• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

Måberg

Panerai
Nu är jag redo för kylan! 🥶😂

20240118_103536.jpg
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Nu har jag scrollat igenom den här tråden länge nog utan att skriva, verkar som att ni har riktigt kul med era små bilar! :D
För egen del så har jag inte kört så mycket RC genom åren men förra året fick sonen en liten leksaksbil som vi har haft rätt skoj med tillsammans. Således tänkte jag att nu när han är lite större så kanske vi skulle ta tag i saken och skaffa något bättre för att köra utomhus, gärna i skog också! :)
Det verkar som att Axial och Traxxas är de populäraste märkena här och de är väl inte helt orimligt prisade IMO. Fast ny som jag är funderar jag på vad jag får mer av om jag går upp i pris.

Exempel så kan jag köpa en liten crawler för under tusenlappen på hobbex eller en traxxas/axial/fms för kring 2000-2500 kr. Men vad är skillnaderna egentligen?

Bild på vårt lilla monster för on-topic!

AP1GczPC8CeL9pABl_oRNmPp7SteX9KdgtVjpE532xAyt00ZD6UkMdOBMhhjzFWQHzbgGgtGb9UrM-QY5QRcF0hFTnorI5-yf2iI0_KfgcyNXRNPfbUrqTCWgXqz_qhGeJwRlaIqmJtxbFTBVOog6brNLJrnc0BYagGu7eVB_NLlgXz6NcobQwKZufwWaIqRBZIv1lKteMK4T8Th7e8Gfq1pFY--zdfaa5A6r-yJFwTSxwZy57Ca8Aw28iszVNZgUVRZnrLjc_-gsixh0nRuiutCxet0vO13iVpGs0z0GZ8HUIe-kfCnnqJOTg92yUg5AUa4uFb_qh1RQOAamXMawI3GDbdlWdnpEGw8cdOguxo99UECYqYYzRtw_L55tA7L4jXLRhAjRD24SjzFKnqtcw9C1kEPopf-219T2RtlVlXk1FrWdi14rbqpL3WHxZimdHDLRMVPN-6HqkkwFE9u3DQT98NOFBcz85ChtQnqqByG8TxmAhp7xinio0l_W_WGdxd66REMvixuGwO2YpiPZuETz6_cLT6wqmDoYX_iyc3LzC_8VoovGe3y-76yr695jy20iDkyAlUaHrxjUtUGPrEp2frHl-7QS4brHT1VwLm_74HEJz0CYZi8mQUmUixDq3zMnCFz8D2Nyc18qZH1ZpGfMfM9qCN0DZTnPBnwd7R-0eVQ-R0Um_pn37r-B32PBE6UbcYbr_IcMJHVMuHAZNF_LUDj8qkLNsCaCE5AgyQ-3R8UIvV1qDKQzCxBq3s3C76Smt7qO8NFMTEFBPftU2NEww2lcVq7h1NP0KLpX3B1Je4F0fAIj0UF9ZijaCLpWU2uAqfD-LCDdWYGGUQpD_m8iGDe9UrOHwk_U9r-pAZ6m2frA0lhpqQ334H0ad8fpo_iL5AFAoa8SpelaEBpGlYPf7c_GQ=w1248-h1664-s-no
 

Måberg

Panerai
Nu har jag scrollat igenom den här tråden länge nog utan att skriva, verkar som att ni har riktigt kul med era små bilar! :D
För egen del så har jag inte kört så mycket RC genom åren men förra året fick sonen en liten leksaksbil som vi har haft rätt skoj med tillsammans. Således tänkte jag att nu när han är lite större så kanske vi skulle ta tag i saken och skaffa något bättre för att köra utomhus, gärna i skog också! :)
Det verkar som att Axial och Traxxas är de populäraste märkena här och de är väl inte helt orimligt prisade IMO. Fast ny som jag är funderar jag på vad jag får mer av om jag går upp i pris.

Exempel så kan jag köpa en liten crawler för under tusenlappen på hobbex eller en traxxas/axial/fms för kring 2000-2500 kr. Men vad är skillnaderna egentligen?

Bild på vårt lilla monster för on-topic!

AP1GczPC8CeL9pABl_oRNmPp7SteX9KdgtVjpE532xAyt00ZD6UkMdOBMhhjzFWQHzbgGgtGb9UrM-QY5QRcF0hFTnorI5-yf2iI0_KfgcyNXRNPfbUrqTCWgXqz_qhGeJwRlaIqmJtxbFTBVOog6brNLJrnc0BYagGu7eVB_NLlgXz6NcobQwKZufwWaIqRBZIv1lKteMK4T8Th7e8Gfq1pFY--zdfaa5A6r-yJFwTSxwZy57Ca8Aw28iszVNZgUVRZnrLjc_-gsixh0nRuiutCxet0vO13iVpGs0z0GZ8HUIe-kfCnnqJOTg92yUg5AUa4uFb_qh1RQOAamXMawI3GDbdlWdnpEGw8cdOguxo99UECYqYYzRtw_L55tA7L4jXLRhAjRD24SjzFKnqtcw9C1kEPopf-219T2RtlVlXk1FrWdi14rbqpL3WHxZimdHDLRMVPN-6HqkkwFE9u3DQT98NOFBcz85ChtQnqqByG8TxmAhp7xinio0l_W_WGdxd66REMvixuGwO2YpiPZuETz6_cLT6wqmDoYX_iyc3LzC_8VoovGe3y-76yr695jy20iDkyAlUaHrxjUtUGPrEp2frHl-7QS4brHT1VwLm_74HEJz0CYZi8mQUmUixDq3zMnCFz8D2Nyc18qZH1ZpGfMfM9qCN0DZTnPBnwd7R-0eVQ-R0Um_pn37r-B32PBE6UbcYbr_IcMJHVMuHAZNF_LUDj8qkLNsCaCE5AgyQ-3R8UIvV1qDKQzCxBq3s3C76Smt7qO8NFMTEFBPftU2NEww2lcVq7h1NP0KLpX3B1Je4F0fAIj0UF9ZijaCLpWU2uAqfD-LCDdWYGGUQpD_m8iGDe9UrOHwk_U9r-pAZ6m2frA0lhpqQ334H0ad8fpo_iL5AFAoa8SpelaEBpGlYPf7c_GQ=w1248-h1664-s-no
Jag hade gått på en Traxxas om det är mindre crawler du är ute efter och beredd att sätta en budget på upp till 2500kr.

Varför? Först och främst, även om en bil för 1000kr från hobbex eller jula kan verka prisvärt så är det tråkiga att de mest troligt inte kommer hålla så värst länge, och när den väl går sönder finns det i regel oftast inga reservdelar att tillgå.
Köper man en "riktig" hobby rc så som Traxxas, Axial osv så är allt gjort för att kunna lagas och bytas ut! Dessutom finns det till dessa mängder med optiondelar om man tycker det är kul att skruva och modda 🙂

Varför Traxxas istället för Axial och andra?
Traxxas är utan tvekan det märke med störst återförsäljarnät i Sverige, och därmed även enklast om det skulle uppstå behov av reservdelar eller något garantianspråk.
Dessutom upplever jag TRX-4M som mer robust och påkostad ur lådan än Axial SCX24, även om den absolut inte är en dålig bil heller.

Hoppas det var till någon hjälp 🙂
20240228_120429.jpg
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Nu har jag scrollat igenom den här tråden länge nog utan att skriva, verkar som att ni har riktigt kul med era små bilar! :D
För egen del så har jag inte kört så mycket RC genom åren men förra året fick sonen en liten leksaksbil som vi har haft rätt skoj med tillsammans. Således tänkte jag att nu när han är lite större så kanske vi skulle ta tag i saken och skaffa något bättre för att köra utomhus, gärna i skog också! :)
Det verkar som att Axial och Traxxas är de populäraste märkena här och de är väl inte helt orimligt prisade IMO. Fast ny som jag är funderar jag på vad jag får mer av om jag går upp i pris.

Exempel så kan jag köpa en liten crawler för under tusenlappen på hobbex eller en traxxas/axial/fms för kring 2000-2500 kr. Men vad är skillnaderna egentligen?

Bild på vårt lilla monster för on-topic!

AP1GczPC8CeL9pABl_oRNmPp7SteX9KdgtVjpE532xAyt00ZD6UkMdOBMhhjzFWQHzbgGgtGb9UrM-QY5QRcF0hFTnorI5-yf2iI0_KfgcyNXRNPfbUrqTCWgXqz_qhGeJwRlaIqmJtxbFTBVOog6brNLJrnc0BYagGu7eVB_NLlgXz6NcobQwKZufwWaIqRBZIv1lKteMK4T8Th7e8Gfq1pFY--zdfaa5A6r-yJFwTSxwZy57Ca8Aw28iszVNZgUVRZnrLjc_-gsixh0nRuiutCxet0vO13iVpGs0z0GZ8HUIe-kfCnnqJOTg92yUg5AUa4uFb_qh1RQOAamXMawI3GDbdlWdnpEGw8cdOguxo99UECYqYYzRtw_L55tA7L4jXLRhAjRD24SjzFKnqtcw9C1kEPopf-219T2RtlVlXk1FrWdi14rbqpL3WHxZimdHDLRMVPN-6HqkkwFE9u3DQT98NOFBcz85ChtQnqqByG8TxmAhp7xinio0l_W_WGdxd66REMvixuGwO2YpiPZuETz6_cLT6wqmDoYX_iyc3LzC_8VoovGe3y-76yr695jy20iDkyAlUaHrxjUtUGPrEp2frHl-7QS4brHT1VwLm_74HEJz0CYZi8mQUmUixDq3zMnCFz8D2Nyc18qZH1ZpGfMfM9qCN0DZTnPBnwd7R-0eVQ-R0Um_pn37r-B32PBE6UbcYbr_IcMJHVMuHAZNF_LUDj8qkLNsCaCE5AgyQ-3R8UIvV1qDKQzCxBq3s3C76Smt7qO8NFMTEFBPftU2NEww2lcVq7h1NP0KLpX3B1Je4F0fAIj0UF9ZijaCLpWU2uAqfD-LCDdWYGGUQpD_m8iGDe9UrOHwk_U9r-pAZ6m2frA0lhpqQ334H0ad8fpo_iL5AFAoa8SpelaEBpGlYPf7c_GQ=w1248-h1664-s-no
Håller med Måberg i det han säger!

Håll dig borta från de ”crawlers” du hittar på Jula och motsv. De ser nog lovande ut på pappret, men ofta är dom klena och alldeles för stötiga i fjädring osv. Dessutom är det orimligt svårt att laga som Måberg skrev.

Även om en Crawler håller mycket bättre än andra RC-bilar iom att hastigheten är så låg så går saker sönder efter ett tag.
Jag har bytt motorn i min ena TRX4:a då den brände efter några år, och nu har ett av servona gett upp i samma bil. Men det är inga problem att hitta reservdelar och byta själv! :)

Mitt tips är också att sikta på 1/10-skalan. Varför? Även om bilarna är dyrare än tex. 1/18 så är körupplevelsen mer ”realistisk” och givande. Självklart har 18-skalan också sin charm iom att dom är enkla att ta med och så, men tror ändå att en 1/10 ger mer i det långa loppet, men detta är min personliga åsikt och alltså inget facit.
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Tack för svar! Det låter rimligt att kvalitén ändå är vad man betalar för.

Jag har uteslutit 1/10 än så länge för att börja enkelt. Lättare att få in i hushållet 😬 Sen underlättar det att kunna stoppa ner allt i en väska på cykeln för att ta sig iväg och köra. :)

Hur är det med vattentålighet på bilarna förresten? Hittar massor med videor på folk som kör i djupt vatten. Men enbart Traxxas nämner vattentäta komponenter. Gissar att det finns en lägsta nivå i alla fall så att man kan köra efter regn etc?
 

Måberg

Panerai
Tack för svar! Det låter rimligt att kvalitén ändå är vad man betalar för.

Jag har uteslutit 1/10 än så länge för att börja enkelt. Lättare att få in i hushållet 😬 Sen underlättar det att kunna stoppa ner allt i en väska på cykeln för att ta sig iväg och köra. :)

Hur är det med vattentålighet på bilarna förresten? Hittar massor med videor på folk som kör i djupt vatten. Men enbart Traxxas nämner vattentäta komponenter. Gissar att det finns en lägsta nivå i alla fall så att man kan köra efter regn etc?
Och dessutom är det klockrent att bygga hinder inomhus att börja öva på utav exempelvis lego osv 🙂

Det där med vatten är alltid lurigt!
Jag brukar säga att man bör undvika att leka ubåt med bilarna, men stänk och väta är i regel inga större problem. Vill minnas att det Traxxas säger är vattensäkrade, inte täta. Lite som med klockor som ska klara 50m djup ändå kan ta in vatten under kranen som en jämförelse 🙂
Men med det sagt, vad de inte visar på de coola filmerna man ser på Youtube där bilarna badar är efterarbetet med rengöring och torkning. Det bästa efter körning i väta är att torka av så mycket du kan. Kanske använda tryckluft (varsamt) och exempelvis en gammal tandborste. Nu på vintern är det också mycket salt ute, och det tar styggt på elektronik och skruvar/lager osv med ärg och rost.
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Det verkar som att många på Youtube inte är så oroliga för vatten, eller så är det något mod som jag inte har sett ännu! 😁 Har en mindre skog rätt nära bostaden med åtminstone två bra körställen. Tyvärr är det avrinningsområde för snösmältningen där och riktigt blött! Finns även ett fält att köra runt med backar/stigar som korsar en bäck. Vore skön5 att inte behöva oroa sig för mycket där!

Riktigt nära att slå till nu, väger mellan fms fcx24/18 eller en trx4m defender. 🤔 Defendern är den som hookade mig först men fmsbilarna ser både snyggare och roligare ut!
 

Måberg

Panerai
Det verkar som att många på Youtube inte är så oroliga för vatten, eller så är det något mod som jag inte har sett ännu! 😁 Har en mindre skog rätt nära bostaden med åtminstone två bra körställen. Tyvärr är det avrinningsområde för snösmältningen där och riktigt blött! Finns även ett fält att köra runt med backar/stigar som korsar en bäck. Vore skön5 att inte behöva oroa sig för mycket där!

Riktigt nära att slå till nu, väger mellan fms fcx24/18 eller en trx4m defender. 🤔 Defendern är den som hookade mig först men fmsbilarna ser både snyggare och roligare ut!
Om du har nära till någon hobbybutik som har TrX4M Defendern hemma kan det ju vara värt att åka och "klämma och känna" 🙂
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Det verkar som att många på Youtube inte är så oroliga för vatten, eller så är det något mod som jag inte har sett ännu! 😁 Har en mindre skog rätt nära bostaden med åtminstone två bra körställen. Tyvärr är det avrinningsområde för snösmältningen där och riktigt blött! Finns även ett fält att köra runt med backar/stigar som korsar en bäck. Vore skön5 att inte behöva oroa sig för mycket där!

Riktigt nära att slå till nu, väger mellan fms fcx24/18 eller en trx4m defender. 🤔 Defendern är den som hookade mig först men fmsbilarna ser både snyggare och roligare ut!
Traxxas gör riktigt bra grejjer och deras TRX4-M är verkligen bilar som jag skulle vilja ha, men får prioritera annat just nu.

Du har säkert bra koll, men elefun har en hel del grejjer och lite annat än vad man ofta kan hitta i Svenska butiker.
Denna bilen har bla. fått riktigt fina betyg:

Annars håller jag med Måberg, åk till en butik och kläm o känn på en TRX4-M, risken är dock stor att du åker därifrån med en lite tunnare plånbok...
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Det verkar som att många på Youtube inte är så oroliga för vatten, eller så är det något mod som jag inte har sett ännu! 😁 Har en mindre skog rätt nära bostaden med åtminstone två bra körställen. Tyvärr är det avrinningsområde för snösmältningen där och riktigt blött! Finns även ett fält att köra runt med backar/stigar som korsar en bäck. Vore skön5 att inte behöva oroa sig för mycket där!

Riktigt nära att slå till nu, väger mellan fms fcx24/18 eller en trx4m defender. 🤔 Defendern är den som hookade mig först men fmsbilarna ser både snyggare och roligare ut!
Ett tillägg: småbilarna som 18 och 24-skala är inte så värst "bra" ute i det fria, där är det 10-skalan som är "gäller", givetevis så funkar dom, men som tidigare nämnts är dom kanske mer för att köra inne eller i väldigt enkel terräng.

Och en sak till; tänk på att crawler-hobbyn är som klockor, det är ett TRÄSK som du kommer gå ner dig i och köpa på dig alldeles för mycket grejjer på allt för kort tid. Sen står du där och undrar vart alla pengarna tog vägen.
Jag har ju dessutom gått ned i subträsket nedanför att bara köra, jag försöker göra mina bilar så "scale" det går... jäkla skit är det alltihop! ;)
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Du har säkert bra koll, men elefun har en hel del grejjer och lite annat än vad man ofta kan hitta i Svenska butiker.
Denna bilen har bla. fått riktigt fina betyg:

Just den där bilen har fastnat hos mig. Liknande storlek och pris som en trx4m men hos mig smäller sen högre! Älskar utförandet men kan inte bestämma mig för om gul eller blå är snyggast.

Och en sak till; tänk på att crawler-hobbyn är som klockor, det är ett TRÄSK som du kommer gå ner dig i och köpa på dig alldeles för mycket grejjer på allt för kort tid. Sen står du där och undrar vart alla pengarna tog vägen.
Jag hoppas att det dock är ett träsk som man kan utforska med två små grabbar hemma ;) Börjar enkelt med 1/18 alt 1/24 och när de är större så kanske vi kan ge oss på lite större saker 😁

Ni som kör Traxxas: fjärrkontrollen ser ruskigt stor ut, fast med bra form. Är den så stor som den ser ut? Tänker att jag vill låta äldsta sonen köra lite också men trisst om fjärrkontrollen är en begränsning.
 

Måberg

Panerai
Just den där bilen har fastnat hos mig. Liknande storlek och pris som en trx4m men hos mig smäller sen högre! Älskar utförandet men kan inte bestämma mig för om gul eller blå är snyggast.


Jag hoppas att det dock är ett träsk som man kan utforska med två små grabbar hemma ;) Börjar enkelt med 1/18 alt 1/24 och när de är större så kanske vi kan ge oss på lite större saker 😁

Ni som kör Traxxas: fjärrkontrollen ser ruskigt stor ut, fast med bra form. Är den så stor som den ser ut? Tänker att jag vill låta äldsta sonen köra lite också men trisst om fjärrkontrollen är en begränsning.
Hur gamla är grabbarna? En 6åring tycker jag exempelvis inte borde ha några problem med att hålla i kontrollen. Men det hänger ju på hur stora händer de har osv 🙂
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Just den där bilen har fastnat hos mig. Liknande storlek och pris som en trx4m men hos mig smäller sen högre! Älskar utförandet men kan inte bestämma mig för om gul eller blå är snyggast.


Jag hoppas att det dock är ett träsk som man kan utforska med två små grabbar hemma ;) Börjar enkelt med 1/18 alt 1/24 och när de är större så kanske vi kan ge oss på lite större saker 😁

Ni som kör Traxxas: fjärrkontrollen ser ruskigt stor ut, fast med bra form. Är den så stor som den ser ut? Tänker att jag vill låta äldsta sonen köra lite också men trisst om fjärrkontrollen är en begränsning.
Om du köper den så får du komma med mkt bilder i tråden och en utförlig recension! :) Jag är fett sugen på en sån. Önskar att jag enkelt hade kunnat få tag på en LC80-kaross till en av mina TRX-4-or...
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Det är en trail crawler, visserligen har den en tvåväxlad växellåda, men den gör sig bäst i långsam hastighet. Den kan köra relativt snabbt, men det är den inte riktigt byggd för. Jag har dessutom växlat ned min när jag bytte motor, så nu går den ännu långsammare! 😅

Jag tycker att man ser folk på Youtube som kör den rätt snabbt och aggressivt till och från. Verkar vara en riktigt mångsidig bil att köra. Definitivt något som jag siktar mot om det här fastnar!
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Har spenderat senaste veckan med att spana efter olika modeller och hamnar i cirkelargument med mig själv 😅 velar mellan FMS och Traxxas men inte helt hundra på modell och utförande! Sonen har hittat sin favorit i alla fall, FMS Atlas 6x6 ska det vara! https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=54049

Själv har jag läst på om laddare och batterier. Kort sagt så är jag livrädd för dem men övertalar mig att det är orimligt iom att varje hushåll inte står i lågor trots alla litiumbomber alla har hemma 😁
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Jag tycker att man ser folk på Youtube som kör den rätt snabbt och aggressivt till och från. Verkar vara en riktigt mångsidig bil att köra. Definitivt något som jag siktar mot om det här fastnar!
Jodå, den går ju att fläska på med, och bilen tål del. Men den är ju mer byggd för, och roligare (tycker jag) att klättra över stock och sten, testa hur långt man kan ta den utan låsta diffar, sedan låsa diffarna och låta den krypa över helt sjuka hinder! 😅
Jag har ju dessutom overlandkittat mina, så dom är topp-tunga som bara den, gör att dom är mer realistiska i sina rörelser och man får tänka mer på hur man kör!
Är du i Skåne så kan vi mötas och så får du testköra! :)
Har spenderat senaste veckan med att spana efter olika modeller och hamnar i cirkelargument med mig själv 😅 velar mellan FMS och Traxxas men inte helt hundra på modell och utförande! Sonen har hittat sin favorit i alla fall, FMS Atlas 6x6 ska det vara! https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=54049

Själv har jag läst på om laddare och batterier. Kort sagt så är jag livrädd för dem men övertalar mig att det är orimligt iom att varje hushåll inte står i lågor trots alla litiumbomber alla har hemma 😁
Traxxas är ju bra så sett att dom har extremt mycket reservdelar och tillbehör tillgängligt typ överallt. Men den där LC80:n jag visade dig får det att kittla! 😂
 

Måberg

Panerai
Min ena Crawler (trx-4 bronco) som är ombyggd med borstlös motor gör kanske 20knyck på ett 3s och högväxeln men det är egentligen helt onödigt 😅

Gällande lipo och brand: Absolut ska man ha STOR respekt för det. Så fort man märker att ett batteri börjar ta laddning ojämnt per cell eller sväller är det säkrast att kasseras per omgående. Och framförallt, ladda ALLTID under uppsikt. En lipo-påse är ett litet extra skydd men bäst är någon form av behållare.
Med det sagt, jag har själv använt lipo i 10+ år och ärligt talat slarvat mellan varven men än så länge inte råkat ut för någon brand. Förmodligen mest tur dock 🤷‍♂️

Kul anekdot om lipo och bränder: För ca 15år sedan på ett studiebesök på Saabfabriken var det en tysk herre som pratade om hybridteknik med litiumbatterier. Jag berättade då att jag håller på med RC och sett och hört hur ett lipo brinner om det går sönder, och frågade vad som händer om en fullstor bil fullsmockad med litiumbatterier krockar i hög hastighet. Det ville den tyska farbrorn gärna inte svara på och bytte snabbt ämne genom att lite lojt säga "nein das is not a pråblem ja" 🙃
 
Topp