil även om jag mer än en gång övervägt att skaffa t ex en mini-Z för att kunna race:a för rimlig peng. Inser dock varje gång jag står inför köp att vardagsrummet kommer upplevas som allt för gränssättande.

Gillar som sagt radiostyrt och när jag var liten var stora drömmen givetvis en helikopter. Var ju såklart otänkbart då. Galna pengar på den tiden. För några år sedan upptäckte jag dock att det fanns avancerade microhelikoptrar för rimliga pengar. Forcerade omedelbart typ 5k och investerade i riktig sändare, simulator, en helikopter och en hög med accar. Spenderade en del tid med simen och därefter en drös timmar i idrottshallen på jobbet. Målet var att lära mig flyga kontrollerat och att kunna flippa helikoptern upp och ner och tillbaka. Jag gick i mål med det rätt fort. Nästa steg var att skaffa en seriös helikopter för utomhusflygning... då blev dock prislappen för hög så jag sket i det och sålde allt igen efter bara ett par månader.

Nu har jag egna barn 4,6 & 7. Dom har några enkla rc-bilar med spakradio för inomhusbruk. Tyvärr är ju vardagsrummet allt för begränsande för att de ska ha kul på riktigt. Överväger därför att skaffa något lite seriöst som de kan ha kul med. Naturligtvis ska även jag kunna ha kul med det så jag antar att borstlöst med möjlighet att sänka toppfarten är att föredra? Är nog en buggy eller allra helst en lägre truck av ngt slag jag vill ha för gräsytor och grus är det vi kommer köra på.
Min närmsta fysiska butik är http://bjornesgarage.nya-ebutik.se så det är nog där det ska handlas. Någon som har förslag på vart man bör börja? Budget på upp till 5k för att komma igång (helst mindre)... Är pinsamt medveten om att det snabbt går mer pengar sedan men här handlar det om att kunna visa upp en "låg" instegskostnad för hustrun.
 
Har lite av ett mellanår, jobbet och en del andra projekt har kommit ivägen för RC hobbyn, sitter på 2 st 1:10 buggyn en 2wd och en 4wd, borstlösa. 2 st 1:5 offroad mc också borstlösa och 3 st HPI 1:5 tvåtakt, bensinare i lite olika utföranden.
Hoppas kunna komma igång med lekandet iår igen men det ser mörkt ut.... nåväl så länge man inte sålt av grejorna så finns det hopp.
 
image.jpeg
Blev lite sugen på denna för enstaka bankörningar. Hpi gt3 110km/h
Vad är/vad kostar lipo?? Menar inte fettsug då!
 
image.jpeg
Blev lite sugen på denna för enstaka bankörningar. Hpi gt3 110km/h
Vad är/vad kostar lipo?? Menar inte fettsug då!
Trevlig den där, och HPI gör överlag bra prylar!
Vill du ha upp den i 110km/h misstänker jag att du kan behöva dreva om den lite. Men framförallt är det som du nämner ett lipo som du behöver. För det behöver du ett såkallat "3S" (dvs 3celler) lipo. Men du kan även köra den på 2s så blir den lite mer "lättkörd". Hur som helst, batterifacket i den där är ganska väl tilltaget på längden. Detta borde funka bra (rätt kontakt) och ge bra Power och körtid

http://goteborg.reservdelsrc.com/product/exylion-power-11-1v-4200mah-40c-deans

Värt att tänka på är att lipo också behöver en laddare som klararar just den batteritypen.
Lipo är även lite känsligare än vanliga batterier och vill aldrig lämnas med ström i, men ej heller tomma utan ska ligga ungefär halvladdare. Det fixar de flesta lipoladdare idag åt dig med ett läge som heter "storage mode" vilket laddar upp (eller ur) batteriet så att det kan förvaras sedan.
 
Riktigt kul att köra ikväll! Ungarna skrek av glädje när det sprutade grus :D

Fråga: Skall man alltid sätta batteriet i storage mode eller bara när det ligger längre perioder?
Bara trycka start för storage mode eller skall man göra några andra inställningar?
20160425_195209.jpg
 
Riktigt kul att köra ikväll! Ungarna skrek av glädje när det sprutade grus :D

Fråga: Skall man alltid sätta batteriet i storage mode eller bara när det ligger längre perioder?
Bara trycka start för storage mode eller skall man göra några andra inställningar?
20160425_195209.jpg

Jag brukar säga att om du inte ska köra samma dag/kväll så är det säkrast att sätta dem på storage :)

Det du behöver ändra är att sätta den på 7,4v (2s).
 
Fråga: Skall man alltid sätta batteriet i storage mode eller bara när det ligger längre perioder?
Bara trycka start för storage mode eller skall man göra några andra inställningar?
20160425_195209.jpg

Eftersom du kör LiPo så räcker det att ställa in rätt antal celler (vilket du inte verkar ha gjort) då ditt batteri är ett 2S och du ställt in 1S på laddaren.
LiPo är mycket känsliga för att rätt laddström och cellantal angetts på laddaren, annars så kan det gå illa.

Läs laddarens manual NOGA och läs på om batteritypen
http://www.wannarace.co.uk/page_2207335.html


Hur Du hanterar acken för att undvika problem:

Förvara eller transportera inte ackarna ihop med vassa föremål som kan skada acken.
Förvara alltid ackarna på ett säkert ställe, gärna i en brandsäker Lipo-påse eller liknande.
Lämna aldrig acken utan tillsyn vid laddning för att undvika brand/ skada.
Förvara alltid ackarna i rumstemperatur.
Acken kan tillåtas att bli cirka 40-45 °C vid belastning/urladdning. Tänk på att acken känns svalare
på utsidan av skalet, utanför krympslang och dekaler, medan själva cellen i ackpaketet kan vara
varmare. Följ tillverkarens rekommendation om sådan finns.

Koppla inte ihop olika acktyper, märken eller ålder! Ska man koppla ihop 2 eller flera ackar i serie
alternativt parallellt bör de vara av samma typ/märke och samma ålder.

Ladda alltid med balanserare och korrekt inställd laddare, med rätt antal celler/spänning och rätt
strömstyrka.

Ladda aldrig ur acken för mycket då det kan skada cellerna. Generell regel för Lipo-ackar är att man
har brytspänningen på fartreglagen inställt på 3 v/cell, större ackar kan ha högre inställd
brytspänning t.ex. 3,1-3,3 v/cell.

Ta ut acken ur modellen efter användning, fartreglagen stänger inte av strömmen helt, så risk för
djupurladdning finns.

För att få lång livslängd på Din ack finns det några enkla grundregler:

Använd balanserare vid laddning, ha rätt brytspänning inställd på ditt fartreglage, ta inte ut för hög
ström och undvik värmeutveckling.
Nominell spänning för en Lipo cell är 3,7 v/cell, under drift/belastning ligger spänningen oftast
mellan 3 v/cell-3,7 v/cell beroende på hur hög last man har samt batteriets kvarvarande kapacitet.
Max rekommenderad laddström för Lipo-ackar är 1c (1 x batteriets kapacitet, 1000 mAh - 1 Ampere
spänning för fulladdat ack är 4,2 v/cell.


Ska du inte använda acken under en längre tid 3-4 veckor eller mer, bör acken förvaras i
rumstemperatur och ca 50 % laddat.

Prestanda

Vid låg lufttemperatur är det normalt att acken inte ger full effekt/flygtid. Inre resistansen ökar vid
lägre temperaturer vilket är märkbart vid minusgrader. Vissa märken och ackstorlekar är mer
känsliga.

Förse acken med tillräckliga kontakter, för små och klena kontakter resulterar i spänningsfall, lägre
driftstid samt värmeutveckling. Acken presterar bäst om den är balanserad.

Lipo ackar och antal celler benämns oftast som S för Serie och P för Parallellt, 3s 1000 mAh innebär
ett 3-cells batteri med nominell spänning på 11,1 v med 1000 mAh kapacitet. Ett 3s2p ack innebär 3
celler i serie 2 parallellt, är cellerna på 1000 mAh innebär detta 11,1 v 2000 mAh totalt 6 celler i
paketet.
 
Senast ändrad:
Här kan man se varför man inte ska lämna LiPo obevakat och alltid ladda och förvara dem i en bra brandsäker påse (och med rätt inställningar på laddaren)
 
@Skeeter och @Måberg lyckades lista ut att jag skulle ställa in för 2s. Tack ändå för varningen! Vid vilken V skall jag ta ur batteriet? Den tickar på vid 6.85V nu... brukar det ta lång tid?

Edit. Är 7.7V optimalt.?
 
Laddaren ska sköta allt automatisk, avbryta vid fulladdat om du valt att ladda, eller rätt nivå för storage om du valt det.

Storage brukar ligga på 3.85 - 3.87V per cell.
 
brukar det ta lång tid

Allt beror på... vald laddström och aktuell laddnivå avgör allt.

Ditt batteri är garanterat märkt Max Charge 1C, vilket betyder att max laddström blir teoretiskt 4.2A (något som du ska ställa in på laddaren) eftersom batteriet har 4200mAh kapacitet... detta skulle betyda att det tar 1h att ladda det fullt om det är tomt, i praktiken tar det skiljer det sig åt då laddströmmen varierar under laddningen, dessutom skulle jag välja några tiondelar lägre laddström, säg 3.8 -3.9A, för att hålla temperatur nere och livslängden på batteriet uppe.
 
Tillbaka
Topp